Vuurwerk stoppen!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:04

emma525 schreef:
CupCakes_ schreef:
Afschaffen maakt het alleen maar leuker om vuurwerk af te steken. En het zou zonde zijn als deze traditie verboden wordt. Er mag tegenwoordig niets meer, zonder dat er een hoop heisa over komt. Het is een keer per jaar!


Het is legaal 1x per jaar binnen een tijdsframe. Mijn pup zit dagen in de stress omdat malloten zich niet aan de wet kunnen houden. Ze moest letterlijk thuisgebracht worden door een stabielere oudere hond anders kreeg ik haar niet mee rondje om.

Ik heb dit jaar ook weer jongetjes van een jaar of 9/10 met vuurwerk staan prutsen en gewoon blijven afsteken als ik met mijn pup eraan kwam. Verder ben vind ik het prima als ze werkelijk 1x per jaar netjes vuurwerk zouden afsteken, maar dat domme geknal weken ervoor mag van mij bestraft worden.
.

Zoiets dus echt alleen van 18.00 oudjaarsdag tot 1.30 nieuwjaar en bij overtreding flinke maatregelen.
Met 1 vast tijdstip kan ik zorgen dat mijn dieren ondergedoken zitten. Bange mensen kunnen zich dan ingraven. Nu is het echt soort kamikaze wanneer er wel of niet ergens wordt geknald.

Net ook weer idioten en reden dat ik nu pisnijdig wakker ben... staan ze hier weer poging te doen tunneltje op te blazen, hind finaal weer over de pis... heb haar dagen gedrogeerd gehad, nu ondertussen niet meer, houdt een keer op. Dus poepiebange in paniek zijnde slikende bibberende hond heeft zich nu verstopt , stel &&€€&@&@@&

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:16

ingedebruijn schreef:
2019 begint alweer lekker tolerant.. over het afschaffen van verkoop onder consumenten wil ik wel nadenken maar verder.. het is prachtig.

Jij vind het prachtig.... dat is iets heel anders....

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:26

Getekend! Nu hopen dat er eindelijk iets mee gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door yvettt02 op 02-01-19 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:27

HaKuNaMaTa schreef:
Ik ben ook heel erg bang dat als het verboden word, dat het dan juist leuk, spannend en uitdagend word om het juist wel te doen..

Is in de drugswereld ook zo (oke stomme vergelijkingen)

Maar er zijn er heel veel die erop kicken..

Ok top, nooit meer iets verbieden dan maar? :=
Of andersom: gezond eten verbieden, dan wordt het leuk spannend en uitdagend :Y)

Het gaat er ook om wat voor beeld je uitstraalt hè

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

JudithGigi

Berichten: 4141
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:31

Tigress schreef:
Dus dan komt het er op neer dat de hufters het verpesten voor degenen die er wel fatsoenlijk mee om gaan, en er wel van genieten? Hier werd alles qua verpakkingen en potten meteen opgefikt in een vuurschaal, en de dag erna al veel opgeruimd. Geen dieren lastig gevallen, geen mensen lastig gevallen, en niks opgeblazen. Politie reed wel rond, maar hoefde nergens in te grijpen. Er werd vanaf de 28e pas wat afgestoken, en zelfs op de 31e werd er heel veel bewaard voor de nacht. Om 00:00 alles de lucht in, om 01:00 een vuurwerkshow, en daarna nagenoeg weer complete rust.
Ik snap dat het niet overal zo kan zijn, maar omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan het te laten verpesten voor mensen zoals in mijn dorp (en zo zijn er vast wel meerdere dorpjes die het goed doen!), daar pas ik voor.

Ik ben voor meer handhaving, niet voor een afschaffing :n


Hier precies hetzelfde...

Voor de mensen die vuurwerkshows voorstellen, heeft dit niet hetzelfde (al dan niet erger, want professioneel vuurwerk is zwaarder vuurwerk) effect als consumentenvuurwerk op de huisdieren ? Het enige verschil lijkt me het kortere timeframe

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:39

Afgezien van dat zo'n vebod niet te handhaven valt, is er nog nooit een wet/verbod geweest dat fatsoen en gezond verstand kon vervangen. Ik krijg echter wel de indruk dat die capaciteit samen met verantwoordelijkheidsgevoel door zoveel verboden verdwijnt.
Ik zie eerder een taak voor de ouders dan voor de overheid hier over.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:49

Tigress schreef:
Dus dan komt het er op neer dat de hufters het verpesten voor degenen die er wel fatsoenlijk mee om gaan, en er wel van genieten? Hier werd alles qua verpakkingen en potten meteen opgefikt in een vuurschaal, en de dag erna al veel opgeruimd. Geen dieren lastig gevallen, geen mensen lastig gevallen, en niks opgeblazen. Politie reed wel rond, maar hoefde nergens in te grijpen. Er werd vanaf de 28e pas wat afgestoken, en zelfs op de 31e werd er heel veel bewaard voor de nacht. Om 00:00 alles de lucht in, om 01:00 een vuurwerkshow, en daarna nagenoeg weer complete rust.
Ik snap dat het niet overal zo kan zijn, maar omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan het te laten verpesten voor mensen zoals in mijn dorp (en zo zijn er vast wel meerdere dorpjes die het goed doen!), daar pas ik voor.

Ik ben voor meer handhaving, niet voor een afschaffing :n


Same here :j
Precies dit! Mijn man en 8 vrienden halen p.p voor €1000,- aan goed legaal siervuurwerk.
Maken er hele shows van waarmee ze in juni al beginnen te plannen en potten uit te zoeken.
Is meer een hobby.

Ik heb steeds ‘last’ van jongeren vanaf 12-13 (?) jaar die inderdaad al vroeg gaan knallen met rotjes.
In mijn ogen een opvoedings kwestie.

Al onze tradities gaan er langzaam uit.
Net als sinterklaas!

Plus denk even aan de staatskas , die krijgt hiermee een bonus elke december.
Hoe gaan ze dit opvullen als het wordt afgeschafd ?
Komem ze gewoon ergens bij ons halen hoor.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Vuurwerk stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:51

Ik teken helemaal niks... :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:54

JudithGigi schreef:
Tigress schreef:
Dus dan komt het er op neer dat de hufters het verpesten voor degenen die er wel fatsoenlijk mee om gaan, en er wel van genieten? Hier werd alles qua verpakkingen en potten meteen opgefikt in een vuurschaal, en de dag erna al veel opgeruimd. Geen dieren lastig gevallen, geen mensen lastig gevallen, en niks opgeblazen. Politie reed wel rond, maar hoefde nergens in te grijpen. Er werd vanaf de 28e pas wat afgestoken, en zelfs op de 31e werd er heel veel bewaard voor de nacht. Om 00:00 alles de lucht in, om 01:00 een vuurwerkshow, en daarna nagenoeg weer complete rust.
Ik snap dat het niet overal zo kan zijn, maar omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan het te laten verpesten voor mensen zoals in mijn dorp (en zo zijn er vast wel meerdere dorpjes die het goed doen!), daar pas ik voor.

Ik ben voor meer handhaving, niet voor een afschaffing :n


Hier precies hetzelfde...

Voor de mensen die vuurwerkshows voorstellen, heeft dit niet hetzelfde (al dan niet erger, want professioneel vuurwerk is zwaarder vuurwerk) effect als consumentenvuurwerk op de huisdieren ? Het enige verschil lijkt me het kortere timeframe

Het kortere timeframe is zeker weten relevant (hoeveel mensen kunnen niet dagenlang hun hond amper uitlaten?).
Maar ook dat al het vuurwerk geconcentreerd zit op één plek. Het aantal mensen (en dieren) dat er last van heeft zal dus kleiner zijn en het is makkelijker te ontwijken voor deze mensen. En met makkelijker bedoel ik dat je gewoon naar vrienden kan die op een halfuurtje rijden wonen ipv dat je een vakantiehuisje moet boeken ( = duur en beperkt beschikbaar)

@Peanutbutter, sorry maar welke bonus krijgt de staatskas van vuurwerk?
Ik denk dat je het verward met de 70 miljoen aan schade die het KOST. Niet oplevert.

Vraag trouwens, voor mensen die jonge kinderen hebben: wij kregen vroeger voorlichting over illegale dingen zoals drugs maar ook vuurwerk, inclusief het bekijken van filmpjes over mensen die permanent verminkt zijn geraakt, gesloopte dingen op straat etc. Is dat tegenwoordig niet meer?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:52

Magrathea schreef:
HaKuNaMaTa schreef:
Ik ben ook heel erg bang dat als het verboden word, dat het dan juist leuk, spannend en uitdagend word om het juist wel te doen..

Is in de drugswereld ook zo (oke stomme vergelijkingen)

Maar er zijn er heel veel die erop kicken..

Ok top, nooit meer iets verbieden dan maar? :=
Of andersom: gezond eten verbieden, dan wordt het leuk spannend en uitdagend :Y)

Het gaat er ook om wat voor beeld je uitstraalt hè


Laten we er dan meteen mee beginnen, 5 jaar gevangenis straf op gezond eten.. ;)

Nee je snapt hopelijk wel dat dingen die gevaarlijk zijn uitdagend zijn en uitdagender worden wanneer het niet mag, door de spanning en de kick, dat is met gezond eten absoluut niet zo. Ook geen goede vergelijking in mijn ogen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 09:24

Gevaarlijk is uitdagend en aantrekkelijk...

Ja, dat is zo, maar als de mogelijkheden groter zijn, dan is het nu de bom.
Vroeger waren het de rotjes.

Met het verschil dat het pas op oudejaarsdag te verkrijgen was.

En er werd natuurlijk her en der wat bewaard voor in het jaar maar dat is niet te vergelijken met nu.

En de opvoeding van veel kinderen is verschrikkelijk.
Want dat zijn degene die al een maand bezig zijn.
En de ouders kopen die zooi.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vuurwerk stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:29

Linkjes naar petities horen thuis op [LN] Links, dus ik ga dit topic verplaatsen. Voor discussie over dit onderwerp kunnen jullie hier terecht: [NM] Verbod op consumentenvuurwerk

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 09:37

ahh, dank je wel

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Vuurwerk stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:45

Ik gun andere hun pleziertje dus teken niet. Ik houd er niet van om alles maar te verbieden.

Zelf zie ik er meer in dat er strenger wordt opgetreden tegen relschoppers. Helaas is de politie onder bezet want daar is wel handhaving voor nodig. Als het gewoon van 18.00 tot 2 is dan zou het voor iedereen te doen moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:16

Magrathea schreef:
Hier precies hetzelfde...

Voor de mensen die vuurwerkshows voorstellen, heeft dit niet hetzelfde (al dan niet erger, want professioneel vuurwerk is zwaarder vuurwerk) effect als consumentenvuurwerk op de huisdieren ? Het enige verschil lijkt me het kortere timeframe

Het kortere timeframe is zeker weten relevant (hoeveel mensen kunnen niet dagenlang hun hond amper uitlaten?).
Maar ook dat al het vuurwerk geconcentreerd zit op één plek. Het aantal mensen (en dieren) dat er last van heeft zal dus kleiner zijn en het is makkelijker te ontwijken voor deze mensen. En met makkelijker bedoel ik dat je gewoon naar vrienden kan die op een halfuurtje rijden wonen ipv dat je een vakantiehuisje moet boeken ( = duur en beperkt beschikbaar)

@Peanutbutter, sorry maar welke bonus krijgt de staatskas van vuurwerk?
Ik denk dat je het verward met de 70 miljoen aan schade die het KOST. Niet oplevert.

Vraag trouwens, voor mensen die jonge kinderen hebben: wij kregen vroeger voorlichting over illegale dingen zoals drugs maar ook vuurwerk, inclusief het bekijken van filmpjes over mensen die permanent verminkt zijn geraakt, gesloopte dingen op straat etc. Is dat tegenwoordig niet meer?[/quote]


Het levert nog steeds meer op dan dat het de staat daadwerkelijk kost.
De geschatte 70 miljoen schade is ruwe, natte vinger werk en veelal verzekeringswerk.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 17:12

Dat valt nog te bezien of de schade allemaal door verzekeringen wordt vergoed.
Vanmorgen hoorde ik op de radio 1 dat het niet uitgesloten is dat bv de schade in Scheveningen niet wordt vergoed.....

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vuurwerk stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:51

Ok peanutbutter, waar is jouw berekening van wat het de staat precies oplevert? :) Doel je op de BTW die geheven wordt over vuurwerk? Kom op zeg.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Re: Vuurwerk stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:37

Er is dit jaar weer heel veel geld aan vuurwerk uitgegeven. Er wordt gesproken over een bedrag van 68 miljoen euro aan verkoop van (legaal) vuurwerk.

Even een rekensommetje: dit levert de staatskas ongeveer 12 miljoen aan BTW inkomsten op. (vergeten we even de inkomsten welke ook nog naar de staatskas vloeien bij de invoer van vuurwerk via de invoerrechten)

Verder levert de verkoop van vuurwerk ook werkgelegenheid op (dus minder mensen hebben een uitkering nodig) en dat is indirect merkbaar voor de staatskas.

Ja, en dan de andere kant van het verhaal vuurwerk:
Het kost uiteraard ook een heleboel geld, maar is dat werkelijk zo veel als wij allemaal denken?
De hulpverleners moeten werken. Het zou kunnen zijn dat dit extra geld kost doordat er extra mensen moeten werken (salarissen liggen hoger op zulke dagen) maar er zijn altijd hulpverleners die paraat zijn.

Letsel veroorzaakt door vuurwerk; het leed dat het veroorzaakt is natuurlijk heel groot, maar zélfs dan is dat ook nog in geld uit te drukken en zijn er nog steeds instanties die daar geld aan verdienen. (ziekenhuizen werken uiteraard ook niet voor niets)

Dan de veroorzaakte schades.
Heel veel geld dat veelal uitbetaald wordt door de verzekeringmaatschappijen. (die dat uiteraard weer tot uiting laten komen in een hogere premie indien zij dit nodig achten) Dus wij zouden dat met z'n allen kunnen voelen.
Maar al die schade zal ook weer gerepareerd moeten worden. En dat...... levert werkgelegenheid op. En via BTW inkomsten weer geld voor de staatskas

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 21:50

Wel een interessante berekening die je maakt.
Maar goed, aangezien ik meen 81% van de inkomsten naar topsalarissen gaan en niet naar de mensen op de werkvloer....
Zou betekenen dat die er geen baat bij hebben als dat vermindert wordt en minder rede om vuurwerk te stoppen, deze mensen hebben ook meer invloed dan de bevolking.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:05

A3a1 schreef:
Wel een interessante berekening die je maakt.
Maar goed, aangezien ik meen 81% van de inkomsten naar topsalarissen gaan en niet naar de mensen op de werkvloer....
Zou betekenen dat die er geen baat bij hebben als dat vermindert wordt en minder rede om vuurwerk te stoppen, deze mensen hebben ook meer invloed dan de bevolking.


Dan is er altijd wel weer wat anders die deze balans houd ;)
Daar ontkomen we gewoon weg niet aan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:08

Peanutbutter schreef:
Er is dit jaar weer heel veel geld aan vuurwerk uitgegeven. Er wordt gesproken over een bedrag van 68 miljoen euro aan verkoop van (legaal) vuurwerk.

Even een rekensommetje: dit levert de staatskas ongeveer 12 miljoen aan BTW inkomsten op. (vergeten we even de inkomsten welke ook nog naar de staatskas vloeien bij de invoer van vuurwerk via de invoerrechten)

Verder levert de verkoop van vuurwerk ook werkgelegenheid op (dus minder mensen hebben een uitkering nodig) en dat is indirect merkbaar voor de staatskas.

Ja, en dan de andere kant van het verhaal vuurwerk:
Het kost uiteraard ook een heleboel geld, maar is dat werkelijk zo veel als wij allemaal denken?
De hulpverleners moeten werken. Het zou kunnen zijn dat dit extra geld kost doordat er extra mensen moeten werken (salarissen liggen hoger op zulke dagen) maar er zijn altijd hulpverleners die paraat zijn.

Letsel veroorzaakt door vuurwerk; het leed dat het veroorzaakt is natuurlijk heel groot, maar zélfs dan is dat ook nog in geld uit te drukken en zijn er nog steeds instanties die daar geld aan verdienen. (ziekenhuizen werken uiteraard ook niet voor niets)

Dan de veroorzaakte schades.
Heel veel geld dat veelal uitbetaald wordt door de verzekeringmaatschappijen. (die dat uiteraard weer tot uiting laten komen in een hogere premie indien zij dit nodig achten) Dus wij zouden dat met z'n allen kunnen voelen.
Maar al die schade zal ook weer gerepareerd moeten worden. En dat...... levert werkgelegenheid op. En via BTW inkomsten weer geld voor de staatskas

Pff, wat moet ik hier nu weer van maken.

Ik neem aan dat vuurwerkverkopers door het jaar heen andere inkomsten hebben - het lijkt me zeer sterk dat ze een heel jaar kunnen teren op de inkomsten van 3 dagen verkoop.
Wat de BTW betreft, als er dus inderdaad ca. 15 tot 20 miljoen schade is geleden (dat is dus alleen materiële schade aan auto's en woningen die gemeld is) overtreft dat het al. (Nog afgezien van het feit dat 12 miljoen echt wisselgeld is op de totale overheidsbegroting, geen bedrag waar we het tekort aan ouderenverzorgenden mee kunnen oplossen om maar iets te noemen. In perspectief: zorg kost de overheid per dag al ruim 200 miljoen euro. Per. Dag.)

De hulpverleners zijn zeker "toch wel" aan het werk, met de 'kleine marge' dat oudejaarsavond echt "all hands on deck" is (weinig mensen bij de politie/brandweer en bij de relevante afdelingen van ziekenhuizen die vrij kunnen krijgen op zo'n avond). En besef je je dat dat niet de enige kosten zijn van een ziekenhuis? Enig idee wat een oogoperatie kost? Dat wordt niet betaald door de gedupeerde. Gelukkig maar.

Een deel van de vergoedingen komt inderdaad van de verzekeringen, dat klopt. Maar dat geld komt ook niet uit de lucht gevallen. Als zij meer moeten uitkeren zullen zij dat laten terugkomen in tariefverhogingen voor de toekomst. Uiteindelijk merk je daar dus zeker wat van. Ook de burger met een kleine portemonnee.

En dat ziekenhuizen verdienen aan slachtoffers... :') Sorry maar dat is echt wel het grootste kulargument dat ik ooit heb gehoord. Ook maar de maximumsnelheid op de wegen schrappen zodat er wat extra verkeersslachtoffers bij komen per dag? De zorg is echt zeer zeker niet winstgevend, maak je daar geen illusies over aub :o O en vergeet niet de hulpverleners die (tijdelijk) uit de running raken omdat ze gewond zijn geraakt of getraumatiseerd door gebeurtenissen op oudejaarsavond.
En wat het repareren van schade betreft; klinkt leuk, maar daar is natuurlijk en gigantische run op kort na oudjaar. En tot die tijd zit je er maar mooi mee, als je brandschade hebt en middenin de winter een open dak hebt.

Misschien komt je berekening wel quitte uit, maar dat valt evengoed niet te rijmen met de fysieke/mentale schade bij mensen en de materiële schade die erg vervelend is voor de betrokken mensen. Echt, zou je het niet erg vinden als een paar mensen blind worden elk jaar (buiten hun schuld om, meestal) als de kosten daarvan gedekt werden door de BTW? :n

Edit: een rectificatie op mezelf, ik kan de 70 miljoen schade waarover ik eerder sprak dus niet terugvinden. :) Laten we het voor nu houden op 15-20 miljoen (https://nos.nl/artikel/2265908-verzeker ... -jaar.html)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:14

Peanutbutter schreef:
Ja, en dan de andere kant van het verhaal vuurwerk:
Het kost uiteraard ook een heleboel geld, maar is dat werkelijk zo veel als wij allemaal denken?
De hulpverleners moeten werken. Het zou kunnen zijn dat dit extra geld kost doordat er extra mensen moeten werken (salarissen liggen hoger op zulke dagen) maar er zijn altijd hulpverleners die paraat zijn.


Er zijn meer hulpverleners paraat. De bezetting is hoger dan op andere momenten. Die hulpverleners zijn dus niet al paraat, die worden extra ingezet.

Citaat:
Maar al die schade zal ook weer gerepareerd moeten worden. En dat...... levert werkgelegenheid op. En via BTW inkomsten weer geld voor de staatskas


Als je dat inderdaad zou doen, op die manier redeneren en het als een black box beschouwen, en dat alles intern elkaar opheft, dan blijven de grote lijnen over:

- wij laten geld weglekken uit onze maatschappij naar de landen waar wij het vuurwerk uit halen (China dus.) Die valt niet weg te strepen.
- we houden een boel slachtoffers over die gewond raken en minder ogen hebben dan voor de jaarwisseling
- er veel hulpverleners zijn die niet zelf kunnen vieren omdat ze paraat moeten zijn
- zijn er mensen die dingen kwijtraken die niet door de verzekering vergoed worden en die niet in economische waarde uit te drukken zijn, zoals iets waar je zelf veel tijd en moeite in hebt gestopt
- er een boel mensen zijn die het 'feest' zoals het nu is niet leuk vinden, bv omdat ze zich te onveilig voelen om de straat op te gaan, al dan niet met dieren

Het lijkt mij onder de streep nog steeds behoorlijk negatief eigenlijk. Ik kom niet tot een andere conclusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:30

Zullen we koningsdag ook maar aflassen dan ?
Feit is , dat het niet afgeschaft gaat worden zolang erop verdiend wordt.

En dat wordt er nog steeds , elk jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:36

Magrathea schreef:
Peanutbutter schreef:
Er is dit jaar weer heel veel geld aan vuurwerk uitgegeven. Er wordt gesproken over een bedrag van 68 miljoen euro aan verkoop van (legaal) vuurwerk.

Even een rekensommetje: dit levert de staatskas ongeveer 12 miljoen aan BTW inkomsten op. (vergeten we even de inkomsten welke ook nog naar de staatskas vloeien bij de invoer van vuurwerk via de invoerrechten)

Verder levert de verkoop van vuurwerk ook werkgelegenheid op (dus minder mensen hebben een uitkering nodig) en dat is indirect merkbaar voor de staatskas.

Ja, en dan de andere kant van het verhaal vuurwerk:
Het kost uiteraard ook een heleboel geld, maar is dat werkelijk zo veel als wij allemaal denken?
De hulpverleners moeten werken. Het zou kunnen zijn dat dit extra geld kost doordat er extra mensen moeten werken (salarissen liggen hoger op zulke dagen) maar er zijn altijd hulpverleners die paraat zijn.

Letsel veroorzaakt door vuurwerk; het leed dat het veroorzaakt is natuurlijk heel groot, maar zélfs dan is dat ook nog in geld uit te drukken en zijn er nog steeds instanties die daar geld aan verdienen. (ziekenhuizen werken uiteraard ook niet voor niets)

Dan de veroorzaakte schades.
Heel veel geld dat veelal uitbetaald wordt door de verzekeringmaatschappijen. (die dat uiteraard weer tot uiting laten komen in een hogere premie indien zij dit nodig achten) Dus wij zouden dat met z'n allen kunnen voelen.
Maar al die schade zal ook weer gerepareerd moeten worden. En dat...... levert werkgelegenheid op. En via BTW inkomsten weer geld voor de staatskas

Pff, wat moet ik hier nu weer van maken.

Ik neem aan dat vuurwerkverkopers door het jaar heen andere inkomsten hebben - het lijkt me zeer sterk dat ze een heel jaar kunnen teren op de inkomsten van 3 dagen verkoop.
Wat de BTW betreft, als er dus inderdaad ca. 15 tot 20 miljoen schade is geleden (dat is dus alleen materiële schade aan auto's en woningen die gemeld is) overtreft dat het al. (Nog afgezien van het feit dat 12 miljoen echt wisselgeld is op de totale overheidsbegroting, geen bedrag waar we het tekort aan ouderenverzorgenden mee kunnen oplossen om maar iets te noemen. In perspectief: zorg kost de overheid per dag al ruim 200 miljoen euro. Per. Dag.)

De hulpverleners zijn zeker "toch wel" aan het werk, met de 'kleine marge' dat oudejaarsavond echt "all hands on deck" is (weinig mensen bij de politie/brandweer en bij de relevante afdelingen van ziekenhuizen die vrij kunnen krijgen op zo'n avond). En besef je je dat dat niet de enige kosten zijn van een ziekenhuis? Enig idee wat een oogoperatie kost? Dat wordt niet betaald door de gedupeerde. Gelukkig maar.

Een deel van de vergoedingen komt inderdaad van de verzekeringen, dat klopt. Maar dat geld komt ook niet uit de lucht gevallen. Als zij meer moeten uitkeren zullen zij dat laten terugkomen in tariefverhogingen voor de toekomst. Uiteindelijk merk je daar dus zeker wat van. Ook de burger met een kleine portemonnee.

En dat ziekenhuizen verdienen aan slachtoffers... :') Sorry maar dat is echt wel het grootste kulargument dat ik ooit heb gehoord. Ook maar de maximumsnelheid op de wegen schrappen zodat er wat extra verkeersslachtoffers bij komen per dag? De zorg is echt zeer zeker niet winstgevend, maak je daar geen illusies over aub :o O en vergeet niet de hulpverleners die (tijdelijk) uit de running raken omdat ze gewond zijn geraakt of getraumatiseerd door gebeurtenissen op oudejaarsavond.
En wat het repareren van schade betreft; klinkt leuk, maar daar is natuurlijk en gigantische run op kort na oudjaar. En tot die tijd zit je er maar mooi mee, als je brandschade hebt en middenin de winter een open dak hebt.

Misschien komt je berekening wel quitte uit, maar dat valt evengoed niet te rijmen met de fysieke/mentale schade bij mensen en de materiële schade die erg vervelend is voor de betrokken mensen. Echt, zou je het niet erg vinden als een paar mensen blind worden elk jaar (buiten hun schuld om, meestal) als de kosten daarvan gedekt werden door de BTW? :n

Edit: een rectificatie op mezelf, ik kan de 70 miljoen schade waarover ik eerder sprak dus niet terugvinden. :) Laten we het voor nu houden op 15-20 miljoen (https://nos.nl/artikel/2265908-verzeker ... -jaar.html)



Uit emotionele redenen als mentale schade of fysieke schade zal het niet opgeheven worden.
Dat is namelijk een persoonlijke mening.

Dat is deze hele petitie sowieso.
Iedereen denkt er anders over en heeft zijn eigen voor en tegens.

Illigaal is niet voor niets illigaal en ben ik geen voorstander van.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 16:45

Om dit soort redenen....
/www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1960881&lr=567571760#unread

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lau07 en 7 bezoekers