[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:58

Olympus glas is wel erg goed van kwaliteit, voor mij juist de reden om te kijken naar de Olympus OM-D E-M1 Mark II met wat pro lenzen. Denk ook dat de ontwikkelingen bij olympus dan ook voornamelijk in de body zal zitten en dat de lenzen niet zo snel zullen veranderen.
Loop met mijn huidige canon set nu toch tegen wat beperkingen aan door het gewicht en mijn armen (spierziekte) en dat gaat nog wel een jaartje lukken maar daarna denk ik dat de 500mm niet meer lukt.
En wat minder gewicht zou ook met reizen ideaal zijn. Kan ik op wat langere trips toch ook nog kleding meenemen... :+

Maar goed, eerst maar eens wat huren en een paar dagen mee spelen. Binnenkort maar eens met cameratools bellen, die hebben nu een mooie aanbieding voor het huren.


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:45

Van wat ik gehoord heb van canon/nikon fotografen die nu olympus (erbij) gebruiken, valt de overstap ook nog wel mee. De menu's zijn wat anders ingedeeld maar de fotografie basis blijft hetzelfde dus wijzen de menu's zich vanzelf.
Ik fotografeer nu met 3 verschillende canon body's (vaak tegelijk met andere lenzen erop) en dat is ook niet altijd handig als je snel moet wisselen :')

Maar goed, kijk eens hoeveel fotografen je glazig aan zitten te kijken als je vraagt of ze weten hoe ze bv snel de AF tracking aan moeten passen.
Dan blijkt dat ze daar nog nooit in het menu naar hebben gekeken...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:51

Ik heb vandaag een Olympus OM-D E-M1 II met wat lenzen opgehaald om een paar dagen te testen, ben erg benieuwd!
En super service weer bij Cameratools.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:39

Die heb ik er nu ook bij, samen met de 1.4 convertor. Heb vanmiddag nog even gespeeld met de 300 4.0 en dat viel niet tegen. Ook de 7-14 2.8 bekeken.
Ben nu even bezig geweest met de menu's door te lopen met de handleiding erbij en het lijkt mee te vallen :D
Morgen met daglicht en hopelijk droog weer buiten testen.
Maar echt, als je dan zo'n complete set op tafel ziet staan, dat past met een beetje proppen in m'n handtas! :wow:

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:23

Ik ben gewend aan de canon 500mm 4.0 prime, op een 7DII met cropfactor 1.6 wordt dat een 800mm.
Het is geen lens die je even pakt en mee gaat schieten, je moet er wel wat tijd in steken om er goed mee om te leren gaan. Maar dan is het ook een wereld lens!
De olympus met 300mm met of zonder de converter zal dat echt niet kunnen evenaren.
Alleen merk ik dat m'n armen toch wel aardig minder worden en laat de canon lens vaker thuis of laat fotomogelijkheden schieten ivm het gewicht.
Vandaar nu toch eens te gaan kijken richting een lichter systeem. Ik heb nog wat teveel reizen geboekt waar ik de mm wel nodig heb. Heb ook zo weinig aan de 500mm als ie in de kast blijft liggen...

Ben nu de eerste foto's van vanmorgen tijdens een miezerbuitje op de computer aan het bekijken en dat valt niet tegen!
De AF is snel, met hondjes die op mij af kwamen rennen, bleef hij goed volgen met C-AF en hij pikt ook heel snel een onderwerp op dat al in beweging is.
De iso geeft zoals verwacht boven de 1600 wel redelijk veel ruis maar door de sterke IS kan je met flink lagere sluitertijden schieten.
Met stilzittende honden hoefde ik in de regen zelfs niet boven de iso 500 te gaan voor ragscherpe foto's zonder ruis.
Had ik niet verwacht!
Nu moet ik wel zeggen dat ik de mazzel heb dat ik niet wissel vanaf een canon 1DX II want die overstap naar een kleinere sensor schijnt toch wel pijnlijk te zijn. Ik heb wel altijd geinvesteerd in glas maar kon mij nog prima redden met een aps-c sensor.

Hopelijk vanmiddag wat droger weer, dan wil ik eens de wei met jonge hengsten in voor wat echte actiefoto's :D

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:12

Zou eigenlijk in Kruger moeten testen he? :P

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:02

ikke schreef:
Enne, ook de 7DII is al als occasion te koop:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-4/
Ze hebben er vier, kies de mooiste uit :D

Zit/zat er ook eentje van mij bij. En nog wat meer Canon spul. Maar zag dat er al weer veel van was verkocht in een paar dagen tijd.
Ik heb toch de overstap van Canon naar Olympus gemaakt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:04

Ja de camera en lenzen hebben mij echt verrast.
Heel eerijk, als m'n armen goed waren, had ik nooit de overstap gemaakt maar ik had dan ook een hele complete canon verzameling voor wat ik fotografeer.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat je het aan de foto's gaat zien waar ze mee gemaakt zijn en daar gaat het toch om.
En hier hoop ik toch nog wel een paar jaar plezier mee te kunnen hebben en dat was met de canon set gewoon niet meer gelukt. Dan kan je er wel tegenaan blijven hikken of gewoon in 1x hard zijn en overstappen.
En ik kijk erg uit naar de eerste trip volgende maand, netjes 8kg handbagage, 1 rugzak waar al m'n fotospul & laptop in zit _O-
Ter vergelijking, vorige maand was het 21kg in 2 rolkoffers (en stress of het mee mocht in de kleine vliegtuigjes...).

Kreeg bij cameratools nog mooi geld voor de canon set en Olympus was ook meedenkend bij de aanschaf dus ik heb nu een mooie Olympus set en nog weer een halve reis erbij :D
2x Olympus OM-D E-M1 Mark II Body
Olympus 7-14mm f/2.8 Pro
Olympus 12-40mm f/2.8 Pro
Olympus 40-150mm f/2.8 Pro
Olympus MC-14 1.4x Teleconverter
Olympus 300mm f/4.0 IS Pro

Wil er misschien ook nog de 45mm f/1.2 Pro bij maar doe eigenlijk te weinig met portret fotografie om hem er nu bij te kopen :o
Maar dit is een mooie set voor wildlife fototgrafie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:23

Ja ik verwacht er ook zeker heel veel plezier van te gaan hebben.
En ik zie het ook echt als een volwaardige vervanging van de canon set. Anders had ik waarschijnlijk nog wel een jaar doorgemodderd.
Ik had bij systeemcamera's namelijk nog het beeld van een veredelde compactcamera maar dat is echt niet zo. Ben dus heel blij dat ik toch de stap heb gezet om eens een set te huren en had van te voren ook al contact gehad met een wildlife fotograaf uit Zuid Afrika die ook de olympus gebruikt (naast canon en nikon) en zijn ervaring met olympus is ook erg goed en hij heeft al maanden de olympus set als vaste set ipv de top canon/nikon sets die hij zo mee kan pakken.

Maar mentaal was het even een dingetje.
Vond de canon set weg doen erger dan m'n auto opgeven eerder dit jaar... :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:58

Toch is dat hele crop/FF verhaal vooral in theorie een verschil en valt de praktijk erg mee.
Ik heb zelf diverse FF en crop camera's van Canon gehad en nu dan de Olympus body's met micro four third sensor en in de foto's zie je dat amper tot niet terug.
Ben net terug van een trip met hoofdzakelijk prof nikon fotografen en ook zij moesten wel toegeven dat je aan de foto's echt niet kan zien met wat voor body/sensor ze zijn gemaakt. Waren ze ook erg verbaasd over.
Vaak werden de foto's verkozen boven de foto's van bv de nikon D850.
Moet ik eerlijk zeggen dat de olympus camera's en de lenzen mij echt verbaasd hebben, de qualiteit is bizar en beter dan de canon sets waar ik eerder mee fotografeerde en dat waren toch geen instap setjes.
De snelheid maar vooral het stil kunnen fotograferen is ook een erg groot pluspunt.

Oh en het reizen, voor het eerst in jaren geen problemen met het gewicht van handbagage is echt heerlijk :D
Was al genoeg gezeur om het land daar weer uit te komen :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:12

Shiloh schreef:
MarijeR schreef:
Toch is dat hele crop/FF verhaal vooral in theorie een verschil en valt de praktijk erg mee.
Ik heb zelf diverse FF en crop camera's van Canon gehad en nu dan de Olympus body's met micro four third sensor en in de foto's zie je dat amper tot niet terug.
Ben net terug van een trip met hoofdzakelijk prof nikon fotografen en ook zij moesten wel toegeven dat je aan de foto's echt niet kan zien met wat voor body/sensor ze zijn gemaakt. Waren ze ook erg verbaasd over.
Vaak werden de foto's verkozen boven de foto's van bv de nikon D850.
Moet ik eerlijk zeggen dat de olympus camera's en de lenzen mij echt verbaasd hebben, de qualiteit is bizar en beter dan de canon sets waar ik eerder mee fotografeerde en dat waren toch geen instap setjes.
De snelheid maar vooral het stil kunnen fotograferen is ook een erg groot pluspunt.

Oh en het reizen, voor het eerst in jaren geen problemen met het gewicht van handbagage is echt heerlijk :D
Was al genoeg gezeur om het land daar weer uit te komen :+


Leuk te lezen dat je nog steeds zo tevreden bent! Ik ben ook nog steeds dolgelukkig met deze set!

Ja absoluut geen spijt van de overstap!
De trip naar Wit-Rusland was een goede test, veel in de bossen fotograferen, veel actie, slecht weer/licht.
Vaak met iso 2500 moeten schieten en dat geeft geen enkel probleem, waar veel nikon gebruikers de iso op 6400 moesten zetten maar omdat je met de olympus heel makkelijk vol open op 2.8/4.0 kan blijven schieten zonder in problemen te komen met DOF, kan de iso lager blijven.
En de AF is top! Zeker met de 40-150mm, dan geeft ie de canon 7DII echt het nakijken.
Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:16

Shiloh schreef:
Heeft iemand trouwens enig idee of er tegenwoordig meer mogelijkheden zijn om accu van systeem/DSLR's via usb op te laden?

Hoe makkelijk is het als je onderweg je accu kan opladen via een krachtige powerbank?

Als ik met een powerbank 5 keer mijn iPhone, of 2 keer mijn ipad kan opladen, dan moet een camera accu toch ook wel kunnen.

Ik weet niet of je hier al een oplossing voor had gevonden maar voor de accu's van de Olympus EM-1 II gebruik ik een usb lader die ik via Ali Express heb gekocht voor iets van 5,50 euro...
Werkt prima en ideaal voor onderweg.

https://nl.aliexpress.com/item/USB-Char ... 02698.html

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 02:17

Een canon 7D of 7DII met 100-400mm (1e versie) moet 2e hands nog wel te vinden zijn binnen jouw budget. Dan heb je mm en snelheid.
De combi 7DII met 100-400mm heb ik ook wel gebruikt en valt ook qua gewicht mee.
Heeft alleen geen kantelbaar scherm, touch screen en wifi.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:13

Eind vorig jaar ben ik idd overgestapt van canon naar de olympus systeemcamera.
Ik heb alleen ervaring met de EM1 mark II en die blijft mij verbazen. Niet alleen mij maar ook de verschillende fotografen waar ik mee fotografeer en vaak bij het horen van de overstap meteen zeggen dat het zonde is. Tot ze de foto's zien en die doen gewoon echt niet onder voor de pro canon/nikon sets (FF en crop).
Maar dat is wel met de EM1 mark II en pro lenzen en dan ben je niet goedkoop uit.
Hoe de andere body's van olympus zijn, durf ik niet te zeggen maar volgens mij had Shiloh daar wel ervaring mee en ook met panasonic.
En glas doet heel veel.

Het gewicht is ideaal. Ik reis veel en dan is het gewoon fijn als je zonder na te hoeven denken gewoon je gear in de handbagage mee kan nemen en niet bij iedere check de kans loopt het in te moeten checken.
Komende trip is voor vogelfotografie en zonder problemen 840mm in de rugzak (en groothoek en alles wat er tussenin zit) is gewoon handig. Ook als je een dag lopend op pad bent.
En uit de hand te schieten door het zeer goede stabilisatie systeem.


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:33

Anders eens een setje huren? Dat werkt toch het beste, zelf voelen en proberen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:06


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:34

Slim van ze om een 7DII mee te geven :D

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:07


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:55

Hahaha toen ik dat van de 60 fps laatst zei tegen wat nikon fotografen werd er gezegd dat noemen ze filmen Marije...
Moet zeggen dat ik de 60 fps nog niet heb getest. Wil niet weten hoeveel beelden je dan uit moet zoeken na een weekje fotograferen :')
Ben wel erg benieuwd naar de pro capture met nu 35 beelden na de laatste firmware update. Dat lijkt me in juni wel leuk als ik in Zuid Afrika weer ijsvogels ga fotograferen.
Een enorm pluspunt van de laatste firmware is het kleinere scherpstelpunt. Daar ben ik echt erg blij mee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:56

Voor duikende ijsvogels lijkt het mij wel wat om te proberen. Daar is mijn reactievermogen vaak de beperkende factor :D
In mei ga ik nog laplanduilen fotograferen maar die zijn niet zo snel. Verwacht dat de 40-150mm lens daar heel fijn mee gaat zijn. Mooie test voor de C-AF aangezien het in de bossen is.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:19

Nou ik ben behoorlijk kritisch maar het verschil tussen een optische zoeker en elektronische zoeker was ongeveer 5 minuten wennen.
Maar dat is ook met het wennen aan een compleet ander systeem zoals canon vs olympus of canon vs nikon. Als je basis fotografiekennis op orde is, is het verschil helemaal niet zo groot en stap je zo over.

En over het geluid van systeemcamera's, het is inderdaad heerlijk dat je stil kan fotograferen!
Ik fotografeer veel vanuit schuilhutten en dan is het echt een heel groot verschil. Zo erg dat we laatst al aan het grappen waren dat we de groep op gingen delen in systeemcamera en dslr gebruikers zodat we geen last meer hadden van die nikon fotografen die de vogels steeds weg jagen :')
Er zijn ook dslr die een 'stille' stand hebben waarbij ze merkbaar minder geluid produceren maar dan gaat de fps ook flink naar beneden.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:00

De 7DII met de 70-200 2.8 moet echt wel scherp zijn op 2.8. Ik heb die combi zowel met de oude als nieuwe 70-200 2.8 gehad en ragscherp. Wel met IS maar dat maakt met zulke sluitertijden niets uit.
Maar de scherptediepte is dan wel beperkt dus scherpstellen op de ogen komt wel precies, ook in beweging.
En dat kan heel goed techniek zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:31

Hier een zeer tevreden olympus systeemcamera gebruiker :D
Het gewicht was voor mij de enige reden om over te stappen omdat ik al een zeer uitgebreide canon verzameling had. Maar geen spijt van en ideaal met het vele reizen.
Net alles ingepakt voor een tripje wildlife fotografie in Wit Rusland en met 2 body's, lenzen van groothoek t/m 840mm (omgerekend naar FF) en macro lens én macbook plus alle andere zooi past het in 1 rugzak wat makkelijk binnen de handbagage regels valt.
Ter vergelijking, met canon spul zat ik aan ruim 20 kilo fotospul in 2 rolkoffers en dan moet je al met iemand zonder foto hobby reizen om het netjes mee te krijgen.

Ik moet nu al lachen om een paar nikon fotografen die morgen weer in de stress zitten of ze de boel zonder problemen mee kunnen krijgen }>
En eerst kijken ze wat afkeurend als je zegt dat je een systeemcamera hebt maar dat is over bij de eerste fotobespreking...

Over 1,5 week weer naar Zuid Afrika, ook alles meeslepen zonder gedoe met handbagage bij kleine vliegtuigjes, heerlijk.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:07

Ik heb zowel met crop als FF van canon geschoten en heel bot gezegd, het hele verhaal van FF en crop is voornamelijk theorie en in de praktijk merk je er weinig van.
Moet ik wel zeggen dat ik de pro lenzen van olympus gebruik maar ja van canon had ik ook alleen L lenzen...

Mijn combi canon 1DIV met 500mm (650mm in FF) 4.0 was 4370gram, de olympus omd 1mark2 met 300mm (600mm in FF) 4.0 1844 gram.
Dat verschil merk je als je er mee door het bos gaat...

Enige puntje dat ik kan vinden, bij echt hoge iso loop je bij m43 wel tegen wat beperkingen aan. Dan heb ik het over 3200 of hoger.
Maar het voordeel is weer het geweldige stabilisatie systeem waardoor je met langere sluitertijden kan werken en de iso dus lager kan blijven. Uiteindelijk zal het niet heel veel verschillen.

Sony heeft wel FF systeemcamera's maar daar ga je qua gewicht niet veel op vooruit en zeker niet qua lenskeuze. Ik heb er bij de overstap wel naar gekeken maar voor mij voor wildlife fotografie was het de overstap niet waard.
Wie weet is dat anders als je iets heel anders fotografeert.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:55

Voor groothoek had ik met canon de 16-35mm 4.0 en nu met olympus de 7-14mm 2.8. Met het stabilisatie systeem tot 5sec uit de hand te schieten ;)

Dat is klote F_Orumster.
Ik heb bv wel draagriemen die versterkt zijn zodat ze niet doorgesneden kunnen worden maar fotografeer ook veel in afrika dus hier de boel ook goed verzekerd want daar is het niet de vraag óf maar wanneer de boel gejat wordt... :roll:

Ineke2, gefeliciteerd met de aankoop!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers