[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-12 22:36

Als je een vraag hebt, vermeld dan duidelijk het programma waarmee je werkt en de versie. Bedenk voordat je een vraag stelt of je het antwoord niet kan vinden in de 'help' sectie van je programma of door op google te zoeken op +tutorials +"naam van je programma".

Archief:
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's


Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:22

Volgensmij ben ik de eerste met een vraag!
Ik heb sinds kort, Jasc Animation Shop 3.
Het lukt allemaal met fotos maar als ik er een filmpje in wil zetten geeft hij een error aan, is er een andere manier voor om dat er in te zetten, wat doe ik verkeerd?
Heb trouwens al verschillende bestanden geprobeerd, WMA, AVI..

Lalee_

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:18

Het loopt storm hier :Y)
Maar ik heb wel een vraag:
Ik heb net voor het eerst teugels weggewerkt
a la het resultaat:
Afbeelding
Sorry voor het effecjte :=
Alleen dat bit lukt me echt niet! Weet iemand hoe ik dit beter kan doen?
Ik heb dit met picasa gedaan, met van die patch dingen

Bagheera_206

Berichten: 25881
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:32

Het beste kun je in een bewerkingspakket de clonestamp-tool gebruiken. Ik ben zelf nog niet zo heel handig met "kloonstampen" :=

It's not how good you are, but how good you want to be!

Lalee_

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:41

En wat is daar dan anders aan dan die patches?

Want ik kon zegmaar geen stukje van het bit halen wat dezelfde kromming heeft als het stukje waar hij moet komen

Bagheera_206

Berichten: 25881
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:52

Patchtool maakt een mix van plek wat verbetert moet worden met plek die je als bron gebruikt. Met clonestamptool kopieer je letterlijk alles en wordt er niet berekent om mix te maken.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:06

Ik kwam net deze foto tegen:
Afbeelding

En ben héél erg benieuwd hoe ik dat blauw/sepia effect kan bekomen? Ik heb al een uur zitten prutsen aan mijn eigen concertfoto's in Photoshop en Lightroom, maar het lukt me gewoon niet. Kleurenbalans, saturatie, hue etc heb ik allemaal al zitten aanpassen. Het zal vast wel een combinatie van verschillende layers/adjustments zijn die altijd weer wat anders is, maar ik weet echt niet in welke richting ik moet denken. En ik weet ook niet hoe deze bewerking heet (als het al een naam heeft :+ ) dus ik kan het niet Googlen.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:14

Ik zie dat je Photoshop hebt... Probeer eens een foto om te zetten naar zwartwit, daar een blauwe/paarse/anderkleurige laag overheen te gooien en probeer dan eens de blend mode "Overlay". Even een suggestie zo uit mijn hoofd, maar ik denk dat het aardig in deze richting zou moeten komen. Daarna misschien nog wat spelen met de opacity of fill. Je zou ook de blend mode "Color" kunnen proberen, maar daarmee wordt het echt duotone.

Wil je er toch nog wat van de oorspronkelijke kleuren in houden, probeer dan ipv een zwart-wit foto een kleurenfoto of foto met weinig saturation als basis.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:23

Ik heb het snel even geprobeerd en dat brengt me inderdaad al heel wat op de goede weg. Morgen ga ik er wat meer mee uittesten, maar het lijkt er al meer op. Denk dat het er misschien ook aan lag dat ik een foto heb gebruikt met heel veel rood licht, waardoor dat rode heel erg overheersend is. Ik ga het morgen eens met een andere foto proberen. Bedankt! (weer :D )

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:48

Ik had in het verleden veel concertfoto's met een vergelijkbaar sfeertje qua nabewerking. Hier staan er wel een paar:
http://www.fileunder.nl/archives/zonder_woorden/[***]/

Wat je doorgaans kunt zien (aan mijn foto's althans) is dat de kleur van het licht wel wat in de buurt blijft van het originele (gekleurde) exemplaar. Dit is wel beïnvloedbaar door te schieten in RAW en je witbalans aan te passen.

Wat ik vaak deed was vervolgens (als de basis qua kleur me beviel):
- Foto openen in Photoshop
- Laag dupliceren en bovenste laag omzetten naar zwart-wit (onderste laag blijft dus het origineel)
- Bovenste laag blend mode "overlay"
- Tot slot evt nog wat finetuning (soms met behulp van wat maskers) om sommige delen gekleurder of juist minder gekleurd te maken en nog wat dodgen en burnen in de gekleurde of juist de zwart-wit laag (even mee spelen; het effect is anders afh. v. welke laag je bewerkt)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:13

Bedankt voor de tips. Blend mode - overlay, bedoel je dan rechts klikken op je layer > blending options? Als ik in dat vak dat ik dan krijg blend mode: overlay aanvink, krijg ik dit:

Afbeelding

Ik had even je stappenplan gevolgd, dus layer gedupliceerd en dan omgezet naar zwart/wit. Maar hoe doe jij dat omzetten naar zwart/wit? Want ik heb dat via adjustments gedaan en dan de saturation helemaal omlaag, maar dan krijg ik 3 lagen: origineel, duplicaat en hue/saturation laag. Ik weet niet of dat een verschil maakt voor het eindresultaat of niet?

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:16

Omzetten naar zwartwit kan op een hele boel manieren, maar het prettigst vindt ik zelf via de Black & White command: Ctrl+Alt+Shift+B. Daarmee heb je de meeste controle over het eindresultaat.

Blend modes staan inderdaad in je layer options (dubbelklik op laag) maar ook rechtsonderin bij de lagen zelf: selecteer een laag (in dit geval heb je het masker van je laag geselecteerd en niet de laag zelf) en dan kun je waar nu "Normal" staat (drop down-menuutje) de blend mode instellen. Door vervolgens (op dezelfde plek, rechts van "Normal") de Opacity of daaronder de Fill aan te passen, kun je de zwaarte van het effect instellen.

----

Nog even algemeen wat er mis gaat in je huidige werkwijze:

Wat je met jouw stappenplan doet, is: je maakt een kopie van de gekleurde laag, en gooit over beide lagen (dus 2x dezelfde laag) een adjustment layer (aanpassingslaag). Deze adjustment layer vertelt "pas deze aanpassing toe op alle onderliggende lagen". Dus óók op je origineel. Je moet echt 2 verschillende lagen hebben: 1x zwart-wit, 1x kleur. Hoe je dat doet maakt niet zo veel uit: door direct op de laag te werken of met adjustment layers.

Doe je echter het laatste, dan zul je Photoshop moeten vertellen "deze adjustment layer is alleen voor Background copy en niet voor alle lagen". Dat doe je door er een clipping mask/uitknipmasker van te maken. Klik rechts op de adjustment layer/aanpassingslaag (let op: niet op het thumbnailtje maar op het gebied daar rondomheen) en kies "Create clipping mask". Je zult dan zien dat er een klein pijltje bij je adjustment layer komt te staan. Dit pijltje betekent "deze aanpassing is alleen van toepassing op onderstaande laag".

Wat je ook kunt doen, als je graag met adjustment layers werkt (om bijv later nog wat te kunnen aanpassen): de twee lagen (background copy en je aanpassing) samenvoegen tot één. Dan houd je uiteindelijk ook één zwart-wit laag over. Eventueel kun je (als je dat prettig vindt) dat natuurlijk met een kopie van de originele lagen doen, zodat je als het nodig is je aanpassing nog kan herzien.

Beetje uitgebreider dan bedoeld, maar hopelijk heb je er wat aan :D

Bagheera_206

Berichten: 25881
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:23

Ik weet niet helemaal of mijn vraag hier thuis hoort, maar ga hem toch stellen. :+

Iemand bekend met beeldbanksoftware? Welke beeldbanksoftware hebben jullie op jullie werk of servers draaien?

Wij gaan hier op het werk namelijk alle foto's uit het archief digitaliseren en opslaan. Hebben jullie hier nog tips voor?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:59

@Richard: wat je zoekt is een programma voor Digital Asset Management. Het kan interessant zijn je daarin eens te verdiepen zodat je zelf ook helder hebt wat je precies zoekt. Neem eens een kijkje op http://www.thedambook.com/ het 1e hoofdstuk van het boek kun je als het goed is daar openbaar/gratis inkijken en is al bijzonder leerzaam. Op het blog staan ook interessante dingen: http://thedambook.com/blog/

Lightroom biedt mogelijkheden, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je in LR geen mega beeldbibliotheek wil opbouwen. Wordt LR niet stabieler van.

Zelf heb ik goede ervaringen met iView/Expression Media/Phase One Media Pro (één en hetzelfde programma, is in ca 5 jaar tijd eigendom geweest van 3 bedrijven :') ). Echt een fantastisch programma voor DAM.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:11

Het zal hier niet thuishoren, maar ik weet niet waar anders :+
Wat is nog een makkelijk, leuk en gratis videobewerkings programma? ik ben moviemaker beu :')

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:25

Heel duidelijk Nouks, ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg :D Ik ga het vanavond allemaal uit proberen. Soms loop ik echt nog hélemaal verloren in het bos der Photoshop :+

Edit: Heb het even uitgeprobeerd en het ziet er inderdaad al veel beter uit :) Bedankt voor de les :D

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:39

@Yasmine geen dank hoor, succes ermee :D

Bagheera_206

Berichten: 25881
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:16

Lees ik nu dat eind deze maand Adobe Lightroom 4 op de markt komt? Deze is een stuk goedkoper dan LR3. := Die gaan we zeker even aanschaffen als deze uitkomt. :) Geloof maar iets van 130 euro ofzo.

It's not how good you are, but how good you want to be!

woollieh

Berichten: 691
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:12

Ik werk sinds kort met Photoshop Paint. Nu zie ik vaak bij portret foto's dat de ogen er echt mooi uitspringen, wordt dat zo gephotoshopt of moet dat in het maken van de foto er al uitspringen? Vaak heb ik ze nog erg dof naar mijn idee. Is daar een trucje voor?

Hoe maak je het onderwerp kleur met als achtegrond zwart-wit? Ik weet dat je dan met lagen moet werken, de lagen zelf krijg ik voor elkaar, maar niet om dan de bovenste laag het onderwerp weg te gummen (zodat die als onderste laag als kleur weer terug komt). Of doe ik iets verkeerd?

Belle; B+11. - L1+1. wedstrijdstop
Goodboy; B+12
#Take time to do what makes your soul happy..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:29

:wave:

Ondanks de vele berichten op Google kom ik er gewoon niet uit, ik probeer al een tijdje een fotoanimatie te maken in Adobe CS5, maar het wil gewoonweg niet. Wie heeft wat tips voor mij zodat ik dit beter begrijp en kan uitvoeren?

Alvast bedankt!

[edit] De animatie kan ik ondertussen maken, maar nu heb ik problemen met de opslag.
- De HTML code voor het inbouwen van de GIF weet ik te vinden;
- Als ik hem als GIF opsla en ik upload hem met Photobucket bijvoorbeeld dan laat hij de animaties niet ziet;
- Als ik hem als GIF opsla en ik wil hem importeren in mijn andere website (gemaakt met Studio Web Design) dan beweegt de animatie ook niet;

Wat doe ik nu fout?

WildJes

Berichten: 914
Geregistreerd: 08-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:42

Hey bokkers :wave:

Veel mensen hier op bokt hebben een avatar waarin verschillende plaatjes in voorkomen,
Nu is mijn vraag hoe je dat maakt..;)

Groetjes

Trots op mijn twee meiden! :D

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:45

WildJes schreef:
Hey bokkers :wave:

Veel mensen hier op bokt hebben een avatar waarin verschillende plaatjes in voorkomen,
Nu is mijn vraag hoe je dat maakt..;)

Groetjes

Ik maak ze met jasc animation shop ;)

WildJes

Berichten: 914
Geregistreerd: 08-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:51

IloveNikitaa schreef:
WildJes schreef:
Hey bokkers :wave:

Veel mensen hier op bokt hebben een avatar waarin verschillende plaatjes in voorkomen,
Nu is mijn vraag hoe je dat maakt..;)

Groetjes

Ik maak ze met jasc animation shop ;)


Is dat gratis?

Trots op mijn twee meiden! :D

Bagheera_206

Berichten: 25881
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:00

Voor diegene die willen weten hoe je ervoor zorgt dat je in Lightroom niet alles verscherpt, maar een deel. :)


It's not how good you are, but how good you want to be!

MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:02

Kan dat ook in cs5? het verscherpen?

12 feb Mama geworden van Marah <3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers