Sinds kort ben ik mijn hobby weer aan het oppakken. Het uiteindelijke doel is om (voor nu) hobbymatig fotoreportages aan te bieden. In het "verleden" heb ik dit ook een tijdje gedaan maar door verkoop van camera destijds en de komst van mijn 1e kindje heeft het een flinke tijd stil gelegen. Nu heb ik een "nieuwe" camera aangeschaft en ben ik alles weer rustig aan het oppakken. Vanaf eind Maart staan er enkele portfolio reportages op de planning. Dit zowel om weer in te komen als om mijn website te gaan voorzien van mijn werk. Echter loop ik tegen een probleem aan en zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer. Ik heb een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen maar aangezien dit probleem enkel opgelost kan worden met een "flinke" investering hoop ik toch dat ik iets over het hoofd heb gezien. Het probleem is als volgt:
Foto's op de laptop zien er anders uit dan als ik de foto's exporteer naar o.a telefoon. De kleuren op de telefoon zijn een flink stuk verzadigder dan op de laptop. Laptop geeft de kleuren weer die ik graag zou willen zien, telefoon dus niet. Denk hierbij aan warme sferen die via telefoon weergave nog net niet knaloranje vertonen. Tevens wordt er bij het proberen te uploaden vanaf telefoon naar bijvoorbeeld instagram een flinke ruis over de foto heen gegooid die voorheen nergens aanwezig was (niet op de camera en ook niet op de laptop/in de nabewerkingsprogramma's). Aangezien ik dit soort foto's niet kan aanleveren aan klanten en ook eigen foto's niet op deze manier wil publiceren ben ik opzoek gegaan naar oplossingen. Vooralsnog heeft tot nu toe niets geholpen.
Wat ik zoal heb geprobeerd:
• Foto's worden geschoten in RAW in een sRGB kleurprofiel (niet dat het kleurprofiel waarin de foto's worden geschoten veel uitmaakt bij RAW bestanden).
• Beeldscherm van laptop calibreren.
• Ander kleurprofiel op laptop installeren.
• Foto's worden vanuit fotobewerkingsprogramma's tevens opgeslagen in het sRGB kleurprofiel.
• Beelscherm van laptop staat ingesteld in het juiste kleurprofiel (sRGB IEC61966-2.1)
Verdere opties dan bovenstaande om het probleem te verhelpen heb ik niet kunnen vinden. Ook op telefoons van anderen worden de foto's op een vertekende manier weergegeven, het ligt dus niet aan mijn telefoon. Ik heb nog een 2e laptop liggen, hierbij precies hetzelfde probleem. Foto's op de laptop zijn zoals ik ze wil hebben, op de telefoon weer compleet vertekend. Ook deze laptop staat goed ingesteld en is gekalibreerd. Het enigste wat beide laptops gemeen hebben is dat het geen top laptops zijn, ze functioneren prima en zijn niet gigantisch oud maar in mijn ogen meer de simpele studiegerichte kant op. Tevens ondersteunen bij beide laptops de videokaarten de nieuwe vereiste Directx12 niet. Ik vrees dus dat beide laptops niet geschikt zijn voor fotobewerking en er in de drivers van de laptops zelf iets misgaat waardoor mijn foto's na het exporteren zo vertekend zijn omdat de videokaarten de juiste kleurwaarden niet kunnen doorgeven.
Heb ik iets over het hoofd gezien of moet ik er langzamerhand toch aan gaan geloven dat mijn laptops beiden gewoon niet geschikt zullen zijn voor (voor nu simpele) fotobewerking? Mocht dit het geval zijn dan sta ik open voor goede suggesties binnen een nieuwe aanschaf. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een vaste computer, dus geen laptop, met een videokaart welke Directx12 ondersteunend is (of iniedergeval geen simpele laptop videokaart bezit), tips voor een goede monitor zijn dan uiteraard ook welkom.
Alvast bedankt