Paarden, de oude Romeinen en de Space Shuttle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Paarden, de oude Romeinen en de Space Shuttle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 15:39


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:48

hmmmmmm......... ik ben echt niet goed in engels Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 23:48

Moet ik het voor je vertalen? Slim Haha!

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:02

graaaaaaaaaaaaaag

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 14:32

De Space shuttle en het achterwerk van een paard.

Wisten jullie eigenlijk dat de standaard afstand tussen de treinrails in Amerika 4 voet, 8,5 inches is (ongeveer 1.53 m?) ? Dat is een erg krom getal, waarom is die standaard eigenlijk gebruikt?
De reden waarom ze deze afstand hebben gebruikt is omdat alle Amerikaanse spoorlijnen zijn gebouwd door Britse Emigranten.
Maar waarom hebben de Emigranten de afstand zo gebouwd?
Omdat de treinrails gebouwd zijn door de mensen die eerst ook de rails voor de paardentrams hebben gebouwd (deze bestonden al voordat de trein werdt ontwikkeld) en dat was precies de afstand die de rails van de tram gebruikte.
Maar waarom gebruikten ze die afstand voor de rails van de paardentram dan in Engeland? Omdat de mensen die de tramrails bouwden dezelfde bouwtekeningen en maten gebruikten die ze voor de paardenkoetsen gebruikten. En daarom is de afstand tussen de wielen ook gebruikt.
Goed, dat is duidelijk: maar waar gebruikten ze zo’n kromme afstand?
Omdat, als ze voor de koetsen een andere afstand zouden gebruiken, de kans erg groot was dat de wielen op langere afstanden op onverharde wegen zouden breken. De afstand van de wielen werd bepaald door de karreporen op sommige hele oude wegen. (Misschien hebben jullie die ooit nog weleens gezien, twee diepe sporen en gras in het midden waar de paarden op liepen)
Maar wie heeft die hele oude wegen dan gebouwd?
De eerste langeafstandswegen werden gebouwd door de Romeinen gedurende het Romeinse rijk om hun manschappen beter te kunnen vervoeren. Deze hele oude Romeinse wegen zijn sindsdien altijd nog in gebruik geweest.
En de wielsporen?
De originele wielsporen, die iedereen aan moest houden omdat ze anders hun koetsen kapot zouden maken, werden voor het eerst gemaakt door de Romeinse strijdwagens. En omdat de Strijdwagens oorspronkelijk voor het Romeinse Rijk waren gemaakt, waren ze allemaal gelijk, dus waren ook de afstanden tussen de wielen allemaal gelijk.
Dus we hebben het antwoord op onze vraag. De Amerikaanse standaard voor de afstand van de treinrails van 4 voet en 8,5 inches, komt van de originele maten van een strijdwagen voor het Romeinse Rijk. En de maten voor de strijdwagen werden gedicteerd door tweemaal de breedte van het achterwerk van een paard.Haha!

En de moraal van het verhaal is: specificaties en burocratie blijven altijd bestaan.

En wat heeft dit nu te maken met de ontdekking van het heelal en de Space Shuttle? Dit is een interessante voortzetting van het verhaal over de afstand tussen de rails en het achterwerk van een paard. Als je de Space Shuttle op het lanceerplatform ziet staan, zie je twee kleinere raketten aan weerzijnden van de grote brandstoftank staan. Deze heten Solid Rocket Boosters, oftewel SRB. De SRB worden gemaakt bij een Firma met de naam Thiokol in een fabriek in Utah. De ingenieurs die deze raketten hebben gemaakt, hadden de maten wel willen veranderen en de raketten wat breder willen maken. Maar de de SRB moesten met de trein van de fabriek naar de lanceerbasis worden getransporteerd.
De spoorweg van de fabriek gaat door een tunnel in de bergen. De SRB's moesten door die tunnel. De tunnel is een beetje breder dan het spoor, en de maat van het spoor werd bepaald door de maat van een romeinse strijdwagen, oftewel, tweemaal het achterwerk van een paard.

Dus een groot deel van het ontwerp van wat tegenwoordig toch wel het meest ontwikkelde transportsysteem genoemd kan worden, is oorspronkelijk bepaald door de breedte van een paardenkont! Slim

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:47

Ik snap hem niet meer...
Alleen dat laatste Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:42

Feetje schreef:
Ik snap hem niet meer...
Alleen dat laatste Lachen


Wat precies snap je niet?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:22

Het hele verhaal. Ik was aan het lezen en toen was ik de regel kwijt maar ik las verder en toen ging ineens alles door elkaar en snapte ik er niks meer van Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 13:56

Even een samenvatting:

De amerikaanse spoorwegen hebben een bepaalde maat.
Waarom hebben ze die maat? Omdat de Amerkaanse spoorwegen gemaakt zijn door engelse immigranten. En in Engeland gebruiken ze ook die maat.
Waarom gebruiken ze in Engeland die maat? Omdat dit dezelfde maat is als gebruikt is voor koetsen. De mensen die de koetsen hebben gemaakt, hebben later ook de trein gemaakt.
Waarom hebben die koetsen dan die vreemde maat? Omdat de wegen in Engeland zo waren gemaakt.
Waarom zijn de wegen dan zo gemaakt? Omdat de Romeinen die wegen hebben aangelegd. De wegen hadden de maat om een Romeinse strijdwagen op te laten rijden. En de Romeinse strijdwagen was net zo breed als twee paardekonten.

Dus als je de space shuttle ziet, en je ziet de twee raketten aan weerzijden van de grote brandstoftank: die raketten zijn zo gemaakt dat ze met het spoor konden worden vervoerd. En omdat het spoor door een tunnel moest, en de tunnel maar een klein beetje breder is dat het spoor, mochten ook de raketten niet groter zijn, omdat ze dan niet door de tunnel konden.

Duidelijk zo?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:26

Ah! Nu snap ik het! Wel grappig dan! Lachen