[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:16

Ik gebruik de autostand heel zelden :') bij kids bijvoorbeeld als het licht niet heel denderend is maar verder staat bij mij bijna altijd de av stand aan.

Ik ga volgende week een nieuwe lens kopen. De 100mm 2.8 macro van canon. Vind macrofotografie heel gaaf maar kom nu te kort.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:01

Hoi! Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben.
Ik heb de Canon 50mm 1.8 op het oog.
Nu heeft een kennis van mij de type II voor me liggen voor €60,-
en de Canon EF 50mm f/1.8 STM is bij Coolblue €119,-.

Wat is het verschil tussen de STM versie ende type II?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:50

Ik schat in dat de type II de voorloper is van de STM. 119 is voor de STM een standaard prijs.
60 euro is in de winkel een normale prijs voor een occasion van de plastic fantastic, met garantie.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:01

Whaaaa twijfels :') ik mag van mezelf een nieuwe lens kopen. Had bedacht 100mm macro lens 2.8 (Canon) en nu denk ik is dat wel handig? Wil volgend jaar een betere body kopen waarschijnlijk FF en heb nu een aantal lenzen die ik dan niet meer kan gebruiken. Twijfel of ik nu eerst investeer in een vervanger van m’n 18-135 of dat ik die dan inruil en nog een lens erbij koop. Wat ik fotografeer is best divers.. van natuur tot mensen. (Zie onderschrift) iemand nog tips voor lenzen waar ik niet aan gedacht heb?

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:41

Geen flauw idee waar ik dit moet vragen. Altijd gefotografeerd in de AV stand maar wilde vandaag een keer experimenteren met manual. Ik weet dat je met het wieletje (rechtsboven) de sluitertijd kan veranderen en met het ISO knopje het iso. Maar hoe kun je in vredesnaam je diafragma veranderen? Alles geprobeerd maar tevergeefs.. Wss ben ik gewoon super dom en staat het gewoon ergens maarja :+

Gaat om de Canon EOS 400d!

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:58

In de M stand en dan aan je grote wiel draaien? Althans bij die van mij. Oh en ik had de aan/uit knop een keer niet ver genoeg gedaan, toen ging mijn diafragma ook niet mee. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:46

Riverdale schreef:
Geen flauw idee waar ik dit moet vragen. Altijd gefotografeerd in de AV stand maar wilde vandaag een keer experimenteren met manual. Ik weet dat je met het wieletje (rechtsboven) de sluitertijd kan veranderen en met het ISO knopje het iso. Maar hoe kun je in vredesnaam je diafragma veranderen? Alles geprobeerd maar tevergeefs.. Wss ben ik gewoon super dom en staat het gewoon ergens maarja :+

Gaat om de Canon EOS 400d!

Naast je LCD-scherm zit een knopje met een +, een - en iets van 'av', als je die ingedrukt houdt terwijl je draait verandert je diafragma.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:46

Gisteren maar naar de kameraexpress gereden en daar het eea bekeken en gezien en toch voor de 100mm 2.8 macro gekozen. Heb nog even staan twijfelen om de L versie te nemen maar ik vond de extra's niet helemaal opwegen tegen de prijs en voor wat mijn doel is. Gisteren al wat mee gespeeld en wat een fijne lens is het!

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:24

Heel erg bedankt voor de reacties, ga het zo proberen. Wat fijn MarjanB, veel goede dingen over gehoord idd!

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:58

Ik zou jullie graag willen vragen om advies (alweer)! Ik wil heel graag een leuk lensje kopen met een groot diafragma (2.8 of 1.8). Hij zal gebruikt worden voor paardenfotografie. Belangrijk is dat hij niet te duur is (max €450) en goede kwaliteit foto’s levert in verhouding tot de prijs. Ik wil heel graag de 70-200mm nemen maar ik weet nog niet of ik bij Canon blijf of misschien een Nikon wil kopen dus daar wacht ik nog even mee :)

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:54

Het antwoord op je vraag gaat er niet zijn. Je kan voor een knap budget een 50mm 1.8 kopen, maar 50mm en paarden zijn geen hele gelukkige combi. 100 mm 2.8 zou ook nog kunnen. Maar een zoomlens gast voor dat budget echt niet lukken.

Je zou kunnen kijken of je tweedehands een 50-150mm 2.8 van Sigma kunt vinden. Dit was een hele goede lens maar die wordt niet meer nieuw aangeboden. De laatste exemplaren werden zo’n 4 jaar geleden verkocht.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:24

Ik fotografeer met een Canon 750D en 70/200 f2,8 lens.
Nu vind het ook leuk om vogels en dieren in natuur te fotograferen, maar nu
merk ik dat de 200 dan net iets te ver weg is.
Ik zit te denken om een extentender 2.0x te kopen.

Iemand hier ervaring mee?
Kan je dan nog makkelijk uit de hand 'schieten?
Of heb je dan statief nodig?

Alle tips zijn welkom. :o

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:44

Ik heb er ervaring mee. En het is heel lastig om uit de hand te schieten. Daarbij krijg je echt last van onscherpte (weet de correcte term niet) op het kleinste diafragma (omgezet dan dus 5.6).
Als je het geld hebt kan je beter in een 100-400 of 200-400 investeren (weet uit m'n hoofd niet welke meer voor de hand ligt). Of wat veel vogelaars doen is een tweede hands 400mm 5.6 kopen. Die vallen nog wel mee qua prijs.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:21

Kwestie van een stille hand en IS.
Die 70 - 200 f2.8 met IS en 2x extender doet het prima uit de hand. Zonder IS moet je zeer waarschijnlijk wel met statief werken, hoewel ik wel mensen ken die het goed uit de hand doen. Weet hoe je je instellingen moet beheren.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:27

Wat ikke zegt, die lens is waanzinnig goed met IS en dan kan een extender ook makkelijk. Mijn vriend schiet er dagelijks mee, auto en motorsport. Uit de hand kan 'ie tot 1/40 schieten. Zeg niet dat het makkelijk is, maar het kan zeker wel. En scherp. :j

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:24

Ik zal even checken of ik IS heb, weet ik eigenlijk niet.. :o
Bedankt voor de tips

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:39

Ik heb IS, en een vaste hand, maar toch is het op 400mm op 5.6 (2x 2.8) niet zo scherp als ik zou willen. Of mijn standaard is gewoon heel hoog. Ik zal later eens kijken of ik wat foto's heb.

bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:51

Inmiddels bezit ik een canon eos 750D
Ik ben beginnend fotograaf en heb er vrij weinig verstand van
Wat ik dus uiteindelijk zoek is een lens die ver kan inzoomen want ik wil actie fotos maken en portretten van dieren
Nu kwam ik eigenlijk toch wel snel uit op de 70-200mm van canon vrij prijzig natuurlijk
Dus is er iemand die een goede lens voor een redelijke prijs weet voor dit toestel die hiervoor geschikt zou zijn?

, ik ga nog een cursus handmatig fotograferen volgen, maar welke instellingen gebruiken jullie vaak voor scherpe actie fotos buiten? ( zoals ik al zei ben ik dus beginnend en merk ik vaak dat de actie fotos niet scherp zijn) misschien dat iemand dit even kort zou willen uitleggen, thanks :D
Laatst bijgewerkt door bzquinto op 08-06-18 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:58

Even in het topic teruglezen zijn veel mensen die erg tevreden zijn over de 55-250 van canon :)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:25

bzquinto schreef:
Inmiddels bezit ik een canon eos 750D
Ik ben beginnend fotograaf en heb er vrij weinig verstand van
Wat ik dus uiteindelijk zoek is een lens die ver kan inzoomen want ik wil actie fotos maken en portretten van dieren
Nu kwam ik eigenlijk toch wel snel uit op de 70-200mm van canon vrij prijzig natuurlijk
Dus is er iemand die een goede lens voor een redelijke prijs weet voor dit toestel die hiervoor geschikt zou zijn?

, ik ga nog een cursus handmatig fotograferen volgen, maar welke instellingen gebruiken jullie vaak voor scherpe actie fotos buiten? ( zoals ik al zei ben ik dus beginnend en merk ik vaak dat de actie fotos niet scherp zijn) misschien dat iemand dit even kort zou willen uitleggen, thanks :D

Sluitertijd snel (1/500 of nog sneller) ISO niet te hoog (tussen 200 en 600) en autofocus in volgmodus.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:45

Ik ben nu eigenaar van een Canon 24-70 2.8 maar ik merk dat hij moeite heeft met focussen. Is dit normaal bij deze lens of zou ik deze lens moeten wegbrengen?

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:33

Neverland, bedoel je dat het scherpstellen? Of dat hij gewoon niet zo scherp is? Ga eens iets verder van het object zitten. Dat werkt vaak bij mij. Heb niet de 24-70

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:37

Heeft niks met afstand te maken, helaas. Je hoort hem gewoon ratelen en constant zoeken en dan na een seconde is het pas scherp. Op MF focus doet hij het wel goed.

Edit: Het is wel een prachtige lens. <3 Heb daarbij ook de Canon 70-200 f2.8 gekocht dus mijn set is compleet. :D

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:42

Oh lord die is zo gaaf! Gister die in het echt bewonderd loei zwaar ding :+

Maar ik ken dat niet kunnen focussen wel. Of ik sta er te dicht op, of ik pak bijvoorbeeld een te licht stuk van de foto. Dan pak ik even iets donkerders dan is ie weer "scherp/gefocusd"

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:51

Zonder verstand van deze canon lens te hebben (en dus niet kan zeggen of dit bij dit type hoort), klinkt dit als een defecte AF-motor, of althans eentje die het dreigt te gaan begeven. Ik zou dit zeker na lagen kijken.