[VRAAG] welke lens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

[VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 16:29

Hoi allemaal, ik heb een Canon EOS 2000D met een standaard 18-55mm lens.
Nu heb ik mijn camera prima door(fotografeer in M) en wil ik een stapje verder proberen met een nieuwe lens. Eigenlijk zoek ik een iets ingewikkeldere lens waar ik van alles mee kan proberen.
Liefst wil ik ook dat hij vrij ver in kan zoomen. Lens zal voornamelijk gebruikt worden voor paarden.

Wie weet wat voor mij een goede optie zou kunnen zijn en waar ik rekening mee moet houden?

Ik ben nog niet de beste met camera's maar wil graag bij leren! Zal ook nog even duren voor ik echt een lens zal gaan kopen maar dan weet ik wel alvast welke lens geschikt voor mij is.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 29-09-20 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Anoniem

Re: welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:31

Wat wil je fotograferen? Dat is de vraag die je je moet stellen bij het kiezen van lenzen.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 16:34

ik richt me voornamelijk op paarden :)

ik zat er voor dit topic nog aan te denken het te zeggen maar toch vergeten, ik vermeld het even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:35

Spikeandjax schreef:
ik richt me voornamelijk op paarden :)

ik zat er voor dit topic nog aan te denken het te zeggen maar toch vergeten, ik vermeld het even!


70-200 of 70-300 (geen idee of die er is voor Canon)

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:35

De beste aankoop die ik heb gedaan voor mijn canon 70d is de 70-200mm f2.8.. maar ik weet niet wat je budget is? Die is namelijk aardig prijzig. En ook wat je wilt fotograferen inderdaad zoals hierboven ook gezegd wordt.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 16:38

Mijn budget is tot ongeveer 500 euro :)
wanneer ik op een echt professionele lens uitkom wil ik best even doorsparen

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:50

Oeh, dan zou ik zelf doorsparen. Een goed, lichtsterk objectief is zo fijn.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:52

Ik heb ook de 70-200 f/2,8 :) Valt alleen niet helemaal binnen je budget.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de 70-200 f/4,0. Die is (tweedehands sowieso) goedkoper te vinden en zal wel binnen je budget vallen :) Alleen zelf vind ik een diafragma van 2,8 over het hele bereik echt top, dus zelf zou ik nog even doorsparen als deze lens je aanspreekt :D

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:52

Voor rond de 500 tweedehands zou ik eens kijken naar een Canon 70-200 4.0. Hele mooie lens! Alleen iets minder lichtsterk dan de 2.8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:52

Is het hobbymatig of zou je ook bv geld willen gaan vragen?

De 70-200 2.8 is een super fijne lens maar imo echt een hele grote investering als je niet pro werkt of in ieder geval een ervaren amateur bent. Al helemaal als je budget er niet voor toereikend is zijn er genoeg leuke middenklasse lenzen die je niet hetzelfde geweldige resultaat geven maar waar je wel weer een stapje verder mee kan dan je kitlens. Ik heb als uitbreiding op mijn kitlens een 55-250 en dat is voor wat het is (en de prijs) echt best een prima lens. Dan heb je wat meer bereik om mee te oefenen en te spelen zonder dat het je gelijk een rib uit je lijf kost.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:04

Ik fotografeer al jaren met de 70-200 f4 en doe daar gewoon betaalde shoots mee. Ik ben er eigenlijk nog steeds heel blij mee, je wordt vanzelf handig om je modellen zo te positioneren dat je evengoed mooi scherptediepte krijgt. Mijn site staat in mijn onderschrift, alle foto's daar zijn met de f4 gemaakt.

Heb sinds vorige week de f2.8 in huis en dat zal uiteraard beter zijn, maar daar is de prijs dan ook wel naar :=

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:11

70-200 f2.8 is prachtig, heb ik zelf ook. Maar zoveel geld uitgeven voor die extra lichtsterkte heeft alleen maar nut als je echt actiefoto's met paarden wil maken. Dus als jij vnl shoots wil doen met blackfoto's, romantische fotoos in het bos etc, dan is een f4 over het hele bereik of een f3.5 tot f5.6 afhankelijk van zoom ook prima. Wil je bv eventing gaan fotograveren, op de renbaan of echte sport foto's, dan levert f2.8 heel veel toegevoegde waarde.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:20

Voor buitenfoto's heb je zelden F 2,8 nodig, en in een binnenbak met slecht licht heb je zelden 300 mm nodig.
Ik heb 'gewoon' de instap 70-300 mm (f 4 - 5,6) en ik mis écht dat grotere diafragma niet.
En voor de scherptediepte maakt het ook geen *piep* uit of je f 2,8 of f 5,6 hebt met 300 mm.

Kortom, de 70-200 f 2,8 of f 4 is imo alleen interessant als je de start van een endurancewedstrijd om 6 uur 's ochtends in de schemering op de foto wilt krijgen met 1/500 of sneller. En dan is het dus belangrijker een camera te hebben die bij ISO 6400 nog geen ruis geeft ;)

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:40

De f/2,8 lens is niet alleen fijn vanwege de lichtsterkte, maar de kwaliteit en scherpte is ook gewoon erg goed vergeleken met veel andere lenzen. En dat geldt voor de f/4,0 ook. Ze vallen allebei onder de L-serie, wat betekent dat ze kwalitatief gewoon echt goed zijn.

Dus afhankelijk van wat je (in de toekomst) wilt, zou ik een keuze maken. Wil je meer uit fotografie halen en bijvoorbeeld fotoshoots doen voor anderen, dan zou ik nog even doorsparen en in een goede lens investeren. Zie je het meer voor je als af en toe een kiekje maken, dan zou ik een minder dure optie kiezen :)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16138
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:06


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:15

De 70-200 f4 is voor overdag prima. Als je echt binnenbak enz wil doen is 2.8 fijn, maar ik fotografeer gewoon professioneel ook met de f4. Is een mooie scherpe lens, en het is ook ‘makkelijker’ om scherp te stellen dan op 2.8.

2de hands is die makkelijk te vinden binnen de €500 normaal!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14470
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:59

oji schreef:
70-200 f2.8 is prachtig, heb ik zelf ook. Maar zoveel geld uitgeven voor die extra lichtsterkte heeft alleen maar nut als je echt actiefoto's met paarden wil maken. Dus als jij vnl shoots wil doen met blackfoto's, romantische fotoos in het bos etc, dan is een f4 over het hele bereik of een f3.5 tot f5.6 afhankelijk van zoom ook prima. Wil je bv eventing gaan fotograveren, op de renbaan of echte sport foto's, dan levert f2.8 heel veel toegevoegde waarde.


Ik fotografeer bijna alleen maar eventing en fotografeer juist nooit op 2.8 meer rond de 5 omdat ik zowel paard als ruiter scherp wil hebben. Dus ik heb een F4 lens. Al echt jaren. Scheelt onwijs in gewicht én in prijs. En het is echt een werkpaard. :j

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:47

Oh ik ben met je eens hoor dat f4 in de meeste gevallen ruim voldoende is. Op het open veld is f2.8 zelden of nooit nodig. Ik vind wel dat f2.8 mij veel meer keuze vrijheid geeft.

Ik ben onlangs overgestapt van Nikon spiegelreflex naar Sony systeemcamera. Ik had bij mijn Nikon een 70-200 f2.8 en was daar enorm blij mee. Bij de Sony enorm getwijfeld, ga ik weer voor tele f2.8 of voor f4. Scheelt toch 1000 op de lens en ze zijn 2e hands nog niet te vinden. Toch voor de f2.8 gekozen, juist omdat ik zo blij was met de keuzevrijheid om die andere foto's te kunnen maken als op het open veld waar alle fotograven al verzameld staan. Met de f2.8 kun je ook op f4 fotograferen maar andersom niet. Maar die keuzevrijheid komt wel met een prijs ja.

Wat bij mij ook heeft meegewogen is dat je van Sony tegenwoordig hele goede teleconverters hebt, waarbij je voor circa €500 van een 200mm f2.8 een 400mm f5.6 kunt maken. f5.6 is nog steeds heel acceptabel voor 400mm. Heb je een 200mm f4, dan zou met die converter het een f8 worden, wat ik echt teveel inleveren vind.

Welke lens is gewoon ook heel persoonlijk. Wat past bij jou persoonlijke voorkeuren als fotograaf. Ik merk gewoon dat bij mijn voorkeuren de f2.8 beter past.

Als je op f2.8 fotografeert moet je inderdaad niet recht of schuin van voren je hoek kiezen, want dan is of paard of ruiter niet scherp. Dan kies ik een ander diafragma. Maar foto's strak opzij, waarbij paard en ruiter (of ander onderwerp) loepzuiver zijn en de achtergrond heel onscherp, ja dat vind ik dus heel erg mooi. Maar dat is smaak.

Maar TS als ik jou was zou ik goed kijken, wat voor soort foto's vind jij mooi en zou jij graag zelf maken. Ga daarmee naar een goede fotozaak en laat je adviseren wat voor type lens het beste bij jouw fotografie smaak en budget past. En als tip zou ik je ook nog willen geven, beter een tweedehands lens (zit bij een goede winkel ook nog gewoon een jaar garantie op) die kwalitatief wat beter is, dan een nieuwe waarbij de kwaliteit minder is.
En tegenwoordig kun je ook lenzen huren. Dan kun je een dag op pad en maar raak schieten en kijken hoe je dat bevalt. Lenzen gaat gewoon om grote bedragen en het is zonde als je veel geld uitgeeft aan iets dat net niet bij jouw voorkeuren past.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14470
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:13

Eens hoor! :D je beschrijft het heel duidelijk zo. En inderdaad, ik raad het ook aan om eens een lens een dag of iets te huren. Het is nogal een aankoop die je doet dus dan kan je het beter zeker weten.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 15:38

Emmaa_: Is hobbymatig, voorlopig nog niks met geld vragen van plan.

BrittS: wauw, er staan gave foto's op je site zeg!

bedankt iedereen voor de tips! ik zal even verder kijken wat bij mijn voorkeuren past :)

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:51

Zolang je niet indoor fotografeert kom je met een 4.0 van de 70-200 prima weg hoor.

Het kan ook interessant zijn om gewoon eens de winkel in te lopen bij Kamera Express oid en eens wat lenzen gewoon in je hand te hebben en te proberen. Eventueel zou je zelfs kunnen kijken naar de mogelijkheden via budget cam om een lens een dag te huren en uit te proberen.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VRAAG] welke lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:31

Ik heb zelf veel plezier gehad van de Canon EOS 55-250