Discussie: Fotografie in opdracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:39

Maar het is dan ook weer zo dat de meningen over 'veel' en 'weinig' foto's heel erg verschillen.
Ik lever zelf 15 bestanden af, klein formaat met logo. Vervolgens kunnen mensen voor €3,- per foto digitale bestanden bij bestellen, op klein formaat. Grote formaten zijn duurder. Maar je krijgt bij mij dus 'maar' 15 foto's.

Of dit nou veel of weinig is, daar denkt iedereen anders over. De een geeft 50 originele bestanden meteen weg, de ander maar 3 op web formaat. Die verschillen zijn ook gewoon zo ontzettend groot waardoor een prijs ergens op zetten zowat onmogelijk is.





Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:01

Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!

Vroeger bewerkte ik er standaard 30/40. Mijn ervaring was dat het me gigantisch veel tijd kostte, en dat mensen er vaak maar een stuk of 10 uitkozen om te gebruiken op social media etc, de rest zag je nooit meer ergens terug. Oftewel, moeite die zich niet direct terug betaalde. Toen had ik 2 opties:
- Prijs duurder maken en zelfde aantal foto's leveren
- Prijs hetzelfde laten en minder foto's leveren

Ik heb dus voor optie 2 gekozen en nog steeds elke shoot blij met deze keuze :D Nu kan ik veel meer aandacht besteden aan de beelden.



Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:01

Evita_3 schreef:
Marit schreef:
Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!


Mooi concept, zo kan de klant zelf kiezen wat hij mooi vindt.

Maar heb je dan nooit dat deze onbewerkte foto's over het web verspreid worden?


Nee, deze sla ik heel klein op, met een groot logo eroverheen waarbij staat 'enkel voor nabestellen'. Dus mochten ze het wel verspreiden ziet ook iedereen dat logo en dat het dus niet legaal was :P Staan zij zelf meer voor gek dan ik :D



Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:37

Voor kleine ondernemers geldt een regeling dat je onder een bepaald bedrag geen belasting hoeft te betalen over je inkomsten :) Zo kun je dus gewoon ingesxhreven zijn bij de kvk zonder dat het je echt wat kost, behalve het inschrijfgeld dan natuurlijk, en de tijd die je vanaf dan in facturen en boekhouding moet steken.



Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:42

Ik bewerk wel gewoon he! Ik bewerk 15 foto's en die krijgen ze en post ik online etc. Maar daarnaast mogen ze uit de rest ook nog wat extraatjes kiezen. Dat zijn stuk of 100 foto's om uit te kiezen dus als ik die allemaal ga bewerken ben ik nog 3 jaar bezig :')




Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers