Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VieJo
Berichten: 207
Geregistreerd: 26-01-09

Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 15:55

Momenteel zit ik met een probleem/ vraag en ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen:

In de tijd dat mijn ex en ik bij elkaar waren hebben wij diverse foto's gemaakt met zijn camera van mijn dieren. Mijn ex is echter absoluut geen (professioneel) fotograaf en op de foto's heeft ook nooit een copyright teken of naamsvermelding oid gestaan.
Het zijn echter wel hele goede foto's en deze heb ik nu voor mijn nieuwe website gebruikt. Deze foto's hebben in het verleden ook op mijn website gestaan toen wij nog samen waren en hij de website maakte en beheerde. Nu is het zo dat hij eist dat ik de foto's van mijn website haal, maar dat ben ik niet van plan. Sta ik in mijn recht, of ben ik toch verplicht om de foto's te verwijderen danwel zijn naam te vermelden?

Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt!

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:19

Jemig wat flauw zeg.

Als ik logisch nadenk: als je kan aantonen dat hij eerst wel heeft goedgekeurd dat jij zijn foto's gebruikt en publiceert, lijkt me dat jij gewoon aan het langste end kan trekken.

Anoniem

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:20

Probeer het mondeling maar eens aan te tonen, in principe heeft hij als maker van de foto het auteursrecht.

VieJo
Berichten: 207
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 16:28

Lipydo schreef:
Jemig wat flauw zeg.



Bedankt voor jullie reacties dusver.

Het ''mooie'' van het verhaal is ook dat we beide de foto's gemaakt hebben, dus zowel hij als ik, echter alles met zijn camera. Nogmaals, we hebben het hier ook niet over een fotograaf die foto's gemaakt heeft tijdens een shoot of iets dergelijks. Is er hier dan uberhaupt wel sprake van auteursrecht?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:30

Hij heeft gelijk. Als fotograaf heeft hij auteursrecht over deze foto's en hij mag gegeven toestemming ten aller tijden weer intrekken.

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:45

Oja, toestemming kan je intrekken natuurlijk -O-

Nouja, TS succes er mee!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:47

Wat voor site is het? Heeft HIJ de foto's gemaakt of jij?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:54

Ondanks dat hij geen professioneel fotograaf is of er een copyright teken op staat heeft hij inderdaad gelijk en valt het onder auteursrecht, voor zover hij de foto's heeft gemaakt.
Anderzijds kun je, je afvragen of hij er daadwerkelijk iets mee gaat doen, is hij echt van plan je voor de rechter te slepen?

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:55

Wie heeft precies de foto's gemaakt, jij of hij?
Auteursrecht is (als ik het goed begrijp) voor diegene die de foto maakt, niet van diegene wiens apparatuur gebruikt is.

VieJo
Berichten: 207
Geregistreerd: 26-01-09

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 17:06

saskiakefie, ik heb je een PB bericht gestuurd.

Sommige foto's heeft hij gemaakt, andere zijn door mij gemaakt. Dit is uiteraard niet aan te tonen en is zijn woord tegen het mijne.

Of hij er werk van gaat maken is niet te zeggen, we zijn nou niet echt lekker uit elkaar (via PB wil ik hier wel verder op ingaan, echter ga het niet zo hier openbaar op het forum plaatsen).

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:15

Tja, hoe wil hij het bewijzen? Helemaal omdat jij ook gewoon foto's ermee hebt gemaakt, maakt niet uit van wie de camera is dan, het auteursrecht op die foto's ligt bij jou :)

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 02:13

verwijder de foto's die hij heeft gemaakt en behoud die je zelf hebt gemaakt. Op de camera zelf berusten geen rechten, wel de fotograaf. Ondanks dat ik vind dat dit wel echt mierenneuken is van zijn kant zou ik hem zijn gewoon zijn zin geven om er van af te zijn, maar wel de foto's te houden die je zelf hebt gemaakt. Want die vallen onder jouw auteursrechten :)

JonneN
Berichten: 1195
Geregistreerd: 06-04-11

Re: Toegestaan gebruik foto's (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:18

Wat Renee zegt, dacht ik ook. Succes ermee, wat vermoeiend lijkt me zoiets...

VieJo
Berichten: 207
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:51

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga even aankijken of hij erover door blijft gaan en als dat zo is dan zal ik enkel de door hem gemaakte foto's verwijderen.