Stalling in de tropen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 11:51

Hoi lieve mensen :D Afgelopen week heb ik een staltour geflimd bij ons op stal op Bonaire, misschien wel leuk voor jullie om te zien? Zo hebben we helaas geen weilanden maar is het wel altijd rond de 30 graden {:}

Hier een link: https://youtu.be/I6JPR8MDZCw

Veel kijkplezier en stel hieronder gerust je vragen!


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:58

Heel leuk om te zien ! Net iets anders dan hier in de lage landen :D
Het oudje heeft het mooi voor elkaar zo, lekker in 't geniep de voerkamer binnen :Y)

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 12:01

Pandora2 schreef:
Heel leuk om te zien ! Net iets anders dan hier in de lage landen :D
Het oudje heeft het mooi voor elkaar zo, lekker in 't geniep de voerkamer binnen :Y)


Haha ja Lady heeft privileges en zolang ze alleen compact gras eet daar is het het prima, maar soms trekt ze ook hele voerzakken kapot dat is minder }> maar ze is al 35 dus we zijn allang blij dat ze nog zo fit is!

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:03

wauw wat leuk! ik had een klein vraagje hihi, hebben de paarden nooit last van de warmte daar? of zijn ze daar helemaal aan gewend?

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 12:09

isawessels00 schreef:
wauw wat leuk! ik had een klein vraagje hihi, hebben de paarden nooit last van de warmte daar? of zijn ze daar helemaal aan gewend?


De meesten zijn er wel aan gewend hoor! Alleen tussen 12-3 rijden we niet, dan blijven de paarden in de schaduw en natuurlijk moet je wel blijven opletten dat ze het niet te warm krijgen. Na het rijden doen we ze altijd afsponsen met koud water en 4 paarden moet ik regelmatig scheren ;)

Channn

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-03-13

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:20

Heel leuk om te zien! Geen vragen hier - wilde je alleen even een complimentje geven voor je video. :)

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 12:36

Channn schreef:
Heel leuk om te zien! Geen vragen hier - wilde je alleen even een complimentje geven voor je video. :)


Thnx *\o/*

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:50

Supergaaf! :D

Wel een aantal dingen die ik zelf zou aanpakken, maar dat is omdat ik wel wat luxe gewend ben. :=

Staan de paarden de hele dag op stal? En voeren jullie veel ruwvoer omdat er vrijwel geen gras staat?

Die oude pony is ook echt schattig!

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 12:55

Change3x schreef:
Supergaaf! :D

Wel een aantal dingen die ik zelf zou aanpakken, maar dat is omdat ik wel wat luxe gewend ben. :=

Staan de paarden de hele dag op stal? En voeren jullie veel ruwvoer omdat er vrijwel geen gras staat?

Die oude pony is ook echt schattig!


Luxe hebben we hier helaas niet, maar het is allemaal nog steeds een ongoing process dus er komen nog wel verbeteringen. De paarden staan steeds in groepjes in de bak en de rest van de dag zijn ze aan het werk of staan ze op stal. Ze krijgen inderdaad heel veel ruwvoer omdat we geen gras hebben en ze veel op stal staan. Onze Lady is echt een schatje ja, ze is al 35 <3

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:05

Ontzettend leuke volg! Vroeger wel een keer op Bonaire geweest maar voornamelijk ezels gezien haha
Leuk project zijn jullie aanbegonnen, succes! :j

S <3

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:41

Wat gaaf! Leuk om zo een impressie te krijgen, vind het er goed uit zien. Heb me gelijk ook even geabonneerd op je kanaal.

Enne, zoek je nog werknemers in de toekomst? O:)

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 17:33

Thnx @ Deni11
Je weet maar nooit @Elmira stuur mij anders eens een mail met je gegevens :-)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:22

Firstofjuly schreef:
Pandora2 schreef:
Heel leuk om te zien ! Net iets anders dan hier in de lage landen :D
Het oudje heeft het mooi voor elkaar zo, lekker in 't geniep de voerkamer binnen :Y)


Haha ja Lady heeft privileges en zolang ze alleen compact gras eet daar is het het prima, maar soms trekt ze ook hele voerzakken kapot dat is minder }> maar ze is al 35 dus we zijn allang blij dat ze nog zo fit is!


Ze ziet er ook nog gewoon heel bijdehand uit ! :D

Hoe kopen jullie voer in eigenlijk ? Alles is import neem ik aan, aangezien daar haast geen grasspriet te bespeuren valt. Kan me wel voorstellen dat dat soms stressmomentjes oplevert als er niet tijdig geleverd kan worden...

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 13:12

Citaat:
Ze ziet er ook nog gewoon heel bijdehand uit ! :D

Hoe kopen jullie voer in eigenlijk ? Alles is import neem ik aan, aangezien daar haast geen grasspriet te bespeuren valt. Kan me wel voorstellen dat dat soms stressmomentjes oplevert als er niet tijdig geleverd kan worden...


We moeten dat inderdaad goed plannen en tellen ja, we bestellen met pallets tegelijk uit NL welke dan in een container naar hier komen. Die containers doen er over het algemeen ongeveer 3 weken over maar de planning loopt natuurlijk verder vooruit en we proberen altijd speling te houden. Mochten we echt krap komen te zitten dan moeten we wel eens een andere oplossing vinden zoals bij bijvoorbeeld de ezelopvang hier proberen voer te krijgen of bij de boerencooperatie, maar die hebben niet altijd hetzelfde beschikbaar. Over het algemeen gaat het trouwens goed hoor met de planning en hebben we gewoon constante voorraad!

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:13

Leuk om te zien hoe het is om paarden te houden in Bonaire.
Hoe doen jullie het trouwens met de mest? Waar laat je die? Ik neem aan dat dat niet in een container naar Nederland gaat. :D

Nog een vraag: hebben jullie wel eens last van wilde ezels?

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:31

Het is dat ik bij training ben, anders hadden ik hem gelijk gekeken maar dat gaat helaas niet.
Ik vraag me als ik het zo hoor inderdaad af hoe dat met weiden gaat. Ik zou me niet prettig voelen als de paarden niet in de weide zouden komen.
Hoe lang staan ze gemiddeld in de paddock? En ik vind dat ik stage bij jullie ga lopen! O:)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:37

Interessant om te zien! Het is zo anders dan in Nederland, lijkt me best pittig om de paarden daar toch gezond en happy te houden.

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:52

Super leuk om te zien!
Ik vroeg me wat af over het water, omdat dat 2 weken in die tanks zit groeien er dan niet allemaal bacteriën in door de warmte? Of zijn de paarden het gewend en worden ze er daardoor niet ziek van?

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:03

Ziet er heel gaaf uit.leuk om zo is ergens anders te spieken!

be like a pineapple,stand tallwear a crown & be sweet on the inside

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 18:50

Leuk al die reacties!
@Zoolgangster : De mest gebruiken we voor de tuin en we verkopen het ook regelmatig aan hoveniers. Er is geen wetgeving hieromtrent, juist omdat het eiland al zo onvruchtbaar is en (paarden)mest alleen maar een goede toevoeging voor de grond is. Wilde ezels zijn leuk! De paarden zijn eraan gewend en de ezels zijn altijd wel nieuwsgierig maar komen nooit echt dichtbij!
@AlwaysH Er bestaan zowiezo geen weilanden op Bonaire en de meeste paarden die we hebben kennen dat ook niet eens. Toevallig zitten we nu weer in een regentijd (na 3,5 jaar droogte) en gaat er her en der weer wat groeien dus misschien komt er weer een weiland bij de buurvrouw. De paarden komen nu in groepjes omstebeurt een uur tot anderhalf uur buiten. Als we de nieuwe paddocks gaan maken komen er zonnedaken boven want dat is ook de reden dat ze nu niet langer naar buiten kunnen, het is te warm/te veel zon.
@happypaardje Het is inderdaad wel een stuk lastiger ja maar we zijn er inmiddels aan gewend!
@Sastaic Nee er groeien geen bacterien in. Het water wat we hier hebben is namelijk zeewater waar het zout uit gehaald is, dus supergoede, schone kwaliteit, veel verser dan het water wat je in NL uit de kraan krijgt en wat al 100 keer gezuiverd is. Het is dus gewoon drinkwater, maar verser/nieuwer dan hetgeen je in NL uit de kraan krijgt.
@Laurapalmer Vind ik zelf ook altijd leuk!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:56

Heel interessant en leuk om te zien/lezen!

Ik heb ooit op Aruba gereden waar toen 2 nederlandse meisjes de begeleiding deden. Erg gaaf om een keer mee te maken, al hield ik mijn hart vast toen ik alle slecht rijdende Amerikanen in rengalop voorbij zag vliegen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 20:11

Barb schreef:
Heel interessant en leuk om te zien/lezen!

Ik heb ooit op Aruba gereden waar toen 2 nederlandse meisjes de begeleiding deden. Erg gaaf om een keer mee te maken, al hield ik mijn hart vast toen ik alle slecht rijdende Amerikanen in rengalop voorbij zag vliegen.


Dat doen wij dus niet, veel te gevaarlijk met het risico dat er iemand afvalt of een paard zich kapot loopt. Alleen draf als mensen kunnen rijden en soms een galopje als ik zeker weet dat mensen kunnen rijden 8-)

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Stalling in de tropen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:16

Zijn de kleuren van de stal zo gekozen omdat de kleuren mooi zijn of omdat

“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow”

― Captain Jack Sparrow

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:25

Firstofjuly schreef:
Dat doen wij dus niet, veel te gevaarlijk met het risico dat er iemand afvalt of een paard zich kapot loopt. Alleen draf als mensen kunnen rijden en soms een galopje als ik zeker weet dat mensen kunnen rijden 8-)



Verstandig!

Wij moesten bij die stal toen iets ondertekenen dat het risico voor ons zelf was.
De begeleiding gaf ook aan dat de meeste Amerikanen vinden dat ze zelf heel goed kunnen
rijden terwijl dit dus niet zo is.

Mocht ik ooit nog op Bonaire komen dan stuur ik je een berichtje!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:30

Mooi filmpje. Kan je geen afdak maken in de bak dat ze alleemaal samen los kunnen en in de schaduw kunnen staan met de hete zon?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers