[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:46

Twee vraagjes :=

1. Als ik een foto maak op de M stand word de foto zwart. En als ik de iso op 800+ zet word het teveel ruis. Hoe kan ik dit verhelpen?

2. Op de m stand stelt hij ook niet automatisch scherp op de een of andere manier. Op portret etc wel..?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!


darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:20

@asm_kayleigh Behalve de ISO, welke sluitertijd gebruik je en welke diafragmawaarde? Als je je ISO opschroeft, maar je diafragma bijna dicht staat komt er nog heel weinig licht op de sensor van je camera.
Qua scherpstellen hangt van je camera af. Hier kan ik autofocus op diverse standen zetten, maar er zit ook een knopje op mijn camera om handmatig ipv automatisch scherp te stellen bijvoorbeeld.

Ik denk dat je je het beste wat online kunt gaan inlezen, en duik eens de handleiding van je camera in!

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:58

hallo iedereen :) Ik heb een vraagje ik heb sinds kort photoshop dus nu kan ik in raw fotograferen :)
Alleen heb ik een vraag is het handig om bij de camera in te stellen dat die de foto's op moet slaan als jpg en raw of is alleen raw voldoende ?

Y;( Max, Lola, Bailey, Twix, Jacky, Bros en Bounty Y;(

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:27

horses_m schreef:
hallo iedereen :) Ik heb een vraagje ik heb sinds kort photoshop dus nu kan ik in raw fotograferen :)
Alleen heb ik een vraag is het handig om bij de camera in te stellen dat die de foto's op moet slaan als jpg en raw of is alleen raw voldoende ?


Ikzelf doe alleen raw, omdat mijn camera langzamer wordt en sneller leeg gaat met beide. Ook zit je geheugen dan sneller vol, maar dat is in principe op te lossen met meer geheugen of meerdere kaarten.

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:58

Oke :) Merkte inderdaad dat de camera erg langzaam werd aangezien ik voor de zekerheid beide heb gedaan :)

Y;( Max, Lola, Bailey, Twix, Jacky, Bros en Bounty Y;(

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:10

Over snelheid gesproken, ik fotografeer altijd in RAW en merk na een poosje dat mijn camera echt moeite heeft om de foto's op te slaan, en ik dus een aantal minuten geen foto's kan maken. Nu wil ik dus graag een nieuw geheugenkaartje, maar waar moet ik dan op letten?
Overigens heb ik nu een Sandisk Ultra, 80 mb/s 32 GB. Helpt het als ik een nieuwe koop met meer dan 80 mb/s ?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:28

Dat ligt eraan. De 80 mb zal vast voor de leessnelheid zijn. Terwijl de schrijf snelheid van toepassing is bij het opslaan van de foto’s.

Een RAW bestand is meestal rond de 30/40MB per foto en een JPEG rond de 7/10. Dus om elke seconde een foto te maken zal je een kaartje moeten hebben die minstens 50mb per seconde schrijfsnelheid heeft.

Die zijn vaak wel iets aan de prijs. Maar ik heb toen een 128GB kaartje gevonden met een goede schrijfsnelheid voor een redelijke prijs. Zal zo eens zoeken op internet waar dat was

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:41

Pas wel op met grote sd kaartjes! Als ie dan een keertje vast in de camera blijft zitten/kwijt raakt/stuk gaat ed ben je meteen 128GB kwijt. Ik neem altijd kleinere kaartjes (8GB bijvoorbeeld), dan is de schade minder groot als je er zo eentje kwijt raakt dan bij een 128GB. Let wel op dat je genoeg kaartjes meeneemt als je gaat fotograferen. :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:48


www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:04

Ja die van mij zit er sinds vorig weekend in vast... Ga hem naar de winkel brengen komende week. Kaartje zou waarschijnlijk kapot gaan als ze hem eruit konden halen werd me verteld, zolang de camera maar heel blijft. Denk dat er zon klein pinnetje tussen/vast in zit. Ben dus heel blij dat het een 8GB is ipv een 128 :o


d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:21

Ik wil foto's maken van m'n paardje in de sneeuw maar hij is wit, meestal is hij ook overbelicht wat zijn jullie instelling om een wit paard te fotograferen in de sneeuw?

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:46

Hallo fotokenners!
Ik heb laatst een paar leuke portret fotos laten maken van mij, mijn vriend, schoonzus en zwager.
Deze moeten nu geprint worden voor in een gewoon foto lijstje.
Wie weet de allerbest site met de juiste prijs kwaliteit verhouding?
Antwoord mag ook via PB :)

No freedom till we're equal, damn right I support it.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:20

Ik heb laatste geprint bij fujiprint.nl en vond de kwaliteit echt heel goed!

Second to the right, and straight on till morning

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:07

Profotonet is goedkoop en super kwaliteit. :j

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:48

Hoihoi.

Hoe zijn jullie eigenlijk verder gekomen in de fotografie? Heb je een cursus gevolgd en zo ja wat voor een?

Of heb je alles zelf ondekt?

[o]

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:31

Alles wat ik tot nu toe weet heb ik mezelf aangeleerd, via internet, youtubefilmpjes en vooral een heleboel zelf proberen en ontdekken hoe en wat.

Ik heb mijn website nu met wix gemaakt, maar vind dat er weinig mogelijkheden zijn wbt portfolio weergeven... Hoe hebben jullie je website gebouwd?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:00




NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:07

Marit schreef:
Mijn website is ook met wix! Ben er super blij mee :) http://www.mhilariusfotografie.nl


Daar gluur ik inderdaad regelmatig op voor inspiratie :Y)
Heb jij voor je portfolio gewoon zo'n standaard indeling?

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:24


asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:22

ik gebruik weebly :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:27

Ik heb gewoon zo'n slider gallery gebruikt ja! En dan dus zo aangepast dat alle foto's hun eigen ratio behouden maar wel allemaal hetzelfde formaat hebben zodat het er mooi strak uit ziet.

Edit; Oh precies dezelfde als jij hebt op je homepage dus :)



Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:52

Ik meld me hier, hopelijk kan ik hier wat kennis opdoen. Heb mezelf voor kerst een nieuwe fotocamera cadeau gedaan maar de functies zijn nog wat zoeken voor me.
Ik probeer hem voorlopig erg uit op de paarden maar krijg nog niet juist erop wat ik wil :)

Welke functie/stand gebruiken jullie vooral ?
En wat doen jullie extra om de paarden wat mooi op foto te krijgen..

Online.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:00

Ik schiet altijd op manueel.
En ik zorg dat de paarden er heel mooi opstaan (paard wassen en wat glans spray en tuig gepoetst). Een mooie omgeving doet ook al wonderen en verder kijk ik naar het licht. Bewolkt vind ik het fijnst om mee te fotograferen en zonsondergang. :)

En voor het paard leuk op te foto te laten kijken speel ik paarden geluidjes af op mijn telefoon of er houdt iemand een snoepje voor het paard.

Second to the right, and straight on till morning

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:11

Ja, eerst zette ik hem gewoon op automatisch maar er staat zoveel op dat ik dacht die functie zoals ; levendige kleuren enzo mss is dat wel beter.

Het zal nog proberen worden. Ja, maar ben vaak alleen dus paard bezigen en foto trekken is soms moeilijk dan :D
Als iemand me trouwens kan verder helpen met de macro stand ook fijn ?!

Online.

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:19

Gewoon lekker gaan proberen! Dan ontdek je vanzelf alle opties die je camera biedt. En veel op youtube kijken voor uitlegfilmpjes voor het nabewerken en het fotograferen zelf.

Ik fotografeer op de A stand, dan kan je zelf je diafragma en ISO instellen. Je camera zoekt er de juiste sluitertijd bij. Stel dat je rijfoto's of losgooifotos van paarden gaat maken moet je de sluitertijd wel goed in de gaten houden dat die snel genoeg is om de beweging te bevriezen. Dit kan je met je ISO aanpassen, of je gaat over op M of eventueel op de S-stand. De S stand ben ik zelf alleen niet zo'n fan bij paardenfotografie van omdat je de diafragma niet in kan stellen.

Over aandacht trekken, ik probeer altijd te regelen dat er in totaal 3 mensen zijn bij een shoot. Een iemand houdt het paard vast, eentje trekt aandacht met snoepjes of paardenhinnikgeluid op een telefoon en ik fotografeer. Dit is de ideale situatie natuurlijk. Als dat niet lukt, probeer in ieder geval met 2 personen te zijn. Dan kan jij fotograferen en de ander het paard vasthouden en de aandacht trekken.

Succes en veel plezier met je camera :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers