Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:00

Mettee schreef:
Wauw heel erg mooi al Art_Ificious! Ik herken het ook dat ik nog veel zoek naar de juiste instellingen.
Zoals deze foto, lijkt dan scherp maar als je dan inzoomt tijdens het bewerken is het toch niet helemaal dat je zegt: op en top scherp. Waarschijnlijk dan toch niet de optimale instellingen gehad maar vraag me dan altijd af wat ik dan anders zou moeten doen. Meer oefenen misschien :+

https://imgur.com/uq2kS25
helemaal gemist deze reactie.

He nog een shoot gehad. Deze keer vond ik dat de ruis al minder was en scherpte beter. Ook bij actiefoto's was de scherpte al beter imo.
Alleen mijn manier van bewerken moet ik eens bekijken, veel détails gaan verloren door de ruis reductie die ik alsnog toepas.

Afbeelding

Leef en laat leven.


droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 08:43

Granoek schreef:
Ik ben gisteren gezwicht voor de RF 70.200 2.8 en wil nu mijn sigma 50-150 2.8 verkopen. Weet iemand wat ik er nog voor kan vragen? Werkt perfect, ga hem wellicht gewoon niet meer gebruiken nu. Is 350 realistisch?


De meeste op Marktplaats gaan voor die prijs zie ik, met een uitschieter naar €250. (Nu weet ik de conditie van die lens niet.) Klinkt als een prima prijs als je niet al te veel haast hebt inderdaad! :)

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:01

Dankjewel nog! Heb hem inderdaad aan die prijs gezet, wilde eigenlijk zakken naar 300 maar bedacht me toen dat ik de tas die erbij hoorde en zonnekap etc ook allemaal nog had dus heb hem nu maar compleet gemaakt en op 350 gehouden

Verder wel giga blij met de nieuwe lens! Gisteren gelijk zwaar op de proef gesteld op de hengstenkeuring in Nieuwe Heuvel, Lunteren. Was erg donker binnen omdat het buiten ook nogal mistig bleef en met de oude camera combinatie had ik hier echt niks kunnen doen. Super blij!
Als ik de foto’s klaar heb zal ik een voorbeeldje delen maar ik was stikkapot gisteren en ben gelijk in slaap gevallen thuis haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:50

Deze gemaakt met s1/1000, f2.8 en iso 6400!
Dat moest ik met de vorige al niet eens overwegen haha

Afbeelding

Beetje helderheid teruggehaald in LR enzo maar eigenlijk heeft ie het best prima gedaan! Wat ruis hou je toch als het zo donker is denk ik

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:25

Waarom de Iso zo hoog gezet?
Bij 1/1000 kan de Iso best wel lager hoor, zeker met lichtsterke lens F2.8


Deze foto is gemaakt met 1/5000 Iso 2.000, f2.8 en toch heel weinig ruis
OK misschien iets betere lichtomstandigheden hoewel die van jou ook buiten lijkt te zijn.

Ruis is ook deels weggehaald in lightroom en Photoshop.
Afbeelding

Bij deze is ruis alleen via Lightroom weggehaald en toch alle details behouden.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:46

Echt hoe dan. Ik krijg met iso 800 al ruis met mijn 70-200 2.8. :+

Mooie foto's trouwens!

Niet perfect is ook goed

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:57

Nou ik ga je straks laten zien hoe de foto’s waren bij iso 5000, dan weet je waarom :P

Mijne was niet buiten maar in een binnenpiste waar maar de helft van de lichten aan waren en enkele dakvensters waar geen licht door kwam omdat buiten hele dag donker en mistig is gebleven haha

Buiten hou ik eigenlijk meestal 1/1250 aan en dan iso 800 ofzo, in het gemiddelde Belgische weer. Vind voor buiten 2000 dan weer best hoog?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:33

Iso 2.000 moest omdat je anders een heel donkere foto hebt bij 1/5000 :)
Als de sluitertijd hoog staat en Iso laag bv 400 heb je een donkere foto. Iso moet dus wat omhoog voor lichtere foto te krijgen. Met teveel oplichten in bewerkprogramma's verlies je ook détails in de schaduwen, of krijg je vreemde kleuren in de donkere delen (bij mik althans.)

Hoewel de voor en na van deze ook best goed gelukt is:
Alleen hier nog verkeerde instellingen gebruikt waardoor er meer ruis was.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:36

Oké ja snap ik, nu je het zegt wist ik het ook al denk ik. Waarom kies jij voor zo’n hoge sluitertijd? Op school leerde ze mij voor sport etc 1000/1250 aan te houden maarja zo’n opleidingen zijn altijd heel algemeen natuurlijk en zelden paardgerelateerd

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:42

Ik moest even zoeken tussen de weggegooide foto's want de anderen waren al nabewerkt dus let niet op de foto's zelf, maar even voor het verschil zonder nabewerking

deze is met iso 4000 en s 1/640
Afbeelding


Deze is met iso 6400 en s 1/1000
Afbeelding

Er is een fotograaf die al jaren trekpaardkeuringen fotografeert en ik probeer een beetje op zijn flickr account te leren van zijn instellingen etc

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:49

Paarden gebruik ik minder hoge sluitertijd. Maar bij honden (en vooral mijn eigen witte poedel die duivelssnel is :') ) is sneller wel nodig anders heb je toch nog bewegingsonscherpte op de hond.

Deze bv is met lage sluitertijd

Hond is niet optimaal scherp (pootjes zijn wazig)
Afbeelding

Leef en laat leven.

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:46

Maar hoe kan je überhaupt geen ruis krijgen als je hoge iso heb en ik krijg dat bij 800 al? _O- Sluitertijd staat verder niet in verbinding toch met ruis? En die kan ook niet te laag als je inzoomt en donker is. Dus ik kom al snel in de knel eind van de dag.

Niet perfect is ook goed

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:07

Amado7 schreef:
Maar hoe kan je überhaupt geen ruis krijgen als je hoge iso heb en ik krijg dat bij 800 al? _O- Sluitertijd staat verder niet in verbinding toch met ruis? En die kan ook niet te laag als je inzoomt en donker is. Dus ik kom al snel in de knel eind van de dag.

Tot hoeveel Iso kan jouw toestel?
Mijne kan tot 51.200

Jij hebt de canon 1300D die kan maar tot Iso 6.400 max 12.500 vandaar dat je bij 800 al snel ruis hebt denk ik.

Leef en laat leven.

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:40

Het verscheelt per camera hoe hoog je kan gaan met je iso. Ook belangerijk om niet te vergeten. Je kan beter een hogere iso hebben en wel een goed belichte foto, dan een lagere iso en een te donkere foto. Als je in de nabewerking dan de foto alsnog gaat oplichten krijg je veel meer ruis, dan dat je dus een hogere iso hebt gebruikt en wel goed belicht.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:24

Tenno7 schreef:
Het verscheelt per camera hoe hoog je kan gaan met je iso. Ook belangerijk om niet te vergeten. Je kan beter een hogere iso hebben en wel een goed belichte foto, dan een lagere iso en een te donkere foto. Als je in de nabewerking dan de foto alsnog gaat oplichten krijg je veel meer ruis, dan dat je dus een hogere iso hebt gebruikt en wel goed belicht.

*print screen en opslaan*
Haha thanks voor dit!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:23

Tenno7 schreef:
Het verscheelt per camera hoe hoog je kan gaan met je iso. Ook belangerijk om niet te vergeten. Je kan beter een hogere iso hebben en wel een goed belichte foto, dan een lagere iso en een te donkere foto. Als je in de nabewerking dan de foto alsnog gaat oplichten krijg je veel meer ruis, dan dat je dus een hogere iso hebt gebruikt en wel goed belicht.

Klopt idd vandaar dat ik Iso ook hoog zet als ik met een hoge sluitertijd werk omdat de foto anders te donker is :)

Leef en laat leven.


Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:02

Aha duidelijk. Thanks !

Niet perfect is ook goed

robinxfellow

Berichten: 794
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:50

Vandaag bij de amsterdamse waterleidingduinen, helaas geen vossen gespot waar ik eigenlijk voor kwam maar wel aardig wat herten.

AfbeeldingAWD

De andere foto's zijn via de link te zien:
https://flic.kr/s/aHBqjzAvcE

Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fotografie Instagram

goldenarrow

Berichten: 8641
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:14

Oh, wat leuk zeg! Hertjes <3

Ik had vandaag de camera ook maar weer eens erbij gepakt om mijn jaarling op de foto te zetten :)
Afbeelding

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

welmoed__

Berichten: 6537
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 07:44

Wat een knappe arabier! Ik zou alleen de horizon nog even recht trekken, die staat een beetje scheef. :)

Ik heb onlangs een leuke shoot gehad met dit knappe model.
Afbeelding

MimixDaina

Berichten: 202
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:09

Hoi!

Ik ga aankomende dinsdag voor het eerst in een binnenbak fotograferen.

Het is een mooie lichte binnenbak
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Met zoals je zit licht zand, witte muren en een hele lange zijde ramen.

Zijn er dingen waar ik echt moet op letten kwa instelling etc?

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:34

Veel licht is top! Vaak zijn binnenbakken namelijk erg donker. Waar wil je gaan staan zodat je niet in de weg staat maar wel zo veel mogelijk kans hebt voor mooie foto’s?

simondel.nl - voor een leuke fotoshoot met jouw hond.

Volg mij ook op Instagram!

CoonArt

Berichten: 23264
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:05

Afbeelding

Afbeelding

Even een skupke geven! :')

Have You Hugged Your Horse Today?

Lisewiesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:16

Hallo allemaal,

ik lees al een tijdje mee. En oefen af en toe wat met mijn Nikon camera met de kitlens. Vooral mijn paard, hond en zoontje moeten eraan geloven.

Heeft iemand tips hoe ik dit soort foto's net wat mooier kan krijgen?

Afbeelding

Ik vind het scherpte contrast tussen mijn zoontje en het uitzicht net niet mooi. Kijk er een beetje op alsof mijn bril niet goed is afgesteld. Als jullie begrijpen wat ik bedoel!? Ik vind foto's met de achtergrond wazig vaak wel wat hebben, maar dit is het dan weer net niet voor mijn gevoel.

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:28

Leuke foto, leuk idee! Ik snap wat je bedoelt. Ik had hem persoonlijk liggend gemaakt en dan de tegenstelling tussen wazig en scherp net wat groter gemaakt zodat je niet zit te turen waar hij nou op scherpgesteld is. Dus dan je zoontje scherp en achtergrond nog waziger. Of juist de achtergrond scherp en je zoontje wazig. Ik zou het contrast ietsjes groter maken in dit geval. Daarmee voorkom je dat hij net wel net niet scherp is ook. Ik zie nl ook niet echt waar je hem op scherpgesteld hebt. Ik gok op zijn vestje ? Zit op telefoon dus dan is het moeilijk te zien. En even op overbelichting van het hoofd letten. Succes alvast met fotograferen :j

Niet perfect is ook goed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers