UV Lens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goriginal

Berichten: 233
Geregistreerd: 30-08-14
Woonplaats: Borger

UV Lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 22:41

Hoihoi,

Binnenkort ga ik een dure lens afschaffen, de 70-200 2.8. Nu hoorde ik dat veel mensen bij dure lenzen een soort extra glas erop zetten, die vervangbaar is. Zodat de lens niet beschadigd.

Hebben jullie dit ook bij deze lens?

Mvg,

_Balou
Berichten: 2976
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Rheeze (Hardenberg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:48

Ja, die zat bij mijn camera toen ik hem kocht :) T schijnt inderdaad zo te zijn dat de Uv filter de val/schok opvangt en dat die dus eerder kapot zal gaan. Ook beschermt die tegen krassen en stofjes op en in je lens, dus zo'n kleine uitgave om je dure lens te beschermen is het zeker waard :D

De kleuren zouden wel kunnen veranderen heb ik gelezen, maar ik merk daar zelf niets van :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: UV Lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 05:05

Ik heb geen filter bij mijn 2.8 gekocht...de zonnekap vangt de schokken op en beschermd de lens tegen krasjes. Het kan natuurlijk wel maar ik vond het niet nodig.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: UV Lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:22

Ik heb het wel gedaan. Al is het maar voor mijn eigen gevoel. Met paarden ben je toch in een stoffige/zandachtige omgeving. Stel er komt een keer een zandkorreltje op je glas die je even iets te hard eraf probeert te poetsen... Nee dat wil ik niet op mijn geweten hebben :)

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: UV Lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:40

Het is zeker niet altijd het beste om een UV Filter op je lens te zetten. Als die breekt is de kans dat je lens juist ook mee beschadigd. Ik gebruik al een jaar of 3 geen UV filter meer, maar altijd de zonnekap. Omdat die verder van de lens zit, vangt ie beter de eerste klap op (breekt zeer waarschijnlijk, maar is goedkoper te vervangen dan een UV filter) en beschermt je lens daardoor beter. Als ik het front glas van mijn lenzen bekijk, dan zie ik helemaal geen krasjes of zo, dus ik vind het juist een fijner gevoel. Daarnaast kan je UV filter er juist voor zorgen dat je foto's minder scherp zijn.

Als je het toch wilt doen, dan zou ik wel de duurste/beste filter pakken. Anders koop je een super goede dure lens en breek je de kwaliteit af door er een goedkope filter op te zetten. Dat is natuurlijk zonde!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:44

11AFotograaf schreef:
Als je het toch wilt doen, dan zou ik wel de duurste/beste filter pakken. Anders koop je een super goede dure lens en breek je de kwaliteit af door er een goedkope filter op te zetten. Dat is natuurlijk zonde!


Daar heb je gelijk in en ik spreek uit ervaring :)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:52

Ik zou zeggen altijd een beschermingsfilter. UV is niet nodig want dat doet je camera al :) kijk eens naar de super dhg filter van marumi :) of naar een b&w filter. Zet er geen 'goedkope' filter op in vergelijking met je lens, want het glas wat ervoor komt te zitten (het filter) moet in dezelfde kwaliteit zijn als het glas in de lens, anders breekt dat de kwaliteit van de foto af. De ongeschreven regel is dat de prijs van de filter ongeveer 10% moet zijn van de prijs van je lens.

Mócht er íets met je camera gebeuren ben je echt zo ontzettend blij dat er een filter op zit en dat je alleen een nieuwe filter hoeft te kopen, ipv een nieuwe lens of de lens weken kwijt zijn aan reparatie. :) als je zo'n mooie dure lens koopt zou ik zeker een filter erop zetten, anders is het ontzettend zonde. Alleen als je je lens al schoonmaakt met een doekje en er zit een zandkorreltje op, beschadig je de coating.