[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-11 19:47

Moderatoropmerking:
Omdat er in het oude informatietopic over camera's kopen veel vragen over compactcamera's kwamen waar weinig tot geen antwoord op werd gegeven, hebben wij de vraag gekregen of we het topic niet konden splitsen in twee onderwerpen: spiegelreflexcamera's en compactcamera's.
Omdat een apart topic voor compactcamera's misschien meer eigenaars van dit soort camera's trekt, hebben wij besloten het topic inderdaad te splitsen. Het oude topic gaat verder als topic voor spiegelreflexcamera en een nieuw topic is aangemaakt voor compactcamera's.


Let op! Dit topic is niet bedoeld voor vragen over spiegelreflexcamera's en SLT-camera's(Single Lens Translucent), daarvoor kun je in dit topic terecht!

In dit topic kan je al je vragen stellen over welke digitale compactcamera nu bij jou past. Dit topic is gestart om twee redenen: allereerst is het zonde dat veel informatie over verschillende camera's steeds kwijtraakt omdat het zoekmachine het slecht doet, aan de andere kant omdat in vlagen het aantal topics toch weer erg groot wordt.

Ook komt hier een lijst met voorbeeldfoto's te staan van verschillende camera's, misschien vergemakkelijkt dat het kiezen wat. Houd wel altijd rekening met het feit dat degene die de camera vasthoudt soms nog belangrijker is dan de camera zelf. ;)



Als jij een compactcamera hebt die nog niet in het lijstje staat en je hebt zin om een 'voorbeeldtopic' te maken: graag. Probeer in ieder geval 'gewone' foto's en bewegingsfoto's te plaatsen, ook close up is altijd welkom. Als je TEM't op je topic wordt het gesloten zodat het wegzakt. Als de camera er al tussen staat en je er foto's bij wilt zetten kan dat ook, stuur een moderator van FK dan een pb met de nieuwe foto's.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 18-06-12 22:35, in het totaal 9 keer bewerkt
Reden: Sony Cybershot DSC-WX7 toegevoegd.


Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:02

Heuj, kijk aan, hij is gesplitst! Plaats hier even een puntje. Weet niet heel veel van compacts (op een paar na), als ik het weet plaats ik het erbij.

Wat misschien even belangrijk is: Er zijn een aantal compacte camera's waar het objectief wel af kan (Sony SLT-A33/A35/A55, Panasonic G1, GH1, GH2, GF1, GF2, enz.).

Lijkt me verstandig om die in het andere topic te plaatsen.

'

Fredlover10
Berichten: 605
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: ♥ Zuid-Holland ♥

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:08

Heeft iemand ervaring met de Sony Cybershot H70? :)

Fredje. <3

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:09

Iemand ervaringen met de Canon Powershot SX220? :)

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-11 20:11

HLPhoto: Ik denk dat die compactcamera's het beste hier kunnen staan, vragen over de objectieven kan men in het daarvoor bestemde topic kwijt. :) Een duidelijke scheiding is anders niet echt zichtbaar.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:46

EvelijnS schreef:
HLPhoto: Ik denk dat die compactcamera's het beste hier kunnen staan, vragen over de objectieven kan men in het daarvoor bestemde topic kwijt. :) Een duidelijke scheiding is anders niet echt zichtbaar.
ik PB je even, ben het nl. niet 100% eens..

'

Vidalyssa

Berichten: 473
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:41

Iemand ervaring of voorbeeld foto's van de Fujifilm Finepix S4000? :D

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:18

@Kevin, ik zou die camera's überhaupt geen compactcamera's durven noemen! Gewoon in het SLR-topic dus ;)
Vind systeemcamera's/micro four thirds als Sony NEX en Olympus PEN wel een grijs gebied, ik denk dat het niet helemaal duidelijk is waar die besproken dienen te worden. Persoonlijk zou ik de grens leggen tussen "wel of niet een verwisselbaar objectief", dat is denk ik de meest duidelijke scheiding die je op dit moment mogelijk zou kunnen trekken.

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:52

xmarlies96 schreef:
Iemand ervaringen met de Canon Powershot SX220? :)


Niemand?

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:57

xmarlies96 schreef:
Iemand ervaringen met de Canon Powershot SX220? :)

Niet met de SX220, wel met zijn voorganger de SX110. Hier was ik al heel tevreden over, goede scherpe foto's, goede zoom.

Deze serie is voor mij toch wel de topper van de compactcamera's. Ook zijn de instellingen heel uitgebreid aan te passen. Zodat iedere foto naar jouw wens is.

Canon kennende hebben ze dus aan de opvolgers van de SX110 alleen maar verbeteringen toegepast, dus ik zou het zeker doen!
Hoop dat je er wat aan hebt :)

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:00

Oké dan weet ik in ieder geval dat ik de Canon SX220 neem! :D

mandy_8

Berichten: 1086
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:38

Oke ik heb nu geen idee meer.. ik had eerst de Olympus SP-800 op het oog, na veel reviews lezen ben ik er van afgestapt.. veel mensen zeggen dat de kwalitieit van de foto's nogal prut is.
Verder gezocht.. vond ik de Canon Powershot SX30 IS. De zoom hier van is echt niet normaal ( 35 x) , maar ik vind hem best wel duur (365,-) ten opzichte van de Nikon Coolpix P500 ( 36 x zoom en 347,-). Grr wat lastig. Ik wil in ieder geval een camera met veel zoom ( meer dan 20 x ) en dat hij ook wel goed is in macro. Mijn budget is iets lager dan 400,- Zeggen jullie dan van ; spaar even door voor een spiegelreflex dan heb je ook wat of heeft iemand ervaring met één van deze camera's die mij kan overtuigen dat de kwalitiet wel goed is van de foto's...? Ik wil wel serieus gaan fotograferen, niet dat ik gewoon een paar foto's maak en er niks mee doe want ik wil er misschien iets mee gaan doen later. Ik weet het echt niet meer xD

_Liez

Berichten: 2332
Geregistreerd: 11-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:43

Ik wil een nieuwe compact camera aanschaffen.
heeft iemand misschien ervaring met de
Fujifilm AV200
Sony DSC-S3000 of de
Fujifilm FinePix AV130

Ik hoor het graag.

Cateshill Balou verkocht
Wiskey B+7 dressuur B+12 L+10 springen L+2 sgw

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:18

@ mandy: als je meer dan 20x zoom wil zou ik geen spiegelreflex kopen.

'

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-11 13:01

Nouks schreef:
@Kevin, ik zou die camera's überhaupt geen compactcamera's durven noemen! Gewoon in het SLR-topic dus ;)
Vind systeemcamera's/micro four thirds als Sony NEX en Olympus PEN wel een grijs gebied, ik denk dat het niet helemaal duidelijk is waar die besproken dienen te worden. Persoonlijk zou ik de grens leggen tussen "wel of niet een verwisselbaar objectief", dat is denk ik de meest duidelijke scheiding die je op dit moment mogelijk zou kunnen trekken.


Duidelijk. :) Dan zal ik voor dat soort camera's even informatie in het SLR-topic zetten. :)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:09

Nouks schreef:
@Kevin, ik zou die camera's überhaupt geen compactcamera's durven noemen!
ook niet met een pancake lens? :D

'

mandy_8

Berichten: 1086
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:59

Ik zou graag voorbeeldfoto's willen van de Canon Powershot sx30 is, dus bij deze; wie heeft er een paar foto's?? :D

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:10

Wie weet de perfecte camera voor het maken van indoor rijfoto's? Ik neem aan dat je er dan eentje nodig hebt met een goede lichtopbrengst, dus een met een groot diafragma. Welke F-waarde zouden jullie hier voor aanhouden?
Daarnaast is uiteraard een korte sluitertijd ook van belang, en eventueel het maken van een serieopname met voldoende foto's per seconde.

Maar ja, ik wil ook graag mooie foto's kunnen maken van dieren in het wild, en dan heb ik eigenlijk weer meer optische zoom nodig...

Ik denk nu in de richting van de Panasonic Lumix FX700, maar ik ben door de bomen het bos een beetje uit het oog verloren. Iemand nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:02

De perfecte camera voor indoor rijfoto's is er niet Sofy, zelfs niet onder de spiegelreflexen.

Verwacht dus geen prachtfoto's, maar zoek een - voor jou - acceptabel resultaat..

'

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:05

Ja, ik had ook al een pb-tje van Bagheera_206 dat ik waarschijnlijk mijn eisen iets moest bijstellen :=

Ik zou het eigenlijk gewoon met een aantal camera's willen uitproberen, maar dat wordt lastig vrees ik.

Maar het idee dat het met een groter diafragma+korte sluitertijd eerder moet lukken om bij minder licht aardige foto's te maken klopt wel toch? Er zijn maar een heel beperkt aantal camera's met een groter diafragma, dus dat zou mijn zoekbereik al weer flink moeten verkleinen.

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:11

Sofy schreef:
Maar het idee dat het met een groter diafragma+korte sluitertijd eerder moet lukken om bij minder licht aardige foto's te maken klopt wel toch? Er zijn maar een heel beperkt aantal camera's met een groter diafragma, dus dat zou mijn zoekbereik al weer flink moeten verkleinen.

Dat klopt min of meer. Het resultaat van een groter diafragma is meer licht, dus kan je camera in een kortere sluitertijd dezelfde hoeveelheid licht opvangen.
Daardoor leg je inderdaad een korter stuk van de beweging vast in je foto en maak je dus een scherper beeld (in principe "bevries" je beweging nooit, je moet alleen zorgen dat de beweging die er nog in zit zeg maar minder dan 1 pixel is in de tijd die je sluiter open staat... hoop dat ik hiermee niet te technisch word).

Waar je zeker ook naar moet kijken is hoe de sensor van zo'n camera is, dus hoe die presteert bij hogere gevoeligheden. Is je diafragma namelijk niet zo groot, maar je sensor wel ontzettend goed, dan kan je met een stap hoger in ISO en een kleiner diafragma misschien wel een betere foto maken.

De Canon G11/G12 staan bekend om hun goede prestaties bij weinig licht. Er is een camera in de S-serie met dezelfde sensor, maar ik weet even niet meer welke.

Gewoon even benieuwd overigens: Wat weerhoudt je ervan voor een spiegelreflex te gaan?

'

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:27

Die Canon is een goede tip, ik zag daar inderdaad goede reviews van toen ik het zojuist even in google inklopte :).

Is er verder een manier om naar de mogelijkheden van de sensor te kijken? De gemiddelde vergelijkingssite geeft niet eens aan welke sensor er in de camera zit, dus dat is vrij lastig als je niet al een paar specifieke modellen op het oog hebt.

En te technisch was het voor mij iig (nog) niet hoor, bedankt voor de uitleg!

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:24

Als je puur op sensorprestaties wil zoeken is www.dxomark.com een site die heel veel getest heeft (volgens mij ook compacts), maar de leercurve voor wat ze precies testen is verdomd steil als je er als beginner even langssurft. Toen ik daar een paar jaar geleden voor het eerst keek dacht ik echt "wat moet ik hiermee?!" :=

Op www.dofmaster.com staan ergens sensorformaten vermeld, je kan bijna letterlijk aannemen dat hoe groter de sensor hoe beter de prestaties zijn als de ISO omhoog moet (en het dus donkerder wordt).

Sowieso wordt het een flinke zoektocht denk ik, want één stop beter in ruisprestaties en detail wordt meteen teniet gedaan door één stop minder diafragma. Is camera A dus net zo goed bij ISO 3200 als camera B bij ISO 1600, dan is camera A 1 stop in het voordeel... tenzij camera A een f/2.8 objectief heeft en camera B een f/2.0 :)

Het grote voordeel van spiegelreflexen is dat je die twee eigenschappen los kan koppelen. Is je body niet goed genoeg meer, dan koop je een betere body... wil je een objectief dat meer kan, dan ga je daarvoor. Het nadeel is echter dat het - vooral als je er een beetje aan verslingerd raakt - een dure hobby wordt :=

That said - ik zei het al via pb - denk ik op basis van de vragen die je hier stelt dat je een SLR best wel eens aan kan kijken (eventueel de automatische functies meteen even overslaan en beginnen bij P/A/S/M ;) ).

'

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:45

Wat vinden jullie van de Canon Powershot A2200?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:58

Sorry voor de dubbelpost, maar ik vind het echt heel moeilijk om een camera te zoeken. Ben er totaal niet in thuis. Mijn budget is max 200,-. Het liefst blijf ik zelfs nog onder de 150,-, maar als ik een camera echt leuk vind, kan het wat hoger zijn. Ik maak veel foto's van dieren, kinderen en feesten, dus een camera moet beweging goed kunnen vastleggen. Daarnaast maak ik echt heel veel filmpjes. Uiteindelijk wil ik wel een filmcamera, maar kan niet alles in 1x doen, dus het word eerst een digitale compactcamera die heel goed moet kunnen filmen. Iemand suggesties?

Mijn eisen zijn dus:
Beweging goed kunnen vastleggen
Kwalitatief goede filmpjes
Budget is max 150/200 euro


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers