[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:49

Tigress schreef:
Ik vind de reactie niet zo vreemd. Als je niet weet dat het via zulke wegen is gedownload en weer geupload (waarbij ik dan persoonlijk weer denk, als je iets upload om te laten beoordelen zorg er dan voor dat de kwaliteit zo goed mogelijk is. Dus niet via fb, die vernaggelt kwaliteit nou eenmaal) kun je toch ook niet beter weten dan de wazige foto die je ziet?

Vanuit daar is het de (logische) gedachte dat het aan apparatuur of eventueel de fotograaf zelf ligt, waarbij een cursus geen gek idee is.
Het is maar net hoe je het leest denk ik :j Ik zie nergens een nare reactie in ieder geval.

Maar we zitten hier met fotografen in een topic en die zouden wel beter moeten weten. Ik neem niet aan dat zij haar foto’s aan klanten via bokt presenteert :’)
Daarbij kan ze dat ook op een normale manier zeggen, dat afkrakende toontje staat me niet aan. Zoals Nyckster zegt, opbouwende kritiek +:)+

Dus denk dat het meer net is op welke manier je zoiets zegt :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:15

Ik heb er niet voor niks de fb link bij gezet. Daar staan álle foto's in. Dus kon dat ook bekeken worden voor een betere beoordeling.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:22

Ik ga binnenkort zelf weer wat foto’s plaatsen, heb namelijk veel geoefend.

Art_Ificious, super leuke foto’s! De derde en vijfde uit je eerste post vind ik heel mooi, daar zou je denk ik wel wat voor kunnen vragen (denk aan €20,-). De rest daarentegen vind ik wat minder. De tweede en derde uit je tweede post vind ik ook super mooi. Er vanuit gaande dat alles gewoon goed scherp is trouwens!

Ik zou nog even gratis blijven fotograferen als ik jou was maar ik denk dat je ook wel wat kan vragen ervoor!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:45

Dank je. De vraag is mág je geld vragen voor een shoot? En mag dit onbelast (maar wel aangeven op belastingen als extra's??).
Daar zit ik namelijk ook mee in mijn hoofd.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:17

Art_Ificious schreef:
Dank je. De vraag is mág je geld vragen voor een shoot? En mag dit onbelast (maar wel aangeven op belastingen als extra's??).
Daar zit ik namelijk ook mee in mijn hoofd.


Ja je mag hobbymatig wat bijverdienen tot een x bedrag per jaar. Maar je vraagt dan zegmaar een onkostenvergoeding.

Kom je boven dat x bedrag kunnen ze wel moeilijk gaan doen en moet je je aanmelden bij kvk

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:44


Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:40


GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:09

Ik heb een vraagje voor jullie ik ben gevraagd om voor een tijdschrift 4 keer per jaar voor de cover foto te zorgen. Maar nu heb ik geen idee wat daar een beetje een redelijke prijs voor is.. iemand hier ervaring mee?

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:16

Gewoon kijken hoeveel tijd je kwijt bent en dan je uurtarief rekenen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:33

YentlShots schreef:
Vind dit dan weer zo’n typische lelijke bokt reactie, Cayenne. De foto is duidelijk wel scherp maar gewoon verpest door kleine upload + bokt . Portretten van de border collies vind ik eerlijk nog niet verkeerd gelukt, de actiefotos in het topic wat minder maar daar kan je aan werken. Echt veel geld kan ze er niet voor vragen en misschien is het beter om eerst even for free een steady portfolio op te bouwen, maar dat kan je ook op een normale manier zeggen met wat tips waar ze wat aan heeft. Niet simpelweg , je lens kan beter dus ik snap je werk niet. Hele nare reactie.


Ik lees deze reactie nu pas :+ Was het topic even kwijt.
Jammer dat je het meteen zo negatief op vat. Dat was helemaal nergens voor nodig.
Ik gaf niet alleen kritiek en de opmerking om een cursus te volgen is toch niet negatief? Ik heb zelf ook een cursus gedaan en vond dat juist ontzettend leuk!
Je hoeft niet overal direct een negatieve ondertoon in te zoeken. De compositie vond ik wel goed en Art_ificious heeft ook zeker knappe foto's, maar leerpunten zijn er altijd en dat is alleen maar goed.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik ben ook super benieuwd!
Foto's via bokt upload.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:17

ik ga ook weer even taxeren en wat plaatsen, inmiddels een nieuwe lens (70-200 f2.8) en ook weer nieuwe foto's

Riverdale: Zou er nog geen geld voor vragen, de onderste 2 zijn erg flets van kleur. 1e foto mis ik de benen op. Je moet hem er dan of helemaal opnemen of nog meer croppen (inzoomen) tot de borst.
Ook zou ik nooit een foto kiezen waarbij de mond van het paard zo open staat. Ruiter trekt echt heel erg in de mond van het paard. Kun jij als fotograaf natuurlijk niks aan doen want dat ligt aan de ruiter maar dat zijn geen shoot waardige foto's.
Een vergoeding van €10 kun je uiteraard altijd vragen het kost je wel tijd. Maar echt geld voor shoots zou ik nog niet vragen.

xTitanic: Herken jouw foto's altijd meteen, aparte manier van fotograferen heb je en die spreekt mij zeker aan. Vind het alleen jammer dat je zoveel met zwart/wit werkt. Kan echt heel mooi zijn hoor en sommige foto's zijn ook veel mooier in zwart/wit maar dat maakt het wel wat eentonig vaak. Buiten dat €70 / €80

Art_Ificious: Ik zou hier nog geen geld voor vragen, ze zijn niet verkeerd maar ik zou er niet voor betalen, ze zijn namelijk niet spannend genoeg, probeer wat meer te spelen met je composities. Libelle vind ik wel erg leuk, juist doordat je hem niet in het midden hebt geplaatst wordt hij interessanter. Hond op de boomstam vind ik ook erg leuk, was nog mooier geweest als hij in de camera had gekeken. veel blijven oefenen want je bent zeker op de goede weg :)

Bulletjebeer: Wauw! Ik vind jou echt een hele mooie eigen stijl hebben. Mooie composities. Foto 2 vind ik heel mooi belicht. Bij het paard had ik alleen de hengstenketting weg gewerkt. €80


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:26

ik ben eigenlijk ook erg benieuwd!
sommige mensen vinden alles te duur... maar ik weet dat ik eigenlijk te weinig vraag...

Keell94
erg mooi hoor! Jaloers op je lens!!!!
ik zou hier €60 voor betalen denk ik

BulletjeBeer
wauw! wat een prachtige stijl
Ik zou hier €75 voor betalen

Dit zijn mijn foto's
makkelijkste te vinden via

https://www.facebook.com/Lisa-Pashouwer ... nHlAv5IfI8

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:08

@ Bulletjebeer: mooie foto's, sommige composities vind ik iets minder maar dat is ook smaak. Maar de kwaliteit is er zeker! Zeker niet minder dan 50, 75 euro zou een mooie prijs zijn.

@Keell94: Ook erg mooie kwaliteit! Ik zou voor een volle shoot zeker zo'n 80 euro daar voor willen neerleggen.

Ik ga het ook eens hier proberen! Moeilijk om 3 foto's te zoeken... ik ben nog al van de verhalende fotografie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:25

Al ontzettend lang niks geplaatst en niet getaxeerd dus ik heb me even laten gaan :Y)
Ik vind het heerlijk om al jullie foto's te zien!

Pagina 104:
Brenda_85: Eerste foto is werkelijk prachtig. De derde en laatste foto zijn ook mooi, vind alleen de tweede zo gewoontjes vergeleken met de rest van je foto's. Op basis van de drie eerder genoemde €90,-.
Bentefoto: Leuke frisse foto's! €60,-
Ninatjuh01: Vind de foto's een beetje braaf. Ze springen er niet uit voor me. Hier zou ik €30,- voor geven. Probeer met bewerking wat meer uit je foto te halen.
Gianti: Wat een heerlijke stijl <3 Vind de vierde foto wat te licht, maar dat maakt het ook wel weer spannend ofzo... €90,-
Quintenvo: Op basis van 3 t/m 9 zou ik €65,- zeggen, maar op basis van de overige foto's zou ik terug gaan naar €35,-. Die spreken me een stuk minder aan door de compositie en kleurgebruik.
Art_Ificious: Contrast ligt bij de eerste paar foto's te hoog. De andere foto's hebben een groene waas. Hier zou ik niks voor betalen als ik eerlijk ben, ondanks dat de compositie van de laatste foto wel erg leuk is.
Gerdjee: Erg leuke stijl. €75,-
xMayo: Bij een aantal foto's teveel waas naar mijn smaak. Hierdoor taxeer ik wat lager, maar dat is puur een smaakkwestie. €55,-
Riverdale: Foto's spreken me niet aan, hierdoor zou ik voor een shoot niks geven.

Pagina 105:

xTitanic: Prachtig. Ik zou voor zo'n foto op canvas aan de muur zo €150,- neerleggen. Echt heel gaaf.
Art_ificious: Eerste foto is een beetje vlak. Tweede foto lijkt niet helemaal scherp. Derde foto vind ik echt heel schattig. Vierde lijkt groenig, dit kun je misschien nog wel recht trekken in Photoshop/Lightroom/Photofilter, wat je dan ook gebruikt. Laatste foto vind ik dan wel weer heel mooi.
De puppy is TE CUTE. Leuke compisitie ook, kleuren zijn wel wat vlak. Speel een beetje met contrast. Zelfde geldt voor de border colie daarna. De twee honden naast elkaar heeft een leuke compositie maar lijkt minder scherp.
Zo overkoepelend zou ik €20,- voor een shoot zeggen omdat je kwaliteit nog niet constant is. Ik zou het mooier vinden als je standpunt bij dieren lager komt te liggen.

Pagina 106:
Bulletjebeer: Hoewel de eerste foto mij niet aanspreekt (door compositie) zou ik voor een shoot €65,- zeggen. Vind met name de tweede echt prachtig.
Keell94: Erg mooi, vooral de stijger foto. €80,-
White_Flame: Vind de kwaliteit nog niet helemaal consistent, daarom zou ik €35,- zeggen. Zitten een paar hele mooie platen tussen (Fries in bloesem, koeien, hond in bloesem), maar ook een aantal waarvoor ik dan niet zou betalen (hond met bellen of de blackphoto bijvoorbeeld). Als je wat meer fotografeert zoals bij de Fries etc. dan zou je bij mij omhoog schieten naar de €70,-
Greenrider: Fijne foto's, op basis van deze 3 foto's €70,-


Nou, dan mijn eigen foto's... Ik fotografeer sinds kort met een Sony A68 met een 18-200 lens en een 70-300 lens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:36

Hoi, mag ik mij ook melden! Ik ben super benieuwd of ik al geld voor mijn foto's kan vragen!

@xMaxxiee super mooie foto's ik zou zeggen €60/€70!

nu mijn foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:50

@murphypower
Ik zou er nog geen geld voor vragen, probeer wat te oefenen met composities en de nabewerking. Let ook op je achtergrond.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:51

Oke, bedankt! Ik twijfelde zelf ook nog best wel. Mijn camera is zoizo kapot gegaan dus ik ga nu de nikon d5300 kopen! Wat zou ik nog kunnen verbeteren aan mijn nabewerking?

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:55

De eerste foto is extreem verzadigt en de laatste foto erg flets en klopt de kleurbalans niet.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:57

murphypower schreef:
Oke, bedankt! Ik twijfelde zelf ook nog best wel. Mijn camera is zoizo kapot gegaan dus ik ga nu de nikon d5300 kopen! Wat zou ik nog kunnen verbeteren aan mijn nabewerking?


Thanks voor je taxatie!

Je eerste foto heeft te veel contrast en te veel verzadiging waardoor de klerren onecht worden.

Tweede en derde zouden dan weer net iets meer contrast mogen, maar daarbij kan met name de compositie beter. Meeste mensen zien foto's graag vanuit een lager standpunt. De laatste is overigens ook erg rozig.

Kun je hier iets mee? :)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:59

xMaxxiee schreef:
murphypower schreef:
Oke, bedankt! Ik twijfelde zelf ook nog best wel. Mijn camera is zoizo kapot gegaan dus ik ga nu de nikon d5300 kopen! Wat zou ik nog kunnen verbeteren aan mijn nabewerking?


Thanks voor je taxatie!

Je eerste foto heeft te veel contrast en te veel verzadiging waardoor de klerren onecht worden.

Tweede en derde zouden dan weer net iets meer contrast mogen, maar daarbij kan met name de compositie beter. Meeste mensen zien foto's graag vanuit een lager standpunt. De laatste is overigens ook erg rozig.

Kun je hier iets mee? :)


Ja heel erg bedankt! Ik ga er mee aan de slag.

@dizzy oke bedankt!

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:53

Ik zal ergens vandaag taxeren (zodra ik mn macbook oplader heb gevonden)! :D

Ik heb weer een hele hoop geoefend deze maand! Ik vraag niks voor mijn shoots (tenzij het ver weg is, dan komen er natuurlijk wel reiskosten bij kijken). Ik hoor graag jullie meningen en taxaties!

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

En een linkje naar mijn nieuwe fototopic voor meer foto’s: [FK] [FOTO] Portfolio shoot met Diablo!

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:16

Pagina 106,

@BulletjeBeer: Wauw, mooie foto's! € 75,00
@Keell94: Heel mooi, € 70,00
@GreenRider: Fijne stijl, € 60,00
@xMaxxiee: Natuurlijke foto's, € 65,00
@murphypower: Ik zou er ook nog geen geld voor vragen, nog even oefenen :)
@Riverdale: Mooie foto's, de kleurstelling is wat flets. € 15,00

Ik heb de afgelopen tijd veel geoefend, ik hoor graag de tips en tops :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Its_Juliaa

Berichten: 244
Geregistreerd: 11-12-12
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:41

@BulletjeBeer | Mooie foto's, leuk gespeeld met scherptediepte. 65-80
@Keell94 | Mooooooi, uit deze foto's spreek mij de tweede blackphoto het meeste aan. 80-125
@GreenRider | Fijn om naar te kijken 65-80
@xMaxxiee | 2de en 4de foto's springen er voor mij uit. 65-80
@murphypower | Helaas zou ik hier nog geen geld voor vragen. Nog even wat meer werken aan compositie en het onder de knie krijgen van je kleurbalansen.
@Riverdale | Zit ook echt wel potentie in jou foto's! Denk dat als je nog iets meer nabewerkt, je de foto's echt kan laten spreken :) Voor nu ongeveer 25 euro
@Ninatjuh01 | Iets meer feedback voor jou, omdat je precies boven mijn post staat :)

foto 1. Ik zou de foto denk nog iets mooier vinden als het paard met zijn lichaam niet van je af zou staan maar echt recht, zodat je een foto hebt van de zijkant ipv achter-zijkant
foto 2. Mooie foto. Zelf ben ik niet de grootste fan van dat rietachtige gras op de achtergrond, omdat het naar mijn idee nogal druk is voor een achtergrond. Maar dat is denk ik echt een kwestie van smaak. Wel mooie lage compositie.
foto 3. Gaaf!!
foto 4. Jammere van deze foto is dat het lichaam van het paard helemaal verdwijnt achter zijn baasje. Hierdoor vind ik de verhouding tussen onderwerp en achtergrond niet zo mooi. Als het paard nu iets schuiner had gestaan had je meer van zijn kadetjes op de foto gehad, dat zou denk ik mooier zijn.
foto 5. Vind ik zelf een beetje een ongemakkelijke en pijnlijke pose voor het baasje, zou mijn nek niet heel vrolijk van worden :+ Verder wel een aardige foto, maar je kan beter :)
foto 6. Zie feedback foto 2
foto 7. Je hebt hier geprobeerd om ook een voorgrond op de foto te zetten. Helaas oogt dat nu best wel druk omdat je denk ik een lens gebruikt die niet de mogelijkheid hebt voor een heel groot diafragma. Dat maakt niet uit, maar dan zou ik er wel voortaan op letten dat er geen storende elementen (zoals hier het uitstekende takje met bladeren) in beeld zijn.

Leuke tip voor een hele onscherpe voorgrond: Pluk/buig zelf een takje met bloemetjes/blaadjes en hou deze vlak voor je lens. Speel een beetje met hoe je het takje moet positioneren en tadaa een foto met een hele onscherpe voorgrond.

_______



Foto's van een aantal jaar geleden toen ik nog actief was (afgelopen 3 jaar geen fotoshoots meer gedaan, maar wil het weer oppakken):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 foto's van fotoshoot afgelopen weekend, eerste shoot sinds 3 jaar:

Afbeelding

Afbeelding

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:16

Ik heb besloten eerst even aan de slag te gaan met wat natuur foto’s! Ik denk dat ik best wat vooruitgang heb gemaakt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

@julia
Hele mooie foto’s zeker omdat je al 3 jaar niet meer gefotografeerd hebt! Dit is zeker wel €50 waard.

Edit: als jullie er zin en tijd voor hebben zou ik ook graag tips en tops krijgen!