Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:23

Dat jij eerder geen stal toegang had kan ik natuurlijk niets aan doen :+

Hier een schuilstal beter geïsoleerd als ons huis :D
Waar ze rondom kunnen staan. Staat dus niet aan de zijkant perceel.
Bomen op verschillende plekken zodat ze op elk moment van de dag in de schaduw kunnen staan.

Dus ja jij vergelijkt nu jou oude rechttoe wei zonder schaduw en stal maar wilt wel beweren dat die van mij met een pp meer zullen bewegen...


Weet je. Ik laat het hierbij.

Hier nooit een pp. Zie daar alleen maar een voordeel in tegenover een paddock. En moet ik dat als enige optie hebben ga ik cavia's houden...

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:44

Ik vind het opvallend dat er veel bokkers precies weten hoe je ideaal een paard moet houden en als dat niet kan, je maar geen paard moet hebben….
Maar het ene paard is de andere niet en iedereen doet ook andere dingen met hun paard. Als je internationale wedstrijden rijdt, is je stalmanagement anders dan dat je een pensionada en een shetlander in je eigen tuin hebt staan. Iedereen doet het anders en daar is niets mis mee.
Zolang het paard happy, gezond en zonder ongemak is, doet de eigenaar het prima. En dat er dan mensen zijn die vinden dat het anders moet…prima, dan doe je dat toch lekker met je eigen paard!

PP kunnen heel leuk zijn, vooral particuliere pp zijn vaak mooi en netjes. Als het past bij je paard en wat je met je paard doet, is het prima. Maar er is echt niets mis met een stal, paar uur in de paddock, in de zomer beetje weidegang en een portie goede beweging en gerichte training. Als dat tenminste bij het paard past….

Zolang een paard het goed heeft en er geen mishandeling of verwaarlozing plaats vindt, is er geen enkele reden voor moraalridders om er perse van alles van te vinden. Er zijn vele manieren van paarden houden!

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:48

Ibbel schreef:
Tja, wat ik al een paar keer geschreven heb, ik had ze vroeger 'klassiek' en zie ze nu meer lopen.

Ook omdat ze nu ook tijdens het hapje-stapje in de wei grazen óók naar stal moeten om te drinken en vroeger de luxe hadden van een toog in de wei (waar ze ook uren stonden niks te doen - ouwehoeren aan de bar, noemden we dat). En om te schuilen/schaduw op te zoeken (wat ze vroeger sowieso niet konden) kunnen ze nu ook de wei uit en naar stal, en dat doen ze ook, dus lopen ze ook meer.

En ik ben niet de enige met die ervaring.

Dat is niet waar het mij om ging :) sommige paarden vallen echt enorm af in zo'n setting, omdat ze de rust niet kunnen vinden, steeds bij voerplekken weggejaagd worden, of simpelweg veel minder sober zijn dan de rest van de groep, en de rest bevangen staat terwijl deze paarden nog steeds te mager zijn.

Er zijn meer elementen tot welzijn dan alleen meer lopen :)


BoktVerlaten schreef:
Ik vind het opvallend dat er veel bokkers precies weten hoe je ideaal een paard moet houden en als dat niet kan, je maar geen paard moet hebben….
Maar het ene paard is de andere niet en iedereen doet ook andere dingen met hun paard. Als je internationale wedstrijden rijdt, is je stalmanagement anders dan dat je een pensionada en een shetlander in je eigen tuin hebt staan. Iedereen doet het anders en daar is niets mis mee.
Zolang het paard happy, gezond en zonder ongemak is, doet de eigenaar het prima. En dat er dan mensen zijn die vinden dat het anders moet…prima, dan doe je dat toch lekker met je eigen paard!

PP kunnen heel leuk zijn, vooral particuliere pp zijn vaak mooi en netjes. Als het past bij je paard en wat je met je paard doet, is het prima. Maar er is echt niets mis met een stal, paar uur in de paddock, in de zomer beetje weidegang en een portie goede beweging en gerichte training. Als dat tenminste bij het paard past….

Zolang een paard het goed heeft en er geen mishandeling of verwaarlozing plaats vindt, is er geen enkele reden voor moraalridders om er perse van alles van te vinden. Er zijn vele manieren van paarden houden!

Dit idd....... een en ander ligt imo genuanceerder dan het hier op bokt vaak gepresenteerd wordt. Kijk gewoon naar je paard :)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:52

De enige juiste conclusie. :j

Én kijk naar jezelf, want een PP kan ook net zo goed niet bij de eigenaar passen. En ook dat is oké. :j

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:56

Avalanche schreef:
Dat is niet waar het mij om ging :) sommige paarden vallen echt enorm af in zo'n setting, omdat ze de rust niet kunnen vinden, steeds bij voerplekken weggejaagd worden, of simpelweg veel minder sober zijn dan de rest van de groep, en de rest bevangen staat terwijl deze paarden nog steeds te mager zijn.

Er zijn meer elementen tot welzijn dan alleen meer lopen :)


Nee, maar mij ging het er in deze reactie puur om de stelling dat een PP niet tot bewegen zou uitnodigen. En dat is niet mijn ervaring.

Dat een PP zaligmakend is roep ik ook nergens.

Ik heb ook geen PP, maar wel iets dat er op lijkt, in de zin van een track (omdat de wei nu gewoon echt even een paar maanden dicht moet omdat er bemest moet worden, en het gras moet groeien, ook met anderhalve hectare wei), zandpaddocks, verharding en ook nog wat 'nice to haves' zoals een poel en een heuveltje.

Als alternatief voor gewone individuele vierkantjes paddock zie ik de meerwaarde van een PP - mits er voldoende ruimte is. Mochten daar ook nog winterweides aan vast zitten, prachtig.

Maar wel met voldoende ruimte, en met stabiele kuddes met gelijke voerbehoeftes. Een PP werkt niet met kuddes waarbij de ene ruim gevoerd moet worden en de ander van de lucht dik wordt.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:06

Thanks Leo :)

Nu precies Ibbel en dat is mijn probleem. Ik heb een paard die best veel eet en dat ook gewoon nodig heeft. Die zou in een PP enorm vermageren. Er zijn paarden die bv overdag heel blij zijn met een soort PP, maar toch wel graag 's nachts op stal staan, omdat ze anders de rust niet goed kunnen vinden.

Ik zou graag wat meer nuance zien en flexibiliteit. Niet alles werkt voor ieder paard. Een PP voor warmbloeden gaat niet succesvol zijn voor een Tinker of Haflinger.

Een tijdje terug begon iemand hier in de buurt met een PP maar zonder dekens en ijzers. Veel succes dan joh, maar die van mij heeft echt een deken nodig en ik wil de keus kunnen maken of ijzers nodig zijn of niet. En dat is wat ik van dit hele verhaal zo jammer vind.

Het idee is leuk, maar de uitvoering is helaas nog steeds veel te eenzijdig en te weinig flexibel. En er is maar één type paard wat er momenteel echt gedijt.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:22

Ibbel schreef:
Nee, maar mij ging het er in deze reactie puur om de stelling dat een PP niet tot bewegen zou uitnodigen. En dat is niet mijn ervaring.

Dat een PP zaligmakend is roep ik ook nergens.


Nee, het ging over méér bewegen, dat werd beweerd en daar reageerde dp op.
En daar heb ik ook al over geschreven dat hier het pad niet uitnodigde tot méér bewegen, maar dat werd tegengesproken
Of het gaat over winterweides en paddocks. Ja, dan vind ik een pp idee vaak een toevoeging. Voor de zomer niet.

Maar hier zijn de zandpaddocks nu gewoon droog hoor? Dat zag ik voorbij komen dat dat normaal is dat het nu nat is. Zelfs hier op zeiknatte grond niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:45

Oké misschien een domme opmerking, maar dan hoor ik dat vast heel snel hier :+ Vinden paarden het niet juist fijn om ver om zich heen te kunnen kijken ook, dat ze zich fijner voelen in grotere open plekken? Uiteraard met schuilmogelijkheden dmv bomen of een schuilstal? En ik blijf erbij; 'ge ouwe ho er' op een pad van een paar meter breed geniet niet mijn voorkeur. Wat ik wel mooi vond als voorbeeld van een PP is de combinatie van een track met daarbij weides of grote open plaatsen waar ze de ruimte hebben om te spelen, rondjes te rennen, maar ook elkaar uit de weg kunnen gaan maar elkaar niet uit het zicht verliezen.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:54

Gelukkig hoeft niet iedereen op dezelfde manier zijn paard te houden en mag hij zijn eigen ding doen. ;) Ik zou niet blij worden en mijn paard ook niet van hoe andere dat aanpakken, maar gelukkig mag ik mijn ding doen en mijn buurman het zijne. Ik krijg hartzeer van "even in de binnenbak wanneer het sneeuwt" - want dat wordt dan aangevuld "en op zondag, want dan neemt de staleigenaar ook even een rustdag" - en meerdere dagen regen "want anders lopen ze de weide kapot". Dat betekent in concreto dat de paarden gewoon veel langer en veel meer op stal staan dan initieel gepland. De mijne mag ook op stal, zijn deur staat gewoon open :D. Ik ben helemaal niet tegen een deftige weide en enkele uren stal, ik wil het gewoon zelf liefst niét voor mijn paard?

En de ene PP is zéker de andere niet, net zoals de ene zijn weide niet dezelfde ondergrond, vorm en onderhoud heeft als de andere zijn weide. Een beetje nuance is fijn, liefst zelfs van beide kanten

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:06

Oh bij mij gaan ze met sneeuw ook gewoon naar buiten hoor. Ik was verbaasd hoe gek die zwarte deed, bedacht toen dat hij met blote voeten natuurlijk veel meer grip heeft dan met de ijzers eerder, dus nu durft hij :j

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:35

Ja toen even in de binnenbak met sneeuw vond ik op pension voor die paar keer prima. Andere stallen doen dat van oktober tot april. Want het ging om weide niet om zand.
Daar was dat niet op zondag of met regen of wat ook.

Mijn eigen paarden gaan met sneeuw ook gewoon naar buiten.
En ja goed voor mijn gras is dat niet. Maar dat trekt wel weer bij.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:43

Adelaide71 schreef:
Oké misschien een domme opmerking, maar dan hoor ik dat vast heel snel hier :+ Vinden paarden het niet juist fijn om ver om zich heen te kunnen kijken ook, dat ze zich fijner voelen in grotere open plekken? Uiteraard met schuilmogelijkheden dmv bomen of een schuilstal? En ik blijf erbij; 'ge ouwe ho er' op een pad van een paar meter breed geniet niet mijn voorkeur. Wat ik wel mooi vond als voorbeeld van een PP is de combinatie van een track met daarbij weides of grote open plaatsen waar ze de ruimte hebben om te spelen, rondjes te rennen, maar ook elkaar uit de weg kunnen gaan maar elkaar niet uit het zicht verliezen.


De mijne is veel schrikkeriger in een open veld... Zo veel mensen paarden zoveel wensen :')

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:24

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:
Je "ziet" het echt niet hè :))

Dat geeft op zich niet natuurlijk, maar ik vind het wel jammer want je klinkt er nu zo negatief over.....
Die interessante plekjes blijven interessant. Want met verschillende voerpunten, verschillende weitjes, verschillende plekken....blijven ze toch steeds rondlopen om te zien of er ergens iets te halen valt. Is het hooi in die andere bak lekkerder? Staat er een poortje naar een wei open? Valt er nog wat te snoepen?

je bedoelt is dat grasje daar nu lekkerder dan een uur geleden?

Ja, 100 meter is 100 meter. Daarom leg je juist die paden aan: zodat ze méér dan die 100 rechte meters moeten lopen, om ergens te komen :)* En stom genoeg vinden ze dat nog hartstikke leuk ook, op pad gaan. Maar dat heb je zelf ook, dat het leuker wandelen is over afwisselende paadjes dan over een stuk open grasland.

daar ben ik ook vast een rare in.
Maar ik kan zelf helaas maar 2, tot max 3 kilometer wandelen (op een goede dag)
Ik heb dus al regelmatig de routes gevolgd in de groote Peel met die afstanden en vind er geen zak meer aan. Want het is niet afwisselend, het is steeds hetzelfde....
dus geen verschil met idd een saaie wei, dat is ook hetzelfde, dat klopt. Maar wel overal grasjes


Als je met 1 hooibak + waterpunt bij de stal werkt dan maak je natuurlijk geen optimaal gebruik van het concept. Maar ook dan zie ik hier dat ze toch nog lekker aan de wandel gaan. En grasjes opsnorren op de paden :)


Dus eigenlijk zeg ik, je ziet het echt niet hè :D
dat de weide paarden de hele dag wandelen niet bij een voer hangen want die staat er niet :P

Vorig jaar lag er hier lange tijd veel sneeuw.
Dikke laag ijzel eronder dus gras opzoeken was er niet bij.
Uiteraard krijgen ze dan hooi.
En wat zie ik...paarden die niet bewegen....


Natuurlijk zie je dan paarden die niet bewegen....er is op dat terrein dan immers niets interessants om naartoe te bewegen, behalve dat hooi :=

Voordat ik hier aan huis paden heb gemaakt, altijd op stallen gestaan waar ze jaarrond buiten liepen. Ook dat ze in de winter op de wei gingen. Ik ga geen mening lopen spuien zonder daadwerkelijke praktijk ervaring te kunnen vergelijken :=

Het is niet fijn als ze veel op stal staan.

Al een stuk fijner als ze een fatsoenlijke paddock hebben waar ze de benen goed kunnen strekken.
(wel met vrij toegankelijke schuilstal graag)

Nog fijner als ze lekker de wei op kunnen, en kunnen grazen. Helemaal prima....maar het kan altijd beter O:)

Namelijk dus een wei / paddock met verrijking. Met paden, een PP principe.
Die paden hoeven helemaal geen zandpaden te zijn, en de paarden hoeven absoluut niet altijd op het zand te lopen om toch gewoon met paden te kunnen werken. Zoals de meeste mensen met weidepaarden hun terrein in verschillende stukken wei verdelen (om af te kunnen wisselen) hebben wij dit hier ook gedaan - alleen is dan 1 stuk wei geen vierkant, maar een pad, zo zie ik het :)

We hebben hier zo'n 7500m2 weide, verdeeld in 4 stukken wei, en een pad er omheen en tussendoor.
De track is zeg maar het weitje dat ze kapot mogen lopen :)

Daarnaast nog 2 stalgebouwtjes waar ze vrij in en uit kunnen lopen, verschillende stukjes bestrating en zand, alles met elkaar verbonden door zeg maar een soort grote volte van zand.

Ze kunnen altijd in en rond de stal scharrelen, het pad is het weitje dat ze kapot mogen lopen, zoals zoveel weide-paarden ook een stukje winterwei krijgen. En bij een redelijk stevige bodem kunnen ze ook in herfst / winter / voorjaar een paar uur op de wei. Meer dan een paar uur per dag op de wei is toch niet wenselijk voor ponies.

In de uren dat er een wei open staat gaan ze er dan nog vaak vanaf om lekker op de 1 of andere uithoek van het pad te gaan staan soezen. Dat vind ik het grootste voordeel: dat ze toch het hele terrein over kunnen en niet begrensd zijn door het stukje van de wei dat op dat moment open staat. Want je ziet dat ze toch wel voorkeuren hebben waar ze graag hangen, dat ze favoriete stukken wei hebben daarvoor.


Daar maak je dan gewoon je pad langs en daar zorg je voor een goede bodem :)

Bij pensionstallen met alleen maar saaie weide was het dan wel balen als ze op de andere wei gingen en niet meer naar hun favoriete hangplek(ken) konden.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:26

Leo schreef:
Nikass schreef:
Maar het is wel jammer dat een pp het een soort van legitiem maakt om paarden te houden op te weinig ruimte.
Waarom moet je drie paarden kunnen houden op 3000m2?


Mee eens, maar op menig pensionstal is het wel algemeen geaccepteerd dat er paarden 4 uur alleen op een rechthoek staan van 10x5, daarna terug naar hun 4x3. Dan heb je 3 paarden op totaal 150m3 + 36m3. Heel zwart/wit gezien.
Dan heb ik ze liever met zn 3en op een uitdagend ingedeeld 3000m2.

Ik richtte me net op jou omdat ik de indruk gewekt kreeg in jouw berichten dat alle mensen die voorstander zijn van PP meteen het PP het antwoord op alles vinden. Dat vind ik niet, al kan het vaak wel voor meer paarden een uitkomst zijn dan je vooraf misschien zou denken. Maar er zijn vele alternatieven die ook passend kunnen zijn. Excuus als ik het verkeerd geïnterpreteerd had. :)


Geen probleem, het kan ook aan mij liggen.
Ik denk dat we het eigenlijk gewoon eens zijn, dat veel huisvesting helaas niet voldoet.
En wat wèl voldoet, dan maakt het niet meer zoveel uit of het wel of geen op is.

Ik ken wel een kleine pp waar twee pony's staan. Ik kan me in dat geval wel voorstellen dat het pp principe goed werkt. De pony's mogen niet continu op gras, en worden gestimuleerd toch wat te bewegen op het relatief kleine stuk.

Ik vind het principe van een pp ook wel goed, maar door de bedenker werd bijvoorbeeld aangegeven dat paden 6 meter breed moeten zijn. Dit lijkt mij ook nodig ivm veiligheid, maar zo'n uitvoering heb ik nog nooit gezien.

Daarnaast moet je een kudde hebben waarin elk paard dezelfde behoeften heeft.
Het paard dat bij ons het meeste moet eten (wordt snel mager) is laagste in rangorde en krijgt in welke kudde dan ook, altijd het minste. Wil je haar toch voldoende geven dan kun je de andere paarden wegrollen.
Bovendien blijft er toch altijd strijd en krijgt zij nooit voldoende rust.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:32

Ja het moet wel bij elkaar passen :j

Maar dat is in een weide in principe natuurlijk ook zo. Daar werkt het ook niet om een kudde van warmbloed sportpaarden samen te zetten met Shetten of gevoelige koudbloedjes.

Voordeel van een PP / tracks met verschillende types heb ik hier al in meerdere samenstellingen ervaren: alles kan in principe samen staan op de track (met stal + verharding + paddock) dag en nacht. En de dieren met meer graasbehoefte kunnen overdag dan gewoon langer op de wei staan, terwijl de dieren die niet goed tegen gras kunnen, via het pad nog gewoon mee kunnen lopen.

Die zoeken dan hier en daar sprietjes gras, blijven niet alleen achter, en het hele spul is dan in principe gewoon samen aan het grazen maar de hoeveelheid gras die ze binnen krijgen is totaal verschillend :)

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:39

Ibbel schreef:
Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ze hier écht veel meer lopen dan toen ik ze nog gewoon in de wei opsloot waar ook hun automatische drinkbak hing.
Nu lopen ze, ook met het hooi in hooinetten bij stal, nog steeds heel regelmatig een rondje track (750 meter), zelfs als de hooinetten nog niet leeg zijn.


Ik geloof wel dat dat zo kan zijn, maar zal altijd afhankelijk zijn van de soort pp en de soort weide.
Mijn paard heeft een tijdje in de riante positie gestaan dat ze een weide van drie hectare ter beschikking had met drie andere paarden. Twee daarvan gingen om 5 uur s middags naar binnen, en zij bleef met één maatje dag en nacht buiten.
Geen vierkante weide, maar een heel lang stuk. Er stond overvloedig dik gras.
Mijn paard had bij wijze van spreken kunnen overleven als ze op één plek was blijven staan.
Maar ze liepen werkelijk continu.
Veel paarden kunnen niet tegen zoveel gras. Voor mijn paard is het het beste wat je kunt hebben, op gras blijft ze veel beter op gewicht dan op hooi.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:24

Sowieso merk ik hier ook wel dat de factor "uitzicht" ook heel veel doet om ze aan het lopen te krijgen :j

Hier ook een langgerekt stuk (2 langgerekte stukken eigen, want zeg maar 1 stuk akker dat weiland is en 1 stuk dijkwei) en dan blijven ze constant een beetje "migreren" over hun domein. De favoriete plekken lijf ik dan in bij de track zodat ze daar altijd gebruik van kunnen maken.

Nu met de mini is het wel waardeloos hoor, want die kunnen natuurlijk weinig gras hebben voordat ze weer met een dikke nek staan en gaan schuren.... en Mareentje is tegen de 30 dus die kan juist wel een hapje extra gebruiken.

Ik heb voor de mini een track-binnen-de-track gemaakt zodat ze toch rond kan lopen (fijner dan zo'n geestdodende postzegel) en Rena altijd kan zien terwijl Reentje dan de rest van de track heeft en op de wei mag. Of ik hou de mini gewoon op de hele basis van de track en sluit Rena dan op in de wei voor een dagdeel. Soms mag de mini mee op graziger stukken voor een uurtje of wat :)

Zo kan je toch een beetje afwisselen zodat ze een beetje fruitig tussen de oortjes blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:32

JudithGigi schreef:
Adelaide71 schreef:
Oké misschien een domme opmerking, maar dan hoor ik dat vast heel snel hier :+ Vinden paarden het niet juist fijn om ver om zich heen te kunnen kijken ook, dat ze zich fijner voelen in grotere open plekken? Uiteraard met schuilmogelijkheden dmv bomen of een schuilstal? En ik blijf erbij; 'ge ouwe ho er' op een pad van een paar meter breed geniet niet mijn voorkeur. Wat ik wel mooi vond als voorbeeld van een PP is de combinatie van een track met daarbij weides of grote open plaatsen waar ze de ruimte hebben om te spelen, rondjes te rennen, maar ook elkaar uit de weg kunnen gaan maar elkaar niet uit het zicht verliezen.


De mijne is veel schrikkeriger in een open veld... Zo veel mensen paarden zoveel wensen :')


O ja dat kan natuurlijk. Maar dacht dat paarden over het algemeen graag een wijds uitzicht hebben; iets met gevaar overzien.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:42

Ik merk hier dat ze vooral de keuze fijn vinden. Middenin een open veld heb je natuurlijk ook niks van beschutting.... en beschutting hebben vinden ze toch ook wel vaak fijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:56

pmarena schreef:
Ik merk hier dat ze vooral de keuze fijn vinden. Middenin een open veld heb je natuurlijk ook niks van beschutting.... en beschutting hebben vinden ze toch ook wel vaak fijn :j


Ja exact, dan hebben ze de keuze om de beschutting op te zoeken.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:22

Ik heb het idee dat ze hier het liefst met beschutting achter zich staan, en dat ze dan voor goed van zich af kunnen kijken / de ruimte hebben om weg te rennen zeg maar.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:01

Adelaide71 schreef:
JudithGigi schreef:


De mijne is veel schrikkeriger in een open veld... Zo veel mensen paarden zoveel wensen :')


O ja dat kan natuurlijk. Maar dacht dat paarden over het algemeen graag een wijds uitzicht hebben; iets met gevaar overzien.


Probleem is natuurlijk dat je zelf ook heel kwetsbaar bent in zo'n open veld, omdat het gevaar jou ook goed kan zien.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:05

De wilde paarden die rondom de kerncentrale Tsjernobyl leven, schuilen in de verlaten huizen en schuren. Vond ik opvallend, omdat ik ook altijd dacht dat ze liever op de open vlaktes zouden zijn. Maar in de nacht dus zeker liever niet.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:40

fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid

Je mag mijn dikkert wel een tijdje lenen hoor op je 'ideale situatie'. Kijken hoe snel je bedenkt dat weide voor het beeld heel tof is maar echt niet werkt voor ieder paard

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:32

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.


Je column leest lekker weg, maar qua inhoud vind ik hem echt niet goed onderbouwt en te kort door de bocht. Slechte generaliserende conclusie.

Wat een negatieve en ongenuanceerde mening heb jij. Jammer.

Er zijn heel veel plekken waar ze echt een mooi leefgebied hebben gemaakt voor de paarden.

FelineHoi heeft een serie prachtige blogs gemaakt waarbij ze een aantal heel mooi uitgevoerde Paddock Paradises bezocht heeft waar paarden onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer, prachtig aangelegde looproutes met vaak ook eetbare beplanting langs de tracks. Zie you tube zoekterm "inspiratie huisvesting Felinehoi"

Of paarden ook nog toegang hebben tot gras verschilt van plek tot plek en is mede afhankelijk van de gezondheid van de paarden die er lopen. Echt het kijken waard.

Veel paarden kunnen prima een aantal uren per dag op het gras. Maar niet een hele dag of 24/7.

Ik denk dat een ruim en goed opgezet paddock paradise echt een verrijking is voor de leefomgeving een groot deel van het jaar ten opzichte van 12-16 uur in een box van 3 bij 3,5 en 8 uur (als ze al zo lang naar buiten mogen) op een zandpaddock van 20 bij 20 met 1 tot 4 ander paarden.

Want op veel plekken kunnen paarden van november t/m maart niet op de wei zonder dat die wei vertrapt wordt tot een diepe zwarte modderbende.

Daarnaast is er een groep pony's en paarden die problemen hebben gekregen of krijgen op gras. Zwaar overgewicht, insulineresistentie, hoefbevangenheid, jeuk. Spierproblemen, herhaaldelijk koliek. Voor dit soort paarden is een mooi uitgevoerd en onderhouden pp echt een uitbreiding van hun leefruimte t.o.v. de saaie kleine zandpaddock waar ze anders een groot deel van de dag tot 24/7 hun leven moeten uitzingen.

Je hebt nergens in jouw stuk en jouw reacties hier blijk van kennis en inzicht gegeven van deze doelgroep.

Afbeelding
Dit is ons Paddock Paradijs.
Zand, drainage, wadi's, mini heuveltje, ruimere zandpaddock van 14 bij 28 met ruim verharding rondom de (inloop)stal, schuiltent en afdak als droge schuilplekken. Daarnaast nog natuurlijk beschutting/schaduw van de bomen.

Achter deze track ligt nog meer dan 2ha gras voor weidegang en ruwvoerwinning.

Ik kan oprecht zeggen dat mijn paarden blijer zijn met de extra leefruimte, dan dat ze ee deel van het jaar alleen in de leefpaddock van ongeveer 900m2 moeten blijven.
Tuurlijk zouden ze graag ook 24/7 vrij het gras op willen lopen, maar dat is gezondheidstechnisch niet verstandig en vanwege de in de winter te zacht wordende bodem ook niet mogelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En helaas wordt het ook wel eens extreem nat:
Afbeelding
Maar ze lopen altijd nog achoon en droog op de verharding rond de stal en dankzij de drainage, wadi's en een systeem met dompelpompen krijgen we het binnen 1 a 2 dagen ook weer droog en wordt het geen modderbende.

Afbeelding