Het is saai, het stinkt en het werk is zwaar!

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Elke87

Het is saai, het stinkt en het werk is zwaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:19

Onder het motto van zeg het voort wil ik dit onderwerp hier plaatsen.

De agrarische sector lijkt voor veel mensen geen aantrekkelijke sector om in te werken. Om dit imago te verbeteren zijn er 3 filmpjes gemaakt, die met een vette knipoog laten zien hoe leuk het is om in de agrarische sector te werken. Er zal, vooral onder jongeren, meer bekend moeten worden wat het werken in de agrarische sector nu precies inhoudt. En dat het dus niet alleen stinkt, saai is en zwaar werk is..

Ik zou zeggen bekijk de filmpjes, vooral die van de varkenshouderij is erg grappig. En als je je geroepen voelt om het op je hyves ofzo neer te zeggen, ga je gang :)

En misschien wel leuk om hier neer te zetten hoe jij tegen de agrarische sector aankijkt :)

Varkenshouderij

Glastuinbouw

Boomkwekerij

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:20

NM --> LN

Elke87

Re: Het is saai, het stinkt en het werk is zwaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:22

Ik vond het eigenlijk wel nieuws en maatschappij, omdat er een heel krantenartikel over in de krant heeft gestaan.. Daarnaast is er een soort van 'forum' over geweest wat aandacht van de media heeft gekregen.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:27

Haha, die varkenshouderij. Geniaal..

Ik geloof in draken, kabouters, niet zeurende vrouwen en andere sprookjesfiguren..
Een dagje kinderen blij maken die het niet altijd leuk hebben. http://www.cars4kika.nl
Wie kan ik blij maken update 7

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:50

haha zo werk ik dus al 17 jaar in de varkenshouderij :D

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:10

Ik zie jou al zitten met je roze tandenborstel..

Ik geloof in draken, kabouters, niet zeurende vrouwen en andere sprookjesfiguren..
Een dagje kinderen blij maken die het niet altijd leuk hebben. http://www.cars4kika.nl
Wie kan ik blij maken update 7

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:27

Haha zal m'n papa dit is laten zien, woon zelf ook op een boerderij met varkens, maar die worden niet voorgelezen :o

Each day's a gift, not a given right

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:12

Haha, die reuzenpaprika :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:23

Elke87 schreef:
Er zal, vooral onder jongeren, meer bekend moeten worden wat het werken in de agrarische sector nu precies inhoudt.

Ik geloof dat dat biggetje niet de enige is die een sprookje voorgelezen krijgt. :x

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:37

ik ben een stadsmeisje hoor en ik heb alleen de varkensvideo gekeken én ik eet ook nog eens vlees maar als ik dit zie zou ik niet ineens in de varkens willen werken.
Dat arme babe varkentje wil helemaal niet knuffen en varkentjes vrij op de wei had er al een stuk leuker uitgezien. Jaja ik eet varkensvlees dus ben een beetje hypocriet maar als je het dan over promotie hebt..

Hoe ik tegen de agrarische sector aankijk? vróeg opstaan :z haha

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 06:30

goeroe schreef:
Elke87 schreef:
Er zal, vooral onder jongeren, meer bekend moeten worden wat het werken in de agrarische sector nu precies inhoudt.

Ik geloof dat dat biggetje niet de enige is die een sprookje voorgelezen krijgt. :x

Daarom staat er ook met een vette knipoog. Het is gewoon de bedoeling dat mensen na gaan denken om ook in de agrarische sector gaan werken. Dat het werk niet echt zo gaat, zoals je vooral bij de varkenshouderij ziet, mag duidelijk zijn..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 06:31

zodiacje schreef:
ik ben een stadsmeisje hoor en ik heb alleen de varkensvideo gekeken én ik eet ook nog eens vlees maar als ik dit zie zou ik niet ineens in de varkens willen werken.
Dat arme babe varkentje wil helemaal niet knuffen en varkentjes vrij op de wei had er al een stuk leuker uitgezien. Jaja ik eet varkensvlees dus ben een beetje hypocriet maar als je het dan over promotie hebt..

De discussie of het zielig is of niet vind ik een totaal andere discussie. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 06:46

Leuk geprobeerd, maar hier ga je geen 'stadse fratsers' mee het platteland op krijgen, en de jongens en meisjes van het platteland wéten allang wat het inhoudt en kiezen er, bewust en wetend wat het echt inhoudt, al dan niet voor.
Dit is gewoon weer bedacht door iemand achter een bureau die geen flauw benul heeft waarom iemand voor een bepaald beroep kiest en wat er onder jongeren leeft. Maar die wel dacht dat-ie ontzéttend leuk was. Dream on... :z

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:04

Elke87 schreef:
goeroe schreef:

Daarom staat er ook met een vette knipoog. Het is gewoon de bedoeling dat mensen na gaan denken om ook in de agrarische sector gaan werken. Dat het werk niet echt zo gaat, zoals je vooral bij de varkenshouderij ziet, mag duidelijk zijn..

Ik snap wel dat het grappig bedoeld is, maar als niet zo'n fan van de bio-industrie schiet zo'n filmpje bij mij in het verkeerde keelgat. Je hebt groot gelijk dat je de discussie van al dan niet zielig hier niet wilt voeren, maar ik snap gewoon niet dat de makers van dit filmpje niet iets beters hadden kunnen verzinnen. In plaats van zoiets belachelijks had je ook iets kunnen doen met de sterke punten van de bio-industrie. Laat zien hoe efficiënt het allemaal is, wat voor machines en computerprogramma's er gebruikt worden. Dat spreekt tenminste nog een bepaalde groep jongeren aan. Op die manier had je ook goed kunnen laten zien dat het werk door al die techniek een stuk lichter is geworden en dat het niet saai is. Over de stank zou ik het maar even niet hebben, varkens stinken nou eenmaal, daar kan geen reclamecampagne tegenop. Als je het werk verder leuk vindt neem je dat waarschijnlijk wel op de koop toe, bijna elke baan heeft wel een minder leuke kant.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 13:44

Deze filmpjes zijn bedacht door de jongeren zelf.. En het was juist de bedoeling om dit met veel humor te doen..

Uiteraard haal je hier niemand meteen mee over. De filmpjes zijn dan ook niet alleen gericht op jongeren, maar ook zeker voor de agrarische sector zijn. De sector zal uiteindelijk voor een groot deel toch zelf het beeld moeten gaan veranderen.. Dat kan een school of een uitzendbureau niet alleen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:11

E
Elke87 schreef:
zodiacje schreef:

De discussie of het zielig is of niet vind ik een totaal andere discussie. :)

Sorry dan begrijp je me verkeerd, ik wil geen discussie voeren of het zielig is. Wat ik al zeg, ik eet varkensvlees dus wie ben ik om daar iets van te vinden. Het gaat mij meer om het promotie idee, een gillend varken is voor mijn idee geen promotie. Wat degene boven mij al aangeeft, meer inzoomen op de positieve punten is betere promotie :+
Ik sna het idee erachter wel hoor en het is leuk gedaan alleen het geeft mij as stadsmeisje niet ineens het idee dat het wat is en dat xou toch de bedoeling van promotie moeten zijn.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:44

Whaha zette hij nou de hogedrukspuit op een varken? _O-

Ik heb absoluut geen moeite met de agrarische sector, zit op een agrarische school waar ik een opleiding volg voor ondernemer zorgboerderij en bij mij in de klas zitten ook veel 'veehouders' etc, ik vind het heerlijk, gewoon lekker nuchter volk :D
En ach, vies.. Het is zijn niet de schoonste beroepen, maar ik vind het niet vies.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 16:51

Tuurlijk bereik je niet iedereen.. Ze kunnen voor mij nog zo'n leuk filmpje maken over hoe het is om tandarts te zijn, maar ik ga het toch echt nooit worden..

Het is een start.. En je zult ergens moeten beginnen om de sector een beetje wakker te schudden dat er wat gedaan moet worden.. Want er is werk genoeg in de agrarische sector..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:14

ik werk zelf sinds mijn 19de in de varkenshouderij.
zwaar werk maar wel leuk!

ik stond voorheen elke dag om 5 uur op omdat ik een uur moest fietsen.
nu ben ik overgezet naar een vestiging in de buurt.
hoef nu eigenlijk pas om half 7 mijn bed uit te kruipen.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:24

_Karlijn schreef:
Whaha zette hij nou de hogedrukspuit op een varken? _O-

Ik heb absoluut geen moeite met de agrarische sector, zit op een agrarische school waar ik een opleiding volg voor ondernemer zorgboerderij en bij mij in de klas zitten ook veel 'veehouders' etc, ik vind het heerlijk, gewoon lekker nuchter volk :D
En ach, vies.. Het is zijn niet de schoonste beroepen, maar ik vind het niet vies.

Ja hij zette de hogedrukspuit op het varken, als de zeugen vanuit de dragende stal naar de kraam afdeling gaan worden ze daar eerst gedoucht voor dat ze moeten biggen, maar de hogedrukspuit staat dan wel zolaag mogelijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:31

trouwens,einde van het filmpje....bij ons staat er meestal een vrachtwagen voor de deur als het varken naar buiten moet haha

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:52

inowa schreef:
trouwens,einde van het filmpje....bij ons staat er meestal een vrachtwagen voor de deur als het varken naar buiten moet haha

Of ik met de tracktor en biggenwagen haha

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:40

Leuk dat er ook echte positieve reacties zijn.. Ook al komen die meer van mensen die al in de agrarische sector zitten..

Misschien is dat ook wel lastig om als buitenstaander op dezelfde grappige manier tegen de filmpjes aan te kijken..

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:43

goeroe schreef:
Elke87 schreef:

lijkt mij meer een tegen sprekend filmpje een anti promotie filmpje...
vooral als je hem bekijkt naast een film die wij op school hebben gezien hoe het er bij een echte varkens houder aan toe gaat...
en dan raar vinden dat niemand in die sector wil :+

Edit: Dit wil niet zeggen dat ik tegen de sector ben... maar een beetje dier moet dier kunnen zijn vind ik dus zie ook liever een big in t groen rond huppelen.

Just a Lady (2014)
Dreamboy x Fruhling

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:37

wist je dat je een varken daar helemaal geen plezier mee doet om hem buiten neer te zetten,varkens kunnen niet tegen kou en tocht en vochtig klimaat