[FOTO]Eerste keer portret in de studio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

[FOTO]Eerste keer portret in de studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 16:01

Meestal ben ik een stille meelezer, maar nu toch besloten om iets te posten.
ik volg sinds een maandje een opleiding fotografie in avondschool. Hierbij zijn we een van de eerste lessen portretfotografie meteen in de studio gedoken om met flitslicht (te beginnen met 1 softbox) te werken.

Ik wil heel graag bijleren en zien wat beter kan om zoveel mogelijk te verbeteren. Vandaar hier 3 portretten van de eerste keer in de studio.

We moeten onze originele foto's indienen bij de leerkracht. Dit wil zeggen dat we ze niet mogen bewerken in kleur, contrast, croppen, ... Vandaar dat ik ze hier ook puur laat zien, daar kan ik alleen maar van leren. :j

Tips en feedback welkom! _/-\o_

Foto's zijn allen genomen met volgende setting:
f5/6
1/125
ISO100
en 55 - 75 MM
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 05-10-18 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag aangepast


Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: [FOTO]Eerste keer portret in de studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 11:00

niemand?

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:08

Ik vind ze goed gelukt voor onbewerkte foto's. De 2e is het mooist qua plaatsing. Op de 1e en 2e vind ik het jammer dat het model omlaag kijkt.
Verder nog 1 tipje wat niet direct met de foto zelf te maken heeft, maar wel met de voorbereiding. Ik zou het gezicht van het model voor de shoot even afpoederen met een naturel mat gezichtpoeder. Deze heb je ook kleurloos. Deze halen de vettige glans van de huid weg.

Beter een muisarm dan een apestaartje

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: [FOTO]Eerste keer portret in de studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 09:51

Bedankt Raiza!
Het "model" is helaas mijn medeklasgenootje, dus kan aan haar make-up niet zo veel doen. Maar ik ga de tip wel meenemen naar de toekomst toe bij andere shoots!

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: [FOTO]Eerste keer portret in de studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:48

Persoonlijk vind ik het harde licht haar ouder tekenen dan dat ze waarschijnlijk is. Wellicht dat hierbij positie en plaatsing ook niet helemaal tot zijn recht komt. Wellicht een idee om softboxen te gebruiken (2) of anders haar vanuit andere hoeken fotograferen. Probeer wat te experimenteren met het licht vooral!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:56

Vind haar er ook wat ouder op overkomen. Tip van die huid poederen is wel een goede om verder mee te nemen.
En die nagels vind ik de aandacht afleiden.
Persoonlijk had ik de ogen wat meer eruit springend gehad. Deze dame heeft blauwe ogen en dat vind.ik wel mooi namelijk. Met nabewerking kan je dat doen, maar ik begrijp dat je leerkracht de onbewerkte versies wil :j

Leef en laat leven.


Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:04

Ik vind de plaating van het model niet erg sterk. Ik zou haar gezicht iets hoger in beeld brengen bij foto 1 en 3. Lees je eens in over compositie en de regel van derde.

Het licht laat haar wat ouder lijken omdat je gebruik maakt van strijk licht, ik zou de lamp iets meer frontaal op het gezicht plaatsen en een reflectie scherm onder mijn kodel gebruiken voor het oplichten van de ogen.

Leuke plaatjes voor de eerste keer in de studio.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 11:10

Bedankt voor de feedback!
Nabewerking mag inderdaad helaas niet :j

Op deze foto's zijn softboxen (grote octagon) gebruikt. Helaas zijn de flitsers bij ons op school 1000Ws, waardoor ze eigenlijk te sterk zijn om in deze ruimtes te fotograferen. Hierdoor komt het licht inderdaad harder over. Ik denk dat dit bij 450Ws, ook al een ander beeld geeft. Het licht staat op enkele foto's inderdaad opzij om 'rembrandt licht' te simuleren, maar ik begrijp dat ik er nog wat meer mee moet spelen. Op foto 1 staat het licht meer schuin achter het model.


Maar ik neem die van het reflectiescherm allessinds mee. Hierdoor zou ik de rechterkant ook meer kunnen oplichten, zodat het model er beter uitkomt (vooral haar huid).
Ook over de plaatsing ga ik helemaal akkoord, model plakt als het ware tegen de rechterkant. Dit is iets waarop ik probeer te letten. Ik heb wel vaker de neiging om lichaamsdelen "af te snijden" op de foto :+

Bedankt! Ik leer hier alleszins veel van!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 42 bezoekers