[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:32

Mag ik hier wat vragen?

Ik wil graag de fotografie weer oppakken maar dan ook echt.
Niet zomaar wat doen, ik wil mijn camera nog beter gaan leren kennen en uit eindelijk ook mee doen aan bokt meeting etc.

Nu heb ik op FB De Rooij Fotografie gevonden.
Zij adverteren op FB met hun online cursus met video's. Daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd en je kan altijd terug kijken naar een video is al je iets niet meer weet.
Dit lijkt me best handig.

Nu zoek ik eigenlijk ervaringen over deze fotograaf of misschien heeft iemand wel een beter/ander idee

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:45

JesdaJinn schreef:
Mag ik hier wat vragen?

Ik wil graag de fotografie weer oppakken maar dan ook echt.
Niet zomaar wat doen, ik wil mijn camera nog beter gaan leren kennen en uit eindelijk ook mee doen aan bokt meeting etc.

Nu heb ik op FB De Rooij Fotografie gevonden.
Zij adverteren op FB met hun online cursus met video's. Daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd en je kan altijd terug kijken naar een video is al je iets niet meer weet.
Dit lijkt me best handig.

Nu zoek ik eigenlijk ervaringen over deze fotograaf of misschien heeft iemand wel een beter/ander idee


De video's van Marit Hilarius! Extreem leerzaam en goeie tips ook over nabewerken!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:50

asm_kayleigh schreef:
JesdaJinn schreef:
Mag ik hier wat vragen?

Ik wil graag de fotografie weer oppakken maar dan ook echt.
Niet zomaar wat doen, ik wil mijn camera nog beter gaan leren kennen en uit eindelijk ook mee doen aan bokt meeting etc.

Nu heb ik op FB De Rooij Fotografie gevonden.
Zij adverteren op FB met hun online cursus met video's. Daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd en je kan altijd terug kijken naar een video is al je iets niet meer weet.
Dit lijkt me best handig.

Nu zoek ik eigenlijk ervaringen over deze fotograaf of misschien heeft iemand wel een beter/ander idee


De video's van Marit Hilarius! Extreem leerzaam en goeie tips ook over nabewerken!


Of ik kijk niet goed maar ik zie vooral filmpjes van na bewerken. Dat zoek ik nu nog niet

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:57

JesdaJinn schreef:
asm_kayleigh schreef:

Mag ik hier wat vragen?

Ik wil graag de fotografie weer oppakken maar dan ook echt.
Niet zomaar wat doen, ik wil mijn camera nog beter gaan leren kennen en uit eindelijk ook mee doen aan bokt meeting etc.

Nu heb ik op FB De Rooij Fotografie gevonden.
Zij adverteren op FB met hun online cursus met video's. Daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd en je kan altijd terug kijken naar een video is al je iets niet meer weet.
Dit lijkt me best handig.

Nu zoek ik eigenlijk ervaringen over deze fotograaf of misschien heeft iemand wel een beter/ander idee


De video's van Marit Hilarius! Extreem leerzaam en goeie tips ook over nabewerken!


Of ik kijk niet goed maar ik zie vooral filmpjes van na bewerken. Dat zoek ik nu nog niet[/quote]

Ik zal even via pb een link sturen!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:58

Graag! Dankje

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:16

En video's op YouTube? Ik haal daar de meeste tips vandaan.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:12

JesdaJinn schreef:
Mag ik hier wat vragen?

Ik wil graag de fotografie weer oppakken maar dan ook echt.
Niet zomaar wat doen, ik wil mijn camera nog beter gaan leren kennen en uit eindelijk ook mee doen aan bokt meeting etc.

Nu heb ik op FB De Rooij Fotografie gevonden.
Zij adverteren op FB met hun online cursus met video's. Daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd en je kan altijd terug kijken naar een video is al je iets niet meer weet.
Dit lijkt me best handig.

Nu zoek ik eigenlijk ervaringen over deze fotograaf of misschien heeft iemand wel een beter/ander idee


De rooij fotografie is echt wel goed hoor, is een kennis van mij. Kan je als beginnend fotograaf heel wat van leren :j

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:00

Thanks voor de antwoorden

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:20

Ik sluit even op het onderwerp van JesdaJinn aan wbt het beter leren kennen van mijn camera. Ik ben laatst iets tegengekomen in een filmpje, waar ik nog nooit van had gehoord, namelijk: Back button focus.

Ik vroeg mij af of er hier fotograven mee werken en in hoeverre dit beter werkt dan auto focus. En daarbij dan ook of een 'beginnende' fotograaf veel profijt uit deze vorm van focus kan halen. :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:00

Mag ik hier ook even binnenvallen? :D kon geen specifiek centraal topic over studiofotografie vinden

Ik ben aan het rondkijken om een studio aan te schaffen. Inmiddels al een hoop wijzer geworden mbt welk materiaal ik graag wil hebben, maar ik zit nog met een grote vraag/twijfel: doek of papier? Online is iedereen het erover eens dat papier fijner werkt, gezien je daarbij weinig tot geen kreukels ziet en je het dus ook niet hoeft te strijken oid. Alleen is het zo dat ik graag honden wil gaan fotograferen, en ben bang dat bijvoorbeeld wit papier dan enorm snel vies wordt, en ik dus snel stukken moet afknippen? Daarnaast zijn die rollen erg zwaar heb ik begrepen, dus dat zou minder handig zijn mocht ik beslissen om in de toekomst eventueel ook op locatie te gaan. Vinyl vind ik een stukje te duur om mee te starten := Dilemma's...

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:14

Ik heb beide maar gebruik met honden alleen nog maar papier. Doek wordt ook vies, blijven haren aan plakken en hangt niet snel netjes. Enige is dat zwart doek fijner zwart werd dan het zwarte papier :')

Maar ik ga straks over op vinyl.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 08:14

Ik zou echt investeren in vinyl, ja het is duur, maar het geeft zo enorm veel gebruiksgemak!
Ik heb papier gehad, maar vind het niet zo fijn werken, telkens vies en stukken er af moeten knippen

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:24

Ik heb trouwens even naar mijn lens gekeken en daar staat op:
Canon ZOOM Lens EF-5 55-250mm 1:4-5,6 IS II

Tot dusver kan ik enkel begrijpen dat 55-250mm wilt zeggen dat ik best ver kan inzoomen, maar dat had ik natuurlijk ook al wel door door hem te gebruiken haha
Welke cijfertjes zouden dan gewijzigd moeten, wil ik een lens ook bij schemeren kunnen gebruiken?

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:26

Granoek schreef:
Ik heb trouwens even naar mijn lens gekeken en daar staat op:
Canon ZOOM Lens EF-5 55-250mm 1:4-5,6 IS II

Tot dusver kan ik enkel begrijpen dat 55-250mm wilt zeggen dat ik best ver kan inzoomen, maar dat had ik natuurlijk ook al wel door door hem te gebruiken haha
Welke cijfertjes zouden dan gewijzigd moeten, wil ik een lens ook bij schemeren kunnen gebruiken?


Als je echt een goeie (dure) lens wilt zou ik 70-200 kopen

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:28

Oh jeetje nee niet zo duur :o
Ik verdien geen geld met mijn foto's dus dat krijg ik aan mezelf niet verantwoord :P
Het is puur voor mijzelf en hier en daar eens een photobombing paard van stalgenoten.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:38

4-5,6 is het minimale diafragma. (ik weet niet of je weet hoe dat in elkaar zit?)
4 bij de kortste brandpuntsafstand (55mm)
bij het inzoomen schakelt hij automatisch naar 5,6 bij 250 mm

IS staat voor image stabilization (schokreductie om het zo maar te zeggen)
Dat deel in de lens compenseert het bewegen van jouw handen.
Daardoor blijft het beeld enigszins gelijk als jij je handen heel licht beweegt tijdens het maken van de foto.

II staat voor de versie. Dit is dus de tweede gemaakte versie van die lens.

Welke cijfers er moeten veranderen ligt aan wat je ermee wilt doen in de schemering.
Wil je natuur fotograferen? Wil je paarden fotograferen?

En ze kan best een 70-200 kopen. Maar als ze bijvoorbeeld landschap wil fotograferen heeft ze er niks aan. En dan is het nog van toepassing ook welk diafragma de lens is.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:40

Nynkster schreef:
4-5,6 is het minimale diafragma. (ik weet niet of je weet hoe dat in elkaar zit?)
4 bij de kortste brandpuntsafstand (55mm)
bij het inzoomen schakelt hij automatisch naar 5,6 bij 250 mm

IS staat voor image stabilization (schokreductie om het zo maar te zeggen)
Dat deel in de lens compenseert het bewegen van jouw handen.
Daardoor blijft het beeld enigszins gelijk als jij je handen heel licht beweegt tijdens het maken van de foto.

II staat voor de versie. Dit is dus de tweede gemaakte versie van die lens.

Welke cijfers er moeten veranderen ligt aan wat je ermee wilt doen in de schemering.
Wil je natuur fotograferen? Wil je paarden fotograferen?

En ze kan best een 70-200 kopen. Maar als ze bijvoorbeeld landschap wil fotograferen heeft ze er niks aan. En dan is het nog van toepassing ook welk diafragma de lens is.

Granoek schreef:
Oh jeetje nee niet zo duur :o
Ik verdien geen geld met mijn foto's dus dat krijg ik aan mezelf niet verantwoord :P
Het is puur voor mijzelf en hier en daar eens een photobombing paard van stalgenoten.


Owhh ik dacht dat ze paarden deed?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:45

Ja ik doe ook paarden, maar ook honden, en landschappen, en mensen, en verder ook nog heel veel andere dingen.
Ik heb ook de 70-200 2.8 maar die gebruik ik ook niet voor alles

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:00

Oh super bedankt voor jouw uitleg, iso en diafragma etc ben ik nu volop aan het opzoeken en heb een paar goede duidelijke sites gevonden.

Het is inderdaad vooral voor mijn eigen paardjes. Ik zou maar wat graag die dure supergoede lens hebben, maar dan moet hij wel wat opbrengen en ik maak geen commerciële foto's echt enkel voor mezelf. De camera heb ik 'geërfd'/gekregen en wil best wel wat investeren in een goede lens maar geen 1000€ :)

Als ik bij schemering foto's wil kunnen maken, of binnen, zoek ik dus eigenlijk best eentje met een diafragma dat lager gaat dan 4, als ik het goed begrijp?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:14

Granoek schreef:
Oh super bedankt voor jouw uitleg, iso en diafragma etc ben ik nu volop aan het opzoeken en heb een paar goede duidelijke sites gevonden.

Het is inderdaad vooral voor mijn eigen paardjes. Ik zou maar wat graag die dure supergoede lens hebben, maar dan moet hij wel wat opbrengen en ik maak geen commerciële foto's echt enkel voor mezelf. De camera heb ik 'geërfd'/gekregen en wil best wel wat investeren in een goede lens maar geen 1000€ :)

Als ik bij schemering foto's wil kunnen maken, of binnen, zoek ik dus eigenlijk best eentje met een diafragma dat lager gaat dan 4, als ik het goed begrijp?



Staat jouw camera op de automaat als je foto's maakt? Als het antwoord ja is wil je eerst en voordat je ook maar 1 cent uitgeeft jezelf upgraden! Ja je camera is wat ouder, je lens is een aardige instapper maar niet de snelste. Maar zolang jij op de automaat je camera de beslissingen laat nemen zou je ool met mijn 70d met 70-200 f4 tegen dezelfde problemen aanlopen. Mijn mening is dat je met een spiegelreflex echt moet leren waar je mee bezig bent. Wil je klik en klaar vind ik de gemiddelde compactcamera een betere investering ;)

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:19

Op welke sluitertijd hebben jullie hem voor paarden/honden?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:21

Daar heb je zeker gelijk in en ik leer elke keer weer bij maar Rome is niet op 1 dag gebouwd en volgens mij ben ik Brussel :+
Hij staat meestal op sport en ik wil maar wat graag leren waar ik mee bezig ben! Heel graag, echt.Heb hier al veel geleerd en ik google nog lekker verder

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:33

Granoek schreef:
Daar heb je zeker gelijk in en ik leer elke keer weer bij maar Rome is niet op 1 dag gebouwd en volgens mij ben ik Brussel :+
Hij staat meestal op sport en ik wil maar wat graag leren waar ik mee bezig ben! Heel graag, echt.Heb hier al veel geleerd en ik google nog lekker verder


Sport valt bij mij onder de automatische standen ;) Redelijke opties zijn: Av (diafragma voorkeur), Tv (sluitertijd voorkeur) en Manueel. Maar die laatste kan je beter bewaren voor later. Uiteraard stel je zelf ook je ISO in. Dat is het eerste wat je doet als je minder licht hebt, je iso opschroeven. Kies je zelf je scherpstelpunt? Besef je dat een groter diafragma (=kleiner getal, meer licht, dus kortere sluitertijd) als nadeel heeft dat je veel minder scherptediepte krijgt? Daarmee kan je die prachtige onscherpe achtergronden krijgen, maar het kan ook zorgen dat het knap lastig wordt precies het juiste op je foto scherp te krijgen. Zeker als je ver inzoomt is je scherptediepte soms héél beperkt.

Ik begrijp dat je dat niet in 1 dag kan leren, maar ik wil echt hameren op het belang van zelf je camera bedienen. Jij maakt de foto's, de camera doet slechts wat je hem opdraagt. En is best wel een dom ding, dat zijn ze allemaal.

Wat die schemer betreft. Je oog bezit een véél lichtsterkere lens dan welke cameralens dan ook. Dat wil zeggen dat wanneer het voor jou buiten nog best redelijk licht kan lijken, het voor je camera al hartstikke donker is. Met de juiste instellingen is er binnen zonder flitser en buiten bij schemer wel iets te bereiken, maar het is en blijft (ook met duurdere apparaatuur) beperkt.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:34

asm_kayleigh schreef:
Op welke sluitertijd hebben jullie hem voor paarden/honden?


Paarden minimaal 1/500e honden minimaal 1/1000e er vanuit gaande dat je ze in beweging wil vangen en ze niet netjes voor je stilstaan/zitten. ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:41

Thanks!