Wat zou er aan de hand zijn met deze Shet?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:42

_Penotti schreef:
Ik ben het ook weer niet mee eens dat een haflinger lastig is of een fjord. Of perse die shet.
Het is wat Pien zegt, ze worden vaak te kjoetsie kjoetsie behandeld. Bij mensen met de weinig ervaring, of denken dat te hebben maar recht van een manege komen.
Paarden die vaak als makkelijker worden versleten komen veel vaker meteen bij meer ervaren mensen in de handen door hun stokmaat. Want daar zitten precies diezelfde karakters tussen. Alleen die krijgen al vanaf dag 1 op op hun kop dus word het gedrag niet uitvergroot.


Er is ook een goede reden dat de manege eigenaresse van de stal waar mijn Haf Wilco staat, ook liever warmbloeden als manegepaarden heeft. Er zijn heus koudbloeden en die zijn stuk voor stuk heel lief en braaf, maar er zit hoe dan ook een kop op en zijn niet de gemakkelijkste met rijden voor beginners. Ik denk dat je voor rassen als Haffies etc ook wel een bepaalde mindset moet hebben. Je moet goed kunnen beslissen wanneer gedrag (potentieel) gevaarlijk is en niet bang zijn om ze goed op de plek te zetten. Je heeft ze een vinger en ze nemen je hele hand. Ze zijn echt geweldig als je ermee om kunt gaan.

Over een shop onder de hol gesproken: Toen mijn Haf een klein veulentje was van een paar maanden, had hij al keurig netjes geleerd om voetjes te geven. De hoefsmid kwam langs en hij werd ook even meegenomen om te wennen aan de hoefsmid. Hoefsmid vraagt een voorbeen aan Wilco, Wilco steigert, klapt achterover, hij krabbelt overeind en geeft zijn voetje. Nooit meer problemen gehad met de hoefsmid of met steigeren überhaupt. Dat was een harde les voor hem die we niet eens zelf hoefden te geven, maar het was wel gewoon in een keer klaar. Zachte heelmeester maken stinkende wonden.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:47

Heb jaren voor een Fjord gezorgd en een Haflinger, nu weer een Haflinger.
Weet niet wie er eigenwijzer of beter gezegd zelfstandiger is een Fjord of een Haflinger.
Mijn huidige verzorg Haflinger weet heel goed hoe ik over een aantal zaken denk en haalt op een doodenkele keer na geen grappen uit. (eerst dollen daarna werken)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:21

Op voorhand: ik heb niet alle posts gelezen. Maar zoals ik het zie is het een hengstje wat in de weide van een hengstige merrie staat (ruikt aan de mest) en zij is een tut die aan blijft hannessen met hem.
Gewoon aanklikken en aanlopen. Niet dat gemiep met Oh you are mad with me blabla.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:23

Heidy_wilco
Toch zie ik juist op maneges heel veel koudbloeden lopen.
Goed voor de jongeren en ook nog passend voor de oudere ruiter.

Zelf als gup van een jaar of 13 ook die eigenwijze haflingers gereden en zadelmak gemaakt.
Nul problemen gehad.
Wel modderde ik niet in mijn eentje aan.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:31

Ik zie ze ook wel af en toe op maneges, maar ga wel mee met heidi_wilco. Ze zijn niet echt gevaarlijk, maar wel de ponies die altijd 'lastig' doen in de manegeles, in de zin van stilstaan in de hoeken, hoeken afsnijden, terugvallen naar stap, links gaan ipv rechts ... al die dingen die wel gemakkelijk op te lossen zijn maar toch net wat te moeilijk voor een kindje in de groepslesjes. In mijn ervaring doen haflingers het meer dan fjorden, maar ze zijn aan elkaar gewaagd.

Heb hier zelf ook zo'n exemplaar staan die bij beginners ontzettend profiteert in de zin van 'zo lui mogelijk de kantjes eraf lopen'. Bij warmbloeden zie je dat toch minder.

Shets vind ik dan weer anders haha. Daar zit toch ook een sterke kop op, maar die vind ik minder snel profiteren in de zin van tempo verminderen. In mijn ervaring zijn het meestal snelle(re) donders die eerder zullen kiezen te versnellen, ineens stoppen, ineens omdraaien, links/rechts wisselen, klein bokje, ...

Ennik besef dar ik me nu geweldig schuldig maak aan stereotypes plaatsen O:)

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat zou er aan de hand zijn met deze Shet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:38

Ineens omdraaien dat deden de haflingers op de manege ook. Maar het is wel zo dat koudbloeden over het algemeen meer cheeky zijn dan warmbloeden. Alhoewel, ik heb nu 2 shetlanders, eentje loopt voor de wagen alsof ie een quarter is (nauwelijks contact aan de leidsel, langzaam maar niet sloom (bijna een jog), netjes het hoofd omlaag). De andere alsof ie een heet dressuurpaard is, voorwaarts, schrikt van alles, maar wel super volgzaam en braaf, die zal nooit de leiding nemen. Maar beide kunnen heel cheeky en speels zijn. Maar goed die eerste die doet tijdens het spelen in de wei ook spins, wat ik de andere ook nooit zie doen. Dus die van mij zijn wel tegengestelden, maar alsnog kunnen ze beide heel koppig zijn en speels.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:51

precies wat Imker zegt! dat wilde ik net zeggen, je bent mij voor.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:01

Morganlefay schreef:
Heb jaren voor een Fjord gezorgd en een Haflinger, nu weer een Haflinger.
Weet niet wie er eigenwijzer of beter gezegd zelfstandiger is een Fjord of een Haflinger.
Mijn huidige verzorg Haflinger weet heel goed hoe ik over een aantal zaken denk en haalt op een doodenkele keer na geen grappen uit. (eerst dollen daarna werken)

Mijn ervaring is dat deze paardjes weten hoe sterk ze zijn.Bij warmbloeden is dat niet zo of in elk geval maken die er geen ge-of misbruik van. Wel vind ik Haflingers en Fjorden ondanks hun eigenwijsheid heel eerlijk.En ze kunnen ook heel charmant zijn!En op die manier hun baasje om hun vinger\hoef winden.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:58

_Penotti schreef:
Heidy_wilco
Toch zie ik juist op maneges heel veel koudbloeden lopen.
Goed voor de jongeren en ook nog passend voor de oudere ruiter.

Zelf als gup van een jaar of 13 ook die eigenwijze haflingers gereden en zadelmak gemaakt.
Nul problemen gehad.
Wel modderde ik niet in mijn eentje aan.


Ik zeg ook niet dat er op andere maneges weinig koudbloeden rondlopen, ik weet dat het op de stal waar ik sta een voorkeur is. Vaak zijn het ook de koudbloeden i beginnerslessen die voor "problemen" zorgen: stilstaan, moeilijker een gang harder, achter andere paarden aan etc. Iets dat bij de gevorderde lessen geen probleem is. Warmbloeden zijn hier over het algemeen wat minder lastig in. Op stal zijn dan ook voornamelijk welshjes en New Forrest te vinden, omdat deze een net wat meegaander karakter hebben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 00:31

Suzanne F. schreef:
Waar hij last van heeft? Van het gemis van een schop onder zijn hol.


Haha ja maar dat denkt hij ook van zijn baas _O-

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:10

VuurVleugels schreef:
Deze vrouw kan gewoon niet met ze omgaan. Dat zie je heel duidelijk bij de ezel; ze wilt haar aaien en beweegt haar hand daardoor snel richting haar ogen waardoor de ezel haar hoofd weg trekt. De lichaamstaal zegt alles, helaas. Ik werd echt kriegel van haar :roll:

Precies wat mij ook opviel, Nou heb ik niet alles gelezen maar we lijken de enige.
Snap die bokkers niet die het meteen over slaan en schoppen hebben...

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:14

herr_balou schreef:
VuurVleugels schreef:
Deze vrouw kan gewoon niet met ze omgaan. Dat zie je heel duidelijk bij de ezel; ze wilt haar aaien en beweegt haar hand daardoor snel richting haar ogen waardoor de ezel haar hoofd weg trekt. De lichaamstaal zegt alles, helaas. Ik werd echt kriegel van haar :roll:

Precies wat mij ook opviel, Nou heb ik niet alles gelezen maar we lijken de enige.
Snap die bokkers niet die het meteen over slaan en schoppen hebben...


Klopt jullie zijn de enige. De rest, wij dus, willem alleen maar deze pony schoppen en slaan ;) Jullie hebben goed dit topic door gelezen! Gelukkig hebben we jullie nog met deze inhoudelijk goede post. +:)+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat zou er aan de hand zijn met deze Shet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:21

Ik lees hier dus lieve dingen van de koudbloeden, hoeken afsnijden enz,
Super braaf dus.
En de gevorderde les geen problemen. En zelfs dat zijn beginners :)

ja elk paard moet je opvoeden en juist bij de pony's gaat dat vaker mis door de beginners.
Niet erg, maar daarom naar mijn idee echt niet te zeggen dat paarden gemakkelijker zijn.
Er zitten bij elk ras en bij elke stokmaat kwallen en super brave,

Deze pony heeft vooral veel lol, beetje dreigen en mag gras blijven eten en een eigenaar die niets durft te doen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:24

Jennyj01 schreef:
Suzanne F. schreef:
Waar hij last van heeft? Van het gemis van een schop onder zijn hol.


Haha ja maar dat denkt hij ook van zijn baas _O-


:') :')

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat zou er aan de hand zijn met deze Shet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:02

Dit topic past beter op Links (LN) en daarom verplaats ik het topic daarheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:23

Imker schreef:
Op voorhand: ik heb niet alle posts gelezen. Maar zoals ik het zie is het een hengstje wat in de weide van een hengstige merrie staat (ruikt aan de mest) en zij is een tut die aan blijft hannessen met hem.
Gewoon aanklikken en aanlopen. Niet dat gemiep met Oh you are mad with me blabla.


Dat denk ik ook!