Is mijn spiegelreflexcamera kapot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Is mijn spiegelreflexcamera kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:27

Een week voor mijn vakantie ben ik bang dat mijn camera kapot is... -O-

vorige week nog prachtige foto's gemaakt van de zeevonk bij langevelderslag en vandaag had ik mijn camera mee naar Burgers Zoo.

Daar begon de 'ellende'. Normaal als je een foto maakt met een snelle sluitertijd hoor je de klik van de spiegel die klapt heel snel achter elkaar. Vandaag dus niet meer... Ik heb alle instellingen geprobeerd. Handmatig alles ingesteld, automatische diafragma en automatisch sluitertijd. Ik heb in de volle zon gefotografeerd met een ISO van 400/800/1600, maar de camera blijft een lange 'sluitertijd' houden. Of het echt de sluitertijd is geen idee, maar de 'klik' van de spiegel die inklapt blijft lang. Soms duurt het nog steeds een seconde voordat je de 2e klik hoort zeg maar. Ondanks dat de sluitertijd op 1/800 staat met een diafragma van 3.5 en een ISO van 800... Foto's zijn ook gewoon bewogen..

Alle instellingen heb ik terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar het blijft -O- mijn kennis van camera's houd wel zo'n beetje op, dus misschien heeft 1 van jullie een idee?

Het gaat om een Nikon D3300 van 3 jaar oud. Tamron lens van 18-200 f3.5-6.3 een Nikon lens van 18-55 doet het ook. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is..

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Is mijn spiegelreflexcamera kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:34

Phoe lastige. Ik heb ook weinig kennis van de binnenkant zegmaar. Zit er in de buurt van jullie vakantie plek niet een foto speciaalzaakje waar iemand even met je mee kan kijken? Hier kun je altijd ff binnen lopen met vragen en zijn ze wel genegen even te kijken mits er tijd voor is. Misschien iets wat je zelf net over het hoofd ziet.

Ben wel erg benieuwd wat het is. Heb zelf al zo’n 8 jaar zijn voor ganger een D3200 en nooit problemen mee dus misschien heb je net pech.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:40

Gelukkig ben ik nog thuis, dus langs een fotozaak kan ik van de week nog wel even gaan inderdaad :)

Ben bang dat die mij gehoord heeft toen ik zei dat ik wel eens wilde gaan kijken naar een camera met een betere sensor enzo.. nu denkt die natuurlijk 'krijg de kleren maar...' :')

Hij begreep alleen niet dat ik zo vlak voor mijn vakantie niet zo veel geld wil uitgeven en die gewoon nog lekker een jaartje mee op vakantie mocht :')

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:43

Dropneus95 schreef:
Gelukkig ben ik nog thuis, dus langs een fotozaak kan ik van de week nog wel even gaan inderdaad :)

Ben bang dat die mij gehoord heeft toen ik zei dat ik wel eens wilde gaan kijken naar een camera met een betere sensor enzo.. nu denkt die natuurlijk 'krijg de kleren maar...' :')

Hij begreep alleen niet dat ik zo vlak voor mijn vakantie niet zo veel geld wil uitgeven en die gewoon nog lekker een jaartje mee op vakantie mocht :')


Ooh Oeps dat heb ik ook net gezegd. Zal ik het maar afkloppen dat ie het nog doet.
Hopelijk is het een kleinigheidje en kan ie nog een jaartje mee.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Is mijn spiegelreflexcamera kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:59

Oei, bekend probleem voor mij. Bij mij was het een garantiedingetje en is het gerepareerd. Er kan van alles mis zijn, maar het klinkt alsof je spiegel op de een of andere manier blijft hangen. In het gunstigste geval zit er vuil tussen en kan dit worden schoongemaakt, in het slechtste geval is je spiegel ophang systeem stuk. Ik denk niet dat het software matig is.

Mijn advies, ga niet naar een reguliere fotozaak maar maak een afspraak bij Nikon zelf in Beverwijk en breng hem langs. Ze kijken er naar terwijl je wacht en wanneer mogelijk repareren ze hem gelijk.

(Maar hou er rekening mee dat de reparatie nog wel eens meer kan kosten dan de camera waard is)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Is mijn spiegelreflexcamera kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:13

Misschien is het je Mirror Lock?
Ik neem aan dat je de zeevonk met lange sluitertijd hebt gefotografeerd?
Het gebeurd wel eens dat de spiegel blijft hangen, zeker als je met open spiegel je accu hebt vervangen.
Je kunt even kijken of je mirror lock on aan staat. Ik weet niet zo uit mijn hoofd waar je dit kunt aanpassen, maar het staat vast in je boekje.