Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:35


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:39

Ieder slecht onderhouden stuk als huisvesting is geen goed idee ;-)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:39

Ik vind je column eigenlijk niet zo goed.
Het is te vergelijken met een verhaal over een weiland op kleigrond welke niet wordt onderhouden waarvan de paarden in de drek staan of een stal van 3 bij 3 welke niet wordt uitgemest.

Een paddock Paradise staat namelijk niet voor een overbegroeid terrein met een vieze vijver en veel muggen.

Normaal onderhoud is voor iedere vorm van paarden houden wel een vereiste :)

tootje71

Berichten: 5095
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:42

Is ook mijn mening ,onderhoud hoort er bij , zo te lezen hebben ze alles op hun beloop gelaten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:45

Ik vind je column ook erg generaliserend en niet sterk.
Je baseert je idee dus op één voorbeeld en dat is ook nog eens geen goed voorbeeld.
Je zou de volgende keer misschien wat meer research kunnen doen voor je het concept beoordeeld :j

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:46

Dus jij baseert jouw mening op een steekproef van 1 slecht onderhouden paddock paradise en paarden die toevallig bij het hek staan naar het erf.
Lijkt er op dat je je hebt aangemeld voor de clicks.

Als je echt objectief wilt schrijven steek er dan wat meer tijd in en bezoek meerdere pp's. Of past dat niet in je straatje dat je paarden echt wel gelukkiger zijn 's avonds op stal.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:47

Ik vind het vooral een verhaaltje over een paddock paradise wat door de eigenaresse nogal is verslonsd, en ik denk dat jij een duidelijke (andere) mening hebt over hoe je jouw paard wilt houden :)

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:47

Dit klinkt meer als een onderhoud probleem dan een paddock paradise probleem :')

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:48

Zonder onderhoud vervalt alles aan de natuur. Hoe meet iemand of een paard gelukkiger is op een paddock paradise 24/7/365, of s,nachts opstal en overdag voldoende buiten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:49

Tenzij de vriendin verzonnen is, vermoed ik zomaar dat vriendin héél snel geen vriendin meer is :+

Lekker vriendin ben jij, om iemand zo te kakken te zetten.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:51

Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:53

Ik ga mee met bovenstaande reacties.

En ben groot fan van op zijn minst een looppad rond de wei, dat maakt de weidegang zo veel leuker en interessanter voor een paard :j En liever dat ze als extra ruimte tijdens slecht weer dat looppad kapot mogen lopen tot dat "zware zwarte zand" en daar nog de benen kunnen strekken, dan dat ze alleen maar op een paddockje mogen en/of op een stukje kapotgelopen wei, toch...?

Zo'n pad en andere verrijking zijn gewoon een goed idee, of mensen het nu "stom nieuwerwets" vinden of niet :)

Maar dat heb je zelf ook gezien volgens het begin van je column, dus eigenlijk weet je het wel dat het erg leuk voor de paarden is, als je het een beetje bijhoudt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:56

Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:00

MariaVerspek schreef:
Voor Nieuwshorse schreef ik deze column:

[url]
https://nieuws.horse/2023/03/05/is-een- ... -paradijs/[/url]

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Mijn mening? Dat je met 1 ervaring een hele groep stallen/mensen/paardeneigenaren over 1 kant scheert en ik dat niet heel serieus kan nemen.
Slecht onderhoud gaat nergens werken, op welke stal dan ook. Ik heb op genoeg stallen gestaan waar slecht onderhoud was, gaten in het dak boven de stal zaten (fijn hoor, je paard dan op stal wanneer het zeikt van de regent) of er een kleine paddock was met een zware bodem, waar in de winter 20 paarden mee moesten doen. Maakt dat alle stallen slecht waar de paarden 's nachts op stal staan en overdag in een paddock? Nee, dat maakt díe specifieke stallen niet goed. Andere stallen kunnen het prima op orde hebben.

Het zou je sieren om je blik te verruimen en niet alle stallen over 1 kam te scheren op basis van 1 ervaring van slecht onderhoud. Ga eens kijken naar stallen die wel onderhoud uitvoeren, die elke dag bezig zijn met het optimaliseren van hun plek. En schrijf dan nog eens een column als tegenhanger :)

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 09:07

Adelaide71 schreef:
Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?



En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:09

MariaVerspek schreef:
Adelaide71 schreef:
Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?



En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...

Vooroordeel.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:11

pmarena schreef:
Ik ga mee met bovenstaande reacties.

En ben groot fan van op zijn minst een looppad rond de wei, dat maakt de weidegang zo veel leuker en interessanter voor een paard :j En liever dat ze als extra ruimte tijdens slecht weer dat looppad kapot mogen lopen tot dat "zware zwarte zand" en daar nog de benen kunnen strekken, dan dat ze alleen maar op een paddockje mogen en/of op een stukje kapotgelopen wei, toch...?

Zo'n pad en andere verrijking zijn gewoon een goed idee, of mensen het nu "stom nieuwerwets" vinden of niet :)


Maar maakt dat pad de weidegang echt leuker voor de paarden of vind jij het leuker? Mijn paard en de rest van haar kudde zullen niet van de weide afgaan een pad op. Sterker nog, de groep die 24/7 buiten staat komt pas van de weide af als ze gehaald worden. Die gaan uit zichzelf niet een pad op (behalve het stukje wat graspad is om daar te eten) en blijven grazen in het grote land. Ja, als het gras op is gaan ze zoeken naar eten.

Ik vind het nuttig om paarden meer te laten bewegen als ze geen groot weiland hebben en alleen hooi te eten hebben, zodat ze niet alleen maar stil blijven staan op 1 punt. Maar in het weiland staan ze hier juist niet stil, maar zijn de hele dag aan het bewegen.

Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-03-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 09:12

Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:12

MariaVerspek schreef:
Adelaide71 schreef:
Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?



En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...



Geen gras op een paddock paradise?? Volgens mij is dat echt onzin. Ik ken genoeg paddock paradises die ook gras hebben.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:13

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.


Dit ene geval klinkt zeker niet als een “paradijs” maar in je column komt het over alsof het altijd zo is en dat is gewoon niet waar.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:14

MariaVerspek schreef:
En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...


Welk paddock paradise? Dat van die 'vriendin' van je?
Dat van mij? Dat van Daihyo? Of die van Pietje of die van Marietje 'van horen zeggen'?
Of die van de Paardenkamp?

Hoeveel PP's heb jij nou eigenlijk gezien? Eén, zo te horen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:19

Ik zou niet graag een column schrijvende vriendin willen hebben, concludeer ik hier uit. Ik praat liever met, en niet over mensen.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:24

Maar dit kun je toch niet serieus nemen!? :')

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:25

Ir111 schreef:
Maar dit kun je toch niet serieus nemen!? :')


Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:28

Het is natuurlijk niet zo dat elk paddock paradise zo'n zooitje is als die van je "vriendin". Alles valt en staat met goed onderhoud. Maar dat geldt net zo goed voor paarden die op stal staan en overdag in hun eigen, modderige postzegel paddockje staan.