[FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

[FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:31

Eventjes geleden liep ik in de tuin en vond dat ik maar eens foto's moets gaan trekken van de bloemen, die toen volop in boei stonden.
Mijn bedoel was gewoon om de tuin eens vast te leggen, maar toen ik begon met was close-ups vond ik het wel redelijk lukken.
Later in de Ardennen ben ik er nog eens op uit getrokken, deze keer echt met de bedoeling kunstige foto's te maken :)
Hier de resultaten:

1. passiebloem in de tuin
Afbeelding

2. lavendel in de tuin
Afbeelding

3. gele roos in de tuin
Afbeelding

4. rode roos in de tuin
Afbeelding

5. rode roos close-up
Afbeelding

6. bijtje :)
Afbeelding

7. vogeldrinkbakje in de tuin
Afbeelding

8. onze hond Amber :)
Afbeelding

9. slakje in de Ardennen
Afbeelding

10. blaasbloem by dawn
Afbeelding

11. blaasbloem
Afbeelding

12. bloem by dawn
Afbeelding

13. sheepdog die in het dorp rondliep :+
Afbeelding


graag commentaren, tips,... :D
:evaw:

lollypony

Berichten: 290
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Middelburg

Re: [FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:40

Ik vind foto 10 en 11 wel erg mooi,
maar de rest is een beetje standaard,
of er mist een bovenkant van een hoofd, de puntjes van de oren, de staart van een vogel enz.

Probeer eens een andere compositie, een beetje op ooghoogte van de hond bijv. nu is die meer van bovenaf en dat maakt het minder mooi.
Oefening baart kunst!

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: [FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:43

bij de honden heb ik expres geprobeert het hoofd te kaderen,
bij de vogen heb ik hem bewust zo uigesneden, zal de link van de volledige foto erbij zetten?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:10

vind die van de blaasbloem (heet dat niet paardenbloem) heel mooi maar de andere wat gewoontjes

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: [FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:17

ja idd paardenbloem :+
heb je evt. tips om ze specialer te maken?

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:48

De meeste boven mij zeggen als commentaar dat de foto's wat "gewoontjes" zijn.
Dat is ook wel zo, maar de "gewone" foto is vaak wel een handig oefenobject om je camera te leren kennen. Dus hoeven ze niet meteen bijzonder te zijn, dit is wel leuk, maar dan is het moeilijker er commentaar op te geven. Vind het dus in dit geval niet echt geschikt commentaar, aangezien het de eerste foto's zijn, maar dat is mijn mening :) En hierbij dan mijn commentaar:

1. Ik vind het paars op groen leuk, en de uitsnede ook wel grappig. Maar je moet op meer dingen letten, deze bloem bijvoorbeeld is kapot, en dat is al meteen weer jammer op een foto. Ook is het jammer dat de bladeren van de bloem ongeveer net zo scherp zijn als die van de blaadjes op de achtergrond. Hierdoor valt eigenlijk de bloem een beetje weg en hou je alleen nog een kelk 'over'

2. Bij bloemen is het leuk om te experimenteren met je camera een beetje draaien, maar let er dan wel op dat de achtergrond dat niet meteen verraad. Je ziet nu het huis helemaal scheef staan. Dus als je graag een beetje je camera wil draaien, zorg dan dat je bijvoorbeeld een groene achtergrond hebt o.i.d.

3. Vind dit wel een leuke foto! De compositie is leuk bedacht, zo een beetje van de zijkant. En ik vind het ook niet echt storen dat de bloem al een beetje aan het verwelken is, wellicht als dit niet het geval was geweest was hij nog mooier, maar ik vind dit ook wel wat hebben, ook omdat de kelk ook al een beetje is gaan hangen. Ook mooi scherpte-diepte hier :)

4&5. Ik ga mee met de rest, qua compositie is deze foto wat saai, en je vraagt hoe je het specialer kan maken. Een roos in een tuin is saai. Een roos ingezoomd op de foto zetten, is -meestal- ook saai. Maar als je gewoon een losse roos hebt, kun je hier al veel meer verschillende foto's mee maken. Voor inspiratie (dus niet klakkeloos nadoen) moet je maar is rondzoeken op het internet.

6. Is, lijkt mij, niet op het goede punt scherp gesteld. Dat is nu namelijk een beetje aan de zijkant van de bloem, terwijl je denk ik de bij het scherpst wou hebben? Met wat voor camera fotografeer je? Aan de andere foto's te zien een Spiegelreflex? Daar mag je qua scherpte wel wat meer van "vragen", ik had daar in het begin, en nu soms ook nog, ook moeite mee. Dat is gewoon veel oefenen en geduld hebben. En gewoon voor jou camera uitzoeken wat het beste resultaat levert :)

7. Ik vind de uitsnede niet mooi, want je hakt het halve vogeltje weg. En aangezien de staart het scherpst is, en je die er afhakt. Probeer dus volgende keer meer op het hele vogeltje scherp te stellen (zie 6.) Ik zou graag een foto van het geheel zien :)

8. Deze foto vind ik helemaal niks, sorry. De achtergrond (stenen) is niet mooi. Haar oren zijn afgehakt, om een uitsnede zeg je zelf. Maar dan zou je echt alleen een foto van het gezicht meoten doen, en niet alleen de oren eraf halen. Verder moet je proberen om bij eigenlijk alle dieren de foto op ooghoogte te nemen. Dat is echt een stuk leuker :)

9. Scherpte-diepte is goed (alhoewel hij iets scherper had gekunt) maar ik denk dat een foto van een slak leuker is, als je je wat meer concentreerd op het huisje, dit is namelijk wel het mooiste van hun. Dus bijvoorbeeld gewoon lekker inzoomen, en kijken wat eruit komt :)

10. +:)+

11. Deze vind ik dan weer minder, het idee is heel leuk. Maar het is niet echt goed op de foto gekomen. De zwevende pluisjes zijn namelijk absoluut niet scherp en vallen daardoor weg in de achtergrond. Als je het nog een keer probeert, doe het dan lekker vaak. Dan moet er wel een goeie tussen zitten.

12. Vind ik net als 10 superleuk! Misschien even kijken of je die paal er nog vanaf kan croppen. Die stoort een beetje, maar niet heel erg. :)

13. Hetzelfde commentaar, en ik vind hem wat krap bij de neus en het sepia effect niet zo mooi.


Hoop dat je er iets aan hebt!

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: [FOTO] Eerste foto's; bloemen, een bijtje en nog wat :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:54

wauw floor_x, superinteressante commentaar, dankje!!!
Ik zal er op letten, zal nog eens enkele foto's croppen of een ruimere versie terugmaken :)
en zal ook bij de volgende foto-sessies aan de tips denken :D
heel erg bedankt!