[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:43

Ik zou wat tutorials op YouTube kijken. Kijken wat je het meeste aanspreekt. Wil je een abonnement of los kopen?

De keuze tussen LR en PS is heel persoonlijk. Ik kan niet zonder beide :+


ivy_power89

Berichten: 5828
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:48

Is verschil dan dusdanig groot?

Opzich wil ik er ook wel een abbo aan koppelen, kun je dat met beide doen of moet je dan van elk programma los een abbo nemen?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:00

Los abonnement is duurder. Samen heb je ze voor 12,09 per maand.

Ja het zijn totaal verschillende programma’s. Maar weinig overlapping.

ivy_power89

Berichten: 5828
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:04

Oke, ik begrijp dus dat het 2 totaal veschillende programma's zijn en dat voor die 12,09 euro pm (met voor mij daarna aftrek btw) ik redelijk voorzien ben?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:38

ivy_power89 schreef:
Goedemiddag iedereen!

ongetwijfeld staat het antwoord hier ergens tussen.....
Maar wie kan mij opweg helpen?

Ik zoek voor zakelijk gebruik een goed foto bewerkingsprogramma.
Nu blijf ik hangen tussen Lightroom en photoshop.

Ik begreep dat dit 2 verschillende programma's zijn?
Wat zijn de voor en nadelen?
Ik neig namelijk meer naar photoshop, maar misschien zijn hier mensen die mij er van kunnen overtuigen voor iets anders te gaan hihi


Hier boven had ik ook zo iets gevraagd. Ik zou gaan voor de goedkope abbonoment dan heb je en lightroom en photoshop. Wil je alleen photoshop ben je duurder uit.

[o]

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:22

Ik gooi hem er nog maar eens in. Kijk ook eens naar Affinity photo. Een erg goed alternatief voor photoshop!

Zoek je een lightroom die net wat meer kan? Kijk dan eens naar ON1 photo raw. Een heel stuk uitgebreider kwa bewerkingsmogelijkheden dan lightroom, waardoor voor veel mensen de photoshop behoefte eigenlijk wegvalt. Plus een fantastisch alternatief voor de mensen die zich irriteren aan de catologus opzet van lightroom.

Beide programma’s zijn een buy once own always. En dus niet een Abbo vorm. Upgrades zijn wel betaald, maar dan nog steeds goedkoper dan Adobe.

Als je wilt kiezen tussen het een of het ander. Lightroom en photoshop zijn twee programma’s met twee verschillende doeleindes. Lightroom is echt bedoeld als “foto ontwikkelaar/ manager”. Wil je je foto’s beheren en aanpassen op gebied van licht, kleur nuances, radiaal filters, maar verder je foto als foto laten, dan is lightroom (of ON1) ruim voldoende.

Wil je heftigere foto bewerkingen en manipulaties doen, met stukjes foto’s knippen en plakken en echt “digitale art” maken dan heb je wel photoshop (of Affinity photo) nodig. Photoshop kan de dingen doen die lightroom kan kwa bewerking ook, maar is op dat gebied minder intuïtief en vereist meer kennis van het programma om hetzelfde te bereiken. Photoshop heeft dan weer niet het “foto’s managen” principe wat ON1 en lightroom doen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Texas02

Berichten: 4471
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 02:17

ivy_power89 schreef:
Goedemiddag iedereen!

ongetwijfeld staat het antwoord hier ergens tussen.....
Maar wie kan mij opweg helpen?

Ik zoek voor zakelijk gebruik een goed foto bewerkingsprogramma.
Nu blijf ik hangen tussen Lightroom en photoshop.

Ik begreep dat dit 2 verschillende programma's zijn?
Wat zijn de voor en nadelen?
Ik neig namelijk meer naar photoshop, maar misschien zijn hier mensen die mij er van kunnen overtuigen voor iets anders te gaan hihi


Ik zou ook voor beide gaan, Photoshop en Lightroom zijn zo anders, kun je echt niet met elkaar vergelijken.. En met het abonnement van €12,09 per maand (geloof ik) heb je beide.. Lightroom is echt meer voor het bewerken van de foto's, met Photoshop kun je andere dingen weer beter, zoals retoucheren en andere grafische bewerkingen.. Als het je echt puur gaat om het bewerken van de foto's (contrast, helderheid, licht, schaduw, kleurtoon, scherpte enz. aanpassen), dan past Lightroom het beste bij je, maar wil je ook meer dan dat, dan is Photoshop ook zeker aan te raden.. Retoucheren kun je in Lightroom ook wel een beetje, maar het gaat in Photoshop een stuk makkelijker.. Natuurlijk zitten er ook nog andere functies in Lightroom die daar weer makkelijker gaan dan in Photoshop zoals irisverbetering, huid verzachten, wittere tanden enz. Beide programma's hebben zo veel (verschillende) mogelijkheden, te veel om op te noemen.. :j

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:14

Ik hoop dat het hier thuishoort maar hoe groot leveren jullie bestanden van fotoshoots? (Aangezien ik de grootte van bestanden bepaal met een fotobewerkingsprogramma plaats ik het hier) Ik ben hobbyfotograaf en ik doe wel eens wat shoots bij anderen (onbekenden). Ik vraag geen geld voor de shoot zelf maar ik hoop altijd dat mensen wat nabestellen :p als ik de foto's al op origineel formaat aanlever (zo'n 8MB per foto) is die kans een stuk kleiner, + dan loop je het risico dat mensen je logo er af knippen en zelf uitvergroten voor thuis. Ik ga ook van het goede in de mens dus ik wil mijn logo niet midden op de foto zetten maar om het risico te verkleinen wil ik foto's niet op groot formaat aanleveren. Wat is een mooie grootte voor "sociale media & eigen gebruik,niet bedoeld voor uitvergrotingen en afdrukken"?
Ik bewerk foto's na met Gimp en exporteer ze als jpg bestand en dan kan ik zelf bepalen hoe groot ik ze maak. Wat is een eerlijke grootte? Dank alvast! :)

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:11

CastaMickey schreef:
Ik hoop dat het hier thuishoort maar hoe groot leveren jullie bestanden van fotoshoots? (Aangezien ik de grootte van bestanden bepaal met een fotobewerkingsprogramma plaats ik het hier) Ik ben hobbyfotograaf en ik doe wel eens wat shoots bij anderen (onbekenden). Ik vraag geen geld voor de shoot zelf maar ik hoop altijd dat mensen wat nabestellen :p als ik de foto's al op origineel formaat aanlever (zo'n 8MB per foto) is die kans een stuk kleiner, + dan loop je het risico dat mensen je logo er af knippen en zelf uitvergroten voor thuis. Ik ga ook van het goede in de mens dus ik wil mijn logo niet midden op de foto zetten maar om het risico te verkleinen wil ik foto's niet op groot formaat aanleveren. Wat is een mooie grootte voor "sociale media & eigen gebruik,niet bedoeld voor uitvergrotingen en afdrukken"?
Ik bewerk foto's na met Gimp en exporteer ze als jpg bestand en dan kan ik zelf bepalen hoe groot ik ze maak. Wat is een eerlijke grootte? Dank alvast! :)


900 lange zijde, maar volgens mij kun je dat niet met Gimp zo instellen.

[o]

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:23

Ik doe 1400. Kunnen ze in principe 10x15 mee afdrukken, maar het staat gewoon een stuk mooier op social media. Is mij persoonlijk ook wat waard :j

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:24

Janinevv schreef:
CastaMickey schreef:
Ik hoop dat het hier thuishoort maar hoe groot leveren jullie bestanden van fotoshoots? (Aangezien ik de grootte van bestanden bepaal met een fotobewerkingsprogramma plaats ik het hier) Ik ben hobbyfotograaf en ik doe wel eens wat shoots bij anderen (onbekenden). Ik vraag geen geld voor de shoot zelf maar ik hoop altijd dat mensen wat nabestellen :p als ik de foto's al op origineel formaat aanlever (zo'n 8MB per foto) is die kans een stuk kleiner, + dan loop je het risico dat mensen je logo er af knippen en zelf uitvergroten voor thuis. Ik ga ook van het goede in de mens dus ik wil mijn logo niet midden op de foto zetten maar om het risico te verkleinen wil ik foto's niet op groot formaat aanleveren. Wat is een mooie grootte voor "sociale media & eigen gebruik,niet bedoeld voor uitvergrotingen en afdrukken"?
Ik bewerk foto's na met Gimp en exporteer ze als jpg bestand en dan kan ik zelf bepalen hoe groot ik ze maak. Wat is een eerlijke grootte? Dank alvast! :)


900 lange zijde, maar volgens mij kun je dat niet met Gimp zo instellen.


Hoe dat zit weet ik niet precies, ik kan de foto opslaan en beslissen hoe veel kwaliteit ik wil houden en daarmee bepaalt 'ie automatisch de grootte van het bestand. Bij eigenschappen blijft een afmeting van 3456x5184 staan terwijl de foto inmiddels nog minder dan 300kb groot is dus dat lijkt me gek..

@Jikke, weet je toevallig op hoe veel KB/MB dat per foto ongeveer uitkomt? :)

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:36

CastaMickey schreef:
@Jikke, weet je toevallig op hoe veel KB/MB dat per foto ongeveer uitkomt? :)

Tussen de 500 en 700kb. Beetje afhankelijk van hoe ver ik hem heb verkleint met het bijsnijden

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:29

Dankje! :D

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony


Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:11

Shiloh schreef:
Ik gooi hem er nog maar eens in. Kijk ook eens naar Affinity photo. Een erg goed alternatief voor photoshop!

Zoek je een lightroom die net wat meer kan? Kijk dan eens naar ON1 photo raw. Een heel stuk uitgebreider kwa bewerkingsmogelijkheden dan lightroom, waardoor voor veel mensen de photoshop behoefte eigenlijk wegvalt. Plus een fantastisch alternatief voor de mensen die zich irriteren aan de catologus opzet van lightroom.


Zojuist de trial gedownload! Vanavond ga ik eens knutselen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:55

Hallo allemaal,

Nu wil ik graag photoshop en lightroom aanschaffen van 12,09. Ik wil niet gebruik maken van een creditcard dus heb ik een PayPal account aangemaakt. Nu zegt PayPal dat ik alleen kan betalen via Mastercard, Discover, American express of via Visa.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ook zie ik op de site paypal saldo staan. Moet ik eerst geld erop zetten wil ik photoshop en lightroom aan kunnen schaffen zonder de bovenstaande betaalmogelijkheden?

Dit is overigens ook de eerste keer dat ik paypal gebruik dus ik heb er geen verstand van :')

ivy_power89

Berichten: 5828
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:40

Ik doe via creditcard.... en heb geen idee hoe paypal werkt. Misschien adobe even bellen?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:52

Paypal kun je als het goed is koppelen aan een debit account. Dan schrijven ze het gewoon van doe rekening af. Dat koppelen duurt wel een paar dagen en ik weet niet of ze dat ook bij abbonementen doen waarbij de betaling herhalend is. Als jij je debit kaart ontkoppelend van Paypal hebben ze geen poot om te staan, omdat ze met debit gewoon andere rechten hebben. Terwijl een creditcard zo werkt dat ze daar ook lang na jou toestemming een vordering op kunnen blijven doen.

Althans. Dat denk ik/kan ik me zo voorstellen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:38

Ik kon alleen via creditcard inderdaad, of ik moest per jaar betalen ipv per maand.. Heb nu toch maar een (studenten)creditcard aangevraagd en dat werkt perfect.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:11

Ik heb paypal gekoppeld aan mijn normale bankrekening.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:19

Matheno schreef:
Ik heb paypal gekoppeld aan mijn normale bankrekening.

Dan geeft hij bij mij bij het bestellen van Adobe alsnog aan dat ik een creditcard moet invoeren...

ivy_power89

Berichten: 5828
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:11

Bel adobe dan gewoon, die kunnen je zo helpen

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:27

Ik heb mijn PayPal ook gekoppeld aan mijn gewone en betaal gewoon per maand aan Adobe...
Dus het moet wel kunnen.

Glimlach alsof je nooit gehuild hebt,
vecht alsof je nooit verloren hebt en
leef alsof dit je laatste dag is!

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:38

Ik ga morgen even bellen :)

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:50

Ik fotografeer al een paar jaar hobbymatig en gebruik hiervoor gimp voor wat nabewerking.
Mijn moeder is al een tijdje bezig met een fotocursus en is hierdoor op zoek naar een fijn fotobewerkingsprogramma.

Binnenkort gaat ze met haar fotografie cursus hdr-foto's maken en hiervoor heeft ze dus een fotobewerkingsprogramma nodig.
Nu vroeg ze mij om hulp, maar aangezien ik hier helemaal niet in thuis ben dacht ik laat ik bokt eens om hulp vragen. Haar oog is momenteel gevallen op Photoshop elements.

De hoofdvraag: kun je hdr-foto's maken met Photoshop elements?

En daarnaast: is Photoshop elements geschikt voor een beginner of adviseren jullie dan eerder Lightroom, gimp of nog iets anders? (Rekening houdend met het maken van hdr-foto's)

Alvast bedankt!

fotac
Berichten: 1514
Geregistreerd: 19-12-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:41

Wie kan mij helpen? Ik heb de canon 6D2 en sinds vorig jaar een nieuwe macbook pro
Met mijn vorige camera de Canon 6D1 kon ik in mijn Finder altijd al de voor vertoning zien van mijn foto's maar sinds mijn nieuwe camera de 6D2 kan dat niet meer. Het kan alleen als ik ze in Lightroom of photoshop open en dat is echt heel erg onhandig. Ik weet dan niet welke foto's nog van de zelfde shoot zijn als ik ze sleep naar PS of LR. Weet iemand een oplossing hoe ik de foto's wel weer kan zien in voorvertoning? Ik wil liever geen andere programma's gebruiken ervoor.Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers