Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:10

Ik heb nog maar sinds korte tijd mijn 'echt' toestel, en heb al een boek gekocht om mezelf wat dingen aan te leren. 1 vd dingen die ik doe om de foto's te kunnen bewerken is dan ook fotograferen in RAW en JPEG. Maar binnenkort vertrek ik op 10 dagen vakantie naar Ierland. De Camera gaat mee, een laptop niet. Nu kan ik op mijn kaartje ong 500 foto's krijgen in Raw en JPEG, 1000 in RAW en 2100 enkel in JPEG. Ik heb alleen geen idee. 10 dagen is best lang als je van plan bent elke dag wel ergens foto's te maken. En ik kan moeilijk 20 kaartjes kopen. Zou ik gewoon de gehele vakantie de foto's maar in JPEG trekken? Het is eerder voor mezelf dan om echt te bewerken maar ja, er moest maar eens een leuke tussen zitten :p

nog een andere side note vraag: kan je echt leren fotograferen met zelfstudie of wordt 1 of andere cursus toch wel aangeraden? Ik heb gezien dat er in de buurt avondschool gegeven wordt van fotografie, maar ivm werk is het echt moeilijk voor mij om daar aanwezig te zijn (ze beginnen al vroeg en vaak werk ik laat + dan nog eens 1u onderweg naar huis). Ik ben dan nu met verschillende boeken zelf bezig om te leren. In hoeverre is dat mogelijk om goed te leren? :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:17

Ik zou er gewoon een kaartje bij kopen. Ik heb er 2 van 64 GB en kan in RAW 1200 foto's maken. Dat was voor mij genoeg toen ik 8 dagen naar Cyprus ging. Ik heb SD en ze kosten bijna niets online...

En ik heb ook geen cursus gedaan, alles zelf uitgevogeld. Veel op YT gekeken en hier op FK. Maar als jij een cursus wil doen dan doe je dat toch?

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:18

Op je eerste vraag: als je beschikking hebt over een programma om RAW bestanden goed mee na te bewerken (bijvoorbeeld Lightroom), dan zou ik er voor kiezen om enkel in RAW te fotograferen. Daarmee haal je achteraf, met iets meer werk, veel en veel meer uit je foto's. :) Ik neem op vakantie meerdere geheugenkaartjes mee. Afgelopen vakantie heb ik op 2x 32 gb zo'n 2250 foto's in RAW geschoten. Liever een extra geheugenkaartje dan dat je straks net die ene foto niet krijgt zoals je wilt. :) Ik had nog een paar back-up kaartjes van 16 GB mee, maar tegenwoordig kun je overal wel SD kaartjes bijkopen.

Op je tweede vraag: ik heb zelf nooit een cursus gedaan maar heb veel gelezen in bijvoorbeeld Zoom en een paar boeken. Verder heb ik vooral geleerd door te doen, te experimenteren en op mijn eigen oog goed te kijken en leren wat ik wel en niet mooi vind. Dat maakt dat ik geregeld foto's weg gooi omdat het toch niks is, maar dat ik wel mijn camera van binnen en buiten heb leren kennen en redelijk goed wegwijs ben qua nabewerken. Een cursus kan imo wel heel leerzaam zijn om je instellingen te leren kennen en net wat handvatten te krijgen waar je nou op moet letten bij het kiezen van een compositie, en je eigen positie en van bijvoorbeeld belichting.
Geen duidelijk antwoord dus, het is ook een stukje wat je eigen voorkeur is. Maar ik denk zeker dat je het zelf zou kunnen leren, het kost alleen wel tijd en veel durven proberen en experimenteren.

Veel succes!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:19

Bellatrix schreef:
Ik zou er gewoon een kaartje bij kopen. Ik heb er 2 van 64 GB en kan in RAW 1200 foto's maken. Dat was voor mij genoeg toen ik 8 dagen naar Cyprus ging. Ik heb SD en ze kosten bijna niets online...

En ik heb ook geen cursus gedaan, alles zelf uitgevogeld. Veel op YT gekeken en hier op FK. Maar als jij een cursus wil doen dan doe je dat toch?


Ok in orde. Ik heb bij mijn camera eentje bijgekregen van 32gig, dus daar kan dan iets minder op. Misschien inderdaad beter een groter kopen.

Ik zou wel graag de cursus doen, maar is met werk niet haalbaar. En sinds het maar een cursus uit interesse zou zijn zou ik er niet echt verlof voor kunnen krijgen ook niet

@Leo: bedankt voor je informatie! Ik kan er zeker wel wat mee. Ik ben niet bang om dingen op mezelf te leren, maar ik wil gewoon zeker zijn dat het haalbaar is langs de 'technische' kant van fotograferen. Met het boek dat ik heb zit ik nu best wel op een uitdaging momenteel met de belichting allemaal te leren kennen :)

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:21

Ik zelf houd het altijd lekker bij RAW. Dat komt omdat ik zelf vaak ook veel bewerk aan een foto.. Nog nooit heb ik 1000 foto's gemaakt, hoe mooi het ergens ook is. 1000 is echt veel, daarvan zijn ook niet alle foto's geslaagd, dus houd je er een paar honderd over gok ik.

Een cursus is wel leuk om te doen, zeker om bepaalde dingen er (onder begeleiding) in te stampen, zoals de belichtingsdriekhoek enz, en gelijk feedback/info te krijgen. Maar ook zonder cursus kun je een hoop leren hoor!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:22

Wat voor camera heb je? Op sommige zit een wifi functie en kan je daarme connectie maken met je telefoon en bestanden bijvoorbeeld op je google drive of dropbox plaatsen, daarmee heb je al meer opslag.

Anoniem

Re: Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:23

Ik heb nog CF kaarten in mijn camera, en ik schiet ook altijd op RAW. Ik neem meetal rond de 16gig mee op vakantie en dan schiet ik rond de 1000 foto's. :j

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:28

Oke, Raw alleen dan :) in het boek dat ik aan het volgen was werd er aangeraden om altijd dubbel op te slaan, maar het zou inderdaad leuker zijn voor op vakantie als ik genoeg plaatjes kan maken.

Ik heb een pentax k-70 met momteel 1 lens; Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro HSM "C" Pentax. Er zit inderdaad wi-fi op het toestel, daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Bedankt voor de tip, eens leren hoe het moet dan :)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:39

Ook ik zou alleen RAW doen als je ze zelf thuis nog na wilt bewerken. Dan kan je ze altijd nog eenvoudig naar jpeg overzetten, maar neem je geen onnodige ruimte op te kaartje in.

En wat betreft een cursus. Daarmee moet je toch zelf bepalen wat je echt wil. Ik denk zeker wel dat je er slimme en handige dingen leert waar je zelf misschien langer over doet om te ontdekken, maar ook ik heb geen cursus oid gedaan. Veel lezen en verdiepen en veel oefenen.

Ik zou je als tip mee willen geven om niet in het wilde weg te fotograferen en te hopen dat er wat tussen zit, maar heel bewust een foto te maken. Vroeger met rolletjes moest je zuinig zijn met foto's maken en daar heb ik met digitaal fotograferen nog steeds profijt van. Want heel realistisch, vroeger ging ik niet met 1000/36=27 of 28 rolletjes op pad om een vakantie vast te leggen...

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:21

Bedankt voor jullie tips allemaal. Ik ga naar de opendeurdag eens kijken van het avond onderwijs en horen wat er mogelijk is met de uren, maar als ik wekelijks een halfuur moet missen omdat ik te laat ben door het werk, ook niet nuttig dan. Ik ben alvast blij te horen dat er met zelfstudie ook veel opties zijn!

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Vakantie, fotograferen in welk formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:48

Ik schiet alles in RAW, ook op vakantie. Ik heb altijd een stapeltje geheugenkaartjes mee van 32 en 64gb.

Ik heb zelf nooit een cursus gevolgd, ik heb het mijzelf aangeleerd. Wel vind ik het leuk om met anderen op stap te gaan en zo te leren (zoek een fotograaf die iets doet wat hij graag wilt leren). Wel heb ik een cursus nabewerken gevolgd, dit was een avondje privé via Skype. Dat was wel heel leerzaam.