[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:52

Afbeelding
Welke meetmethode gebruiken jullie voor paardenfotografie?

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:08

Iemand ? :)

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:08

NynkeMarit schreef:
Hoihoi, voorheen stond bij mijn lightroom catalogus in de bibliotheek achter de foto een nummer en een classificatie wanneer die gegeven was, beide staan er nu niet meer. Weet iemand hoe ik dat terug kan halen? Ik heb overal al gezocht en van alles geprobeerd binnen lightroom maar krijg het echt niet voor elkaar :o
Ik heb namelijk foto's van een shoot nu gesorteerd en geclassificeerd maar ik weet dus niet hoeveel foto's er zijn geclassificeerd en om dat telkens te gaan tellen vind ik ook weer zo wat -O-

Bedoel je in de onderste balk of in het raster menu?


FennyPower schreef:
[ [url=m/1OOUVq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Welke meetmethode gebruiken jullie voor paardenfotografie?

Ik wissel zelf tussen Meervlaksmeting en Spotmeting. Denk dat dit per fotograaf persoonlijk is en dus een kwestie van testen wat jij het makkelijkste vind. Ik stel overigens zelf mijn scherpstelpunten in bij beide metingen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:45

Quir schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Ik probeer foto's te importeren in LR classic, ik kan gewoon de map met de te importeren foto's zien en vinden. Als ik de map aanklik worden ook de foto's zichtbaar, maar zodra ze zichtbaar zijn worden ze "donker" en kan ik ze niet meer selecteren om ze te importeren.

Dacht dat het misschien aan de locatie van de map lag (nas), maar ook bij andere mappen doet ie dat. Snap er niets van...
Ook de knop "importeren" is donker.

Heeft iemand een idee hoe ik de foto's alsnog kan importeren?

[ [url=m/z6F35H.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weet niet of het hier goed zichtbaar is.


Goh ik heb nu precies hetzelfde probleem. Ik weet zeker dat ik ze al een keer geïmporteerd had want heb er een paar van bewerkt maar ze zijn spontaan verdwenen. Ik ben blij dat ik mijn sd kaart nog niet heb gewist aangezien het nu gaat over mijn vakantie foto's. :=

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:30

Jikkeee schreef:
NynkeMarit schreef:
Hoihoi, voorheen stond bij mijn lightroom catalogus in de bibliotheek achter de foto een nummer en een classificatie wanneer die gegeven was, beide staan er nu niet meer. Weet iemand hoe ik dat terug kan halen? Ik heb overal al gezocht en van alles geprobeerd binnen lightroom maar krijg het echt niet voor elkaar :o
Ik heb namelijk foto's van een shoot nu gesorteerd en geclassificeerd maar ik weet dus niet hoeveel foto's er zijn geclassificeerd en om dat telkens te gaan tellen vind ik ook weer zo wat -O-

Bedoel je in de onderste balk of in het raster menu?


Edit: foto gevonden

Afbeelding

Niet super duidelijk, maar onder dus de classificatie en boven de cijfers. Deze wil ik graag terug :D

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:37

Ik heb vandaag wat nieuws geprobeerd :) , tips ?
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:05

Zondag een love shoot.
Alleen vind ik het altijd lastig om te zeggen hoe of wat en ben ik ook meer van spontaan.

Hoe pakken jullie dat aan ?

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:25

Janinevv schreef:
Zondag een love shoot.
Alleen vind ik het altijd lastig om te zeggen hoe of wat en ben ik ook meer van spontaan.

Hoe pakken jullie dat aan ?


Ik zou op Google voorbeelden zoeken zodat je wat ideeën krijgt wat je wil en er een moodboard van maken :)

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:30

Kan iemand me helpen?
Ik heb een nieuwe computer, die een stuk meer werkgeheugen heeft en een stuk sneller is dan mijn vorige. Dan zou Photoshop toch eindelijk lekker moeten werken :D
Alleen als ik een RAW foto open krijg ik dit:
Afbeelding

Als ik die foto daarna weer open is hij wel weer normaal. Alleen ik gebruik heel graag de RAW tool om 'voor te bewerken'. Weet iemand wat ik nu kan doen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:41

FennyPower schreef:
Ik heb vandaag wat nieuws geprobeerd :) , tips ?
[ [url=m/Zhj27J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag dit topic al voorbij komen, super gaaf!
Ik vind alleen die streep op de schouder waar de schaduw begint jammer, maar heb geen idee of je daar wat aan kunt/had kunnen doen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:52

Mariett schreef:
Kan iemand me helpen?
Ik heb een nieuwe computer, die een stuk meer werkgeheugen heeft en een stuk sneller is dan mijn vorige. Dan zou Photoshop toch eindelijk lekker moeten werken :D
Alleen als ik een RAW foto open krijg ik dit:
[ Afbeelding ]

Als ik die foto daarna weer open is hij wel weer normaal. Alleen ik gebruik heel graag de RAW tool om 'voor te bewerken'. Weet iemand wat ik nu kan doen?


Is je camera RAW helemaal up to date?

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:03

Liselot schreef:
Mariett schreef:
Kan iemand me helpen?
Ik heb een nieuwe computer, die een stuk meer werkgeheugen heeft en een stuk sneller is dan mijn vorige. Dan zou Photoshop toch eindelijk lekker moeten werken :D
Alleen als ik een RAW foto open krijg ik dit:
[ Afbeelding ]

Als ik die foto daarna weer open is hij wel weer normaal. Alleen ik gebruik heel graag de RAW tool om 'voor te bewerken'. Weet iemand wat ik nu kan doen?


Is je camera RAW helemaal up to date?

Ik heb geen idee, op mijn vorige computer deed hij het altijd gewoon. In Lightroom is er ook geen probleem.

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:37

droomy schreef:
Janinevv schreef:
Zondag een love shoot.
Alleen vind ik het altijd lastig om te zeggen hoe of wat en ben ik ook meer van spontaan.

Hoe pakken jullie dat aan ?


Ik zou op Google voorbeelden zoeken zodat je wat ideeën krijgt wat je wil en er een moodboard van maken :)


Bedankt !
Ik had inderdaad al op pintrest gekeken en erg leuke ideeën gezien!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:38

Mariett schreef:
Kan iemand me helpen?
Ik heb een nieuwe computer, die een stuk meer werkgeheugen heeft en een stuk sneller is dan mijn vorige. Dan zou Photoshop toch eindelijk lekker moeten werken :D
Alleen als ik een RAW foto open krijg ik dit:
[ Afbeelding ]

Als ik die foto daarna weer open is hij wel weer normaal. Alleen ik gebruik heel graag de RAW tool om 'voor te bewerken'. Weet iemand wat ik nu kan doen?


Heb ik nog nooit gehad... je kan via Adobe ook mensen een vraag stellen en dan kunnen zij evt in jouw computer het probleem oplossen

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:00

De fotoshoot was een succes!!


Afbeelding

Hoe kan het dat op Facebook (op computer) de foto's een stuk waziger zijn. Ik heb ze geëxporteerd op 1200 lange zijde en alles op het hoogst. Passend maken had ik uit staan.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:21

Omdat facebook alle kwaliteit er uit zuigt. Ik plaats op mijn fb geen verkleinde foto's, alleen grote formaten. Worden ze er af geplukt jammer dan, maar verkleint ziet er echt niet uit.

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:24

Jikkeee schreef:
Omdat facebook alle kwaliteit er uit zuigt. Ik plaats op mijn fb geen verkleinde foto's, alleen grote formaten. Worden ze er af geplukt jammer dan, maar verkleint ziet er echt niet uit.



Ah okee Vandaar!
Op Instagram zijn ze wel gewoon oké maar dat is kleinere weergave.

Dan het watermerk maar wat groter zetten op Facebook.

Hebben jullie nog tips om wat meer volgers te krijgen? Ik zou graag wat meer verschillende shoots willen doen maar veel uit mijn kring al gehad en lang niet iedereen heeft zin in een shoot.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:00

Grote bestanden worden op facebook juist slecht omdat facebook comprimeert.
Het beste formaat is 1400 lange zijde en dan bij het exporteren verscherpen voor scherm

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:04

Nynkster schreef:
Mariett schreef:
Kan iemand me helpen?
Ik heb een nieuwe computer, die een stuk meer werkgeheugen heeft en een stuk sneller is dan mijn vorige. Dan zou Photoshop toch eindelijk lekker moeten werken :D
Alleen als ik een RAW foto open krijg ik dit:
[ Afbeelding ]

Als ik die foto daarna weer open is hij wel weer normaal. Alleen ik gebruik heel graag de RAW tool om 'voor te bewerken'. Weet iemand wat ik nu kan doen?


Heb ik nog nooit gehad... je kan via Adobe ook mensen een vraag stellen en dan kunnen zij evt in jouw computer het probleem oplossen

Dit was uiteindelijk de beste tip, dankjewel! Het was iets met mijn harddrive. Nu doet hij het gewoon weer :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:18

Mooi dat Het geregeld is!!

Janine heb je in je instellingen bij de foto’s “HD uploaden” ook aan staan? Dat scheelt heeeeeel veel in kwaliteit

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:30

Ik zal eens kijken.
Ik upload ze via lightroom.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:14

Ik heb misschien binnnekort de kans om een concert te fotograferen. Zijn er hier mensen die dit vaker doen of wel eens gedaan hebben en tips hebben (wat voor lens bivjoorbeeld, instellingen, alles wat je kan bedenken?). Heb het meeste op internet al wel gelezen maar er staan ook een aantal tegenstrijdige dingen op (absoluut geen zoomlens of juist wel een zoomlens bijvoorbeeld). Daarom ben ik benieuwd of mensen mij hier ook zouden kunnen helpen met persoonlijke adviezen en onderbouwingen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:11

Het hangt heel erg af van de zaal. Weet je al welke zaal het is?
Ik heb 2 camera's. Altijd een groothoek (17-40) en een meer tele (70-200) op een fullframe. Ik wil beiden, zodat je niet per ongeluk bij een interactie met het publiek alleen van dicht bij kan fotograferen. En het gebruiken van twee lenzen zorgt al automatisch voor variatie in je foto's (wat voor reportages wel belangrijk is...). Het belangrijkste is vooral dat je apparatuur licht gevoelig is.
Instellingen hangen heel erg af van het licht dat gebruikt wordt. En ook binnen een nummer kan het licht heel erg variëren. Werken met overbelichting, of juist onderbelichting kan ook weer leuke creatieve beelden geven. Maar wees vooral niet bang om hoog in de iso te gaan. Iso 1600 en hoger is echt heel normaal. Dat is gewoon nodig. Zelf hou ik er niet van om bewogen beelden te hebben, dus probeer ik mijn sluitertijd (afhankelijk van het type concert) niet langer dan 1/200 te hebben. Al kan beweging soms ook weer heel gaaf zijn.
Kom maar door als je meer vragen hebt! En ik geloof dat m'n foto's op Flickr er ook wel instellingen bij hebben staan.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:51

Wat voor aspect-ratio gebruiken jullie voor je foto's? Mijn camera (Canon 750D) staat standaard op 3:2. Nu ik met de vakantiefoto's bezig ben valt me op dat de foto's van de telefoons en uit mijn moeders camera op 4:3 staan. Ik merk tot zo ver weinig voor- of nadelen van het een ten opzichte van het ander. We hebben op vakantie allemaal vrij ruim geschoten, dus zelfs met de verschillende formaten houd ik overal genoeg marge. Maar wat is nu de meest gangbare ratio? Of waaraan geven jullie de voorkeur?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:28

3:2 is de meest gangbare, dat is ook de maat die het best in fotolijsten e.d. past