Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 15:35

Citaat:
Ecosia is een duurzame zoekmachine opgestart op 14 december 2009 door Christian Kroll.[1] Het bedrijf schenkt 80% van zijn inkomsten aan de bescherming van het regenwoud via een samenwerkingscontract met het Wereld Natuur Fonds.[2] De zoekmachine gebruikt zoekresultaten van andere zoekmachines zoals Bing en is hiermee vergelijkbaar met andere groene zoekmachines als Forestle en Treehoo.

*Knip*
Citaat:
Een zoekopdracht levert indirect dus nog steeds een CO2-uitstoot op. Ecosia erkent dat en stelt dat de 0,2 gram CO2 die per zoekopdracht uitgestoten wordt ruimschoots gecompenseerd wordt door het vermogen van 1 boom om 50 kilogram CO2 op te nemen. [3]


Naast dit grote voordeel, zijn er meer voordelen voor jezelf als gebruiker. Je gegevens worden niet opgeslagen en worden niet doorverkocht aan derde :j Ik heb, na een beetje zoeken op internet nog niet veel negatieven dingen over Ecosia gevonden. Dus ik zou zeggen, ruil het googlen in voor het ecosia'en :D

https://www.ecosia.org/?c=nl


Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:59

Ik zie hier de laatste tijd regelmatig reclames van voorbijkomen, maar vraag me toch af, hoe verdienen zij geld voor die bomen als dat niet met mijn gegevens is?


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:05

Ik snap ook niet hoe het werkt, maar gebruik hem wel. Werkt prima (als in, merk geen verschil met hoe ik vroeger dingen opzocht) en als het ergens goed voor kan zijn: mooi toch. Tellertje stijgt en wie weet gebeurt er echt wat goeds mee.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:08

Afbeelding

Ik gebruik hem ook. Hij is echter wel minder nauwkeurig dan Google, dus als ik echt zeker wil weten dat ik iets kan vinden gebruik ik toch Google nog, maar voor 'simpele' opdrachten is Ecosia prima :j

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:22

Ik heb 'm als extensie toegevoegd aan Chrome zojuist naar aanleiding van dit topic!
Ik vraag me wel af, met die teller, hoe dat in de praktijk gaat met het planten van de bomen. Worden die echt geplant, of worden de bomen die niet gekapt worden ook meegenomen in de teller?

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:25

Dat vraag ik me ook af, want het zijn er al wel heul veel...

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:26

Dat vraag ik me ook af, want de teller loopt ook extreem snel op. Zou dat ergens te vinden zijn waar er bomen geplant worden?


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:30

Ecosia plant de bomen echt, ze herstellen gekapte gebieden. Alle financiële verslagen zijn in te kijken en als je een tweet naar ze stuurt reageren ze snel :).

In juni zijn er bomen geplant in Ghana, Brazilie, Burkina Faso en Madagascar.

Amber27

Berichten: 1461
Geregistreerd: 30-04-11
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:30

Lienie_F schreef:
Dat vraag ik me ook af, want de teller loopt ook extreem snel op. Zou dat ergens te vinden zijn waar er bomen geplant worden?


Je kunt ze volgen op facebook! https://www.facebook.com/ecosia/
En volgens mij ook instagram, maar dat durf ik zo even snel niet met zekerheid te zeggen. Op facebook komen er in ieder geval regelmatig posts voorbij over waar ze geplant hebben en degelijken :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:33

Je kunt de financial reports inzien: http://documents.ecosia.org/467540/12095458?page=1

Maar ik word al weer wat sceptisch: ergens las ik dat 100% van de winst die ze niet nodig hebben voor vaste lasten, personeel etc gaat naar het planten van bomen. In het rapport van juni lees ik dat "minstens 80%" van dat winstoverschot naar bomen gaat.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:39

Niet elke zoektocht = 1 geplante boom. 8-) Er zijn 45 zoektochten nodig om 1 boom te planten.
Ik gebruik Ecosia nu ongeveer 3 maanden als standaardzoekmachine en ik pak Google als Ecosia er niet uit komt. Wat nog vrij vaak is. Ecosia geeft bijvoorbeeld slecht zoekresultaten binnen Bokt weer. Als ik zoek op 'Bokt hoefbevangenheid' dan krijg ik 3 pagina's op Bokt te zien. Bij Google krijg ik alle meest relevante hoefbevangenheidstopics te zien plus een link om via google nog meer pagina's op Bokt te bekijken.
Ecosia geeft vaak weinig zoekresultaten bij specifieke zoekopdrachten en het zoeken op afbeeldingen is al helemaal beperkt. Als afbeeldingen zoek van een speciaal onderwerp moet ik vaak alsnog door naar Google omdat die veel beter is in breed zoeken, en ook beter is in soortgelijke voorwerpen meezoeken.

Ik vind Ecosia dus (nog) wel duidelijk zijn beperkingen hebben, maar ik ben fan van bomen dus zoek ik nu gewoon daarmee. En het geeft ook wel een retro gevoel; een zoekmachine gebruiken die soms echt helemaal niets kan vinden, alsof het internet nog gewoon net zo klein was als 20 jaar geleden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:40

De overige 20% zetten ze op de bank en gebruiken ze om te adverteren volgens het rapport.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:43

Paralian schreef:
De overige 20% zetten ze op de bank en gebruiken ze om te adverteren volgens het rapport.


Ok, maar dat klopt dan al niet met wat ik lees in de FAQ:
Citaat:
We then use 100% percent of our surplus income to finance reforestation projects all over the world.


Dat soort kleine dingen die niet overeenkomen maken mij altijd een beetje achterdochtig :o

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Anoniem

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:49

Ik denk dat het er aan ligt hoe je het leest. Op zich komt die 20% ook ten goede van de bomen. Zonder adverteren komen er geen nieuwe gebruikers en door iets achter uit te zetten weet je zeker dat je ook in een maand met minder inkomen de toko draaiende kunt houden.

Maar ik ben nu ook nieuwsgierig :Y) Heb ze getweet voor hun uitleg, want dit is inderdaad niet duidelijk.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:55

Ik gebruik het al een poosje. Voor de gemiddelde zoekopdracht geen probleem. En anders is er altijd Google nog.

Julius <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:56

Paralian schreef:
Ik denk dat het er aan ligt hoe je het leest. Op zich komt die 20% ook ten goede van de bomen. Zonder adverteren komen er geen nieuwe gebruikers en door iets achter uit te zetten weet je zeker dat je ook in een maand met minder inkomen de toko draaiende kunt houden.

Maar ik ben nu ook nieuwsgierig :Y) Heb ze getweet voor hun uitleg, want dit is inderdaad niet duidelijk.


Ben ik helemaal met je eens, maar ik kan slecht tegen inconsistenties :+ Dus ben benieuwd wat ze zeggen :j

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:55

Ik heb dit topic verplaatst van Nieuws en maatschappij naar Links, daar past het beter. :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 19:14

Bedankt Shanna, ik twijfelde al :P

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:59

Paralian schreef:
Ik denk dat het er aan ligt hoe je het leest. Op zich komt die 20% ook ten goede van de bomen. Zonder adverteren komen er geen nieuwe gebruikers en door iets achter uit te zetten weet je zeker dat je ook in een maand met minder inkomen de toko draaiende kunt houden.

Maar ik ben nu ook nieuwsgierig :Y) Heb ze getweet voor hun uitleg, want dit is inderdaad niet duidelijk.


Wil je het antwoord hier posten? :D

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:30

Ik tik Google in via ecosia <<) heb ik toch ecosia gebruikt en daarna de goede zoekresultaten van Google

Anoniem

Re: Ecosia - de zoekmachine die bomen plant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:10

Ecosia heeft geantwoord met:
Our financial reports separate surplus money that goes towards tree-planting with money that we put into reserves. Our reserve money goes towards investments or further tree-planting, so the 100% figure combines the two. Hope this makes sense.

Fijn om te weten dat dus wel 100% goed geïnvesteerd word.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers