[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:03

Granoek, dit soort informatie is heel makkelijk op internet te vinden, ik heb google gebruikt om twee onderstaande linkjes te vinden :j Wat mij heel erg heeft geholpen om de camera (en lenzen) te begrijpen is veel op google zoeken, camerasites bezoeken (voor bijvoorbeeld de koop en/of het vergelijken van bepaalde objectieven), en ik heb een 1-dags fotocursus gevolgd waar alle basisbeginselen werden uitgelegd en geoefend. Dit laatste klinkt best suf maar het was écht een goede oefening!

http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... tellingen/
https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... lelens.asp


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:19


Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:58

Liselot schreef:
Vriend van mij heeft een olympus pen, heb die wel een vast gehad en ja hij maakt best leuke foto’s. Maar imo echt niet vergelijkbaar met een spiegelreflex. Verder vind ik het voelen alsof je een speelgoedtoestel vast hebt, maar dat is mijn mening


Dat is de pen ook niet. Maar daar is de pen ook niet voor bedoeld. Niet alle modellen over 1 kam scheren. De omd is echt wel een volwaardig spiegelreflex alternatief.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:51

Ik heb vandaag een Olympus OM-D E-M1 II met wat lenzen opgehaald om een paar dagen te testen, ben erg benieuwd!
En super service weer bij Cameratools.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:04

Ben me ook aan het verdiepen in een upgrade voor mijn simpele 1100d. Ben al eens wat foto zaken ingelopen om info te vragen en kreeg als advies o.a. de 750d, 80d of 7d als occasion. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik op moet letten. Hebben jullie tips?

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:26

MarijeR schreef:
Ik heb vandaag een Olympus OM-D E-M1 II met wat lenzen opgehaald om een paar dagen te testen, ben erg benieuwd!
En super service weer bij Cameratools.


Nice! Welke lenzen heb je erbij gehaald?

Ik heb deze body dus ook met de 12-40 pro en de 40-150 pro. Heeerlijke body en fantastische lenzen!

Geniet ze!!

Als je van actie fotograferen houdt, vergeet dan zeker niet de pre focus uit te proberen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:39

Die heb ik er nu ook bij, samen met de 1.4 convertor. Heb vanmiddag nog even gespeeld met de 300 4.0 en dat viel niet tegen. Ook de 7-14 2.8 bekeken.
Ben nu even bezig geweest met de menu's door te lopen met de handleiding erbij en het lijkt mee te vallen :D
Morgen met daglicht en hopelijk droog weer buiten testen.
Maar echt, als je dan zo'n complete set op tafel ziet staan, dat past met een beetje proppen in m'n handtas! :wow:

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:39

Die 300 lijkt me ook een prachtige lens inderdaad. Al weet ik niet of ik zou kunnen wennen aan een prime op zo'n afstand. Ik vraag me dan af of het dan niet lastig zoeken is naar je object. Met een zoom objectief kun je dan uitzoomen, object vinden en weer inzoomen. Maar ik wil hem zeker een keertje uittesten.

Die teleconverter pastte ook op die 300 toch en die is f4 toch? :wow: Dan zit je aan 300 x 1.4 x 2 = 840 mm als vergeleken bij fullframe :wow: , bij ik neem aan f5.6? Hij schijnt met de samenwerkende stabilisatie tussen objectief en camera ook een prachtige beeldstabilisatie te hebben, waardoor je prima uit de hand kunt schieten.

Ik heb de teleconverter ook, maar gebruik hem dus bij de 40-150. Krijg je mooi net wat meer afstand nog, maar soms zou ik nog net wat verder willen. Mijn moeder heeft de panasonic 100-300, ook een hele mooie lens. Wat minder lichtsterk, maar ook een stuk betaalbaarder. Daar heb ik ook wel eens mee geschoten en levert ook hele mooie foto's.

Ach, dromen voor de toekomst. Voorlopig kan ik met deze set prima vooruit.

De 7-14 trekt me net iets minder. Ik heb niet zo heel veel met landschapsfotografie en ik maak dan net zo lief met de 12-40 een panorama.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:23

Ik ben gewend aan de canon 500mm 4.0 prime, op een 7DII met cropfactor 1.6 wordt dat een 800mm.
Het is geen lens die je even pakt en mee gaat schieten, je moet er wel wat tijd in steken om er goed mee om te leren gaan. Maar dan is het ook een wereld lens!
De olympus met 300mm met of zonder de converter zal dat echt niet kunnen evenaren.
Alleen merk ik dat m'n armen toch wel aardig minder worden en laat de canon lens vaker thuis of laat fotomogelijkheden schieten ivm het gewicht.
Vandaar nu toch eens te gaan kijken richting een lichter systeem. Ik heb nog wat teveel reizen geboekt waar ik de mm wel nodig heb. Heb ook zo weinig aan de 500mm als ie in de kast blijft liggen...

Ben nu de eerste foto's van vanmorgen tijdens een miezerbuitje op de computer aan het bekijken en dat valt niet tegen!
De AF is snel, met hondjes die op mij af kwamen rennen, bleef hij goed volgen met C-AF en hij pikt ook heel snel een onderwerp op dat al in beweging is.
De iso geeft zoals verwacht boven de 1600 wel redelijk veel ruis maar door de sterke IS kan je met flink lagere sluitertijden schieten.
Met stilzittende honden hoefde ik in de regen zelfs niet boven de iso 500 te gaan voor ragscherpe foto's zonder ruis.
Had ik niet verwacht!
Nu moet ik wel zeggen dat ik de mazzel heb dat ik niet wissel vanaf een canon 1DX II want die overstap naar een kleinere sensor schijnt toch wel pijnlijk te zijn. Ik heb wel altijd geinvesteerd in glas maar kon mij nog prima redden met een aps-c sensor.

Hopelijk vanmiddag wat droger weer, dan wil ik eens de wei met jonge hengsten in voor wat echte actiefoto's :D


manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:09

Ben super benieuwd naar de resultaten maar het klinkt veelbelovend.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:12

Zou eigenlijk in Kruger moeten testen he? :P

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:07

MarijeR schreef:
Zou eigenlijk in Kruger moeten testen he? :P

Ja eigenlijk wel!!! Wanneer gaan we??

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:08

Sharani schreef:
Ben me ook aan het verdiepen in een upgrade voor mijn simpele 1100d. Ben al eens wat foto zaken ingelopen om info te vragen en kreeg als advies o.a. de 750d, 80d of 7d als occasion. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik op moet letten. Hebben jullie tips?

Mijn broer heeft de 750 dit jaar gekocht.Zelf heb ik de 80. Ben daar erg tevreden over al moet ik nog veel ontdekken. De iso wil bij deze camera vrij hoog voordat je ruis krijgt

Gisteravond heb ik een statief aangepast dus binnenkort bezig met langere sluitertijden

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:55

Iemand die ervaring heeft met de Canon 200d?
Zit nog te twijfelen tussen de 200d, 70d of 80d..
Gebruik de camera voornamelijk voor schoolprojecten (film en foto) en mijn paarden en hond.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:46

sanneXjessy schreef:
Iemand die ervaring heeft met de Canon 200d?
Zit nog te twijfelen tussen de 200d, 70d of 80d..
Gebruik de camera voornamelijk voor schoolprojecten (film en foto) en mijn paarden en hond.

80D is de opvolger van de 70D en zijn beiden een flinke stap meer dan de instap serie 200D.

Als het binnen je financiële bereik ligt, zou ik bij voorkeur voor de 80D gaan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:58

En wat voor lenzen raad je daar bij aan?
Ik zit te kijken naar de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM of EF-S 55-250/4-5.6 IS STM met een 18-55 kitlens.
Of is er nog een andere optie?

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:57

sanneXjessy schreef:
En wat voor lenzen raad je daar bij aan?
Ik zit te kijken naar de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM of EF-S 55-250/4-5.6 IS STM met een 18-55 kitlens.
Of is er nog een andere optie?

Welk budget?

Deze is best leuk namelijk: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -is-usm-5/
Maar als het budget dat niet toelaat, is de 55-250 een prima stukje glas. 18-135 zou ik laten voor wat ie is. Kun je beter de standaard 18-55 gebruiken.
Of je probeert de winkel zo ver te krijgen dat ze de 15-85 als standaard bij je body willen doen.


Voor degenen met een wat ruimer budget, de MK II: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... l-is-ii-2/ voor best een sympathiek prijsje :j

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:10

Ik ben op zoek naar een lens die het goed doet op een FullFrame, waarschijnlijk een van deze 2:
Nikon D750 of canon 6D mark
Iemand die mij wat kan vertellen over de volgende lenzen..?
-NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR
-Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM, en deze, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, lijkt een betere versie te zijn, alleen snap ik dat nog niet helemaal.. Iets met die L wat beter glas aanduid?
-Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

Ik heb nu de Nikon D5100 met de 18-55 mm, bij de paardensport merk ik dat ik te weinig kan inzoomen met deze.
Vandaar dat ik de 70-200 mm daarbij heb en die voldoet aardig maar merk ik soms dat ik te kort op mijn onderwerp zit en dus weer achteruit moet lopen.
Zou ik dan met een lens tot 105/120 mm genoeg zoom hebben of zal mij dat gaan tegenvallen?
Plus het feit dat een FF die cropfactor niet heeft dus waarschijnlijk 70-200 dus die 70mm is dan toch iets minder "dichtbij' dan met mijn huidige camera.

Het fotograveren is trouwens een uit de hand gelopen hobby en ik wil voorlopig graag wel vrij allround blijven met 1 dezefde lens vandaar dat ook mijn aandacht naar die eerste 2 genoemde lenzen gaat.

http://www.youtube.com/user/Herlinde98
Toran & Shirley & James Bont ♥
Toran (SOLD): dressuur L1+1, springen B+12, Eventing B+0
http://www.herlindedorgelo.weebly.com

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 07:21

De Nikkor 24-120 f4 is de kitlens geleverd bij de D610 en soms de D750. Op zich een aardige lens voor wat je krijgt. Zelf heb ik hem altijd laten liggen.
1. Ik heb het bereik nooit prettig gevonden. Voor landschappen is hij voor mij te nauw (daar pak ik altijd mijn 16-35 voor) en voor dieren en portret heb ik altijd mijn 70-200. Voor de grap ooit een 50mm lensje erbij gekocht en ik mis het niet.
2. Mijn 16-35 en 70-200 zijn van dermate kwaliteit dat deze lens voor mij frustrerend zou zijn. Scherpte is ok, maar distortie, vitnettering en CA zijn behoorlijk te noemen. In de nabewerking is dit allemaal,wel op te lossen, maar jammer is het wel.
3. Mijn eerste keuze op deze vocale lengte zou eerder de Tamron 24-70 zijn. Beter, minder compromissen en de overlap in lengte heb je niet nodig. Voor paarden zit je op FF over het algemeen boven de 150mm te werken.

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:45

@ikke er is echt niks mis met de 18-135 van canon. Makkelijke lens met veel bereik en maak er fijne foto's mee.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:28

ikke schreef:
sanneXjessy schreef:
En wat voor lenzen raad je daar bij aan?
Ik zit te kijken naar de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM of EF-S 55-250/4-5.6 IS STM met een 18-55 kitlens.
Of is er nog een andere optie?

Welk budget?

Deze is best leuk namelijk: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -is-usm-5/
Maar als het budget dat niet toelaat, is de 55-250 een prima stukje glas. 18-135 zou ik laten voor wat ie is. Kun je beter de standaard 18-55 gebruiken.
Of je probeert de winkel zo ver te krijgen dat ze de 15-85 als standaard bij je body willen doen.


Voor degenen met een wat ruimer budget, de MK II: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... l-is-ii-2/ voor best een sympathiek prijsje :j


Bedankt voor de info!
Ik hoorde van anderen dat je juist die 24-105 niet moet gebruiken voor filmen en dergelijke. De 18-135 zou daar veel beter voor zijn..

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:03

Herlinde98 schreef:
Ik ben op zoek naar een lens die het goed doet op een FullFrame, waarschijnlijk een van deze 2:
Nikon D750 of canon 6D mark
Iemand die mij wat kan vertellen over de volgende lenzen..?
-NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR
-Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM, en deze, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, lijkt een betere versie te zijn, alleen snap ik dat nog niet helemaal.. Iets met die L wat beter glas aanduid?
-Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

Ik heb nu de Nikon D5100 met de 18-55 mm, bij de paardensport merk ik dat ik te weinig kan inzoomen met deze.
Vandaar dat ik de 70-200 mm daarbij heb en die voldoet aardig maar merk ik soms dat ik te kort op mijn onderwerp zit en dus weer achteruit moet lopen.
Zou ik dan met een lens tot 105/120 mm genoeg zoom hebben of zal mij dat gaan tegenvallen?
Plus het feit dat een FF die cropfactor niet heeft dus waarschijnlijk 70-200 dus die 70mm is dan toch iets minder "dichtbij' dan met mijn huidige camera.

Het fotograveren is trouwens een uit de hand gelopen hobby en ik wil voorlopig graag wel vrij allround blijven met 1 dezefde lens vandaar dat ook mijn aandacht naar die eerste 2 genoemde lenzen gaat.


L lenzen vallen in de professionele range van canon, de 24-105 is daar wel de minste van, maar alsnog een erg goede lens die als occasion ook nog leuk geprijsd is :j
De 70-200 F4 is ook een L lens en heeft nog veel betere kwaliteit dan de 24-105. Deze kan ik je echt aanraden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

cheeky

Berichten: 1185
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:13

Nou, daar zit ik dan achter de computer.. Na al die jaren ga ik nu weer eens iets posten. Na wat sh*t jaren heb ik eindelijk mijn leventje weer een beetje op de rit.

Vorig jaar kapte helaas mijn 30D er ineens mee, deze trouwe camera had ik al jaren bij me en die kon ik dus ineens weg gooien. Aangezien deze intussen technisch al ver achter lag en ook niet meer gemaakt werd heb ik nu een andere tijdelijke aangeschaft. Zodat ik toch nog lekker kan blijven fotograferen en alles weer op kan pakken met waar ik gebleven was. :Y)

Hallo 50D!! Voor nu een tijdelijke oplossing tot ik genoeg bij elkaar heb gespaard voor een 5D MK II. Daarna snel sparen voor ook een Canon 70-200 F4 L IS USM, weer genoeg om voor te werken en te sparen.. Maar voor nu, ben ik weer helemaal up and running met m'n 50D en Tamron SP 70-300 F4.. *\o/*

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:04

@maaikemuis Dankjewel!

Liselot schreef:
L lenzen vallen in de professionele range van canon, de 24-105 is daar wel de minste van, maar alsnog een erg goede lens die als occasion ook nog leuk geprijsd is :j
De 70-200 F4 is ook een L lens en heeft nog veel betere kwaliteit dan de 24-105. Deze kan ik je echt aanraden


Bedankt! Ken je de "niet L versie" van de 24-105 ook? Is die ook gewoon goed op een FF?
Af en toe fotografeer ik portret, weliswaar buiten dus heb vaak wel de ruimte om verder weg te lopen, maar ik ben bang dat ik er met een 70-200 dan al snel te kort op sta.

Lastig.. zo allround mogelijk kiezen haha.

http://www.youtube.com/user/Herlinde98
Toran & Shirley & James Bont ♥
Toran (SOLD): dressuur L1+1, springen B+12, Eventing B+0
http://www.herlindedorgelo.weebly.com

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:17

70mm op FF is heel erg fijn hoor. Ik fotografeer buiten eigenlijk alles met mijn 5DIII en 70-200 2.8 II
De 24-105 3.5-5.6 heb ik geen ervaring mee.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 10 bezoekers