Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:07

Oranje kun je verminderen door de verzadiging wat omlaag te halen. Dat kan in het algemeen of per kleur door de kleurbalans aan te passen.


Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:22

Eens even kijken. Is het zo misschien beter?

Afbeelding

Bij deze foto stoorde het oranje me juist niet, omdat ik op zich wel van de warme sfeer houd. Maar nu ik hem wat 'blauwer' heb gemaakt bevalt dat me eigenlijk wel denk ik.

Nu even jullie meningen horen. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:28

Alleen heb ik dan met deze foto wel weer heel erg moeite om hem minder oranje te maken zonder dat hij gelijk blauw, groen of juist kleurloos wordt... Help. :')

Als er iemand is die hem in zijn/haar photoshop wilt zetten en me kan laten zien hoe hij er wél uit moet zien, graag...

Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:47

Kimmsel schreef:
Alleen heb ik dan met deze foto wel weer heel erg moeite om hem minder oranje te maken zonder dat hij gelijk blauw, groen of juist kleurloos wordt... Help. :')

Als er iemand is die hem in zijn/haar photoshop wilt zetten en me kan laten zien hoe hij er wél uit moet zien, graag...

[ [url=m/x0zkZM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind de laatste al veel mooier! Zou alleen zelf wel het contrast ieeets hoger zetten, vind m nu wat vaal :)

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:14

Kimmsel, schiet je in RAW?

Er zijn twee dingen die je kunt doen. Het eerste is in Lightroom helemaal naar het onderste tabblad gaan in je develop mode. Dit is de camera calibration. Vooral bij mijn Nikon is het RAW-bestand erg vaal. Mijn eerste stap is eigenlijk altijd om van de blue primary de saturation omhoog te zetten (soms wel tot 100%, maar kijk wat er gebeurd). Dit kanaal is bij mijn camera een beetje een probleempunt en door deze omhoog te draaien komen niet alleen de blauwtinten terug, maar heel verrassend, ook alle andere kleuren krijgen een boost. Maar dan wel op een heel subtiel niveau. Vooral bij zonsondergangen gebruik ik deze truc heel veel omdat je er een heel mooie verzadiging mee krijgt waar je verder in je bewerking nog veel mee kan doen zonder dat het té wordt.

Een andere is om van het knopje saturation af te blijven en meer te gaan werken met vibrance. Het doet in essentie hetzelfde, het verzadigd kleuren, maar dan op een veel subtieler niveau.

Wat ook nog kan is dat je kleurbalans niet correct is. Om dat te testen zet ik vaak de saturation tijdelijk op 100%. Slaat een foto nu heel erg uit richting het warme of juist het koude dat pas ik de kleurbalans aan tot het meer gebalanceerd is. Daarna zet ik de saturatie weer terug naar een acceptabel niveau. Saturatie is wel een schuif waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Het wordt vaak te heftig.

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:37

Hoi maaikemuis. Momenteel schiet ik niet in RAW. Vroeger heb ik dit eventjes gedaan, maar hier had ik nog niet erg de voordelen van ondervonden, en sindsdien ben ik niet erg actief geweest met fotograferen. Ik ga binnenkort even aan de slag met de blauwtinten. Momenteel ben ik juist een schimmel aan het bewerken, dus die heeft al genoeg blauw van zichzelf.

Bedankt voor de tip!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:54

Kimmsel misschien dat je weer kunt gaan proberen te schieten in Raw? ik heb vroeger ook geprobeerd in raw te schieten maar toen vond ik het ook niks. Toen ik wat verder kwam met bewerken en dergelijke merkte ik dat ik toch liever Raw bestanden had en toen ben ik dus weer in Raw gaan fotografen. Op die manier kun je zoveel meer uit je foto halen :j

voor
Afbeelding

in photoshop heb ik alle storende elementen eruit gehaald en toen eenmaal terug in Lightroom de kleuren bewerkt
Afbeelding

en ik heb hem ook nog in een zwart witte variant
Afbeelding

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:09

Gerdjehoran: Ik vind je foto in kleur veel sprekender dan in zwart wit. Ik zou dus zeker voor kleur gaan. Daarnaast is hij ook gewoon waanzinnig mooi!

Had zelf ook net een paar foto's van een schimmeltje gemaakt. Hier dacht ik het mezelf gemakkelijk te maken door hem zwart wit te maken, maar in kleur geeft hij in mijn ogen net iets extra's.

Afbeelding

En dat moest ik maar weer eens gaan doen ja, in RAW schieten. Wat vind jij de grootste pluspunten? Ik denk kleur en belichting aanpassen toch?

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:36

@GerdjeHoran Heel mooi opgeknapt!! Ik heb ook de voorkeur voor kleur. Al vind ik bij de zwart-wit foto dat de hond iets meer opvalt, omdat de achtergrond wat donkerder is. Bij de kleur foto is de hond licht en op de rug ietwat overbelicht, zodat de hond iets wegvalt tegen de achtergrond.

@Kimmsel Ik vind deze in kleur ook fijner. wel mooi opgeknapt, misschien kan je het oog wat meer laten opvallen.

Voor:

Afbeelding


Na:

AfbeeldingDSC_0283 by Femke Slingerland, on Flickr

Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, dus eventuele tips zijn welkom!

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:46

Lovesenna Ik denk dat het veulen en de achtergrond iets teveel overeen komen in kleur. Verder vind ik het echt ontzettend knap weggewerkt!

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:13

Vandaag weer eens met mijn 50mm F1.8 lensje op pad geweest, wat is dat ding rete scherp zeg! Wauw. :wow:

Voor:
Afbeelding
IMG_9150 - 1 original by Alice Huisman, on Flickr

Na:
Afbeelding
IMG_9150 - 1 klein by Alice Huisman, on Flickr

Eigenlijk alleen nog maar met dit lensje fotograferen. :))

Edit: Bewerking is trouwens niet zo heftig of zo, eigenlijk alleen in RAW ding van PS. :)

Stephanie_86

Berichten: 1929
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:08

Ik zal ook eens wat plaatsen, ik heb afgelopen zondag een thema shoot gehad in de Loonse en drunense duinen. en wilde daarvan weleen voor en na laten zien. Het thema van de shoot ws dark fairy. En ik wilde iets surrealistisch neerzetten

boktupload doet weer niet veel goeds voor mijn foto's :(
onbewerkt
Afbeelding Afbeeldingbewerkt


Afbeelding Afbeelding

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:44

Ik vind de onbewerkte eigenlijk veel mooier. Die blauwe waas leidt ontzettend veel af bij mij. En de mensen zijn roze geworden. Ik denk dat je er veel meer uit kan halen! Want het zijn hele gave foto's! :D

Second to the right, and straight on till morning

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:36

Ik vind ze wel heel gaaf! Ik vind fairy foto's vaak een beetje saai, maar door deze bewerkingen vind ik ze echt dark fairy geworden! Misschien dat je de ogen op de eerste foto's iets kan oplichten, die vind ik namelijk een beetje donker, maar voor de rest zijn ze heel gaaf!

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:17

@Stephanie; Ik vind ze enorm geslaagd, vooral de tweede. Maar ik ben dan ook een enorme fan van een donkere, fantasy stijl. Misschien bij het onderste gedeelte van haar jurk de blur wat verminderen.

In het kader van fantasy... Ik heb mijzelf getrakteerd op een processing workshop bij 1 van mijn favoriete Nederlandse fotografen: Daniel Laan. Ik had een foto waar ik bij het nemen een idee had van de bewerking en samen met tips en tricks van zijn kant (en een leuke avond) is er het volgende uitgekomen. Helemaal wat ik er mee wilde bereiken.

Afbeelding
Afbeelding

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:21

Wauw heel mooi opgeknapt! Geeft een hele mooie toevoeging en maakt de foto echt beter!
Ben je er lang mee bezig geweest?

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!


maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:27

Seni schreef:
Wauw heel mooi opgeknapt! Geeft een hele mooie toevoeging en maakt de foto echt beter!
Ben je er lang mee bezig geweest?


We zijn ongeveer 2 uur bezig geweest met deze foto. Dat is natuurlijk wel langzamer als dat je zou bewerken zonder workshop. Hij heeft mij veel van zijn technieken laten zien, daarmee geëxperimenteerd en het is vooral heel leuk om door zijn ogen heen te kijken naar lichtval en compositie.

(en de 'voor' foto is hoe de foto uit de camera komt rollen. Ik schiet met Nikon en vaak zijn de RAW-bestanden erg vaal en kleur- en contrastloos)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:57

Ooh gaaf! Daniel Laan zat ik mee op studie, hij is ook zo aardig! Echt prachtig gedaan. Magisch :D




maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:02

Marit schreef:
Ooh gaaf! Daniel Laan zat ik mee op studie, hij is ook zo aardig! Echt prachtig gedaan. Magisch :D


Wat leuk! Ik ben een keer over een van zijn foto’s gestruikeld online en ben hem gaan volgen. Heb al een aantal workshops bij hem gevolgd, echt zo ontzettend leuk.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:41

@maaikemuis: wat een prachtige bewerking! Vind hem echt heel gaaf geworden!
@ Stephanie_86, ik vind de blauwe waas net wat overdreven en nu storend overkomen.

Ik lees en kijk al een tijdje mee en zie hier vaak leuke dingen voorbij komen! Wou al langer iets plaatsen, maar het was er nog niet van gekomen.


Afbeelding


Afbeelding

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:04

Heehoi,
Ik volg al even, en vind het super mooi wat ik allemaal voorbij zie komen!
Hierbij ook een bewerking van mij.
Ik sta open voor tips/opmerkingen etc.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Een iets extremere variant:
Afbeelding

En de zwartwit versie:
Afbeelding

http://www.youtube.com/user/Herlinde98
Toran & Shirley & James Bont ♥
Toran (SOLD): dressuur L1+1, springen B+12, Eventing B+0
http://www.herlindedorgelo.weebly.com

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:32

Herlinde, ik vind eigenlijk het origineel de mooiste. Zwart wit past er ook wel goed bij.

Gisteren heb ik foto's gemaakt en vandaag bewerkt. Foto's vielen nog niet zo mee. :=
Sneeuw en hele felle, lage zon. Paarden die eigenlijk continue de ogen dicht hebben.

Maar met deze twee wel redelijk te vrede. :)

Voor:

Afbeelding

En na:
Afbeelding
IMG_9348 - 1 klein by Alice Huisman, on Flickr

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
IMG_9185 - 1 klein by Alice Huisman, on Flickr

Kwaliteit verschil is wel enorm, haha. De voor foto's zijn gewoon print screens van het scherm en met Bokt opload, na foto's via Flickr (die wel iets verscherpt heeft overigens, dat zijn de foto's niet...).

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:21

@Herlindee98 : ik vind de 1e bewerkte variant iets te oranje, iets meer licht en minder oranje had het al een stuk beter gemaakt :)
De 2e variant vind ik veel te veel contrast hebben, en ook hier zou ik hem meer oplichten.
De zwart-witte vind ik wel weer mooi maar had ik ook wat meer licht toegevoegd!

@Quir : vind ze erg goed gelukt! De eerste vind ik alleen iets te oranje/rozig en bij de tweede had ik het paard nog wat meer opgelicht :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers