[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:09

Haaj, ik kom even binnenvallen. :P
Ik heb een nieuwe camera nodig, na 10 jaar met mijn Nikon D50 is het arme ding eigenlijk nog niet eens helemaal af, maar wel echt verouderd.

Ik wilde eigenlijk voor een tweedehands nikon D7000 gaan, maar die zijn ook al wat ouder en niet meer zo makkelijk te vinden. Nu kwam ik een heleboel nieuwe tweedehands modellen tegen maar ik kan niet kiezen. Dus misschien heeft hier iemand tips.

Wat ik nodig heb:
Interne scherpstelmotor in de body ivm oude lenzen
AF micro adjustment
Videofunctie (maar ik geloof dat alle nieuwere dat hebben)
Snel foto's na elkaar kunnen maken

Uh ja dat is het eigenlijk wel, valt best mee. Door de interne scherpstelmotor en AF micro adjustment vallen er al een aantal af maar dan kan ik nog niet kiezen. :+

Ik dacht zelf aan Nikon D7100 of Nikon D300s, maar misschien zijn er betere opties? Allen tweedehands trouwens.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:39

Wat is je budget? De D50 is de verre voorganger van wat nu de D5xxx lijn is.

De D300s was ooit een echt werkpaard en ik heb enorm veel plezier gehad van deze camera, maar het is wel techniek uit 2009 en daarmee inmiddels wel gedateerd. De D7100 biedt dan al weer iets meer.

Strekt je budget iets verder dan kun je ook nog kijken naar de D7200.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:53

Ah, ben ik toch niet de enige die zo lang nog met een D50 heeft gefotografeerd!

Ik heb ook lang getwijfeld om over te stappen naar de D7200. Goede camera die inderdaad prima met de oude lenzen overweg kan.
Uiteindelijk bleek die toch niet fijn te zijn voor video (ik weet niet hoe veel en hoe serieus je video’s wil gaan filmen, maar de Nikon 7200 houdt geen scherpte vast, die blijft te veel zoeken bij beweging), en toen heb ik er toch maar voor gekozen om wat meer geld uit te geven en meteen een systeemcamera van Sony te kopen, en meteen een goede nieuwe lens erbij. Al kwam dat ook doordat mijn duurste oude Nikon lens ineens stuk leek te gaan.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:27

In welk opzicht is de D300s gedateerd? Software of fotokwaliteit zeg maar?

Ik heb natuurlijk altijd met een spiegelreflex uit de steentijd gefotografeerd en het enige wat ik aan mijn D50 mis is fotokwaliteit dus een betere sensor, meer resolutie, meer scherpstelpunten, een hogere iso instelling en een wat fatsoenlijker scherm om de foto's op te bekijken. En een videofunctie. Eigenlijk vind ik het verder wel fijn dat het zo'n basic ding is. Hij doet ook gewoon wat je van hem vraagt want er zijn geen systemen die hem vertellen dat iets niet 'kan' bijvoorbeeld. Zo heb ik ooit geprobeerd foto's te maken met een extreem dure Nikon van iemand en die had overal een mening over. :') Ik mocht van hem geen foto's tegen de zon in maken met de huidige instellingen want dan werd het onderbelicht, maar dat was juist wat ik wilde.

Dan moet je eerst al die software bende weer uitzetten zodat het ding stopt met je proberen te redden, stopt met zeuren en gewoon fotos maakt. :D

Ik gebruik ook eigenlijk zelden iets anders dan de Aperture of Manual mode.

Wat je niet hebt kan je ook niet missen. :P Haha nee maar misschien vind ik het wel heel makkelijk en vraag ik me na een dag af hoe ik het ooit overleefd heb met zo'n simpel ding maar toch.

Ik maak vooral productfoto's en ik wil ook productvideo's maken. Ligt dat niet ook aan de lens hoe goed hij focust? Ik heb echt 0 ervaring met spiegelreflexen die kunnen filmen. :+

Het budget is 400-500 euro max voor een tweedehands.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:32

Ik heb ook nog met de D50 gefotografeerd :D

Maar als ik nu wat extra geld op m'n spaarrekening heb, ga ik mooi een extra D750 body kopen. Die is goed in prijs gedaald nu met al die systeemcamera's die achter elkaar verschenen... En de D750 is echt een beest! Wat een ding. :+:
En heb gemerkt dat het bij bijvoorbeeld bruidsfotografie onwijs handig is om met 2 body's te lopen met op allebei een andere lens. Nu loop ik constant te wisselen, heel irritant en ik mis momenten..

Dus ik koop zeer binnenkort een mooie D750 extra, nu al zin in!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:44

Ik ben meer van de lenzen, ik geef liever veel geld uit aan een beest van een lens dan aan een body. :o

Maar ja zo'n D750 wil ik ook wel.. :')

Het oudje kan als je hem pusht nog best ok foto's maken trouwens, maar als je er langer naar kijkt zie je de gebrekkigheden.

Afbeelding

Deze is gemaakt met D50 en een prime lensje van 50 euro. :') Op het eerste gezicht wel leuk maar je ziet dat alle details in de vacht missen. Kan ook aan mijn fotokunsten liggen of aan het goedkope lensje (die mist wel wat contrast), maar dat moet beter kunnen.
Ik wil een 105 mm F1.8 bij de nieuwe body en dan ben ik helemaal gelukkig.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:51

Haha ja goed glas is belangrijker maar ik heb inmiddels nu 3 mooie lenzen, heb er nog 2 op mijn 'lijstje' maar heb nu:

- 50mm 1.8
- 28mm 1.8
- 70-200mm 4.0

En dat wisselen en momenten missen bij een bruiloft (die je dus niet over kan doen..) komt inmiddels m'n keel uit _O-

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:51

Lepeltje schreef:
Ligt dat niet ook aan de lens hoe goed hij focust? Ik heb echt 0 ervaring met spiegelreflexen die kunnen filmen. :+

De lens kan zeker invloed hebben, maar de manier waarop hij zoekt en bewegende beelden trackt ligt echt aan de body.
Ik had er een heel duidelijk filmpje van gevonden, maar dat kan ik natuurlijk niet meer terug vinden }:0
Edit, hier zie je dat ‘hunten’ wat de Nikon vrij veel doet: https://youtu.be/oNajjlNLEEc

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:08

De D300s is gedateerd vooral als het gaat om pixels en iso waarden. Als je hem naast de D7100 en vooral naast de D7200 legt dan ga je echt verschillen zien. Video was hij ook niet echt geschikt voor (maar weinig camera’s bij Nikon uitgezonderd de D5xxx serie). (En qua techniek en snufjes ben ik er ook eentje van het idee ‘als het fysiek mogelijk is, dan kun je er een foto van maken)

En ja, de D300s is bij mij vervangen door een D750 en ik ben er nog altijd blij mee.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:24

Ja de D5600 leek me ook een goede maar daar kan ik de lenzen die ik wil niet opschroeven.

Ik zie wat je bedoelt 8nnemiek, dat is inderdaad wat irritant, dan zou je eigenlijk met de hand moeten focussen maar das met actie bijna niet te doen. Nu wil ik opzich geen actie filmen maar zou wel leuk zijn als ie het kon.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:29

De D5600 heeft dezelfde vatting. Hij werkt alleen niet met lenzen zonder motor.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:33

Maar de D300s is qua video echt niet het helderste lichtje.

Citaat:
Movie features are obviously very different between the two cameras. The Nikon D7100 can do 1080p video at 30p (max) and 1080i at 60i (max), while the Nikon D300s is limited to mere 720p at 24p. The screen size and resolution are also different – the D7100 has a bigger 3.2 inch screen with 1.2 million dots (3 inch 921K on the D300s). Being a newer camera, the D7100 obviously has a lot more camera options and in-camera processing features (HDR, etc). Lastly, the D7100 is both smaller and lighter than the D300s.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:18

Dat bedoelde ik inderdaad, ik vind het fijn als ook lenzen zonder autofocus motor werken op de camera.

Ik heb even rondgezocht en voor video kan je blijkbaar beter een canon camera hebben (in die prijsklasse althans).
Ga ik ook nog eens naar kijken maar ik vond het grote voordeel van mijn D50 dat ik met bijna elke lens die een Nikon vatting heeft autofocus heb. Met een Canon heb je dan een stuk minder keuze.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:23


Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:17


maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:24

Gelukkig blijven mijn landschappen en macro onderwerpen braaf wachten :') .

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:11

Grappig dat jullie het net over de Nikon D750 hebben...

Inmiddels kan ik aardig uit de voeten met mijn D3300. Ik wil echter heel graag een kantelbaar scherm dus zit ik te kijken naar een opvolger. En hoe gaat dat dan.. ik kijk steeds duurder..
Ik was er over uit dat ik de D7500 wilde hebben, maar twijfel nu toch om over te stappen op full frame. En dan komt de D750 in beeld.
Maar wat zijn nu precies de voordelen van full frame fotograferen? Ik heb nu geen dure lenzen, dus dat er andere lenzen moeten komen vind ik niet zo'n bezwaar. Dan spaar ik wat langer door. Liever wat langer wachten en dan gelijk goed.

Ik fotografeer vooral honden, zou graag beter willen worden in het fotograferen van honden in beweging. Dus als de nieuwe camera er is wil ik daar een cursus voor gaan volgen.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:30

Heel eerlijk, als beweging je doel is, dan zou ik niet naar FF gaan. De burstrate is lager en je mist frames. Je haalt namelijk maar 6,5 fps, de D7500 8 fps en de D500 haalt zelfs de 10. Ik ben uiteindelijk naar de D750 gegaan om meer lichtgevoeligheid te krijgen wat vooral bij landschappen en macro in mijn voordeel werkt. Nadeel is dat slecht glas opeens heel erg slecht glas wordt.

Ik zou eerst sparen voor nieuw glaswerk en dan kijken welke camera past bij je wensen. Maar snelheid en FF zijn meestal iets minder compatibel.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:55

maaikemuis schreef:
Heel eerlijk, als beweging je doel is, dan zou ik niet naar FF gaan. De burstrate is lager en je mist frames. Je haalt namelijk maar 6,5 fps, de D7500 8 fps en de D500 haalt zelfs de 10. Ik ben uiteindelijk naar de D750 gegaan om meer lichtgevoeligheid te krijgen wat vooral bij landschappen en macro in mijn voordeel werkt. Nadeel is dat slecht glas opeens heel erg slecht glas wordt.

Ik zou eerst sparen voor nieuw glaswerk en dan kijken welke camera past bij je wensen. Maar snelheid en FF zijn meestal iets minder compatibel.

Ojee, nog meer keuze.. Landschappen is misschien iets voor de toekomst, kan ook mooi zijn in combinatie met honden. Mijn interesse ligt niet bij macro. Beweging vind ik wel erg belangrijk, ook voor het maken van foto's van paarden aan het werk.
Ik snap dat glas het belangrijkste is. Maar dat kantelbare scherm wil ik wel erg graag. Honden fotografeer je veel vanuit een zeer laag standpunt. Behalve dat ik met mijn 52 jaar niet zo soepel meer ben, is het voor de honden vaak erg moeilijk om op die plek waar je ze net zo mooi hebt neergezet te blijven zitten / liggen als vervolgens de fotograaf languit op de grond gaat liggen. Dan is een kantelbaar scherm erg gemakkelijk.

De D500 wordt ook wel verhuurd, die zou ik eerst een dag uit kunnen proberen.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:31

Goedemiddag iedereen,

Ik ben op zoek naar een goede camera waarmee ik goede kwaliteit foto's en video's kan maken
Mijn doel is voornamelijk portretfotografie te gaan doen en korte docu-video's te maken.
prijs moet onder de 1000 euro zijn.

Graag met de volgende functies:
Kantelbaar scherm (Geen vereiste

videofunctie -> Full HD of hoger

bluetooth of WI-fi functie
.

Ik kwam zelf op de Canon EOS 77D uit.
Lens weet ik zo nog even niet.
Wat raden jullie mij aan?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:49

hallo,

ik ben opzoek naar een nieuwe camera ik heb momenteel de Nikon D3000 maar ik merk dat deze echt verouderd is.
ik wil terug een Nikon ik heb al een rond gekeken en ik dacht de NikonD5300 te kopen, heeft iemand hier ervaring mee?

het is de bedoeling om paarden te fotograferen en te filmen!

dus de camera moet goede actie foto's kunnen verwerken!

mijn eisen lijstje:

- niet boven de 1000 euro
- kantelbaar scherm
-videofunctie
-wifi of bluetooth functie
-snel foto's achter elkaar kunnen maken

andere opties mogen zeker aangeboden worden dan de Nikon D5300

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:52

Hoeveel waarde hecht je aan film, hoe hoog moet de kwaliteit zijn?
Nikon is niet geweldig wat betreft film. Ik heb er ook naar gekeken omdat ik de lenzen van mijn oude Nikon wilde blijven gebruiken, maar Nikon viel voor mij uiteindelijk helemaal af doordat ze bij automatische scherpstelling tekortschieten voor film. Heeft nl veel last van ‘hunten’, het heen en weer scherpstellen bij beweging. Als je geen hoge filmkwaliteit zoekt of bv altijd manueel scherpstelt dan hoeft dat geen probleem te zijn.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:58

Ik kom even binnenvallen :D

Momenteel heb ik een Canon eos 1200D, dit was mijn 'ik wil beginnen met fotografie' camera, en inmiddels op zoek naar wat anders.
Ik kom er alleen niet uit wat ik wil.

Mijn eisen:

- wifi
- kantelbaar scherm
- hogere iso waarde kunnen instellen

Het hoeft niet persé een Canon te zijn, ik ben bereid om nieuwe lenzen aan te schaffen. Mijn budget is tot €600 voor een tweedehands.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:26

70D of 80D?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:42

maaikemuis schreef:
Heel eerlijk, als beweging je doel is, dan zou ik niet naar FF gaan. De burstrate is lager en je mist frames. Je haalt namelijk maar 6,5 fps, de D7500 8 fps en de D500 haalt zelfs de 10. Ik ben uiteindelijk naar de D750 gegaan om meer lichtgevoeligheid te krijgen wat vooral bij landschappen en macro in mijn voordeel werkt. Nadeel is dat slecht glas opeens heel erg slecht glas wordt.

Ik zou eerst sparen voor nieuw glaswerk en dan kijken welke camera past bij je wensen. Maar snelheid en FF zijn meestal iets minder compatibel.

Sinds jouw antwoord ben ik behoorlijk in vertwijfeling geraakt. Na veel nadenken en veel op internet vergelijken ben ik er denk ik wel uit. Hoewel... mijn planning is om de komende acht maanden alles te vervangen (te beginnen met de lenzen), ik kan niet uitsluiten dat er dan toch nog wat veranderd.
Voor de D500 fotografeer ik echt nog lang niet goed genoeg, een beetje zonde eigenlijk. Dus ik kies dan toch maar voor de D7500, daar kan ik nog heel lang in groeien. De objectieven die ik daar dan bij wil zijn de Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR en de Nikon AF-S DX 16-80mm f/2.8-4E ED VR. Ik heb nog een fijn prime lensje van 35mm. Volgens mij moet ik daar dan voorlopig mee vooruit kunnen.