[VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

[VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:06

Hallo :wave:

Ik fotografeer met de Canon 7D en de Canon 100-400.
Vanavond kreeg de camera opeens kuren tijdens het fotograferen.
De camera begon hard te zoemen en het lijkt alsof hij continue aan het scherpstellen of licht meten is, terwijl ik niks doe. Hij staat op AV en je ziet ook continue de sluitertijd veranderen, omdat ie dus aan het nadenken is.

Daarnaast functioneren de knopjes op de voorzijde van de body niet meer.
De Q, Menu, Info, weergave, etc. Ik kan dus geen instellingen wijzigen of foto's bekijken.

Het lijkt alsof de camera 'op slot' zit of zo, maar ik heb werkelijke alle knopjes geprobeerd maar kan niks vinden wat dit veroorzaakt.

Het ligt niet aan de lens. Deze lens op een andere body functioneert prima en een andere lens op deze body heeft hetzelfde probleem. Iemand die dit probleem kent en heb ik misschien dom een verkeerd knopje ingedrukt?

Ik heb de winkel al gemaild, aangezien er nog gewoon garantie op zit. Maar dit is wel een Duitse winkel en hoop via Bokt sneller antwoord te hebben :D

Alvast bedankt!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:09

Heb je toevallig live-view aangezet? (Knopje rechts direct naast de zoeker)

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:16

Dat is het knopje waar je kan switchen naar film toch?
Daar staat hij gericht naar het witte camera icoontje.

Net konden we opeens weer een foto maken, maar na 1 keer geklikt te hebben, was ie weer terug op slot.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:19

Laurahh schreef:
Dat is het knopje waar je kan switchen naar film toch?
Daar staat hij gericht naar het witte camera icoontje.

Net konden we opeens weer een foto maken, maar na 1 keer geklikt te hebben, was ie weer terug op slot.


Je kan die draaien, maar je kan er ook op drukken en dan staat je camera dus op live-mode. Zie je op het lcd scherm wat je normaal door de zoeker ziet? Zo ja staat ie op live-mode en moet je dat knopje nogmaals indrukken om hem daar uit te krijgen.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:29

Nee ik zie door het scherm gewoon nog steeds de camera instellingen.

Heel vreemd, op gegeven moment kon mijn vriend weer bij het menu komen, daar de live-view uitgeschakeld en nu doet het weer normaal. Wel raar dat ik dan niet het juiste beeld zag door de zoeker, maar op dit moment lijkt het probleem opgelost.

Bedankt Liselot!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:31

No problemo!
Live view kan je ook weer uitschakelen door op dat knopje te drukken waar "start/stop" op staat

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 10:33

Even een update.

Helaas lag het niet aan de Live View want het probleem kwam iedere keer terug.
In overleg met de winkel waar ik het gekocht heb, de camera reset, ook dit gaf geen effect.
Camera opgestuurd naar de winkel en deze zou naar Canon gestuurd worden ter reparatie.

Nu ontvang ik vandaag (zijn inmiddels 2 maanden verder), een reparatie offerte van bijna €500,-!
De camera kostte aankoop €400,- en zou een jaar garantie op zitten.

Ze gooien het probleem op waterschade, zodat het niet onder de garantie valt. Even zowel telefonisch als via e-mail laten weten dat het een systeemfout is en de camera bij mij geen waterschade heeft opgedaan. Wellicht bij de vorige eigenaar (gekocht als occassion).

Heel fijn... denk je bij een betrouwbaar bedrijf met garantie gekocht te hebben -O-

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:01

Mag ik vragen bij welk bedrijf je hem gekocht hebt? Er zijn er inderdaad een aantal die het standaard op val/stoot of waterschade zetten zodat de garantie vervalt.

Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt? Zo ja zou ik die er even op zetten

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:33

Ik heb je PB gestuurd met welk bedrijf.
Wil het nog niet direct openbaar gooien en ze eerst een kans geven het netjes op te lossen :)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:43

Geen ervaring met die zaak. Hoop voor je dat ze het netjes oplossen :\

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 18:52

Ze bieden nu een coulance aan van 50%.
Aangezien ik het in april gekocht heb en in juli pas een probleem meldde, moest de waterschade door mij veroorzaakt zijn volgens hun...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:01

Als het uberhaupt al waterschade is..... Bel anders het juridisch loket even, misschien kan je het daarop gooien. Dat zij moeten bewijzen dat het waterschade is en dat dat bij jou is ontstaan

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:09

Kan je niet ergens anders (onafhankelijke winkel oid) laten nakijken of het inderdaad waterschade is?

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:44

Ondertussen foto's ontvangen van witte korrels in een camera.
Zodanig close-up dat het werkelijk iedere camera kan zijn en dan is het nog maar de vraag of het niet al voor mijn aankoop is ontstaan. Vrees toch dat ik weinig keus heb..

Moet half november gewoon een goede body hebben en voor €250,- reparatie heb ik geen andere body...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:16

Wat zuur zeg!

Ik heb wel een 7D liggen, maar die moet wel het dubbele opleveren :o

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:08

Ik ben ook wel benieuwd bij welk bedrijf je hem gekocht hebt..
Ze proberen er in ieder geval mooi vanaf te komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:20

Ik wil ook graag een pb met het bedrijf. :j

Zelf heb ik 2,5 jaar geleden een camera gekocht bij een bepaald bedrijf, een dure camera maar in principe doet dat het niet toe, dus denk niet dat jij geen rechten hebt omdat de camera goedkoop was.
Na een half jaar begon de camera kuren te vertonen. Hij liep vast als ik mijn foto's wilde bekijken die ik net had gemaakt en de foto's kregen steeds een onscherpe waas.
Ik heb de camera op advies van het bedrijf opgestuurd en zij hebben hem beoordeeld.
Hij werd opgestuurd en daarna was het even goed.
Al snel begon dezelfde ellende opnieuw, nogmaals opgestuurd en weer terug gekregen, tijdelijk goed.
De reparatie kostte elke keer 3 maanden, dus zolang was ik steeds mijn camera kwijt en kreeg geen vervangende.
Bij de derde keer heb ik hem nogmaals opgestuurd, maar kreeg hem nog steeds slecht terug.
Het bedrijf zag geen onscherpte en ik heb ze gevraagd om er dan zelf een foto mee te maken en aan mij te laten zien.
Ze fotografeerden een rijdende auto (80-100 km per uur) met een sluitertijd van 1/60, dus eigenlijk zag je alleen een wazig plaatje. :+
Uiteindelijk bleven ze maar zeggen dat ik de camera nogmaals op moest sturen, maar ik had daar geen behoefte aan en ik had al 3x geprobeerd het op te lossen.
Dus uiteindelijk rechtsbijstand erbij gehad en zij hebben binnen een week een nieuwe camera voor mij geregeld. :o

Je hebt recht op een deugdelijk product, óók na het garantie-termijn van 1 jaar.
Dus schakel je rechtsbijstand in. :j
Wie weet kunnen zij je helpen.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:35

Rechtsbijstand hebben wij helaas niet.

Jouw verhaal klinkt ook fijn KoudbloedKim, 3 maanden per reparatie :o
Als bij mij de reparatie ook zo lang duurt, dan kunnen ze het sowieso vergeten. 15 november moet ik een goede body hebben dus dan koop ik wel een andere. Als ik de reparatie niet laat uitvoeren, moet ik trouwens sowieso €50,- betalen voor de moeite. Stond in de offerte :o

Ik stuur jullie een PB. Het is overig wel een Duits bedrijf.

Anoniem

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:42

Pff... 50 euro voor de moeite..

Ik zou ook voor een andere body gaan.
En als je een Occasion wil, zou ik deze kopen bij een camerawinkel/webshop, dan heb je ook 100% garantie.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:48

KoudbloedKim schreef:
Pff... 50 euro voor de moeite..

Ik zou ook voor een andere body gaan.
En als je een Occasion wil, zou ik deze kopen bij een camerawinkel/webshop, dan heb je ook 100% garantie.


Deze is dus gekocht bij een camerawinkel met een jaar garantie :)

Anoniem

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:51

Dan heb je ook gewoon garantie. :j
En dat kun je aanvechten.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:00

KoudbloedKim schreef:
Dan heb je ook gewoon garantie. :j
En dat kun je aanvechten.


Ja, maar als de shop het op waterschade of val/stootschade gooit niet. Dit zijn namelijk altijd uitsluitingen op de garantie.

Anoniem

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:01

Dat begrijp ik, maar als TS 100% zeker weet dat het dat niet is, zullen ze dat moeten bewijzen.
Maar goed, dat is in principe wel heel makkelijk na te doen. :o

Ik heb in PB ook al gezegd dat de goedkoopste optie waarschijnlijk een andere body zal zijn.

Anoniem

Re: [VRAAG] Canon 7D lijkt 'op slot'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:09

In de Nlse garantieregels staat dit:
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Dat betekent dat zij nu nog moeten bewijzen dat het jouw schuld was. Als zij aangeven dat er waterschade in zit, en dat dat nog niet het geval was ben ik bang dat het ook vechten tegen de bierkaai wordt.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 20:54

Jans schreef:
In de Nlse garantieregels staat dit:
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Dat betekent dat zij nu nog moeten bewijzen dat het jouw schuld was. Als zij aangeven dat er waterschade in zit, en dat dat nog niet het geval was ben ik bang dat het ook vechten tegen de bierkaai wordt.


Bedankt voor deze toevoeging.
Vandaag het bericht gekregen dat Canon niet kan aangeven wanneer deze schade ontstaan is. Dit kan dus ook zijn voor mijn aankoop.. Ben nu aan het uitzoeken hoe het in Duitsland zit, aangezien het bij een Duitse firma gekocht is.