Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:33

theadora99 schreef:
Ik vind het er goed uitzien en helemaal niet te groen ofzo!
Ik reageer niet zo veel, bewonder vooral maar wilde even opmerken dat ik het goed vind voor je eerste keer! Alleen bij de tweede post, eerste foto vind ik het paard nog wat donker in combinatie met de omgeving. Niet dat ik het beter zou kunnen :+


Bedankt!
Eerste foto van de tweede is inderdaad het paard nog te donker, toen ik er mee bezig was viel me dat nog niet zo op, nu wel. :=

Morgen nog eens opnieuw proberen. Met de kleuren gaat ook echt nog iets fout, want op andere plekken dan Lightroom of Photoshop zien ze er echt heel anders uit. Vermoed dat ik wat fout doe met opslaan, dus daar ook nog even opzoeken hoe dat nu moet. :+


maaikemuis schreef:
Quir schreef:
Nog twee van vandaag:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Alleen, als ik de foto hier in topic zie (van Flickr) op mijn telefoon, lijken kleuren goed overeen te komen op mijn laptop. Maar als ik ze in de app van Flickr op mijn telefoon open zijn ze gigantisch anders, vooral heeeel groen. Kloppen de kleuren een beetje bij jullie?


Ze zijn bij mij niet groen uitgeslagen (de eerste is zelfs iets te warm naar mijn smaak). Ik heb alleen het idee dat je ze in Lightroom hebt verscherpt en dat is zonde. Ik zie namelijk pixels verschijnen in de vacht en ook je bokeh is niet meer zo zacht. Op het origineel is dit niet aanwezig.

Mocht het helpen. Enigszins verscherpen in Lightroom is een handige tool. Ik probeer er alleen op te letten dat ik mijn radius op 0,5 zet, de detail op 100 en met alt ingedrukt schuif ik de masking naar rechts. Alles wat zwart wordt in je beeld pakt de verscherping niet mee, alles wat wit is wordt wel verscherpt. Ontzettend handig als je alleen wat verscherping toe wilt passen op je onderwerp, maar bijvoorbeeld een mooie zachte achtergrond minder. En dan pas ga ik, ingezoomd op het onderwerp, mijn amount verschuiven. Wel voorzichtig mee zijn want bij teveel krijg je van die 'spikkeltjes/pixels' in je details.



Thanks!
De eerste heb ik er wel wat mee gespeeld, dacht dat ik het terug gezet had naar "origineel" maar dat kan ook niet zo zijn. Overigens is de voor foto bokt upload en is dat sowieso groot verschil, zal morgen nog eens kijken wat ik precies gedaan heb!
De laatste twee zijn sowieso niet verscherpt.

Sowieso maar eens op zoek naar veel tutorials! Vind het nu in ieder geval al erg leuk en nu is het ook vooral veel uitproberen, soms wat extremer uit proberen om te zien wat er nu precies gebeurt.

Snap ook nog niet zo goed wat nu precies het verschil is met Lightroom en Photoshop. LR kan je in ieder geval meerdere foto's te gelijk bewerken. In ieder geval nog veel uit te proberen en te leren. :))
Vooral ook hoe opslaan, want kleuren zijn echt anders buiten LR en PS (ook gewoon op hetzelfde scherm). Zal ik vast wat fout doen. :=


Neverland schreef:
Quir schreef:
Nog twee van vandaag:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Alleen, als ik de foto hier in topic zie (van Flickr) op mijn telefoon, lijken kleuren goed overeen te komen op mijn laptop. Maar als ik ze in de app van Flickr op mijn telefoon open zijn ze gigantisch anders, vooral heeeel groen. Kloppen de kleuren een beetje bij jullie?


De eerste is te roze bij mij. De tweede klopt qua kleuren. :)


Thanks! Roze zie ik nu inderdaad ook, even uit zoeken waar dat vandaan komt. Haha. Vooral vosje zelf is roze/paars geworden.


Hebben jullie misschien nog een goed kanaal voor tutorials voor LR en PS? Of gewoon maar wat zoeken op YouTube?

Reageer morgen ook even op de andere foto's, telefoon kijkt niet zo handig. :=


xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:16

Weer twee wat eenvoudigere bewerkingen van mij :)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:21

Hondje hier boven is goed opgeknapt!
Misschien kan je meer van die gele bolletje toevoegen?

Afbeelding
Afbeelding

xLaraaj

Berichten: 3678
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:29

hebben jullie ook zoveel last dat in de tutorials dat lightroom en photoshop zo anders is als bij jezelf? heb dit sinds 3 maanden aangekocht en vind dit wel heel lastig zeker omdat ik er nog niets van versta zoals bepaalde kleuren ofz aanpassen ipv de hele foto

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds


_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:09

Ik lees al heel lang mee en zal ook eens wat plaatsen :+

xLaraaj: met Photoshop en LR heb ik dat niet, maar met Illustrator wel heel erg. Volg je meteen de helft al niet meer :') en dan lukken volgende stappen soms ook niet meer.

white_flame: mooi gedaan!! Ik ben niet erg fan van sepia-achtige kleuren maar je hebt t wel netjes gedaan. Wel zie ik nog een vervaagde lijn bij de buik/voorbenen van het paard, waarschijnlijk van het achtergrond vervagen.

Over het paard in de bloesem, ook heel netjes gedaan alleen het paard lijkt een nog wat blauwige gloed te hebben ofzo? En op sommige plekken groen van de vorige achtergrond. Ik weet niet precies waar het aan ligt. Maar je ziet het groenige ook wel in het hoofdstel en andere delen van het hoofd. Ook zou ik zelf de schaduwen nog wat oplichten en de bloesem in de achtergrond lichter maken met een masker en dan de delen die nu al licht genoeg zijn gewoon zo laten. Maar heel mooi gedaan ook met die manen/voorpluk en teugels! Overigens vind ik bij beide foto's de ogen wat te verzadigd in kleur maar dat is een kwestie van smaak denk ik. De takken in de achtergrond zijn ook roze trouwens, valt me nu op. Maar dat is in echte bloesem ook niet zo, dus persoonlijk zou ik ervoor kiezen om er een foto van echte bloesem achter te zetten (wel met vergelijkbare belichting uiteraard). De toegevoegde takjes op de voorgrond voor het paard zorgen wel echt voor een leuk effect, alsof het paard er echt tussen staat! Doe je dat met brushes oid?

Edit: zo wel een hoop tekst, hoop dat t niet te roast-achtig over komt :') hoop dat je er wat mee kunt, het is in ieder geval niet als roast bedoeld haha.

xFace: die zijn ook mooi geworden! Vooral de hond vind ik goed opgeknapt :)
Bij de shet met veulen vind ik het andere paardje op de achtergrond ook netjes weggewerkt. Alleen bij de voorbeentjes van het veulen zitten nog donkere stukjes? Dat kan ook aan mijn scherm liggen :D

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:02

@xFace : wat een zoete foto die eerste! Allebei mooi opgeknapt :)
@white_flame : mooie sprookjes achtige foto's! Knap hoe je dat hebt gedaan, maar voor mij misschien net iets te heftig ;)

Ik had zin om te oefenen met wegwerken volgens mij :D

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Ik ben me ervan bewust dat het halster niet helemaal netjes is gegaan, maar was erg moeilijk met die krullende haren van de regen daarvoor haha

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:05

@xFace Vind die van de hond mooi opgeknapt qua kleur, maar bij de paarden zie je in de bewerkte foto nog een redelijk duidelijke rand van scherp en niet scherp gras (als een soort cirkel om het veulen). Die overgang zou ik nog ietsje zachter maken ;)
@bentefoto Netjes opgelicht en lekker frisse kleuren!

Hier ook een eigen bewerking, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:37

Kan iemand mij helpen? :=

Ik heb nu dus de nieuwe versie van LR en PS, in het Nederlands (nog niet zo handig als je Engels gewend bent, haha), maar nu lukt het me niet meer. Als je een foto hebt in PS, daarin plak je een nieuwe afbeelding als nieuwe laag. Deze kan ik wel verplaatsen met de verplaatst tool, maar eerst kon ik m daarmee ook vergroten en verkleinen. Dat lukt dus niet meer... Waarmee kan je de laag/afbeelding op de laag mee vergroten en/of verkleinen??

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:50

Ik gebruik dan altijd CTRL(cmd) + T :D

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:54

Lipydo schreef:
Ik gebruik dan altijd CTRL(cmd) + T :D


Yes! *\o/*

Bedankt!!

Edit:

Voor foto komt later, omdat ik graag wil weten of iemand kan zien wat er weg gewerkt is.
AfbeeldingIMG_0575 - 1 klein by Alice Huisman, on Flickr

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:16

Quir ik heb wel een beetje het idee dat je rechtsonder kan zien dat er gekloond is, maar dat is echt omdat ik nu dus zocht waar er wegewerkt was. Verder vind ik het paard ook een tikje paard. Maar mooie foto en verder erg netjes weggewerkt

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:03

Klopt inderdaad, zal zo even de voor foto uploaden!

Kleuren ben ik enorm mee aan het stuntelen, op elke plek is dezelfde foto een andere kleur (ook op hetzelfde scherm). Dit is alleen als ik ze van LR naar PS zet en in PS dus opsla. Heb het idee dat PNG voor nu nog het beste gaat... Al tig tutorials gevolgd voor opslaan, maar niets werkt. -O-

AfbeeldingIMG_0575 - 1 klein PNG by Alice Huisman, on Flickr

Dit is de PNG, is deze beter?

Edit: Die klopt ook niet... -O-

Dit is in ieder geval de voor:
AfbeeldingIMG_0575 - original by Alice Huisman, on Flickr
Laatst bijgewerkt door Quir op 25-05-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14465
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:03

Quir, sla je ze op vanuit Lightroom? Of Exporteer je ze?
EDIT: Oh je slaat ze dus op vanuit PS. Dat doe ik dus nooit.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:07

Cynn schreef:
Quir, sla je ze op vanuit Lightroom? Of Exporteer je ze?
EDIT: Oh je slaat ze dus op vanuit PS. Dat doe ik dus nooit.


Hoe doe je dat dan?
Eerst in Lightroom bewerken, dan opslaan en in PS openen?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14465
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:12

Eerst in Lightroom bewerken, dan rechtermuis knop klikken .. 'bewerken in.. 'krijg je de optie PS als je die geïnstalleerd hebt, en dan verschijnt je foto in PS. (uit mijn hoofd even, heb het niet voor mijn neus) Doe je daar je ding, klikt op het kruisje, hij vraagt of je de wijzigingen wilt opslaan. Je zegt ja.
Ga je terug naar Lightroom, daar verschijnt nu je foto weer opnieuw. Zoals je hem bewerkt hebt in PS.(als het goed is staan er nu dus 2 versies van je foto in je Lightroom).
En dan je foto exporteren.

:)

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:14

Ik bewerk altijd in Lightroom daarna klik ik in Lr met rechtermuisknop op de foto op Edit in en dan op photoshop. Als ik daar mijn aanpassingen gedaan heb dsn klik ik op save en dan koppelt hij terug naar LR en vanaf daar exporteer ik als jpeg. Maar ik loop de laatste tijd ook tegen kleur verschillen aan en ik weet niet zeker of dit een goede manier is, maar handig is hij wel

Edit
Precies het zelfde als Cynn dus haha

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14465
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:15

Misschien met je kleurprofiel te maken? Ik doe namelijk al jaren exact wat jij doet ook. Gaat altijd goed.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:16

Oh! Even proberen.

Ik opende m zo inderdaad in PS (vanuit LR), maar dan opslaan in PS.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:16

@Quir, mijn workflow is als volgt. Ik bewerk de foto eerst in Lightroom voor de basisbewerkingen. Daarna open ik vanuit Lightroom de foto in Photoshop. Daar bewerk ik de foto vervolgens verder. Tussendoor sla ik de foto op als PSD-bestand maar het uiteindelijke resultaat wordt opgeslagen als JPEG-bestand. En met die stap kunnen er problemen ontstaan in je kleurprofiel.

Ik bewerk namelijk op 16 bits in het profiel ProPhoto RGB. Wanneer je dit opslaat via opslaan als dan krijg je dit kleurprofiel mee en veel apparaten kunnen hier niet mee overweg. Beter is het om op te slaan via ‘exporteer naar’ en dan JPEG te kiezen en onder in je dialoogscherm voor ‘convert to sRGB’ te kiezen. Dan blijven je kleuren wel klopppend.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:23

maaikemuis schreef:
@Quir, mijn workflow is als volgt. Ik bewerk de foto eerst in Lightroom voor de basisbewerkingen. Daarna open ik vanuit Lightroom de foto in Photoshop. Daar bewerk ik de foto vervolgens verder. Tussendoor sla ik de foto op als PSD-bestand maar het uiteindelijke resultaat wordt opgeslagen als JPEG-bestand. En met die stap kunnen er problemen ontstaan in je kleurprofiel.

Ik bewerk namelijk op 16 bits in het profiel ProPhoto RGB. Wanneer je dit opslaat via opslaan als dan krijg je dit kleurprofiel mee en veel apparaten kunnen hier niet mee overweg. Beter is het om op te slaan via ‘exporteer naar’ en dan JPEG te kiezen en onder in je dialoogscherm voor ‘convert to sRGB’ te kiezen. Dan blijven je kleuren wel klopppend.


Sla je de foto ook op vanuit PS? Of via LR zoals Cynn en Gerdjee aangeven?

Even foto van scherm gemaakt, maar als ik zo exporteer (in PS) is het dan goed?

Afbeelding

Edit: op deze manier lijkt t nu beter te kloppen. :D

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:30

Hoi, ik ben al eventjes een stille meelezer hier.
Ik vind fotografie heel leuk en het bewerken ook! Ik ben nog een beetje aan het ontdekken wat ik mooi vind en hoe alles in lightroom precies werkt, ik doe dus maar gewoon wat :')

Dit is mijn eigen hond, beetje lastige vachtkleur met fotograferen zo donkerbruin / wit.
Afbeelding
Afbeelding

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:13

@Quir, dat is inderdaad hoe ik het doe. En ik heb eigenlijk nooit meer problemen met kleurprofielen. Ik gebruik lightroom alleen voor de basisdingen en ga niet meer terug.

(Alle andere dingen doe ik in Photoshop. Wanneer ik lightroom weer wil gebruiken binnen photoshop dan maak ik een kopie van de laag met cntrl-alt-shift-E, maak daar een smart object van en ga in het camera RAW filter.)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:51

NynkeMarit schreef:
[ [url=m/QhmJTQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oclJmX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fotograferen in RAW is toch wel heel erg fijn :Y)


Knap gedaan! <3


R_emkee schreef:
Van mij ook een x een before en after :D

Before.
[ [url=m/o0P05Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

After :D
[ [url=m/CWi3bV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze is op mijn scherm wat té fel.


white_flame schreef:
Hondje hier boven is goed opgeknapt!
Misschien kan je meer van die gele bolletje toevoegen?

[ [url=m/zjT8ZF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x025rV.jpg]Afbeelding[/url] ]


He wat leuk! Hoe heb je dit gedaan? Vind bij de bovenste wel de achtergrond té vaag. Die onderste heb je echt wel netjes gedaan! :))

bentefoto schreef:
@xFace : wat een zoete foto die eerste! Allebei mooi opgeknapt :)
@white_flame : mooie sprookjes achtige foto's! Knap hoe je dat hebt gedaan, maar voor mij misschien net iets te heftig ;)

Ik had zin om te oefenen met wegwerken volgens mij :D

Voor
[ [url=m/5HOYA2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na
[ [url=m/4LYKSj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben me ervan bewust dat het halster niet helemaal netjes is gegaan, maar was erg moeilijk met die krullende haren van de regen daarvoor haha


Goed hoor! _O_


BoschA schreef:
@xFace Vind die van de hond mooi opgeknapt qua kleur, maar bij de paarden zie je in de bewerkte foto nog een redelijk duidelijke rand van scherp en niet scherp gras (als een soort cirkel om het veulen). Die overgang zou ik nog ietsje zachter maken ;)
@bentefoto Netjes opgelicht en lekker frisse kleuren!

Hier ook een eigen bewerking, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

[ [url=m/HnRivS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3CqlBi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi weggewerkt! +:)+ Donkere lucht is ook tof gedaan!


Quir schreef:
Klopt inderdaad, zal zo even de voor foto uploaden!

Kleuren ben ik enorm mee aan het stuntelen, op elke plek is dezelfde foto een andere kleur (ook op hetzelfde scherm). Dit is alleen als ik ze van LR naar PS zet en in PS dus opsla. Heb het idee dat PNG voor nu nog het beste gaat... Al tig tutorials gevolgd voor opslaan, maar niets werkt. -O-

[ Afbeelding ]IMG_0575 - 1 klein PNG by Alice Huisman, on Flickr

Dit is de PNG, is deze beter?

Edit: Die klopt ook niet... -O-

Dit is in ieder geval de voor:
[ Afbeelding ]IMG_0575 - original by Alice Huisman, on Flickr


Ik vind hem te overbelicht eigenlijk.. Hek wel netjes weggewerkt!


ninaphilo schreef:
Hoi, ik ben al eventjes een stille meelezer hier.
Ik vind fotografie heel leuk en het bewerken ook! Ik ben nog een beetje aan het ontdekken wat ik mooi vind en hoe alles in lightroom precies werkt, ik doe dus maar gewoon wat :')

Dit is mijn eigen hond, beetje lastige vachtkleur met fotograferen zo donkerbruin / wit.
[ [url=m/3zwvDg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0WlfFh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook mooi! :j Kleur heb je netjes weergeven hoor! :))

Ik heb er ook weer een.. :D Alleen balen van het giga-kwaliteitsverlies.. Is wel duidelijk te zien dat die met een telefoon genomen is. :+

Zien jullie nog dingen? Ik ben er een beetje blind voor geworden denk ik haha. :')

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:58

@Captain: super mooi! Alleen de zon lijkt als ik snel kijk een beetje vanaf boven te komen en de linker vleugel heeft geen schaduw eronder.

♡♡♡♡♡



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers