"Blackphoto" hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

"Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:04

Hallo!

Ik heb al heel lang een gaaf idee in mijn hoofd: ik wil graag een soort blackphoto van mijn hond maken! Dus dat er alleen licht op haar hoofd valt en dat dus ook het enige is wat je ziet (in een donkere kamer natuurlijk). Ik vroeg mij af hoe ik dit het beste kan doen, hoe kan ik er voor zorgen dat er alleen een lichtspot op het hoofd van mijn hond is?

Ik heb al wat uitgeprobeerd maar het is me nog niet gelukt! Voor het idee is hier een foto van een probeersel:
Afbeelding
Hier zie je toch nog een deel van haar lijf, wat ik juist niet wil... Heeft er iemand tips? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

Alvast bedankt!

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: "Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:17

Volgens mij kan je het beste je hond bij een deur neer zetten met zijn hoofd naar buiten, op een hele zomerse dag. Dan steekt zijn hoofd en neus in het licht en valt de rest weg in donkere achtergrond. Zo hebben wij het doen iig gedaan met de paarden.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 10:44

Afbeelding
*\o/*

@Pradaatje, bedankt voor je tip! Ga ik zeker een keer proberen!

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: "Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:56

Ik heb dit eens geleerd, en daar werden de fotos best mooi mee:
Plaats je object in het licht met een donkere achtergrond. Kies de hoogste sluitertijd waarmee je camera nog kan flitsen (meestal rond 1/250). Kies daarna f5.8, en kijk of je hiermee nog licht ziet. Zo ja, zet je diafragma steeds een stapje hoger tot je niets meer ziet. Dan de foto maken, met flits. Het fletse effect van de flits kun je later bijwerken in bijv. photoshop

Anoniem

Re: "Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:58

Je hebt een lichtbron met gerichte lichtstralen nodig om te zorgen dat het licht alleen op de hond valt.
Dat kan met bijvoorbeeld een grid.

Er zijn grids voor de standaard reflector van een studio flitser, of voor een beautydish, maar ook voor bijvoorbeeld softboxen.

Gebruik je een lichtbron zonder grid, dan zal het licht toch altijd meerdere plekken in je foto bereiken en dus belichten.

Eigenlijk moet je dus al met een studioflitser aan de slag om dat echt goed uit te voeren.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:14

Femke schreef:
Je hebt een lichtbron met gerichte lichtstralen nodig om te zorgen dat het licht alleen op de hond valt.
Dat kan met bijvoorbeeld een grid.

Er zijn grids voor de standaard reflector van een studio flitser, of voor een beautydish, maar ook voor bijvoorbeeld softboxen.

Gebruik je een lichtbron zonder grid, dan zal het licht toch altijd meerdere plekken in je foto bereiken en dus belichten.

Eigenlijk moet je dus al met een studioflitser aan de slag om dat echt goed uit te voeren.


Mag ik vragen waarom ze moet werken met studioflitsers? Je kan ook in een schuur die donker is een blackphoto te maken hoef je geen extra dingen aan te schaffen! :)

Anoniem

Re: "Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:32

Ze omschrijft niet alleen dat ze een zwarte achtergrond wil hebben, maar ook dat er alleen op het hoofd van de hond licht moet vallen.
De enige manier om zo'n beperkte bundel met licht te maken, is om te werken met licht dat door een grid valt, zodat het licht in een rechte lijn op het onderwerp terecht komt.

Natuurlijk licht vliegt alle kanten op, daarmee zal je dat resultaat nooit kunnen halen.
Tenzij je heel erg goed bent in nabewerking en het met nabewerking gaat doen.
Maar wil je dat tijdens het fotograferen bereiken, dan moet je met een grid aan de slag. En dus met kunstlicht.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:17

Femke schreef:
Je hebt een lichtbron met gerichte lichtstralen nodig om te zorgen dat het licht alleen op de hond valt.
Dat kan met bijvoorbeeld een grid.

Er zijn grids voor de standaard reflector van een studio flitser, of voor een beautydish, maar ook voor bijvoorbeeld softboxen.

Gebruik je een lichtbron zonder grid, dan zal het licht toch altijd meerdere plekken in je foto bereiken en dus belichten.

Eigenlijk moet je dus al met een studioflitser aan de slag om dat echt goed uit te voeren.

Dankjewel voor de uitleg! Wat grappig om te horen, ik heb eigenlijk precies dit gedaan maar dan ontzettend primitief :P . Ik heb vuilniszakken opgehangen, super lelijk natuurlijk maar ik wilde de foto zo maken dat het niet te zien is. Ik heb mijn camera op een statief gezet, en met een zaklamp (die wel een spot had op één punt) op het hoofd van mijn hond gericht. En voor de eerste keer (en voor een beginner) ben ik best wel tevreden met het resultaat :)

Anoniem

Re: "Blackphoto" hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:42

Ja dat is inderdaad al een hele goede eerste stap! +:)+