[VRAAG] scherstelpunt, scherpstelring, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

[VRAAG] scherstelpunt, scherpstelring, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:17

Hoi bokkers,

Ik ben dolblij met m'n nieuwe camera <3 Maar ik loop tegen iets aan. Ik was aan het oefenen met m'n camera en spontaan :+ wil hij niet meer scherpstellen zodra ik ook maar iets inzoom.

Het gaat om een nikon d5300 met 18-55 mm lens. Ik maakte foto's op de M stand. Toen ik hem op de autofocus zette verwachte ik dat hij wel weer zelf scherp ging stellen maar dat gebeurde ook niet meer.

Ik denk dat het in de scherpstelring / scherpstelpunt zit. Als ik nu helemaal uitgezoomd ben dan is alles wel scherp volgens mij. Maar zodra ik inzoom zijn alleen voorwerpen heel dicht bij scherp, zoals de letters op mijn beeldscherm. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door verder aan de ring te draaien, beide kanten op, maar het maakt geen verschil.

Help? -O-

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: [VRAAG] scherstelpunt, lensring, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:18

Op je objectief zit een AF-MF stand. Zet 'm op AF.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:20

Heb je voldoende licht en ben je ver genoeg verwijderd van je object?
(Ik vermoed dat het laatste aan de orde is.)

Probeer eens een foto te maken van je tuin (terwijl je binnen staat, camera's vinden regen niet zo leuk ;) )

Paris_ schreef:
Op je objectief zit een AF-MF stand. Zet 'm op AF.

Als hij op MF staat zou de camera ook niet scherpstellen als hij helemaal uitgezoomd is ;)

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:42

Bedankt voor de snelle reactie's :D
Paris_ schreef:
Op je objectief zit een AF-MF stand. Zet 'm op AF.

Op het objectief zelf zitten geen knopjes..
droomy schreef:
Heb je voldoende licht en ben je ver genoeg verwijderd van je object?
(Ik vermoed dat het laatste aan de orde is.)

Probeer eens een foto te maken van je tuin (terwijl je binnen staat, camera's vinden regen niet zo leuk ;) )

Paris_ schreef:
Op je objectief zit een AF-MF stand. Zet 'm op AF.

Als hij op MF staat zou de camera ook niet scherpstellen als hij helemaal uitgezoomd is ;)

Voldoende licht lijkt me wel. Ik zat in dezelfde houding op dezelfde hoogte toen hij 'spontaan' niet meer scherp wilde stellen. Ik mikte alleen op de muur die er bijna een meter achter zat..

En ver genoeg hoop ik wel, ik zat op zeker wel 7 meter van de schuur toen ik inderdaad foto's van de tuin probeerde te maken als tets :P

Hier twee foto's om te laten zien wat ik bedoel:

Hier ben ik volledig ingezoomd en is mijn beeldscherm scherp. Maar zodra ik helemaal ingezoomd ben wil hij niet op de hond die er schuin achter ligt scherpstellen. Dus ik denk dat hij echt op een bepaald punt scherpstelt

Afbeelding


Hier ben ik helemaal uitgezoomd en is het niet scherp.. Tenminste, het lijkt alsof hij op de kast scherpstelt.

Afbeelding

Ik heb even snel een foto gemaakt om het te laten zien en niet helemaal op de belichting e.d. gelet :o

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:48

Als je een Nikon D5300 met 18-55 mm lens hebt, durf ik er geld op in te zetten dat je knopjes op je objectief hebt zitten. Het is een schuifje. Aan de ene kant van het schuifje staan AF (autofocus) en aan de andere kant van het schuifje staat MF (manual focus).

Als je een foto wil maken en je draait aan de voorste/scherpstelring van je objectief, gebeurd er dan wat?

Afbeelding
Plaatje van internet. Staat dat schuifje op AF?
Dit is een canon, maar Nikon lenzen werken net zo.

Edit: uit een andere hoek: Hoe is de rest van je instellingen? Kan namelijk ook best zijn dat je je diafragma laag hebt staan, en daardoor minder scherptediepte krijgt.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:53

Bedankt voor je reactie prugelpiet :)
Het is echt de 18-55 mm lens maar zonder schuifjes. Wat er opstaat: Af-P NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G.

Als ik een foto wil maken dan lukt het niet, tot ik aan de scherpstelring draai: dan kan ik wel een foto maken maar blijft hij onscherp. Ik heb beide kanten opgedraaid met de ring maar ik zie 'm zelf niet scherper of nog onscherper worden als ik op 1 punt blijf kijken of ik verandering zie..

Dit is een plaatje van de lens die ik van internet heb geplukt:

Afbeelding

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:02

Ik kan trouwens inderdaad ook die schuifjes instellen, maar in het menu. En die staat altijd op autofocus. Keuze uit AF-A AF-S en AF-C. En dus AF-M. Enige verschil is dat ik gewoon een foto kan maken als ie op AF-M staat, deze is dan niet scherp: ik zie ook geen verandering als ik aan de scherpstelring draai.
Maar als ie op AF-A, AF-S, of AF-C staat, dan stelt hij niet zelf scherp: terwijl het autofocus is? :?

lizard
Berichten: 5258
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [VRAAG] scherstelpunt, scherpstelring, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:34

Waar is die knop voor aan de zijkant?
Heb je de lens van de body gehad,en misschien net niet goed erop gezet?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: [VRAAG] scherstelpunt, scherpstelring, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:41

Wat raar zeg. Is het een nieuwe camera of 2ehands?

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:45

De knop voor de Autofocus of manueel focussen op het objectief bedoel je? Die zit in het menu van de camera ipv op het objectief. Die staat op Af-a. Maar welke stand ook maakt geen verschil.

Op de compleet automatische stand maakt ook geen verschil; zelf focussen doet hij niet.

Hoort het dat ik de scherpstelring oneindig ver kan doordraaien, welke kant dan ook? Zonder verschil qua scherpstelpunt te zien?

Objectief heb ik er al een paar keer afgehaald en opgezet. Hij ‘klikt’ ook telkens dus ik neem aan dat hij dan goed zit..

Heb even gebeld met de helpdesk van de winkel waar ik hem heb gekocht. Die kunnen niks tot ik langskom zeggen ze.. Jullie hebben iig al meer geprobeerd om te helpen qua vragen die jullie mij stellen. Super bedankt daarvoor!

Als het goed is komt mijn vriend zo langs met zijn 18-55mm lens om die er even op te zetten en te kijken wat er dan gebeurd.

@Paris_ hij is nieuw gekocht en gister binnen gekomen! Ik had juist deze week heel veel tijd om ermee te oefenen, zou jammer zijn als dat dus niet gaat door een instelling die per ongeluk verkeerd staat of iets -O-

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:21

Idd even kijken wat je camera doet met een andere lens.

Hou wel in je achterhoofd dat je lens maar tot een bepaald punt kán scherpstellen. Is je onderwerp te dichtbij, dan kan je aan je scherpstelwiel draaien tot je een ons weegt, scherp zal het nooit worden. Die minimale afstand waarop je scherp kunt stellen is voor 18 mm waarschijnlijk een andere afstand dan voor 55 mm.

Verder kan je meestal in het menu van je camera vastleggen of je camera moet blijven proberen scherp te stellen of niet. Bij mijn camera heb ik dat uitgezet, om ten eerste batterij te sparen en ten tweede de focusmotor te sparen. Maar dat betekent wel dat als je camera als laatste dichtbij gefocusseerd heeft, hij niet zal gaan zoeken naar verweg, als je je camera daarna op iets in de verte richt. Dan moet je 'm handmatig even op weg helpen.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:30

Als je vermoedt dat het door een verkeerde instelling komt, kan je overwegen je instellingen terug te zetten (als het goed is kan dat in het menu). Dan staat alles weer zoals bij de aankoop en zou het weer zoals dan moeten werken

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 13:13

Gister hebben we getest met lenzen en body's: mijn lens doet het zowel op mijn body als op mijn vriend zijn body niet. En zijn lens doet het zowel op mijn als op zijn body. Nu heb ik geluk dat mijn vriend vlak naast de winkel waar ik de body en lens heb gekocht studeert, dus hij is zo lief geweest om vanochtend de winkel binnen te stappen. Conclusie, de lens stelt inderdaad niet scherp. De winkel heeft zonder problemen een nieuwe meegegeven dus ik ben geholpen :)

Harstikke bedankt voor jullie reacties :D