Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:05

De foto met donkere schaap en lam vind ik heeel mooi! Hele sprekende foto!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:05

Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

Afbeelding

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:06

Melewel94 schreef:
Vandaag m'n aller eerste echte fotosessie gedaan... Tevreden met het resultaat! **\O/** merk wel dat ik nog de juiste balans moet vinden tbv de lichtomstandigheden... Maar oefening baart kunst! :)F

[ [url=m/fIzROW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zó onwijs tof deze foto. Echt heel erg gaaf.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:40

Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op welk diafragma had je hem staan? (of heb je hem staan :') )

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:50

Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even kijken naar je scherpstelpunten. Vaak als ik bezig ben, dan pakt ie net even dat ene takje of net langs het object af.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:20

Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Kan je alle gegevens van de foto eens delen :) hoor je wel dat hij scherp stelt? Staat die niet op M.F.? Welke variant en body heb je?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:57

me diafragma 1.8 maakt 2 cm beweging al uit voor t scherpstellen heb m altijd op 2.8 tot 4.0 staan bij dieren en mensen.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:47

Ahaa ik had hem maar gelijk op 1.8 gezet :') had deze 50mm 1
8 lens gekocht om een wat lager diafragma te hebben vandaar dat ik dat had gedaan :') Beter dus om hem wat hoger te zetten?

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:03

Ik zou die hoger zetten. Hij is namelijk wel scherp je foto, op de neus van het paard :+
Dus zou in het begin zeker iets hoger gaan zitten. Als je bijv meer fine art foto's wilt maken kan je hem wel op 1.8 laten maar dan moet je goed in de gaten houden waar hij dan de focus pakt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:05

Ik vind hem niet echt scherp op fr neus. Niet scherp genoeg. Zou jij mij eens orgineel willen sturen :D

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:05

Gianti schreef:
Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Kan je alle gegevens van de foto eens delen :) hoor je wel dat hij scherp stelt? Staat die niet op M.F.? Welke variant en body heb je?

1300d met dus 50mm 1.8
Ja ik stel hem gewoon scherp. Maar blijkbaar niet op de ogen dan _O-

Zal hem volgende keer eens heel iets hoger zetten.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:59

Inderdaad diafragma iets kleiner zetten, met 1.8 krijg je nooit het hele hoofd scherp.
Wat was je sluitertijd?

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:21

Hey zoals ik gister al zei zou ik gister nieuwe foto's maken van 2 vriendinnen. hier een paar onbewerkte foto's want de bewerkten staan op mijn telefoon. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden (:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:45

Oehhh binnenkort een mooie camera upgrade hier... :)F

Ik heb nu de Canon 1100D met kitlens en de 55-250 telelens.

Maar de 60D is nu onderweg, en hier komt de Canon 70-200 2.8 IS voor *\%/*

Het is een oudere body maar zeker kwalitatief! En met deze lens gaat dat zeker in z'n recht komen. :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:19

Melewel94 schreef:
Oehhh binnenkort een mooie camera upgrade hier... :)F

Ik heb nu de Canon 1100D met kitlens en de 55-250 telelens.

Maar de 60D is nu onderweg, en hier komt de Canon 70-200 2.8 IS voor *\%/*

Het is een oudere body maar zeker kwalitatief! En met deze lens gaat dat zeker in z'n recht komen. :D

jaloers :')

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:43

Granoek schreef:
Melewel94 schreef:
Oehhh binnenkort een mooie camera upgrade hier... :)F

Ik heb nu de Canon 1100D met kitlens en de 55-250 telelens.

Maar de 60D is nu onderweg, en hier komt de Canon 70-200 2.8 IS voor *\%/*

Het is een oudere body maar zeker kwalitatief! En met deze lens gaat dat zeker in z'n recht komen. :D

jaloers :')


Ook op m'n portemonnee? :') die mag je zo overnemen _O-
60D heb ik 279 voor betaald en de lens 800. Opzich nette prijzen maar blijft toch zuur met afrekenen :+

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:46

Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Had je niet toevallig de AF uit staan en deze op MF staan? (dus handmatig scherpstellen)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:32

Melewel94 schreef:
Oehhh binnenkort een mooie camera upgrade hier... :)F

Ik heb nu de Canon 1100D met kitlens en de 55-250 telelens.

Maar de 60D is nu onderweg, en hier komt de Canon 70-200 2.8 IS voor *\%/*

Het is een oudere body maar zeker kwalitatief! En met deze lens gaat dat zeker in z'n recht komen. :D


Mooie upgrade!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:33

Amado7 schreef:
Ik kom me hier weer melden! Heb aan het begin hier eventjes gezeten volgens mij :D En heb net een nieuwe 50mm 1.8 binnen. Als het mag wil ik meteen even een vraagje stellen.

Weet iemand hoe ik mijn foto scherp krijg? Heb al met mijn sluiterstand zitten prutsen maar zelf als ik hem redelijk hoog had staan werd hij nog niet scherp. Hoe kan dit? Met mijn vorige zette ik gewoon mijn sluiterstand hoger en dan wastie scherp.

[ [url=m/T8Bwu9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toevallig manuele focus? Diafragma op 1.8 laten staan? (dan krijg je maar een klein scherp gebied) beter even naar bijvoorbeeld 4.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:19

Hallo allemaal! Is er plek voor een nieuwe hobby fotograaf in spe om zich te melden? :)

Ik kijk uit naar jullie foto's en om elkaar tips te geven!

Ik wil graag fotografie op gaan pakken met de camera die wij thuis al een tijdje hebben liggen, Nikon D3200 met 18 - 55 mm lens en een Sigma lens 18 - 200 mm. Ik wil morgen afhankelijk van het weer wat foto's gaan maken van ons veulentje Moos. Ik heb 'm vorige week er al eens bij gepakt, heb toen voor het eerst op manual geschoten en het was niet altijd een even groot succes - veel bezig geweest met het testen van de settings. Nu wat tutorials verder voel ik me er al wat zekerder in, ben benieuwd wat morgen brengt!

Hier wat foto's van vorige week. Ik heb ze alle drie een beetje bewerkt in Photoshop. Het is me bij de foto's van Moos al erg duidelijk dat ik met een te hoge ISO waarde heb geschoten, aangezien ze erg korrelig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

(Deze lucht bevalt me nog niet heel erg haha)
Afbeelding

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:30

Welkom! :D

Het is echt veel spelen met de settings inderdaad. Ik ben er ook nog maar net serieus mee begonnen. Van YouTube kan je al veel leren! :D

Wat ik me nog kan herrineren van een filmpje is dat je altijd in een 123 volgorde moet instellen.

1 Diafragma (welke scherptestelling? Portret/landschap)
2 Sluitertijd (bewegend onderwerp/stilleven)
3 Iso (extra backup indien minder licht)

Al weet ik niet meer zeker welke eerst kwam van sluitertijd/diafragma _O-

Dit werkte voor mij heel erg goed om de juiste balans te vinden :j

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:04

Wat ik cursisten altijd leer, is dat je als eerst instelt wat het belangrijkste is in de foto. Wil je een foto met bijv een wazige achtergrond, dan als eerst diafragma. Wil je een bijv een actie foto maken, dan als eerst sluitertijd.

Maar inprincipe is daar geen goed of fout in, als het maar voor jou werkt :D

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:21

Melewel94 schreef:
Welkom! :D

Het is echt veel spelen met de settings inderdaad. Ik ben er ook nog maar net serieus mee begonnen. Van YouTube kan je al veel leren! :D

Wat ik me nog kan herrineren van een filmpje is dat je altijd in een 123 volgorde moet instellen.

1 Diafragma (welke scherptestelling? Portret/landschap)
2 Sluitertijd (bewegend onderwerp/stilleven)
3 Iso (extra backup indien minder licht)

Al weet ik niet meer zeker welke eerst kwam van sluitertijd/diafragma _O-

Dit werkte voor mij heel erg goed om de juiste balans te vinden :j

Inderdaad, op YouTube is ontzettend veel te vinden. Goed idee om zo'n volgorde te hebben. Nu draaide ik maar ergens aan en dan als het weer te donker was draaide ik weer ergens anders aan :')

Gianti schreef:
Wat ik cursisten altijd leer, is dat je als eerst instelt wat het belangrijkste is in de foto. Wil je een foto met bijv een wazige achtergrond, dan als eerst diafragma. Wil je een bijv een actie foto maken, dan als eerst sluitertijd.

Maar inprincipe is daar geen goed of fout in, als het maar voor jou werkt :D

Ohja, dat klinkt erg logisch inderdaad! Ik hoop op wat actie foto's dus zal dan denk ik op de sluitertijd focussen. Wat voor sluitertijd raden jullie aan voor galopperende paarden? Is het dan het beste gewoon te gaan voor het allerhoogste, of heeft dan ook een nadeel?

Waarschijnlijk zal het de hele dag regenen, dus dan volgende week maar met de camera de wei in -O-

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:59

Ik heb een tijdje terug een stukje erover getypt hier. Misschien heb je daar wat aan :D als je op geplaatst onder mijn naam klikt, dan kom je bij alleen mijn berichten en zoek dan het langste bericht hahaha.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:28

jornymarlou schreef:
Hallo allemaal! Is er plek voor een nieuwe hobby fotograaf in spe om zich te melden? :)

Ik kijk uit naar jullie foto's en om elkaar tips te geven!

Ik wil graag fotografie op gaan pakken met de camera die wij thuis al een tijdje hebben liggen, Nikon D3200 met 18 - 55 mm lens en een Sigma lens 18 - 200 mm. Ik wil morgen afhankelijk van het weer wat foto's gaan maken van ons veulentje Moos. Ik heb 'm vorige week er al eens bij gepakt, heb toen voor het eerst op manual geschoten en het was niet altijd een even groot succes - veel bezig geweest met het testen van de settings. Nu wat tutorials verder voel ik me er al wat zekerder in, ben benieuwd wat morgen brengt!

Hier wat foto's van vorige week. Ik heb ze alle drie een beetje bewerkt in Photoshop. Het is me bij de foto's van Moos al erg duidelijk dat ik met een te hoge ISO waarde heb geschoten, aangezien ze erg korrelig zijn.

[ [url=m/091IYe.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RoLAcF.png]Afbeelding[/url] ]

(Deze lucht bevalt me nog niet heel erg haha)
[ [url=m/TUe3zz.png]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Welkom ook :D

Heb je weleens met je diafragma gespeeld? Daar worden je foto s gelijk al een stukje donkerder van.


Gianti ik zou jou de originele foto nog mailen :oo Helemaal niet aan gedacht. Heb mijn camera wederom niet bij de hand en bok altijd op mijn telefoon. En je wilde me nog wel liefst helpen :') Ik ben er inmiddels wel achter dat het aan mijn iets te enthousiaste diafragma ligt. Heb heb nu wat hoger gezet en nu worden ze wel scherp!

Weer eventjes een foto geschoten van mijn buurmeisje. Commentaar mag zeker , graag zelfs!

Zag later pas dat er een auto rechts stond, was me niet opgevallen helaas. Let niet op de officiële naam. _O- Ik ben nog helemaal niet officieel en zet niemand anders dan mijn buurmeisje en neefjes op de foto want ben nog verre van fatsoenlijke foto's. Maar die heb ik er even opgezet omdat ik hem naar iemand gestuurd had. :')

Afbeelding