[VRAAG] Organisatie verbie foto's van evenement te verkopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

[VRAAG] Organisatie verbie foto's van evenement te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 09:22

Aangezien hier een stuk meer ervaren fotografen zitten dan die ik in mijn directe omgeving ken, heb ik een vraag waarvan ik hoop dat jullie het antwoord weten. De situatie is als volgt:

Een club organiseert een wedstrijd en heeft daar zelf een fotograaf voor ingeschakeld. Deze foto's zullen uiteindelijk o.a. verkocht worden aan de deelnemers. De deelnemers hebben toestemming gegeven dat er foto's worden gemaakt bij inschrijving en het zal op de dag zelf nogmaals vermeld worden.

Het is vrij normaal dat er bij kleinere wedstrijden gewoon fotografen langs de kant zitten en uiteindelijk hun foto's aanbieden. In deze gevallen is dat ook geen punt, omdat de organisatie dan zelf geen fotograaf heeft zitten. Maar dit wordt een grotere, belangrijke wedstrijd en de organisatie heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat dit goed en volgens hun maatstaven gaat verlopen.

Jullie voelen hem vast al aankomen, er zijn dus fotografen van buitenaf die ook willen komen en vermoedelijk daarna hun foto's te koop aan willen bieden aan de deelnemers. De vraag is of de organisatie dit kan verbieden? En zo ja, kan ik die regels ergens teruglezen online?

Hobbyfotografen zijn trouwens geen probleem hoor, iedereen is vrij om foto's te maken van zijn vrienden en familie. Het gaat puur om het stukje geld verdienen achteraf, en daarbij in het vaarwater gaan zitten van de evenement fotograaf.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 24-09-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet en daardoor titel moeten inkorten


TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 09:42

Thnx voor de snelle antwoorden :)

De evenement fotograaf werkt in opdracht van de organisatie, en de organisatie maakt daar dus ook kosten voor. De foto's zijn daarna voor de organisatie, voor gebruik en/of verkoop.

Het gaat om 1 fotograaf, en aangezien het grotendeels op 1 veld zal plaatsvinden kan deze inderdaad iedere deelnemer op de foto gaan zetten. Meer fotografen voegt in dit geval dus niet heel veel toe.

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 09:43

Paris_ schreef:
Verbieden is een groot woord maar in principe kan de organisatie stellen dat de foto's niet gebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden (= verkopen).
Of je dit helemaal 100% kunt voorkomen vraag ik me af, maargoed..
Ik zou juist de organisatie benaderen en vragen of ze reclame willen maken voor jou. Ik denk dat je daar meer mee bereikt. (Ik neem aan dat jij zelf de evenementenfotograaf bent?)


Ik ben onderdeel van de organiserende club :)

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Mag organisatie verbieden foto's van evenement te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:06

Het is op besloten terrein (dat huren we) maar de entree is gratis.

FriesWytske ik snap dat het heel erg moeilijk is om 100% te voorkomen hoor, zowel gratis gebruik als onderhandse verkoop. Het gaat ook met name om de foto's op groot formaat zonder logo, foto's op facebook met logo zal je denk ik uberhaupt amper kunnen voorkomen?

Tezzy, weet jij hoe het dan zit in het geval van de media? Stel de plaatstelijke krant stuurt een fotograaf, mag die dan wel zijn foto's gebruiken voor de krant ivm persvrijheid of valt dat ook onder commercieel gebruik?

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:30

Paris, het probleem zit hem met name in het feit dat mensen over het algemeen niet 10 foto's p.p. nabestellen, maar 1-3 max. Als dit dan ook nog verdeeld wordt over meerdere fotografen dan gaat dat dus behoorlijk ten koste van de hoeveelheid die wij als organisatie zullen kunnen verkopen.
De kwaliteit van de fotografen ligt redelijk gelijk, en zowel buitenstaanders als organisatie zouden de foto's naderhand aanbieden. De prijs per foto is inderdaad altijd een puntje, maar ligt in ieder geval bij ons niet dermate hoog dat we denken dat dat mensen zal tegenhouden.

Over het aantal toeschouwers maken we ons niet zo'n zorgen :) Het is niet dat we 20 fotografen verwachten die allemaal hun foto's gaan verkopen, en zoals eerder gezegd hebben we op zich geen problemen met mensen die foto's maken van eigen vrienden of familie. Het gaat echt om de mensen die bewust de hele dag gaan zitten, van iedere deelnemer foto's maken en deze naderhand aanbieden tegen betaling. Ik denk ook dat de wil om daar de hele dag te zitten voor een aantal mensen snel weg is als ze weten dat ze er niks aan zullen verdienen, maar dat willen we dan wel correct aanpakken.

Tezzy oké dat ligt dus wat lastiger. Ik ga ervanuit dat plaatselijke pers zich eigenlijk altijd zal melden bij de organisatie? Dan is toestemming geven voor plaatsing nl geen probleem, het gaat ons inderdaad om verkopen aan deelnemers wat we willen voorkomen. Media aandacht is zeer welkom :)


TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:33

NenaC schreef:
heeft dit ook niet te maken met die nieuwe wet persoonsbescherming? Wij doen altijd mee aan georganiseerde menritten, en nu moeten we overal expliciet toestemming voor geven dat er foto's gemaakt mogen worden.


Toestemming is in principe geregeld. Bij inschrijving is er een apart onderdeel van het formulier waarin het genoemd wordt en deelnemers toestemming moeten geven, en ook op het evenement zelf zullen er aankondigingen hangen dat er foto's gemaakt worden, en het zal nogmaals expliciet verteld worden aan de deelnemers. Er zijn dus ook meerdere kansen om bij de organisatie aan te geven dat mensen niet gefotografeerd willen worden.

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:35

Tezzy schreef:
TeSzZz schreef:
*knip*

Tezzy oké dat ligt dus wat lastiger. Ik ga ervanuit dat plaatselijke pers zich eigenlijk altijd zal melden bij de organisatie? Dan is toestemming geven voor plaatsing nl geen probleem, het gaat ons inderdaad om verkopen aan deelnemers wat we willen voorkomen. Media aandacht is zeer welkom :)


Ik kan natuurlijk geen uitspraak doen over de plaatselijke pers, maar het is voor mij normaal om mij als pers te melden bij de organisatie. Vooraf of tijdens het evenement zelf.


Op eerdere wedstrijden is dit ook altijd gebeurd, en de contacten zijn normaal gesproken goed, dus daar verwachten we volgens mij dan verder geen problemen mee :) Dankjewel!

Capopjekop er zijn persberichten gestuurd naar de media en daarbij is inderdaad ook een contactpersoon genoemd. Ook via onze site is contact info beschikbaar en dan komen ze ook meteen bij de goede mensen terecht, dus ze hoeven niet iedereen na te bellen voor meer info.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers