How to start.. schilderij maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

How to start.. schilderij maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 08:25

Hoi
voor school (ckv 3) moeten we op het eind van het jaar een expositie hebben (dat is dus bijna Bloos!). Je moet dan één ding hebben wat je zeg maar echt uitgewerkt heb. Ik ben alleen maar met paarden tekenen/ verschillende manieren inkleuren bezig geweest (:o) dus dat wordt dan ook mijn hoofdproject ofzo. Nou is dus mijn plan om mn nieuwe paard op doek te schilderen. Met wat voor verf moet ik dat doen? Of heeft er iemand sites/profiels van goede schilders voor inspiratie? Het mag ook abstract, gestileerd, een vervreemde werking hebben of weet ik wat, maar ik denk dat ik mijn handen al vol genoeg heb als ik hem alleen maar zo realistisch mogelijk na wil schilderen.
Dit is de foto die ik na wilde schilderen
Afbeelding
is ie geschikt of kijkt hij nét teveel naar achteren?
En als je gewend bent om een paard andersom te tekenen is het dan verstandig om m te spiegelen?

Hopelijk kan iemand me helpen Scheve mond

Toxic
Berichten: 96
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:56

ik denk dat het moeilijk wordt omdat hij naar achteren kijkt en je zijn buik ook ziet dan kan je zeg maar niet goed het verschil zien van hoofd en rest van het lichaam als je begrijpt wat ik bedoel....als je gaat schilderen met zwart ...ik denk dat je beter een foto kan nemen waarbij je op de achergrond heel andere kleuren ziet

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:11

mag je ook niet een stukje van de foto tekenen? dan pak je namelijk alleen de nek en het hoofd. Er gaat denk ik wel veel tijd insteken. Ik moest ook een schilderij voor school maken maar dat was met 2 verschilldende kunstinstromen, maar daar was ik wel een aantal weken mee bezig.Waar ga je mee verfen?
veel succes ermee en laat hem zien als hij af is hé!? Knipoog

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:31

ohw, kubisme is gaaf om te doen. vind ik ook wel makkelijker. moet je maar eens zoeken op google. je kan hem dan in vlakken tekenen zeg maar en dan de vlakken inschilderen. als je dan qua kleur uitgaat van bijvoorbeeld rood en dan mengt met wit en zwart, das gaaf. heb ik wel eens moeten doen. en ik wil het ook zeker zien als het af is! succes ermee!

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:35

met aquarel of acrylverf krijg je mooie resulaten. Met aquarel worden de contouren donkerder en kun je toch zijn buik erbij schilderen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 14:36

Oke bedankt
ja ik mag ook een stukje van de foto tekenen, ben helemaal vrij daarin.
Misschien is deze foto inderdaad makkelijker qua pose? Maar ik weet niet of een schimmel dan weer moeilijker is (zucht)
Afbeelding
Oh en toxic ook van de achtergrond mag ik maken wat ik wil dus dat maakt niet zoveel uit Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lenn op 05-10-04 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:39

Als je nou eens wat minder erover na gaat denken en gewoon gaat doen? Volg je gevoel!

Klinkt zweverig, maar werkt vaak het beste. Probeer diverse dingen uit; soorten verf, combi's van materialen, stijlen of juist geen stijl... Er is zoveel mogelijk.
Gewoon lekker bezig gaan!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 14:41

hee yokie kan ik jou anders niet inhuren Knipoog
Wat is makkelijker pastel op papier of olieverf op doek?
Precies zoals jij het hebt wil ik het hebben haha.. great Verdrietig
Maar ik vind het echt super mooi! Hoe lang doe je daar nou over? Scheve mond

en gewoon wat gaan doen ja.. hmm.. ja dat zal ik sowieso wel moeten haha.. maar de tijd dringt zo, dus wil ik het eigenlijk meteen goed (maar dat zal wel heel moeilijk worden)

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:47

Lenn schreef:
hee yokie kan ik jou anders niet inhuren Knipoog
Wat is makkelijker pastel op papier of olieverf op doek?
Precies zoals jij het hebt wil ik het hebben haha.. great Verdrietig


Had er zelf altijd een hekel aan als studiegenoten het tegen mij zeiden, maar gebruik het nu tegen jou:

"Je moet het zelf doen en leren"

Haha!

Het is geen kwestie van makkelijker; het is maar net wat jij prettiger werken vindt? Ikzelf werk net zo lief met olieverf als met pastel...

Maar ik durf te wedden dat jij ook een eigen stijl hebt, durf 'm alleen te ontwikkelen Ach gut

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:49

Lenn"]
Maar ik vind het echt super mooi! Hoe lang doe je daar nou over? Scheve mond
[/quote]
Olieverf langer, omdat je met het drogen van de lagen zit. Pasteltekeningen kosten meestal minder tijd, maar hangt ook van de bui van de dag en het model af.. Sommige grote tekeningen lukken in 2 dagen, een kleine tekening kan ik een week over doen Verward

[quote="Lenn schreef:
en gewoon wat gaan doen ja.. hmm.. ja dat zal ik sowieso wel moeten haha.. maar de tijd dringt zo, dus wil ik het eigenlijk meteen goed (maar dat zal wel heel moeilijk worden)


Je hebt toch nog deze maand en november toch? Tied zat, me dunkt. Gewoon vanavond nog aan de slag ~~}>

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:55

Ik vind olieverf heel prettig werken
Daarbij kun je de kleuren veel mooier in elkaar laten overlopen dan bij acryl. En als er iets fout gaat is het nog makkelijk te verbeteren Lachen

Veel succes!
Als verdere tip wil ik dan nog even geven dat je bij bijv. olieverf wel eerst je doek in een hele donkere kleur moet schilderen. En dan van donker naar licht werken. Niet andersom Knipoog

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:05

Ja, dat klopt. En aquarel werk je juist weer van licht naar donker.
Olieverf duurt wel wat langer voordat het droog is maar je krijgt een zeer mooi warm kleureffect! Maar doordat de droogtijd langer is kan je de kleuren juist mooi in elkaar door laten lopen.
Afbeelding

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 22:32

Hmm oke
nou ik zal mn best doen
ben bang dat het ontzettend tegen gaat vallen maarja..
gelukkig gaat het haar er vooral om dat je je best doet