[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
lizard
Berichten: 5196
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:59

Ik heb alleen maar mijn eigen saaie buitenrit gefilmd. :)



(staat natuurlijk ook bij rijden in the picture )


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 13:07

Ik blijf het knap vinden, met zo'n selfie stick de camera precies de goede kant op weten te richten, en dan ook nog zo stabiel in draf en galop! Heerlijk filmpje, en ik ben jaloers op de omgeving!

Ik ben van plan om binnenkort eens wat meer met de drone te gaan oefenen. Ik heb sinds een paar maanden de Mavic Air, en wat een heerlijk ding is dat! Paardlief boeit het helemaal niks, dus binnenkort eens wat mooie actieshots opnemen :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:12

Ik zat net te bedenken over de privacywet, aangezien ik op horse event gefilmd het en ik er een video van wil maken.

Volgend weekend oefencross filmen en sfeervideo maken :D daarmee ga ik een meeting afzeggen, maar dat is niet zo mijn ding denk ik :o in iedegeval zie ik het niet zo zitten ofzo :o

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:12

Goedemiddag :wave: Ik kom hier even binnenvallen met een vraag :D
Ik wil graag een camcorder voor mijn vriend kopen, maar wil weten met welke camcorders jullie dus goede ervaringen hebben :j Mijn budget is 300,- , en ik vraag mij af of daar wel echt iets leuks voor te vinden is :)

lizard
Berichten: 5196
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:36

Ik heb zelf geen ervaring met camcorders.
Maar bedenk eerst wat je ermee wil?

Full hd,(1080p),of 4k.Nou ja,dat laatste red je denk ik niet voor die prijs.
Moet ie klein zijn,of maakt het niet uit.
Hoeveel zoom.
10x,of 60x. Wat ben je nodig.

Waarom een camcorder,en geen compactcamera,waar je ook mee kan filmen?

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 17:13

Welkom Dreamy! Heb je bepaalde eisen? Voor vloggen is het bv handig als je het scherm 180 graden kan draaien. Voor filmen in zonlicht kan een viewfinder handig of noodzakelijk zijn. Film je met geluid buiten, dan wil je er een externe microfoon met dead cat op kunnen bevestigen. En dan ook eventueel een koptelefoon om het geluid te controleren.
Maar ik zou vooral ook even op kieskeurig kijken, en voordat je de camera koopt even zoeken op youtube naar voorbeeldvideo’s.
Voordeel van videocamera tov fotocamera is oa dat een videocamera beter scherpstelt. Een fotocamera zoekt meestal heel erg, verplaatst het scherpstelpunt naar voor-achter-voor-achter voordat hij lockt, erg vervelend. En daarnaast zijn videocamera’s natuurlijk ideaal voor low-light situaties, sommige hebben bv nachtzicht.
Wat zoom betreft, veel (optische) zoom is altijd handig, maar eigenlijk alleen bruikbaar met ingebouwde beeldstabilisatie of op statief.

Joyce, wat leuk, die oefencross en gaaf dat je op HE hebt gefilmd!
Die privacywet, lastig inderdaad.. In sommige gevallen kun je het gooien op artistieke vrijheid :Y)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:28

Het is dus bedoeld voor mijn vriend, hij wilt er voornamelijk vakantie-momenten mee vastleggen en het is dan ook echt voor recreatief gebruik. Vandaar ook het (wss voor een camcorder) ietwat laag budget. Het zou wel fijn zijn als ie tegen een stootje zou kunnen :)) iets met lomp soms.
En graag lekker in de hand liggen/makkelijk mee te nemen.

Hij heeft zijn Australië-vakantie gefilmd met z’n Go Pro Hero2 dus qua kwaliteit is ie dat ongeveer gewend. We hebben ook een spiegelreflexcamera met filmfunctie, maar dat houdt niet lekker vast :+

Hij wilt een camcorder, omdat hij het echt voor filmen wilt en hij dat prettiger vind vast te houden dan een compactcamera :j

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 18:12

Wat betreft het ‘lekker in de hand liggen’, dat is erg persoonlijk, en misschien een idee om eens wat modellen te testen bij Mediamarkt ofzo?
Zo heb ik zelf liever een camcorder met een beetje gewicht en body, dat helpt om een camera wat meer stabiel te houden, terwijl iemand anders misschien juist het liefst filmt met een zo klein en licht mogelijk model.

Sony heeft een aantal prima budget modellen, maar daar ontbreekt vaak de hotshoe en kun je geen losse microfoon op gebruiken, en hebben meestal geen viewfinder wat lastig kan zijn bij veel zon.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:30

8nnemiek schreef:
Wat betreft het ‘lekker in de hand liggen’, dat is erg persoonlijk, en misschien een idee om eens wat modellen te testen bij Mediamarkt ofzo?
Zo heb ik zelf liever een camcorder met een beetje gewicht en body, dat helpt om een camera wat meer stabiel te houden, terwijl iemand anders misschien juist het liefst filmt met een zo klein en licht mogelijk model.

Sony heeft een aantal prima budget modellen, maar daar ontbreekt vaak de hotshoe en kun je geen losse microfoon op gebruiken, en hebben meestal geen viewfinder wat lastig kan zijn bij veel zon.


Thanks! Dat is inderdaad wel een puntje. Wil het hem graag als verrassing geven, eens even kijken of ik hem subtiel kan laten testen :+

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 18:46

Test dan ook of de opnameknop makkelijk bereikbaar is, en de zoomknoppen. Dat ligt nogal aan de grootte van je handen.

Dus binnenkort moet je heel toevallig even bij de mediamarkt zijn om wat keukenspul te bekijken :+ en kom je heel toevallig de camcorders tegen :))

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:53

8nnemiek schreef:
Test dan ook of de opnameknop makkelijk bereikbaar is, en de zoomknoppen. Dat ligt nogal aan de grootte van je handen.

Dus binnenkort moet je heel toevallig even bij de mediamarkt zijn om wat keukenspul te bekijken :+ en kom je heel toevallig de camcorders tegen :))


Stomme is dat we er een uur of twee geleden nog in rond liepen omdat ie me een telefoon wilde laten zien :+
Thanks voor de tips!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:21

Heb inmiddels met smoesjes (ik deed alsof ik een GoPro wilde hebben voor buitenritten :)) ) kunnen ontfrutselen dat ie 4k en (minimaal) 60 FPS wil :+
Opties zoals waterdicht en wifi hoorde ik ‘m ook over.

Edit: en zo te zien wordt het dus zoeken naar een ander cadeautje denk ik? :=

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 19:41

Oew dat wordt nog lastig voor dat bedrag!
Waterdicht, dat is al helemaal lastig := En 4K in 50fps al bijna helemaal onmogelijk. Zelf gebruik ik voor onderwater mijn ouwe trouwe GoPro, en de rest van mijn apparatuur is gewoon spatwaterdicht.

Als ik even snel google dan is de goedkoopste 4K camera de Sony FDR-AX33 voor zo'n €650. Z'n grotere broertje heeft iets meer optische zoom en betere beeldstabilisatie.

Zelf vind ik 4K al snel een beetje overkill. Op een normale tv zie je nauwelijks verschil, en het kost je véél SD kaartjes, véél computergeheugen en heel veel opslagruimte, met weinig voordelen voor vakantiefilmpjes. Maar 4K is helemaal hip op het moment, dus op zich snap ik wel dat mensen daar graag in mee gaan.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:02

Moet ook eerlijk zeggen dat mijn vriend iemand is die gelijk het beste van het beste wilt hebben en altijd lyrisch is van nieuwe gadgets en functies enzo. :+ Maar volgensmij zou ie met minder ook best blij zijn, al voelt het nu ik zijn wensen weet wel stom om dan voor minder te gaan.
Maar het idee dat ik minimaal het dubbele van mijn budget uitgeef aan iets wat hij misschien 2x per jaar gaat gebruiken... hmmmnee. :+
Toch bedankt voor de tips enzo! :D

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 20:08

Graag gedaan hoor! Kun je in ieder geval een beetje met hem mee denken als hij zelf eens op zoek gaat.
Een goede GoPro heeft ook al veel van zijn wensen.. Kan onderwater, 4K met 50 of 60 fps, en prima kwaliteit. Met een gimbal erbij maak je er lopend prachtige beelden mee. Alleen de zoom ontbreekt natuurlijk.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:13

Hooi, ik heb echt even jullie hulp nodig met een nogal irritant probleem. Ik heb het al eerder geopperd in dit topic, maar ik zal alles even duidelijk op een rijtje zetten.

Ik maak time-lapse video's van screen-capture videos (namelijk het proces van photoshop, voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=0DfEaIUOccs).

Ik heb nu een vijftal video's gemaakt met allemaal hetzelfde probleem:

Hitfilm express, wat ik gebruik voor het bewerken van OBS studio screen captures geeft bij mij enorm problemen dmv langzaam laden (lees: Hitfilm lijkt vast te lopen maar als ik lang genoeg wacht, tot 20 minuten, werkt het ineens). In het proces van het bewerken blijft dit ook herhaaldelijk gebeuren. Hoe groter het bestand hoe groter het probleem. Ik heb nu een project van 15 uur die ik moet verkleinen naar 10 minuten en het is een onmogelijke opgave.

Nou heb ik echt totaal geen verstand van video's bewerken. Ik krijg OBS aan de praat en ik kan mijn video in Hitfilm bewerken, maar ik vermoed dat ik toch iets verkeerd doe.

De settings van OBS:
Video:
Basisresolutie: 1920x1080
Uitvoerresolutie: 1280x720
Resolutieverlagingsfilter: Bicubic (Scherper schalen, 16 samples)
Gebruikelijke FPS-waarden: 30 fps

Uitvoer
Uitvoermodus: Simpel
Video bitrate: 2500
Encoder: Software (x264)
Audio bitrate: 64 (Ik gebruik geen audio maar lager kan niet).
Opnamekwaliteit: Ononderscheidbare kwaliteit, Grote bestandsgrote (kan dit omlaag zonder zichtbaar kwaliteitsverlies?)
Opnameformaat: MP4 (Hitfilm pakt niet alle bestandsformaten, MP4 werkt gelukkig)
Encoder: Software (x264)

OBS staat ingesteld op alléén het filmen van photoshop, het filmt niks anders, ook niet als ik het scherm verklein.


De instellingen van Hitfilm Express:
Template: 1080p Full HD @ 29,97 fps
Width: 1920 pixels
Height: 1080 pixels
Frame Rate: 29,97
Aspect Ratio: Square Pixels (1.0)

Audio: 48000 Hz

Rendering: 4x MSAA
Shadow Map Size: 2048 pixels

Voorbeeldvideo: 15 uur, 18 minuten op 100% speed. Om deze op om en nabij de 10 minuten te krijgen moet ik het op een snelheid van 10000% speed laten afspelen.

- De problemen beginnen dus al bij het inladen van de onbewerkte video's (loopt vast waarna het na enkele minuten weer verder gaat alsof er niks aan de hand was).
- Nadat de video's zijn ingeladen en ik wil ze verplaatsen naar de tijdlijn heb ik soms wel, soms niet dat het programma 'vastloopt' (waarna het weer verder gaat na enkele minuten).
- Als de video's eenmaal zijn ingeladen (en dit is enkel bij grote bestanden, niet bij bestanden van om en nabij de 7 uur) ongeacht of ze versneld zijn of niet, loopt hitfilm wederom herhaaldelijk vast, bijvoorbeeld als ik aan het einde ben van de zichtbare tijdlijn en ik naar het volgende deel wil doorschuiven.

Kan ik nog iets met de settings beginnen? Doe ik iets verkeerd? Zijn er andere opties?
Ik ben nogal een leek, ik ben allang blij dat ik deze programma's begrijp, dus zolang het op te lossen is met OBS en Hitfilm ben ik heel erg blij, gaat dit geen optie zijn dan is het niet anders...

Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn als jullie mij verder kunnen helpen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 08:11

Het eerste probleem dat ik zie, maar dat heeft waarschijnlijk niks met het vastlopen te maken; je maakt gebruik van 30fps.
Onze apparatuur werkt op 50Hz, dus waarschijnlijk loopt je video soepeler als je hem opneemt met 25 of 50fps.
Maarrr, als je er een timelapse van wil maken, dan is het misschien een goed idee om de fps juist heel veel lager te zetten. Bijvoorbeeld op 1 frame per seconde. Dat scheelt je enorm veel geheugen en rekenkracht, en als je die later 25x versnelt dan zie je er niks van.
Ik denk namelijk dat je computer het niet trekt. Video editing is gewoon heel erg zwaar voor een computer.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:41

Dank je 8nnemieke, ik neem aan dat ik de fps moet aanpassen in OBS dan toch? Niet in HitFilm, want dan zijn de bestanden eigenlijk al te groot.

De rekenkracht heeft denk ik voornamelijk te maken met de processor, niet?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:11

Klopt, ik zou dat aanpassen in OBS zodat je vanaf het begin al met een kleiner bestand kan werken.

Ik werkte zeld vroeger met snagit, en als ik even google zie ik dat die zelfs vanuit het programma time-lapses kan opnemen, dus dat zou ook nog een optie zijn als het met OBS niet zou lukken.
https://feedback.techsmith.com/techsmit ... e-captures

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:33

Dank je 8nnemiek, ik heb inmiddels al wat verder gekeken, de processor-load door hitfilm is om en nabij de 10% op het moment dat hitfilm problemen krijgt (het totaal met andere zaken die aan staan 32%). Het geheugen dat wordt verbruikt door hitfilm 175,9MB Dit is ongeveer 4%. In totaal wordt er 32% verbruikt. Op dat moment laad ik een bestand van 394MB. Dit duurt dan zo'n 10 a 15 minuten. Lijkt me niet dat mijn computer overuren draait, of zie ik iets over het hoofd?

Heb trouwens een Intel Core i7 3930K CPU @ 3.20GHZ
Ram: 16GB
64 bits windows 10
Videokaart, Gigabyte GeForce GTX 1050 TI 4GB OC
Dit is toch wel een acceptabele pc voor videobewerking of ben ik nou gek?


Valt me nu wel op dat mijn apparaatbeheer niet aan te roepen is, wellicht dat er meer aan de hand is...

Wbt OBS, ik ga eerst even proberen met 10 fps te spelen, anders probeer ik alsnog jouw programmatje!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:49

Oke, inmiddels contact gehad met een moderator van Hitfilm, deze geeft nadrukkelijk aan dat het niet aan te raden is om files in te laden die langer zijn dan 15 minuten (kom ik aan met mijn 3 uur) omdat anders teveel van het cachegeheugen gebruikt wordt, met als gevolg de problemen die ik hierboven heb aangegeven.

Ik heb gekeken naar andere programma's, waaronder die van jou 8nnemiek, maar die zijn of te duur of bieden niet alle opties die ik nodig heb. Rest mij vooralsnog 1 optie, maar ik weet niet of dit bestaat: Namelijk een programma dat extern van Hitfilm en OBS met 1 klik op de knop (of minimale bewerking) van een normale video met 3 fps een video maakt met 30 of 60 fps (oid) waardoor gelijk ook de filesize gecomplimeerd wordt zonder kwaliteitsverlies. Bestaat er zoiets? Het kan natuurlijk ook met hitfim maar dat importeren gaat al zo traag dat het erg omslachtig is.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

lizard
Berichten: 5196
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:32


Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:12

Hoi! Ik hoop dat er iemand in dit topic is die mij kan helpen :)
Sinds een tijdje maak ik video’s/vlogs voor op YouTube! Ik heb dit in het begin met mijn telefoon gedaan en daar ook bewerkt. Ik heb nu de stap gezet voor een nieuwe camera en die heb ik dus nu :D Alleen ben ik nu nog opzoek naar een goed bewerkingsprogramma... Ik heb de proefversie van Movavi(?) gedaan, maar lees hier op internet meerdere slechte recensies over... iemand ervaring mee? Of een ander programma vind ik ook goed! Ik vind het niet erg om er wat voor te betalen. Het hoeft geen super ingewikkeld programma te zijn maar wel eentje die meer kan dan alleen aan elkaar plakken en muziekje eronder. Wie kan mij helpen en weet een goed programma? :D

Instagram: demigisolf

paljaslaura

Berichten: 2738
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:55

Première pro van Adobe gebruik ik of iMovie voor de simpele edits. Vind alleen de programma’s van Adobe niet heel intuïtief dus daar moet je wel echt even leren waar welke knopjes voor dienen :+

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:08

paljaslaura schreef:
Première pro van Adobe gebruik ik of iMovie voor de simpele edits. Vind alleen de programma’s van Adobe niet heel intuïtief dus daar moet je wel echt even leren waar welke knopjes voor dienen :+


Ja die heb ik inderdaad ook nu 2 keer gebruikt en met internet erbij snap ik er steeds meer van :') Alleen daar betaal je per maand voor toch? Dat vind ik dan wel weer duur..

Instagram: demigisolf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ster88 en 1 bezoeker