[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:23

CalipsoLover schreef:
Heyhey, ik kom hier na een zeer lange tijd ook nog eens binnen vallen. Ik ben van plan om een nieuwe body aan te schaffen aangezien mijn Nikon D3100 van bijna 7 jaar oud niet meer echt doet wat ik wil.
Ik studeer geen fotografie maar wel journalistiek en fotografie is dus een van mijn belangrijke vakken. Ik trek vooral manueel, en ik vind het ook wel fijn om de camera wat mee te nemen naar mijn paard. Maar het is dus vooral voor die fotojournalistiek belangrijk.

Nu ben ik van plan om te vragen of mijn ouders en ik eventueel willen samen leggen voor eentje voor mijn verjaardag, lenzen heb ik genoeg. Ik had graag eentje gewild dat met een Canon 5D mark 3 vergelijkbaar is, ik sta ook open voor tweedehands. Maar helaas ligt mijn budget niet erg hoog en weet ik echt niet meer de dingen over Nikon die ik 3 jaar geleden wist aangezien ik even uit de branche ben gestapt. Iemand die mij kan helpen? Ik zou het budget liever niet meer dan 700 euro willen. Waar moet ik vooral op letten als ik er een tweedehands koop? En natuurlijk welke :p


De directe tegenhanger van de Canon 5d Mark 3 is de Nikon D810 of als je een beetje downgrade de Nikon D750 (die heeft geen tegenhanger in het canon segment). Beide gaan niet lukken voor jouw budget. De D750 zul je voor 1300 euro moeten kunnen vinden tweedehands (een knappe) en de D810 zal ronde 1800 euro liggen (al verouderd model en vaak afgeragd). En dan zul je ook nog moeten investeren in lenzen die compatibel zijn aangezien die fullframe bodies zijn. De D610 is ook een fullframe maar vind ik een vlees nog vis camera.

Voor een budget van 700 euro zou je kunnen kijken maar een tweedehands d7200, dat is een middensegment cropcamera, serieus wel een heel fijne camera. Een D7500 ga je ook tweedehands voor het budget niet redden (maar persoonlijk vind ik de D7200 de betere).

De D500 (high end crop, waanzinnig ding) ligt ver buiten budget. Die volgde de D300s op, maar die is zo oud dat ik daar niet meer in zou investeren (al kun je een mooi exemplaar vinden voor 300 euro).

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:04

Inmiddels is mijn systeemcamera, een nikon J2, toe aan vervanging. Ik gebruik deze al heel wat jaren en het formaat van een systeemcamera in combinatie met de lenzen is gewoon fijn. Je steekt zo even een extra lens in je jaszak terwijl je niks extra's mee hoeftte nemen aan tassen etc.

Nuis het volgens mij zo dat nikon inmiddels een is nieuwe generatie systeemcamera's heeft uitgebracht met ook nieuwe type lenzen. Kortom eigenlijk zoek ik dus naar een compleet nieuwe set. Ziy zelf aan sony of Olympus te de denken. Ik wil er tot zo'n 1000 euro voor uitgeven.

Qua fotografie ben en ik vooral bezig met natuur en cultuur. Dieren vind ik ook geweldig om vast te leggen. Ik heb nu een 10-30 en een 30-110 lens. Iets soortgelijks zou fijn zijn. Al kan dat ook een groeimodel zijn. Heeft iemand tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Nog een kleine toevoeging. Ik fotografeer niet alleen maar door te klikken. Zet hem vaak op de M modus en probeer van alles uit met instellingen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:16

Over de Sony Alpha systeemcamera's mag je me alles vragen, ik heb zelf de a6500 en heb me er redelijk in verdiept. Van de andere merken weet ik vrij weinig helaas. Fuji en Panasonic maken ook prima systeemcamera's.
Maar voor mij, ook omdat ik vooral videografie doe, stak Sony toch wel flink boven de rest uit.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het wellicht fijn is als je je lenzen kan blijven gebruiken, al weet ik niet of die (evt met adapter) op de nieuwe Nikon systeemcamera's passen.

Ik ben iig erg blij met mijn Sony. Heerlijk licht, erg goede fotokwaliteit, rete snel zowel qua scherpstellen als met burst foto's, en de 6500 is ook enorm geschikt voor film waar de eerdere modellen iets minder in uitblinken.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 05:01

Nou ik heb een camera gehaald dus het avontuur kan beginnen...
Heb na veel nadenken en vragen toch gekozen voor een nikon 5300.

Nu zoveel mogelijk proberen te leren en misschien zelfs een cursusje volgen...

Heb net met het ding staan klooie met de puppy van n vriend als model
Afbeelding

Ben er zoo blij mee <3 ookal kan ik nog niks :')

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:37


Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:26

Thats_Me schreef:
Ik kwam deze set tegen https://www.coolblue.nl/product/622691/ ... 210mm.html

Zijn er eigenlijk ook sites waar je goed de verschillende camera's naast elkaar kan zetten om ze te vergelijken?


Ik gebruik meestal tweakers om producten te vergelijken, maar dat hangt natuurlijk eigenlijk beetje zelf vanaf wat je fijn vindt.
Als ik twee camera's ofzo wil vergelijken google ik soms gewoon direct op camera1 vs camera2. Dan komen er soms wel mooie online vergelijkingen uit

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:42

Pabie schreef:
Thats_Me schreef:
Ik kwam deze set tegen https://www.coolblue.nl/product/622691/ ... 210mm.html

Zijn er eigenlijk ook sites waar je goed de verschillende camera's naast elkaar kan zetten om ze te vergelijken?


Ik gebruik meestal tweakers om producten te vergelijken, maar dat hangt natuurlijk eigenlijk beetje zelf vanaf wat je fijn vindt.
Als ik twee camera's ofzo wil vergelijken google ik soms gewoon direct op camera1 vs camera2. Dan komen er soms wel mooie online vergelijkingen uit

Maar vergelijkt dat ook de dingen die echt van belang zijn?

Ik neem gewoon de specs; kopieer die in een excel en zet alle gegevens op de juiste wijze bij elkaar. Zie je in een oogopslag welke relevante specs het beste zijn.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:05

Ikke doet het net als ikke :')

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:31

Ik zoek qua specs een paar camera’s uit die me wel wat lijken, en zoek dan op youtube een aantal reviews en vergelijkingsvlogs op. Daar zie je pas echt goed de voor- en nadelen.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:20

Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een canon 700D. Deze heb ik al een tijd en ben rustig aan het rondkijken naar een upgrade. Welke body/camera raden jullie aan? Blijf wel graag bij een canon :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:50

Van hoog naar laag:
1Dx mkII, 1Dx, 5DmkIV 5Ds, 5D mkIII, 7D mkII, 7D
80D, 70D hier zitten nog wat tussenmodellen bij zoals de 77D.

Het is maar net hoeveel geld je uit wil geven en of je per se nieuw wil of dat je een occasion ook wil overwegen. Ik vind dat je de body moet nemen die zo hoog mogelijk in het rijtje staat die binnen het beoogde budget valt.

Wanneer je op de site van Canon Nederland zoekt naar de specificaties, kun je die knippen en plakken in een excel en dan heb je alle specs overzichtelijk bij elkaar. Kun je voor jezelf afwegen wat echt belangrijk is.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:30

Dankjewel! Heb geen ervaring met occasions maar sta er zeker voor open :) ga eens rondkijken

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:57

Ik heb op dit moment een Nikon D70 (+/- 15.000 clicks) body met deze lenzen:
- Tamron 18-200mm F3.5-6.3
- Nikon 18-70mm F3.5-4.5
- Nikon pancake 50mm 1.8 (alleen handmatig, oud lensje dat ik goedkoop op de kop kon tikken)

Nu kan ik met deze combi prima overweg, maar aangezien de body zo oud is dacht ik dat ik er met een nieuwe body best op vooruit kon gaan?
Kan iemand mij adviseren waar ik nu het best voor kan gaan? Ik fotografeer voornamelijk paarden en honden. De camera hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar 400/500 euro voor de body is toch echt mijn max. Tweedehands is ook geen probleem.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:04

Verschilt de Nikon D7100 veel met de D7200? Er staat er namelijk eentje met een grote korting in een winkel, en twijfel of ik die niet gewoon zou kopen.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:33

CalipsoLover schreef:
Verschilt de Nikon D7100 veel met de D7200? Er staat er namelijk eentje met een grote korting in een winkel, en twijfel of ik die niet gewoon zou kopen.


De processor is het allergrootste verschil tussen de twee camera’s en die zorgt ervoor dat de D7200 Een buffer heeft die 3 keer zo groot is. Zeker van belang wanneer je veel beelden snel achter elkaar schiet. Daarnaast is de AF een stuk verbeterd en is de iso gevoeligheid een stuk groter bij de D7200. Ik zou de 7100 dan ook niet als een serieuze verbetering zien t.o.v. vele camera’s.


Frost schreef:
Ik heb op dit moment een Nikon D70 (+/- 15.000 clicks) body met deze lenzen:
- Tamron 18-200mm F3.5-6.3
- Nikon 18-70mm F3.5-4.5
- Nikon pancake 50mm 1.8 (alleen handmatig, oud lensje dat ik goedkoop op de kop kon tikken)

Nu kan ik met deze combi prima overweg, maar aangezien de body zo oud is dacht ik dat ik er met een nieuwe body best op vooruit kon gaan?
Kan iemand mij adviseren waar ik nu het best voor kan gaan? Ik fotografeer voornamelijk paarden en honden. De camera hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar 400/500 euro voor de body is toch echt mijn max. Tweedehands is ook geen probleem.


Heel eerlijk, ik zou eerst lenzen gaan vervangen. De genoemde Tamron is in mijn mijn ogen van zeer slechte kwaliteit. Het maakt niet uit op welke body je deze knoopt, de beelden gaan nooit van mooie kwaliteit zijn. Sterker nog, wanneer je deze op een D500 knoopt, dan valt de slechte beeldkwaliteit alleen maar meer op.

Wanneer je naar een nieuwe body gaat kijken dan kun je zoeken naar een goede D7200. Dan werkt je autofocussysteem van de 50mm ook gelijk!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:54

Zojuist naar een andere camera winkel gegaan en die vertelde mij dat het verschil niet heel groot was. Hij staat namelijk wel heel mooi afgeprijsd, voor 555 ipv 750...

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:59

Dat was op termijn toch het plan inderdaad, maar dit zou ik eventueel ook tegelijk met een nieuwe body kunnen doen.

Is de D7200 de enige goede optie? Of is een D7100/D7000 of D5000/D5100 ook een goede vervanger? Waar moet ik vooral op letten qua specificaties van de body?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:33

CalipsoLover schreef:
Zojuist naar een andere camera winkel gegaan en die vertelde mij dat het verschil niet heel groot was. Hij staat namelijk wel heel mooi afgeprijsd, voor 555 ipv 750...


Voor mij zou het verschil er wel toe doen, maar het is net wat je met een camera wilt doen. Ik moet zeggen dat ik 550 voor een occassion van een D7100 aan de bovenkant van het prijssegment vind zitten. 750 euro voor een D7100 is een fantasieprijs. Dit is een model uit 2013! Voor 750 heb je er goede occasion d7200 met garantie bij een gerenommeerde winkel.

Edit:
De 7100 is effectief geen slechte camera. Waar gaat het precies om? De keuze tussen de D7100 of de D7200 seq? Of heb je een budget van 500 euro en wil je daar een 7000-serie voor kopen? In het laatste geval is de D7100 de optie die binnen budget past.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 03-01-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:36

Frost schreef:
Dat was op termijn toch het plan inderdaad, maar dit zou ik eventueel ook tegelijk met een nieuwe body kunnen doen.

Is de D7200 de enige goede optie? Of is een D7100/D7000 of D5000/D5100 ook een goede vervanger? Waar moet ik vooral op letten qua specificaties van de body?


Je zou ook nog kunnen kijken naar een d7100, de 50mm gaat daar ook nog op werken met AF. In de 5000 lijn zou ik niet lager gaan zitten dan de d5300.

A

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:34

Ik zit dus te twijfelen:

-Ik schakel over naar Canon Full Frame 6D of een 5D Mark II of III (al dan niet tweedehands, nog niet zeker) met een nieuwe Canon EF 70-300mm lens en verkoop mijn Nikon lenzen

-Ik blijf bij Nikon, en ga naar een nieuwe D7200 of D7500 en kan mijn lenzen behouden: Sigma 18-200mm (was iets rond de 400 euro) en Nikkor 55-200mm lens (Was tussen de 100-200 euro)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:16

CalipsoLover schreef:
Ik zit dus te twijfelen:

-Ik schakel over naar Canon Full Frame 6D of een 5D Mark II of III (al dan niet tweedehands, nog niet zeker) met een nieuwe Canon EF 70-300mm lens en verkoop mijn Nikon lenzen

-Ik blijf bij Nikon, en ga naar een nieuwe D7200 of D7500 en kan mijn lenzen behouden: Sigma 18-200mm (was iets rond de 400 euro) en Nikkor 55-200mm lens (Was tussen de 100-200 euro)

Zie mijn uitgebreide reactie in het andere topic.
5D mkIII als je voor Canon gaat.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:56

Ik heb verschillende occasions bekeken, maar ben hier niet bekend mee. Zijn er hier bokkers met een occasion of eentje hebben gehad, zijn er dingen om op te letten? Het zou gaan om eentje van Canon :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:15

Ja, ik heb alles tweedehands. Heb een canon 60D via marktplaats gekocht. Van een fotograaf die dit als hobby ernaast deed. (camera verkoop) Ding had 5000 clicks en is nog steeds mijn beste aankoop ooit! <3

Met een 55-250 - 1:4-5.6

Afbeelding

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:46

chriske schreef:
Ik heb verschillende occasions bekeken, maar ben hier niet bekend mee. Zijn er hier bokkers met een occasion of eentje hebben gehad, zijn er dingen om op te letten? Het zou gaan om eentje van Canon :)

Welk type? Welke prijs? aantal clicks? Kale body of met extra's?


CalipsoLover schreef:
Ik zit dus te twijfelen:

-Ik schakel over naar Canon Full Frame 6D of een 5D Mark II of III (al dan niet tweedehands, nog niet zeker) met een nieuwe Canon EF 70-300mm lens en verkoop mijn Nikon lenzen

-Ik blijf bij Nikon, en ga naar een nieuwe D7200 of D7500 en kan mijn lenzen behouden: Sigma 18-200mm (was iets rond de 400 euro) en Nikkor 55-200mm lens (Was tussen de 100-200 euro)

Om het even zuiver te houden, hier het antwoord op je vraag in het lenzen-topic:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -iii-body/
Deze heeft kennelijk een en ander meegemaakt, gezien z'n ranking, maar dan heb je 'm wel in de buurt van je budget.

Bedrijven die ook tweedehands hebben:
https://www.fotokonijnenberg.nl
https://www.cameranu.nl
https://www.kamera-express.nl
Wat me nu zo even te binnen schiet als betrouwbare toko's. Ik heb zeker niet de illusie dat dit alles is :D

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:27

Wat leuk om over de D50 te lezen!
Af en toe gebruik ik deze ook nog en ben dan altijd weer verrast over de kwaliteit vd fotos en wat is die toch lekker licht in de hand!

Later een D300 gekocht en nu wil ik mss een D500, maar vind t wel een hele uitgave.
hoe zijn hier de ervaringen met de D500?