[FOTO]Tip of Top?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

[FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:59

Ik kon het zo snel niet vinden, wel een topic tips en tricks maar dit was toch anders.

Ik had het idee dit topic te openen zodat men de gelegenheid krijgt om om advies te vragen.
We hebben bijvoorbeeld het topic POTW, waar je elke week een foto in plaatst en waar feedback op gegeven kan worden.

Mijn idee met dit topic is dat iedereen op zijn of haar geplaatste foto tips krijgt.
Dus tip of top? Maar we hebben wel wat regels voordat het natuurlijk een fotospam topic wordt waar niemand tips geeft en er alleen maar foto's komen te staan.

1. 1 Foto per post
2. Heb je een tip? Zorg dat je je tip onderbouwt en goed uitlegt wat je bedoeld.
3. Heb je een top? Licht toe waarom je de foto goed vind! Hierdoor kom je soms onverwachts toch op een tip.
4. Er worden minimaal 3 tips gegeven op een foto voor er een volgende foto geplaatst mag worden. Dus niet 3 reacties, niet 3 tops, maar 3 TIPS. Dit houd dus in een goede onderbouwing en uitleg, waardoor er op iedere foto advies gegeven wordt.
5. Als plaatser noteer je de instellingen van je camera erbij. Dit houd in: ISO, Sluitertijd, Diafragma en eventueel optioneel het aantal mm.

Ik zou zelf aftrappen met deze foto:
Afbeelding

Geupload met Flickr
F2.8
ISO 100
s 1/100

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:01

Leuk idee! Ik heb nu geen foto die ik zo kan laten zien maar ik zal alvast proberen tips en tops te geven.

Ik vind het een gave foto, omdat de kleur van de vlinder door de donkere achtergrond er echt uitspringt! Ik vind alleen het wazige blaadje rechts bovenin een beetje afleiden. En de vlinder lijkt niet helemaal scherp te zijn. Bijvoorbeeld bij het kopje, maar het gedeelte van het blad boven het kopje van de vlinder lijkt wel scherp. Ik denk dat het komt door de sluitertijd. Ik denk dat je de ISO wel wat hoger had kunnen zetten en de sluitertijd wat korter, zodat er geen bewegingsonscherpte van de vlinder is.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel :o

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:03

Misschien leuk om degene voor je feedback te geven en dan zelf een foto plaatsen?
Of houden we dat ene punt gewoon zo als het is? :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:15

LoveSenna, Dank je wel!
Mijn camera besloeg volledig in de hal van de vlinders dus dit was het enige scherpe plaatje dat er tussen zat en het sprak mij aan. Maar zoals je zegt vind ik het onscherpe blad ook storend. En met het lage diafragma is maar een klein gedeelte van de vlinder scherp. Zelf denk ik dat ik met een hoger diafragma de onscherpte op de vlinder zelf scherper had kunnen krijgen.

Nienke, Dit kan wel, maar dan moet er wel een tip in staan. Het doel van het topic is dat er dus altijd feedback gegeven word en je dus altijd een verbeterpunt of iets waar je de volgende keer op kan letten genoemd wordt.
Wat je krijgt als we het doen zoals jij het nu schrijft is dat er wordt gereageerd met: Mooie foto! Heb er niks op aan te merken! *plaatst nieuwe foto*

Dan wordt er dus geen feedback gegeven maar alleen een compliment.
Complimenten zijn uiteraard altijd leuk maar als er geen tips worden gegeven leer je er ook weer minder van. + wanneer je zelf leert te kijken naar andermans foto's leer je ook te kijken naar je eigen foto's, waar je dus ook weer heel veel van kan opsteken.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:29

Maar dan krijg je wel dat mensen echt gaan zoeken naar heeeeeele minescule dingen bij foto's die eigenlijk gewoon heel erg goed zijn. Dat vind ik dan wel weer een beetje jammer.

Bij de foto uit de OP vind ik het contrast tussen het groene blad en de blauwe vlinder ook minder mooi. Als je de verzadiging van het groene blad iets terug zet zal de vlinder er nog meer uitspringen en zal het onscherpe blad rechtsbovenin ook minder storend opvallen

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:41

Liselot schreef:
Maar dan krijg je wel dat mensen echt gaan zoeken naar heeeeeele minescule dingen bij foto's die eigenlijk gewoon heel erg goed zijn. Dat vind ik dan wel weer een beetje jammer.

Bij de foto uit de OP vind ik het contrast tussen het groene blad en de blauwe vlinder ook minder mooi. Als je de verzadiging van het groene blad iets terug zet zal de vlinder er nog meer uitspringen en zal het onscherpe blad rechtsbovenin ook minder storend opvallen


Daar heb je zeker wel een puntje. Ik denk dat dat iets is wat (mocht het topic gaan lopen) in de loop der tijd vanzelf komt, voor nu is dit natuurlijk gewoon een uitgangspunt, en mocht er uit komen dat het zo niet werkt kunnen we kijken naar wat wel werkt. :j

Dank voor je tip! Daar zou ik zelf dus niet aan denken.
Ik ga vanavond eens kijken wat dat uithaald met deze foto! :j

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:44

Het lijkt mij leuk als iemand een foto plaatst, en de persoon eronder een TOP én TIP geeft, en dan zelf meteen een nieuwe foto plaatst. Zo blijft het lekker actief, positief en krijgt iedereen altijd feedback :D Is dat wat?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 17:52

Hee dat is een hele goede!
Die had ik zelf niet bedacht haha.

Ik heb een MOD gevraagd het volgende te veranderen in de OP:

1. 1 Foto per post
2. Je plaatst een TIP en een TOP. Je geeft duidelijk aan waarom je iets goed vind, maar je legt ook duidelijk uit wat je vind dat beter kan. Hoe doe je dit? Waar moet je op letten? Storende elementen die de plaatser over het hoofd ziet? Zorg dat je tip geen one liner is, maar probeer minimaal 3 zinnen te schrijven zodat je uitleg duidelijk is.
3. Als plaatser noteer je de instellingen van je camera erbij. Dit houd in: ISO, Sluitertijd, Diafragma en eventueel optioneel het aantal mm.
4. Er mag pas een nieuwe foto worden geplaatst als bovenstaande punten gevolgd zijn. Er is dus minimaal 1 reactie geplaatst met zowel een tip als een top.

Er mag dus een nieuwe foto worden geplaatst! :j

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:06

Dat was precies wat ik ook zei en dat werd genegeerd :') maar goed idee ik plaats straks wat.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:11

xniieeenke schreef:
Dat was precies wat ik ook zei en dat werd genegeerd :') maar goed idee ik plaats straks wat.


Ik ben een beetje ziek zwak en misselijk.
Ik geloof dat ik daarstraks mijn ogen niet open had/ verkeerd begrepen had of ik weet het eigenlijk niet :+
Sorry :')

Nienke, Wat een goed idee! Had er zelf nog niet aangedacht!
Ik hoop dat ik het hier een beetje goed mee maak Y;(

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:30

Ach geeft niet hoor! Zo erg was het niet! :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:38

Oh ook sorry van mij :') Had het niet zo gelezen :D

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [FOTO]Tip of Top?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:42

Omdat dit topic niet aan de regels van [FK]Fotokunst voldoet, hier een definitief slotje.