[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:49

Janinevv schreef:
k_m schreef:
Je hebt je metertje zeg maar in het midden van je instellingen (bij canon toch) als je die opent kan je met je wieltje stops extra belichten of niet. dan zie je van onder een dikker wit streepje er onder staan, je kan zo bv standaard altijd 1 stop of een halve stop over belichten (heel handig!) .

Maar als die bv op 2 stopt meer staat dan maakt je camera vanzelf elke foto 2 stops lichter dan dat jij hem instelt.


Heb je even foto? Van wat je bedoelt?
Ik fotografeer in de M stand als ik denk dat wat jij bedoelt kan ik dat niet aanpassen.


Klopt, dat is alleen bij de voorkeur standen. Zoals Av.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:49

Zo dus (https://www.eoszine.nl/1090506/EOS-beli ... ie.jpg?v=0 ) maar normaal zou je hem dan alsnog goed moeten krijgen door je sluitertijd sneller te zetten, denk toch dat het beetje proberen is! Als de zon schijnt kan je echt wel hoog moeten gaan in je sluitertijd. Je kan altijd hem op AV zetten en kijken wat de camera zelf aangeeft van instellingen qua sluiter.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:50

k_m schreef:
Zo dus (https://www.eoszine.nl/1090506/EOS-beli ... ie.jpg?v=0 ) maar normaal zou je hem dan alsnog goed moeten krijgen door je sluitertijd sneller te zetten, denk toch dat het beetje proberen is! Als de zon schijnt kan je echt wel hoog moeten gaan in je sluitertijd. Je kan altijd hem op AV zetten en kijken wat de camera zelf aangeeft van instellingen qua sluiter.


Zal eens proberen. Maar eerder nooit problemen op 1/500 nu zelfs problemen op 1/1000 :=

Misschien dat er iets fouts zit in de body hoop het niet.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:52

Citaat:
Klopt, dat is alleen bij de voorkeur standen. Zoals Av.


Werkt dat niet in M? Zit te twijfelen nu, fotografeer eigenlijk altijd gewoon alles in M dus gebruik het niet zo vaak.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:54

k_m schreef:
Citaat:
Klopt, dat is alleen bij de voorkeur standen. Zoals Av.


Werkt dat niet in M? Zit te twijfelen nu, fotografeer eigenlijk altijd gewoon alles in M dus gebruik het niet zo vaak.


M kan niet nee, tenminste dat regelt hij zelf

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:55

Maar je hebt geen standaard instellingen die altijd werken he? De ene keer schiet ik op 1/500 en de keer daarna kan dat zomaar dik boven de 1/1000e zitten. Zoals hiervoor ook al gezegd wordt, ik stel mijn diafragma in zoals ik het wil hebben, iso zo laag mogelijk en ga dan spelen met sluitertijd. En ja, dat wisselt af en toe echt enorm, zelfs tijdens dezelfde shoot. Ik zou als ik jou was gewoon weer even terug gaan naar de AV stand, al is het maar om ervan te leren wat de camera als instellingen kiest.

K_M, nee dat werkt niet in M, tenminste niet met die knoppen. Dan doe je het natuurlijk zelf. :) Je ziet wel het balkje en die kan je in de gaten houden of hij al aangeeft dat het overbelicht wordt. EDIT: Tenminste, ik zie het balkje in mijn zoeker, dat hebben de meeste modellen toch wel?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-06-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:57

Ik heb gister van alles geprobeerd, ook het diafragma nog hoger omdat de foto's zo overbelicht raakten 8)7

Ik speel altijd met sluitertijd etc.

Nu doet hij het binnen wel goed? Terwijl ik gister buiten echt geen zon in de lens had.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:58

Zet hem weer eens terug in de AV stand en kijk naar de instellingen die de camera kiest als de foto's dan wel goed belicht zijn.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:59

Oké zal ik straks eens proberen.
Misschien moet ik inderdaad nog ver boven de 1000 gaan zitten met sluitertijd (als het zonnig is)

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:15

Goedemorgen allemaal,

Mag ik jullie een vraag stellen? Ik blijf tijdens het nabewerken maar zo`n last houden van een groene zweem over mijn foto`s. Het lukt me maar niet om dit weg te krijgen. Wat is nu een handige tool in photoshop om dit te verhelpen? Of misschien weten julie een duidelijk filmpje waar dit word uitgelegd?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:37

Heb je een voorbeeld foto?

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:52

Ja heb ik wel alleen die mag ik volgens mij alleen in een link plaatsen toch? Kan hem wel even via pb sturen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:09

Diafragma en sluitertijd eerst kiezen, dan pas de ISO.
Als je altijd je iso op 100 wil houden kun je bij ander weer nooit snelle beweging vastleggen.
Fotograferen zou ik ook niet snel op een 1/60 doen, al helemaal niet bij dieren of mensen. Maar dat is misschien ook omdat ik met een 70-200 2.8 fotografeer, dan heb je ondanks je IS toch wel snel beweging erin :+ Met een 50mm zou dat misschien nog lukken.

Janine : Overbelicht heeft weinig met AI servo of je witbalans te maken. Maak je gebruik van de lichtmeter in je camera? Dan zouden je beelden altijd goed belicht moeten worden mits je daar goed mee omgaat.. De omstandigheden zeggen natuurlijk ook veel over de instellingen

Odenxia : ik ben ook wel benieuwd naar een voorbeeld

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:19

Neverland & Nynkster heb jullie via PB gestuurd. Ik kan via mn telefoon niet zo makkelijk in link plaatsen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:43

Ik heb ook een vraag :)
Ik was gisteren gaan fotograferen op jumping, soort van vuurdoop door afmelding van andere fotografen dus dan noodgedwongen maar gelijk naar het Belgisch kampioenschap.
Deed bijna in mijn broek van de zenuwen maar ben achteraf best tevreden.
Alleen zag ik bij de andere fotografen (die dat dus wel professioneel doen blijkbaar) dat zij heel vaak enkel het paard en ruiter nemen en dus de hindernis afknippen. Terwijl ik maar steeds probeerde de hele hindernis er op te krijgen.
Wat is hier normaal de gang van zaken? Waar leggen jullie de focus op?
En welk moment nemen jullie? Het moment dat ze boven de hindernis vliegen, dat de achterbenen net van de grond zijn? Ben er al achter gekomen dat pal er voor gaan staan niet mooi is dus opzij is beter.
En wat doen jullie met de instellingen? Ik mocht niks nabewerken, dus tijdens het slepen van de bak werden snel foto's op pc gezet en die werden gelijk op locatie verkocht. Is dat dan gewoon een kwestie van oefenen? "Oh sh*t een wit paard, snel alles aanpassen" ? En als er wolken voor de zon komen weer helemaal anders etc.. Of zijn hier trucjes voor? Ik fotografeer op manuele stand, alles moest in JPEG.

Er was geen tijd voor detailfoto's met 148 paarden op 4 uur tijd dus ik heb eigenlijk de hele dag wat van de ene naar de andere hindernis gerend. Ben ook helemaal kreupel nu :')

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:55

Gisteren in de AV stand gefotografeerd en toch overbelichte foto´s. Ik dacht dat de camera dan de juiste sluitertijd zou pakken.Wat heb ik verkeerd gedaan

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:03

Diafragma laag?

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:16

6.3, lager kon niet ivm lens. maar dan zou de sluitertijd toch sneller gaan. Ik wilden geen mislukte foto's vandaar geen m maar av stand. m stand gaat meestal toch beter bij mij

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:58

En je ISO?

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:58

Die gaat toch automatisch op AV?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:00

Nee. ISO kan je in elke functie los instellen. En dus ook op auto zetten.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:11

De iso stond op 100, witbalans op zonnig

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:16

magriet schreef:
Gisteren in de AV stand gefotografeerd en toch overbelichte foto´s. Ik dacht dat de camera dan de juiste sluitertijd zou pakken.Wat heb ik verkeerd gedaan


Ligt er ook aan waar je op richt. Ik merk dat als ik op mensen richt met een wit shirt aan dat mijn foto's bijvoorbeeld heel donker worden. Daarom gebruik ik nooit een andere stand dan de M stand.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:42

Dat heeft inderdaad met de manier van lichtmeten te maken. Welke manier je gebruikt (ik geloof dat mijn camera's 3 standen hebben) en waar je dan op richt. Als je op een object richt met vol tegenlicht wordt het gemeten op het object. Het object is dan "normaal" van licht en de achtergrond is dan overbelicht. Andersom als je dan op de achtergrond zou richten wordt die "normaal" en het object onderbelicht.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:58

Als er veel fel licht/weerkaatsing is in de omgeving, richt dan je camera op het lichtste punt en laat hem het licht meten. Ga daar dan handmatig 1,5-2 stops onder zitten ( https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2727904960 ); dan is je wit gewoon normaal wit en blijven de details (zoals bijvoorbeeld structuur van stof of haren van een dier) bewaard.
De omgeving is dan wellicht ietsje donker, maar er gaan geen details verloren en in de nabewerking kun je de boel dan wat oplichten :)