[VRAAG] Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

[VRAAG] Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 20:36

Sinds twee weken heb ik een nieuwe camera en een nieuwe lens.
Voorheen had ik de canon eos 7D mark1 met de 17-85mm lens en de 18-200mm lens (goedkope versie).
Heel fijne foto's mee kunnen maken, vooral met de 17-85mm lens, haarscherp en prima snelle focus.

Maar ik wilde een body die Wifi had en een nieuwe lens, want mijn set werd oud en ik spaarde al lang voor een nieuwe combi.

Dus uiteindelijk na heel veel reviews lezen de canon eos 90D body met de Tamron 18-400mm lens aangeschaft.
De 18-400 was ik huiverig voor, want het heeft een enorm bereik en vaak zie je dit direct terug op de foto's, maar de recensies waren zo gelukzalig dat ik het niet kon laten.

Maar nu het euvel...
En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik trek de haren uit mijn hoofd.
Als ik in de schaduw zit of in de zon en ik maak een foto van het onderwerp in de zon dan geeft die zulke diepe schaduwen, dat je nauwelijks nog op kan maken wat voor dier het is.
Ik heb mijn ISO al omhoog gegooid en ook omlaag, mijn diafragma groter en kleiner gemaakt, de sluitertijd verandert, zonnekap erop en eraf.
Zelfs gekeken of het aan mijn uv-filter lag, maar niks werkt...

Ik begrijp gewoon niet waarom ik met mijn 7D wel gewoon foto's kon maken zonder extreme schaduwen en nu ineens wel die schaduwen heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De foto's hieronder zijn onbewerkt, dus je kunt goed zien wat ik bedoel met de schaduwen.
Inflitsen vind ik prima, maar niet voor de standaard plaatjes. Het is niet dat ik direct in de zon fotografeer, dus ik ben een beetje ten einde raad.

Zal het aan mijn diafragma liggen, en zo ja, wat raden jullie dan aan qua diafragma in combinatie met de ISO?

ISO 400
diafragma 10 (meest ingezoomde stand)
Sluitertijd 1/640
Afbeelding

ISO 400
Diafragma 10
Sluitertijd 1/800
Afbeelding


En bij deze is het licht iets beter:

ISO 400
Diafragma 7.1 (lager diafragma, betere foto...)
Sluitertijd 1/400
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-20 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:46

De intensiteit van de zon is ook wel érg hoog momenteel. Een reflectiescherm zou kunnen helpen als je graag licht van opzij wil. Maar met deze zon zou ik gewoon wat meer in de schaduw proberen te fotograferen of wachten op een beetje bewolking. Ik denk dat elke camera met dit weer zo'n harde schaduwen maakt.
Wellicht dat wat nabewerking ook veel doet trouwens. Het kan best zijn dat deze camera standaard wat meer contrast heeft dan je oude camera, maar als je in RAW fotografeert dan is dat prima na te bewerken.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 20:56

8nnemiek schreef:
De intensiteit van de zon is ook wel érg hoog momenteel. Een reflectiescherm zou kunnen helpen als je graag licht van opzij wil. Maar met deze zon zou ik gewoon wat meer in de schaduw proberen te fotograferen of wachten op een beetje bewolking. Ik denk dat elke camera met dit weer zo'n harde schaduwen maakt.
Wellicht dat wat nabewerking ook veel doet trouwens. Het kan best zijn dat deze camera standaard wat meer contrast heeft dan je oude camera, maar als je in RAW fotografeert dan is dat prima na te bewerken.


Een reflectiescherm is nauwelijks te doen met bewegende honden haha.
Maar inderdaad, de zon is nu heel hard.

Hier een foto in de schaduw (ook nog niet bewerkt)

ISO 400
Diafragma 5.6
Sluitertijd 1/200

Afbeelding

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:59

Denk dat niet meer in de volle zon schieten de beste oplossing is..

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:12

Heb je al gekeken hoe je camera ingesteld staat mbt kleur/intensiteit etc? Misschien op de camera zelf al wat zachter zetten? :)
Vind namelijk ook de schaduwfoto al best wel hard als je kijkt naar het zwart, terwijl je instellingen eigenlijk heel neutraal zijn.

Edit: al is diafragma 10 wel een klein getal hoor.... dat zag ik even over het hoofd. De kans dat de lens dan te weinig licht vangt is groot.
Vanwaar de keuze voor een 400mm?

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:28

EarthFocus schreef:
Een reflectiescherm is nauwelijks te doen met bewegende honden haha.

In beweging iets lastiger ja, of je moet een heel snelle vent met een goede conditie hebben :))

Je zou inderdaad kunnen proberen om in de instellingen van de camera het contrast iets omlaag te halen. Maar uiteindelijk is dat niet veel verschil met het contrast omlaag zetten tijdens de nabewerking. Of je zou de foto's een stop kunnen overbelichten, als de schaduwen nu echt platgeslagen worden en er niet meer genoeg informatie uit te halen valt.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:31

De camera op manual zetten. Je belichtingsmeting op spotmeting zetten en dan meten op de donkere delen, of, beter nog, een losse belichtingsmeter kopen, en met die meting je camera instellen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:41

Schiet je in raw of in jpg

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:54

Ik betwijfel of het aan de lens ligt of aan de body. Met de huidige zonnestand krijg je midden op de dag nu eenmaal harde schaduwen wanneer je overdag fotografeerde. Je zou dit probleem kunnen tackelen door de belichting op centreweighged te zetten (spot metering gaat niet zo veel doen denk ik). Maar dit is iets dat in de nabewerking rechtgetrokken moet worden. Of wachten op zachter licht.

Je zou eens kunnen testen hoe de body presteert met een andere lens, van je 17-85 weet je precies wat hij doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:56

Ik heb dezelfde Tamron lens (maar dan op een Nikon body) en vind het een geweldig ding.
Ik ben ook benieuwd of je in raw of jpg fotografeert. Ik heb hem eigenlijk altijd op raw staan.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 06:50

8nnemiek schreef:
EarthFocus schreef:
Een reflectiescherm is nauwelijks te doen met bewegende honden haha.

In beweging iets lastiger ja, of je moet een heel snelle vent met een goede conditie hebben :))

Je zou inderdaad kunnen proberen om in de instellingen van de camera het contrast iets omlaag te halen. Maar uiteindelijk is dat niet veel verschil met het contrast omlaag zetten tijdens de nabewerking. Of je zou de foto's een stop kunnen overbelichten, als de schaduwen nu echt platgeslagen worden en er niet meer genoeg informatie uit te halen valt.


Hahaha, had ik maar een vent die voor mij rende, de enige mannen die voor mij rennen zijn de honden en mijn paard :')

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 07:03

maaikemuis schreef:
Ik betwijfel of het aan de lens ligt of aan de body. Met de huidige zonnestand krijg je midden op de dag nu eenmaal harde schaduwen wanneer je overdag fotografeerde. Je zou dit probleem kunnen tackelen door de belichting op centreweighged te zetten (spot metering gaat niet zo veel doen denk ik). Maar dit is iets dat in de nabewerking rechtgetrokken moet worden. Of wachten op zachter licht.

Je zou eens kunnen testen hoe de body presteert met een andere lens, van je 17-85 weet je precies wat hij doet.


Ik heb hem wel nu op een stop overbelichting gezet, dat is al wel een stuk beter.
Ik heb deze foto's in JPG geschoten, het waren gewoon wat oefenfoto's, dus niet proffesioneel.
Schiet niet vaak in RAW, mijn 7d werd daar trager door, maar deze moet dat makkelijk kunnen hebben! Dus misschien toch maar de overgang naar standaard RAW maken.




Muurp schreef:
Heb je al gekeken hoe je camera ingesteld staat mbt kleur/intensiteit etc? Misschien op de camera zelf al wat zachter zetten? :)
Vind namelijk ook de schaduwfoto al best wel hard als je kijkt naar het zwart, terwijl je instellingen eigenlijk heel neutraal zijn.

Edit: al is diafragma 10 wel een klein getal hoor.... dat zag ik even over het hoofd. De kans dat de lens dan te weinig licht vangt is groot.
Vanwaar de keuze voor een 400mm?


Heel suf, maar wat een super handige opmerking. Ik had mijn 7D altijd standaard iets verminderd qua kleur/intensiteit, maar dat heb ik bij deze nog niet ingesteld.
Denk inderdaad dat het de foto's minder hard maakt!

De keuze voor de 400mm vond ik wel lastig, vooral omdat het bereik zo bizar groot is, maar na veel recensies te hebben gelezen toch besloten deze te nemen, ik schiet veel op afstand en er waren hele goede reacties dat die op 300-400mm nog steeds helder en scherpe foto's maakt.
Daarbij is hij in gewicht niet zwaar, wel stroef met zoomen, maar voor mij was eigenlijk de stap voor deze lens snel gemaakt toen ik in mijn hoofd had dat ik dan geen lenzen meer hoef te wisselen.

Ibbel schreef:
De camera op manual zetten. Je belichtingsmeting op spotmeting zetten en dan meten op de donkere delen, of, beter nog, een losse belichtingsmeter kopen, en met die meting je camera instellen.


Manual fotograferen vind ik wel fijn om te doen, maar ook dat heb ik al een tijd niet gedaan.
Ik moet nog echt wennen aan deze camera, mijn lens draait ook de andere kant op (heel erg wennen!), maar ik moet mezelf echt weer focussen op Manual, alleen ben ik daar vaak voor de standaard kiekjes te lui voor :o

Losse belichtingsmeter gaat mijn moeder niet trekken, die schrok zich al kapot van de prijs van deze set. (ik ben geen proffesioneel fotograaf)



Super bedankt voor al jullie reacties!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:18

Ala je in jpg schiet kan je ook even spelen met de instellingen van je beeldstijl. Zet hier bijvoorbeeld dr contrast eens iets lager in :D

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:36

er zal toch een belichtingsmeter in je camera zitten?

En verder ... ik ga nu overdag bij voorkeur ook niet fotograferen hoor, het licht is veelal te hard.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Nieuwe camera, maar geen plezier... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:45

Je hebt je diafragma op een veel te hoog getal staan, die zou ik volledig naar een laag getal schroeven. En met zoveel zonlicht kun je beter in de schaduw schieten en dan de ISO wat omhoog gooien.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:14

Als je in RAW schiet kun je dit deels oplossen in LR of PS. Let wel dat de hele schaduw ophalen een lelijke verkleuring kan geven, zeker bij cameras met een beperkt dynamisch bereik zoals Canon (helaas).
Dit probleem ligt niet aan je lenS of camera; het is een kunstfout om midden op de dag in de zon te gaan fotograferen. Fotografeer liever in de ochtend of avond en in een schaduwrijk gebied waar de zon niet komt. Zet dan je diafragma wijd open en evt je sluitertijd lager, pas als laatst je iso hoger (nabewerken met hoge iso en daaruit schaduwen oplichten is lelijk).
Je kunt gaan werken met reflectieschermen maar dan nog zijn alle schaduwen die ie scherm niet opvangt hard.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 20:54

Zuidpool schreef:
Als je in RAW schiet kun je dit deels oplossen in LR of PS. Let wel dat de hele schaduw ophalen een lelijke verkleuring kan geven, zeker bij cameras met een beperkt dynamisch bereik zoals Canon (helaas).
Dit probleem ligt niet aan je lenS of camera; het is een kunstfout om midden op de dag in de zon te gaan fotograferen. Fotografeer liever in de ochtend of avond en in een schaduwrijk gebied waar de zon niet komt. Zet dan je diafragma wijd open en evt je sluitertijd lager, pas als laatst je iso hoger (nabewerken met hoge iso en daaruit schaduwen oplichten is lelijk).
Je kunt gaan werken met reflectieschermen maar dan nog zijn alle schaduwen die ie scherm niet opvangt hard.



Bedankt!
Hier kan ik wat mee :)