[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:57

Dat is ook zeker waar.
Marije, heb jij er een mening over?

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:12

Wat Maaike zegt, geldt ook wel voor canon.
Mijn keuze zou dan ook de 70-200 4.0 zijn samen met de 17-40 4.0.

Of een olympus systeemcamera als het echt om gewicht gaat :')
Was afgelopen week erg blij met mijn setje in Schotland met bergje op en bergje af...

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:55

Hallo allen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij mijn keuze voor een goede zoomlens voor mijn Nikon D5200. Volgend jaar gaan we een reis maken naar Zuid Afrika en hiervoor wil ik een leuke lens aanschaffen. Ik ben maar een hobbyfotograaf maar vind het wel erg leuk om te doen.
Een aantal opties die ik bijvoorbeeld gezien heb maar waar ik geen wijs uit kom:

- Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM C
- Sigma EF-S 18-250mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
- Sigma F 18-300 f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM C
- Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX
- Nikon AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR

Al die afkortingen zeggen mij vrij weinig. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen EF-S, F, AF-S of AF-P? Heb ik een 300mm zoom nodig of is 250 of 200 ook al voldoende? Met veel inzoomen wordt de foto ook slechter in kwaliteit begrijp ik, is dat met alle bovenstaande lenzen zo of zijn er enkelen daar beter in dan anderen?
Het diafragmabereik is (als ik het goed begrijp) bij de sigma lenzen groter dan bij de Nikon lenzen, is het dan beter om voor een sigma lens te kiezen? Of weten jullie nog andere opties qua lenzen voor mij?

Bedankt alvast!

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:32

Van al de genoemde lenzen zou alleen de 70-300 voor mij een optie zijn. De rest zijn zogenaamde superzooms en die komen met de bijbehorende nadelen. Het enige voordeel dat ze hebben is dat je niet hoeft te wisselen van lens, de nadelen zijn de vervorming wanneer je bent uitgezoomd tot aan de zachtheid wanneer je verder inzoomt (en in sommige gevallen is dit gewoon onscherp te noemen). Van de genoemde superzooms is de Nikkor het beste (maar nog altijd met onscherpte vanaf 150mm). De rest presteert in de range van middelmatig tot bar slecht.

Wanneer je wilt kijken naar een 70-300 lens, zoek dat de Nikkor 70-300 AF-P even op. Voor jouw camera in mijn ogen van alle 70-300 lenzen de beste optie.

Wil je echt een kanon mee waar je dieren mee dichterbij kan halen dan is de sigma 150-500 een leuke lens die qua prijs/kwaliteit goed presteert. Wel zwaar!

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:41

Hey! Heeft iemand ervaringen/voorbeeldfoto’s gemaakt met de canon 50mm f/1.8? Ik wil deze misschien aanschaffen, maar is het ook een goede voor hondenfotografie? Hoor graag jullie ervaringen :)

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:07

maaikemuis schreef:
Wanneer je wilt kijken naar een 70-300 lens, zoek dat de Nikkor 70-300 AF-P even op. Voor jouw camera in mijn ogen van alle 70-300 lenzen de beste optie.

Wil je echt een kanon mee waar je dieren mee dichterbij kan halen dan is de sigma 150-500 een leuke lens die qua prijs/kwaliteit goed presteert. Wel zwaar!


Dankjewel voor je reactie maaikemuis!
Bedoel je een andere 70-300 AF-P dan in mijn bericht? Zo ja, bedoel je dan deze?

https://www.coolblue.nl/product/789192/ ... gJPKvD_BwE

Naar dat kanon ga ik ook even kijken ;)

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:15

Shaar schreef:
maaikemuis schreef:
Wanneer je wilt kijken naar een 70-300 lens, zoek dat de Nikkor 70-300 AF-P even op. Voor jouw camera in mijn ogen van alle 70-300 lenzen de beste optie.

Wil je echt een kanon mee waar je dieren mee dichterbij kan halen dan is de sigma 150-500 een leuke lens die qua prijs/kwaliteit goed presteert. Wel zwaar!


Dankjewel voor je reactie maaikemuis!
Bedoel je een andere 70-300 AF-P dan in mijn bericht? Zo ja, bedoel je dan deze?

https://www.coolblue.nl/product/789192/ ... gJPKvD_BwE

Naar dat kanon ga ik ook even kijken ;)


Ja, die bedoel ik. De reviews zijn erg goed en het is een handzaam formaat.

Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:37



Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:39

Dank je Cabelona, duidelijk! +:)+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:07

De afkorting EF-S staat daar niet tussen, omdat het een Canon fitting is. Goed op letten dus, anders past de lens niet op je camera!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:25

JewEmm schreef:
Met een echte tele ga ik toch de groothoek weer missen... En 1.5 kilo voor een lens gaat helaas te zwaar zijn. Grammen tellen flink aan als je een berg op moet fietsen :P Maar op zich is de 28-300 wel ideaal qua bereik!

Goed punt, dat hij niet compatibel is. Had ik niet over na gedacht!

Ik heb gelukkig nog een tijdje om er over na te denken! Dus alle tips zijn zeker welkom!


Of hij te gebruiken is met een extender weet ik niet, dat zou je makkelijk na kunnen gaan denk ik. Maar ik vind de 24-105 een hele fijne lens. Die gaat met mij mee op vakantie. En gebruik ik sowieso het vaakst. Ik heb een niet al te dure tweedehandse gekocht. Wel bij een fotovakzaak, dus wel nagekeken ed.
Hier heb je na je vakantie ook zeker nog wat aan.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:08

Welk objectief gebruiken jullie voor landschapsfotografie?
Ik zou graag een objectief speciaal daar voor aanschaffen. Mijn 16-70mm vind ik niet groothoek genoeg.
Van de ene kant denk ik, liefst niet te veel vervorming.. maar van de andere kant vind ik landschapsfoto’s met een fisheye lens vaak ook enorm gaaf.
Hoe denken jullie daar over?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:09

Ik heb een Tokina 11-16 maar die kan alleen maar op een cropcamera.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:15

En qua bereik mis je niets voor landschapsfotografie?
Ik twijfel nog tussen een zoomlens of een prime. Maar die van jouw lijkt me wel erg fijn!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:20

Op Nikon crop had ik een 12-24, nu op ff heb ik een 16-35. Ik vind een zoom net even handiger omdat je niet altijd vrij kunt bewegen.

Vervorming heb je altijd in meeting mindere mate. Van de B-merken weet ik dat Tokina heel leuk presteert. Wel zou ik ver blijven van de sigma 10-nogwat, die heeft een vertekening die bizar te noemen is.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:29

Goed om te weten! Bedankt voor de info!
Een klein beetje vervorming vind ik ook niet erg, en dat is nog wel weg te werken als het echt stoort, maar moet inderdaad niet te extreem worden tenzij je natuurlijk juist dat effect wil bereiken.
Ik ga eens kijken wat er voor mijn camera te vinden is. Ik heb een aps-c cropcamera en daar is nog niet heel veel voor te vinden, al werkt mijn adapter ook best aardig met mijn oude Nikon objectieven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:02

Iemand de canon 50mm 1.8 in huis? en toevallig wat foto's?
Maakt die in het iets donker echt betere foto's en voor portret mooie foto's? Ben erg benieuwd!

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:16

Ik heb hem. Kon zo snel geen voorbeeldeloos vinden. Prima lensje voor zo'n goedkoop ding. Maar ik gebruik hem niet als lichtsterke lens... Daan heb ik mijn 70-200 2.8 voor.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:49

juudii5 schreef:
Iemand de canon 50mm 1.8 in huis? en toevallig wat foto's?
Maakt die in het iets donker echt betere foto's en voor portret mooie foto's? Ben erg benieuwd!

Ik heb hem en heb er toevallig afgelopen weekend een hele reeks blackfoto’s mee gemaakt. Vind het een fijne lens!
Heb een paar van de foto’s in mijn portfolio staan (ze zijn niet allemaal gemaakt met die lens)
isabelschenkels.myportfolio.com
Ik fotografeer pas een paar maanden, dus daar moet je even doorheen kijken :+

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)


juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:29

JewEmm schreef:
Ik heb hem. Kon zo snel geen voorbeeldeloos vinden. Prima lensje voor zo'n goedkoop ding. Maar ik gebruik hem niet als lichtsterke lens... Daan heb ik mijn 70-200 2.8 voor.

Dat snap ik, voor mij helaas te zwaar dus zoek alternatief om bijv gewoon in een woonkamer wat foto's mee te maken.

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 05:49

Ik heb jarenlang met de Nikon 50mm f1.8 gewerkt, en die vond ik erg fijn en inderdaad prima voor donkere ruimtes. Maar in de huiskamer wel vooral voor close-ups en dieren, want voor hele ruimtes heb je wat meer groothoek nodig.

Inmiddels heb ik een 50mm f1.1 en dat is echt een van mijn favoriete lenzen nu <3

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 06:41

Ik heb het plan om de fotografie weer op te gaan pakken en ik ben aan het sparen om mijn sigma 70-300 lens te gaan vervangen voor een lichtsterker exemplaar. Ik zat te kijken voor een sigma of tamron 70-200 2.8 maar toen kwam ook de 80-200 voorbij die toch weer een leukere prijs heeft. Of zou die dan ook duidelijk minder presteren?

Ik heb trouwens een Nikon d300. Lekker oud beestje.

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:38

Ik heb de 50mm 1.4 die is kwalitatief wat beter geloof ik. D’r is er 1 die plastic lenzen heeft? Die is ook stukje goedkoper.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:20

capopjekop schreef:
Ik heb het plan om de fotografie weer op te gaan pakken en ik ben aan het sparen om mijn sigma 70-300 lens te gaan vervangen voor een lichtsterker exemplaar. Ik zat te kijken voor een sigma of tamron 70-200 2.8 maar toen kwam ook de 80-200 voorbij die toch weer een leukere prijs heeft. Of zou die dan ook duidelijk minder presteren?

Ik heb trouwens een Nikon d300. Lekker oud beestje.


De D300, geweldige camera! Ik had de 300s en die is pas 2 jaar geleden vervangen. Fijn ding! Maar nu lenzen:

Nikkor 80-200 f2.8. Er zijn twee versies. De hele oude en de iets nieuwere. De hele oude haal je er zo uit, dat is een schuifzoom en daarmee ontzettend onhandig. De iets nieuwere heeft een draaizoom, is optisch heel goed maar heeft twee nadelen: hij heeft geen VR en hij is loodzwaar (volledig ijzer).

De Tamron en Sigma 70-200 ontlopen elkaar niet veel, althans, de nieuwste versies. Optisch zijn ze goed en waar de ene een betere overall scherpte heeft, heeft de andere een betere centrum scherpte. Persoonlijk zou ik nieuw voor de Tamron gaan, die vind ik persoonlijk mooier. Wanneer het gaat om de oudere versies (tweedehands markt) dan heeft Sigma mijn voorkeur, die presteerden opscherpte en voor snelheid beter dan de Tamron.

En tweedehands zoeken naar een Nikkor 70-200?

En nog een knuppel in het hoenderhok, heb je 2.8 nodig? Want anders heb je aan de Nikkor 70-200 f4 een hele mooie lens. Optisch gelijk aan de Nikkor 70-200 2.8, alleen veel goedkoper. En mooier dan de Tamron en sigma in mijn ogen.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:52

Heerlijke camera idd. Ik hoop dat ie nog lang mee gaat.

Of ik 2.8 echt nodig heb. Hmm dat niet perse. Ik kan nu ook prima uit de voeten met de sigma. Ook regelmatig foto's gepubliceerd die met die lens gemaakt zijn en de kwaliteit is heel acceptabel. Maar ik wil de kwaliteit graag toch nog wat opliften. Het enige wat ik merk is dat als ik de tweede helft bij een voetbalwedstrijd in de winter fotografeer dat ik dan hoog in de iso moet gaan zitten om nog scherpe foto's te krijgen. Maar zo veel voetbal fotografeer ik niet meer

Het is meer dat ik het dan meteen zo goed mogelijk wil doen. Gevoelsmatig spreekt 2.8 dan meer aan dan de 4. Maar ik zal toch eens vergelijkingsfilmpjes etc gaan bekijken.

Tweedehands vind ik met lenzen toch wel een beetje eng. Ik heb al gekeken bij gereviseerde omdat je dan nog wel garantie hebt maar die zijn dan weer prijzig in verhouding dus vandaar dat ik liever nieuw koop

Edit: even een review bekeken en de 4 ziet er toch wel veelbelovend uit. Maar ik zag dat je daar ook rond de 1500 voor betaalt dus dan word het idd 2ehands zoeken of voor een goedkopere versie gaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers