[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:49

_Tamara. Als je de camera vooral op pad gaat gebruiken zou ik ook serieus naar systeem camera's kijken. Systeem camera's zijn tegenwoordig echt van goede kwaliteit en met name de winst in gewicht is enorm. Als je open staat voor tweede hands/occasion, dan moet je met 700 euro toch best een eindje kunnen komen.

Bijvoorbeeld een Olympus omd em10 mark ii, of een omd em5 (eventueel mark ii, maar dan blijft er niet veel over voor lenzen denk ik). Of een Panasonic G7.

Een leuke betaalbare lange afstand lens is de 100-300 van Panasonic. Die worden tweedehands niet veel aangeboden, maar als je die in een leuke tweedehands set kan vinden of zo, heb je toch echt een prima set om mee te beginnen! Als je daar dan nog een kitlesje vanaf 12 of 14mm bij neemt, kun je toch echt heel goed vooruit, tot je je lens set zou willen uitbreiden. Die 300 staat gelijk aan 600mm in fullframe en dat zou ook op safari toch leuke plaatjes op moeten leveren.

Ik zou niet zo snel van marktplaats kopen en vraagprijs is 150 boven je budget, maar ik denk dat dit bijvoorbeeld echt een hele leuke set is, waar je ook op safari aardig mee vooruit zal kunnen, maar ook thuis een hele toffe lens zal zijn!:

Panasonic Lumix G7 + 14-140 en 100-300 lenzen
http://link.marktplaats.nl/m1252893418? ... nt=app_ios
Ad

Als je via marktplaats voor tweedehandse gaat, zou ik wel altijd overleggen of je hem voor koop in een winkel kunt laten nakijken.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:12

Shiloh schreef:
MarijeR schreef:
Toch is dat hele crop/FF verhaal vooral in theorie een verschil en valt de praktijk erg mee.
Ik heb zelf diverse FF en crop camera's van Canon gehad en nu dan de Olympus body's met micro four third sensor en in de foto's zie je dat amper tot niet terug.
Ben net terug van een trip met hoofdzakelijk prof nikon fotografen en ook zij moesten wel toegeven dat je aan de foto's echt niet kan zien met wat voor body/sensor ze zijn gemaakt. Waren ze ook erg verbaasd over.
Vaak werden de foto's verkozen boven de foto's van bv de nikon D850.
Moet ik eerlijk zeggen dat de olympus camera's en de lenzen mij echt verbaasd hebben, de qualiteit is bizar en beter dan de canon sets waar ik eerder mee fotografeerde en dat waren toch geen instap setjes.
De snelheid maar vooral het stil kunnen fotograferen is ook een erg groot pluspunt.

Oh en het reizen, voor het eerst in jaren geen problemen met het gewicht van handbagage is echt heerlijk :D
Was al genoeg gezeur om het land daar weer uit te komen :+


Leuk te lezen dat je nog steeds zo tevreden bent! Ik ben ook nog steeds dolgelukkig met deze set!

Ja absoluut geen spijt van de overstap!
De trip naar Wit-Rusland was een goede test, veel in de bossen fotograferen, veel actie, slecht weer/licht.
Vaak met iso 2500 moeten schieten en dat geeft geen enkel probleem, waar veel nikon gebruikers de iso op 6400 moesten zetten maar omdat je met de olympus heel makkelijk vol open op 2.8/4.0 kan blijven schieten zonder in problemen te komen met DOF, kan de iso lager blijven.
En de AF is top! Zeker met de 40-150mm, dan geeft ie de canon 7DII echt het nakijken.
Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:24

DreamGuide schreef:
Even op een hele andere notie, ik zie via facebook dit bericht langskomen van iemand die ik ken.
[ [url=m/ZDNoRx.png]Afbeelding[/url] ]

Zou dit een goede koop zijn?


Deze zou ik laten liggen. Canon is goed met zijn spiegelreflexen en met compacts. Bridge en systeem zijn absoluut zwak. Nikon heeft hele fijne spiegelreflexen en wederom zwakke bridge en systeem camera’s.

Wanneer je naar bridgecamera’s gaat kijken dan zijn Sony en Panasonic de merken om in de gaten te houden.

Ergo, deze camera gaat je niet gelukkig maken ben ik bang.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:41

Hoi allemaal!
Ik fotografeer hobbymatig, vooral paarden en mijn hondje. Nu heb ik altijd de oude canon 350D van mijn moeder gebruikt, maar inmiddels op mezelf dus wil ik graag een eigen camera. Ik ben student, dus niet een hoog budget :P Nu heeft een kennis van me de volgende body's te koop:

- Canon 550D. Met aantoonbaar en gegarandeerd 26630 clicks, dus nog heel veel te gaan. Met doos, strap, 2x accu, boekje. met kitlens 18-55mm voor 200,-.

- Nog een Canon 550D , met nog maar 5303 clicks!! Met lader + snoer , strap en boekje. Met een kitlens 18-55mm voor 225,=.

- Canon 500D met 18-55mm lens met IS (stabilisatie). In prima staat, met aantoonbaar en gegarandeerd nog maar 17.520 clicks. Het scherm is heel licht gekrasd, niet te zine als de camera "aan" staat. Met lader + snoer, strap. Vaste prijs 200,=.

- Canon 400D, heel mooie en goede camera. Met 18-55mm Canon lens (met IS) voor 140,=.

Ik wil daarna uiteraard gaan sparen voor goede lenzen, maar welke van bovenstaande heeft bij jullie de voorkeur? :)

    Dautzen M.C.
    Dries 421 x Fabe 348
    L2


Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:45

Dit zijn allemaal vrij verouderde modellen, en geen gigantische upgrades t.o.v de 350D. Ik ben van een 550D onlangs overgestapt naar een 750D en dat was voor mij echt een hele fijne keuze, misschien toch iets meer geld opzij leggen en voor zoiets gaan?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:12

Het lijkt mij erg veel geld voor een zeer verouderd model. Deze komt uit 2010... ik zou iets meer geld opzij zetten en voor een nieuwer en beter model gaan.

When on a budget, dan de canon 1300d kopen. Net zo goed, een generatie nieuwer en helemaal nieuw voor 75 euro meer dan je budget.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:26

Shiloh schreef:
_Tamara. Als je de camera vooral op pad gaat gebruiken zou ik ook serieus naar systeem camera's kijken. Systeem camera's zijn tegenwoordig echt van goede kwaliteit en met name de winst in gewicht is enorm. Als je open staat voor tweede hands/occasion, dan moet je met 700 euro toch best een eindje kunnen komen.

Bijvoorbeeld een Olympus omd em10 mark ii, of een omd em5 (eventueel mark ii, maar dan blijft er niet veel over voor lenzen denk ik). Of een Panasonic G7.

Een leuke betaalbare lange afstand lens is de 100-300 van Panasonic. Die worden tweedehands niet veel aangeboden, maar als je die in een leuke tweedehands set kan vinden of zo, heb je toch echt een prima set om mee te beginnen! Als je daar dan nog een kitlesje vanaf 12 of 14mm bij neemt, kun je toch echt heel goed vooruit, tot je je lens set zou willen uitbreiden. Die 300 staat gelijk aan 600mm in fullframe en dat zou ook op safari toch leuke plaatjes op moeten leveren.

Ik zou niet zo snel van marktplaats kopen en vraagprijs is 150 boven je budget, maar ik denk dat dit bijvoorbeeld echt een hele leuke set is, waar je ook op safari aardig mee vooruit zal kunnen, maar ook thuis een hele toffe lens zal zijn!:

Panasonic Lumix G7 + 14-140 en 100-300 lenzen
http://link.marktplaats.nl/m1252893418? ... nt=app_ios
Ad

Als je via marktplaats voor tweedehandse gaat, zou ik wel altijd overleggen of je hem voor koop in een winkel kunt laten nakijken.

Top! Bedankt voor de tip :D

xChoco

Berichten: 766
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:48

Hoi allemaal, ik kom graag even binnenvallen! :)

Al een tijdje ben ik rond aan het kijken naar een spiegelreflexcamera en nu mijn buitenlandstage steeds dichterbij begint te komen lijkt het me leuk om daar goede foto's te kunnen maken.

Mijn vader heeft, als ik het goed zeg, een Nikon D700 met drie verschillende lenzen. Daarom zou ik ook graag een Nikon camera willen zodat ik eventueel zijn lenzen zou kunnen gebruiken.

Omdat ik student ben en dus geen oneindig budget heb (± €750 incl lens) zat ik zelf te kijken naar een Nikon D5300 of een Nikon D5600. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of raden jullie eerder iets anders aan?

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:12

xChoco schreef:
Hoi allemaal, ik kom graag even binnenvallen! :)

Al een tijdje ben ik rond aan het kijken naar een spiegelreflexcamera en nu mijn buitenlandstage steeds dichterbij begint te komen lijkt het me leuk om daar goede foto's te kunnen maken.

Mijn vader heeft, als ik het goed zeg, een Nikon D700 met drie verschillende lenzen. Daarom zou ik ook graag een Nikon camera willen zodat ik eventueel zijn lenzen zou kunnen gebruiken.

Omdat ik student ben en dus geen oneindig budget heb (± €750 incl lens) zat ik zelf te kijken naar een Nikon D5300 of een Nikon D5600. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of raden jullie eerder iets anders aan?

Ik heb hier pas vragen gesteld over een spiegelreflex welke ik wil gebruiken voor wat leuke plaatjes van de beestenboel, reizen, etc. Ik heb toevallig een paar dagen geleden de Nikon D3400 gekocht met twee lenzen (AF-P 18-55mm VR + Tamron 70-300mm Di LD Macro) bij Kamera Express waar een combi-aanbieding was.

Dit weekend heb ik er een beetje mee lopen prutsen en in combinatie met die Tamron lens ben ik super tevreden. :D Ik ben echt totaal nog niet handig ermee en heb nu zitten schieten op wat standaardinstellingen, maar ben er nu al heel blij mee! Misschien is het ook wel iets voor jou :)

Even voor je beeld deze twee plaatjes van dit weekend met mijn nieuwe toestel! Ik weet niet hoe ik ze in linkjes krijg zo via Bokt, dus excuses voor de grote platen :o
Afbeelding
Afbeelding

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:17

xChoco schreef:
Hoi allemaal, ik kom graag even binnenvallen! :)

Al een tijdje ben ik rond aan het kijken naar een spiegelreflexcamera en nu mijn buitenlandstage steeds dichterbij begint te komen lijkt het me leuk om daar goede foto's te kunnen maken.

Mijn vader heeft, als ik het goed zeg, een Nikon D700 met drie verschillende lenzen. Daarom zou ik ook graag een Nikon camera willen zodat ik eventueel zijn lenzen zou kunnen gebruiken.

Omdat ik student ben en dus geen oneindig budget heb (± €750 incl lens) zat ik zelf te kijken naar een Nikon D5300 of een Nikon D5600. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of raden jullie eerder iets anders aan?


De d5xxx serie is een fijne serie. Al zou je binnen het budget ook kunnen kijken voor een d3xxxx serie camera met kitlens (18-55) en een zoomlens (en dan zou ik de genoemde Tamron laten staan en zoeken naar een 55-200 Nikkor. Sorry, niet om de pret te bederven, maar het verschil in kwaliteit is aanzienlijk). Ik weet natuurlijk niet welke lenzen je vader heeft.

De d5xxx serie biedt net even wat meer dan de d3xxx.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:02

Hoi iemand hier ervaring met de Tamron 18-400 ? Hij is best wel duur (700€) , maar geloof dat ik hem toch ga kopen :o
Deze komt op een Canon 77D.

uva uvam vivendo varia fit

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:19

Er is een specifiek topic voor objectieven, misschien daar vragen naar concrete ervaringen? Hij is nog niet zo lang uit dus ik heb even naar reviews zitten kijken en die lijken positief. Ik zou zelf nooit gaan voor een lens met zo'n groot bereik omdat ik me gewoon niet kan voorstellen dat die op 18 en op 400 ook daadwerkelijk goed functioneert, maar alle reviews die ik kan vinden lijken te zeggen dat hij dat wel prima aankan en dat het een leuke standaardlens is.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:52

betadine schreef:
Hoi iemand hier ervaring met de Tamron 18-400 ? Hij is best wel duur (700€) , maar geloof dat ik hem toch ga kopen :o
Deze komt op een Canon 77D.


Waarom zou je 700 euro neertellen voor een lens die middelmatig presteert? Voor 700 euro kun je kwalitatief betere lenzen krijgen die weliswaar minder superzoom hebben, maar wel goede resultaten leveren. Imo levert het voordeel van niet hoeven wisselen niet op tegen de nadelen van extreme zachtheid en ernstige CA.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:01

Het niet hoeven wisselen is voor mij echt een voorwaarde.
Wou jaren geleden al de 16-300 nemen, maar de reviews van deze waren niet zo positief.
Mijn fototoestel blijft gewoonweg te vaak thuis omdat ik tegen het gezeul en gewissel opkijk.
Vaak als ik het mee heb is het niet voor een uurtje of 2 met rustpauzes tussen, maar echt voor de hele dag door berg, bos op reis etc. Ik ben ook niet heel zuinig met mijn materiaal en zo word ook het risico op binnenkomend stof etc verkleind.

uva uvam vivendo varia fit


ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:53

betadine schreef:
Het niet hoeven wisselen is voor mij echt een voorwaarde.
Wou jaren geleden al de 16-300 nemen, maar de reviews van deze waren niet zo positief.
Mijn fototoestel blijft gewoonweg te vaak thuis omdat ik tegen het gezeul en gewissel opkijk.
Vaak als ik het mee heb is het niet voor een uurtje of 2 met rustpauzes tussen, maar echt voor de hele dag door berg, bos op reis etc. Ik ben ook niet heel zuinig met mijn materiaal en zo word ook het risico op binnenkomend stof etc verkleind.

Ga dan voor die L-serie 35-300 (of zoiets) van Canon. Is nieuw niet meer te krijgen maar enig zoekwerk en geduld levert je wel een goede occasion op. Kwestie van de bekende winkels in de gaten houden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:44


It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:15

Ik heb een vraagje over het na laten kijken / repareren van mijn camera en/of lens.
Waar kan ik dat het beste doen? Ik heb het gevoel dat ik een back focus probleem heb.
Gebruik de Canon EOS 650D met een tweedehands 70-200 2.8 lens, voorheen geen problemen, nu sinds een tijdje pakt hij telkens niet het goede scherpstelpunt..

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:10

Loiz schreef:
Ik heb een vraagje over het na laten kijken / repareren van mijn camera en/of lens.
Waar kan ik dat het beste doen? Ik heb het gevoel dat ik een back focus probleem heb.
Gebruik de Canon EOS 650D met een tweedehands 70-200 2.8 lens, voorheen geen problemen, nu sinds een tijdje pakt hij telkens niet het goede scherpstelpunt..


Sigma?!? Want dan is het een bekend probleem en niet altijd op te lossen. Je zou chipclean kunnen proberen. Dat is wel een van de beste bedrijven ook voor kalibratie. Maar bij de sigma’s is het probleem niet altijd op te lossen.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:52

Nee Canon zat daar beetje te kijken maar zag de 650D er niet bij staan dacht ik..

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:02

Een canon 70-200? Dan zou je eens kunnen testen met een andere lens om te zien of deze het probleem ook heeft. Dan zit het in je body. Anders is het je lens.

Je Ian chipclean even bellen en anders een canon benaderen.

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:39

Hi! Ik wil graag een spiegelreflex camera aan gaan schaffen, maar ik lees overal dat je voor paardenfotografie het beste een 70-200 mm lens zou moeten nemen.. Helaas valt dit buiten mijn budget, maar mijn vraag is dus is het de moeite waard om de NIKON D5300 aan te schaffen met een 18-55 lens (voor fotografie van paarden/dieren die in snelle beweging zijn etc)?

Lanoes Marloes Dancer (RIP) DJ Milo (Dressuur L2+12) Pippie Kita
Instagram: @Lanoeska & @thedogpicasso

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:50

xdaniejelle schreef:
Hi! Ik wil graag een spiegelreflex camera aan gaan schaffen, maar ik lees overal dat je voor paardenfotografie het beste een 70-200 mm lens zou moeten nemen.. Helaas valt dit buiten mijn budget, maar mijn vraag is dus is het de moeite waard om de NIKON D5300 aan te schaffen met een 18-55 lens (voor fotografie van paarden/dieren die in snelle beweging zijn etc)?


De 18-55 is niet geschikt voor paardenfotografie. Daarvoor vertekent deze lens teveel. Wel zou je kunnen kijken voor een combinatie met daarbij de 55-200 Nikkor lens. Deze combinatie zal niet heel geschikt zijn in donkere binnenbakken (daar heb je dan wel een lichtsterke lens voor nodig), maar buiten heb je een hele leuke set om mee te beginnen.

Let op, er wordt veel gestunt met een 70-200 Tamronlens. Deze aanbieding laten staan. Die lens is prut.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:13

Met een 55-250 kom je ook al wel een eind

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:26

Granoek schreef:
Met een 55-250 kom je ook al wel een eind

Volgens mij heeft Nikon die maat niet :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:29

ikke schreef:
Granoek schreef:
Met een 55-250 kom je ook al wel een eind

Volgens mij heeft Nikon die maat niet :D


Maar wel een 55-200. :)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers