Meisje van 2!?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:38

Het is niet schadelijk voor een kind om paard te rijden. Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan. integendeel, het heeft therapeutische waarde.

Wel is het zo dat je natuurlijk niet echt correcte hulpen kunt geven en er vaak dingen aangewend worden (als het kind vaak rijdt) die soms slecht af te leren zijn, zoals klapperen met de benen, hakken gebruiken en aan de teugels trekken.
Maar we zien dat ook wel bij ruiters die veel later beginnen en het meteen verkeerd leren omdat ze op te stugge manegedieren moeten rijden bv....

Hier rijden ukkies zonder cap op hengsten, dat zou pas een discussie zijn op bokt, hahaha.

*edit foto verwijderd, omdat ik geen toestemming heb gevraagd aan de vriend die hem op Facebook plaatste.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:19

Een paard kan ook gewoon op het klakken van de tong aanspringen.... dit terzijde.

Overigens wat betreft het galopperen zonder losrijden, buiten het feit dat we niet weten wat er voordat er gefilmd is is gedaan, galopperen kun je gebruiken ALS losrijden.
Er is geen wet in steen die zegt dat het alleen via stap en draf kan.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:16

mdr schreef:
Weet je, om het paard zou ik me niet druk maken, dit is totaal geen belasting voor hem, maar snap niet dat mensen zo'n risico nemen met een kindje van 2! Je paard mag dan nog zo braaf zijn, je weet nooit wat er kan gebeuren! Als bij ons een klein kindje es op een pony wil zitten, dan houdt er iemand de pony vast en loopt er ook nog es iemand naast het kind: veiligheid boven alles!!! Ze hebben later nog tijd genoeg om het te leren!

In principe wel met je eens, maar een kind kan ook een noodval van een klimrek maken of uitglijden en in coma raken...of onder een auto komen als het achter een bal aan gaat. Feit is dat we ze niet voor alle ellende kunnen behoeden.

Het gaat een beetje om inschatten van risicos. Als je een pony hebt die goed reageert op instructies van iemand die er bij is maakt het niet zoveel uit of je die dan vast houdt of niet.
Als een paard dat je vast hebt een zijsprong maakt ligt het kind er ook af als de begeleider van het kind net aan de andere kant staat.
Er zijn ook kinderen die er nog niet afvallen als een pony een complete rodeo uitvoert. Het ene kind is het andere niet.

In de VS gaan ponies aan een type stapmolen op feestjes en worden de kinderen in het zadel vastgebonden. Dat is het andere uiterste.

Overigens had ik wel altijd iemand er naast in de les van kleintjes, maar in een particuliere situatie snap ik het wel. Mijn tantezegger heeft ook wel los om mijn paard gezeten toen hij nog in de luiers liep.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Meisje van 2!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:54

Nogmaals het kan geen kwaad. Een kind kan volkomen in spagaat zitten de hele dag bij wijze van spreke. De pezen zijn nog niet zo stijf als bij grotere kinderen.

Het paard is zo´n westernpaard met een "lope" die je slaapwandelend bij kunt bij houden. Dat zorgt ook dat het gevaar miniem is.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Meisje van 2!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:04

En dan schrikt ie. Wat dan nog? Beestje loopt in een roundpen. Dan doet ie een beetje meer gas erop, maakt het niet meteen onmogelijk om te blijven zitten. Stopt vanzelf wel weer.
Ziet er verder ook niet uit alsof er ook maar enig leven in dat dier zit en schrikken lijkt me eigenlijk uitgesloten.

Als het een shetlander was geweest was er niks ander behalve dat het dier kortere benen heeft en vluggere bewegingen . Een groter dier is een stuk comfortabeler.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:51

Salsa schreef:
Daarom laat ik mijn tweejarig niet zonder begeleiding heel hoog en klimrek in gaan of alleen op straat spelen met een bal. Kindje is 2 (!) Op die leeftijd ben je imo nooit zonder begeleiding van een ouder bezig met op die manier spelen of sporten. En ja mijn dochter mag gewoon klimmen en vallen maar wel in een bepaalde mate en ik sta er altijd naast om haar op te vangen. Ik krijg het idee dat je niet helemaal in kan schatten waar een tweejarig toe in staat is en hoe de ontwikkeling is. We hebben het hier niet over een 6 jarige. Als je twee bent ben je toch nog wel een klein kindje.

En een roundpen is imo geen argument. Vallen in de roundpen is net zo gevaarlijk al dan niet erger want het paard is zo weer bij je als je er afvalt. Kans op vertrappen lijkt mij weer hoger in een roundpen dan in bijvoorbeeld een grote bak oid

Het blijft een inschatting van risicos. Een paard gaat trouwens niet bewust op een kind staan als het de kans heeft om er over te springen. In een bak kan het gaan zigzaggen...en met meer ruimte, meer zin in acceleratie.... Daarbij zorgt de buiging voor minder makkelijke zijsprongen maken dan als een paard rechtuit gaat...
Daarbij, waarom zou dat kind vallen? Je valt niet zomaar van een paard. Ze zit op een kleedje dat veel stroever is dan een zadel en blijkt een prima evenwicht te hebben.

Het ene kind is het andere niet. De een is met 8 jaar nog een hulpeloze drol, de ander is met twee jaar al heel bijdehand. Die moeten in andere landen al taken uitvoeren...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:55

Delphi schreef:
Een 2 jarig kind is veel kwetsbaarder, dan een volwassen persoon. Een schedel van een 2 jarig kind is veel kwetsbaarder dan dat van een volwassenen. Een volwassen persoon zal eerder aan voelen komen dat hij/zij gaan vallen en kan eventueel opzij rollen of in elkaar vouwen om zichzelf te beschermen. Daarnaast zit een 2 jarig ook lang niet zo stabiel als ene volwassenen.
Maar een volwassenen

Laat haar schedel nou prima beschermd zijn...
Wat zitten betreft, zodra je schrijlings zit, is het evenwicht stabieler dan als je staat. Ze kan een heel eind uit het lood hangen voordat ze zal vallen. En dat doet ze niet, ze blijft boven het paard...

En nogmaals dit ziet er uit als een totaal gebroken beest, breek me de bek niet open over dat, dus de kans dat het ook maar iets anders doet dan het sukkelige drafje en "lope" dat het laat zien is zeer gering.

Ik zal niet zeggen dat je elk kind op elk om het even paard moet zetten en maar moet laten gaan, maar dit kind, op dit paard ziet er verder okee uit.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:18

Salsa schreef:
Lusitana: Op jouw foto zat een meisje zonder cap op een paard dus die schedel is helemaal niet beschermd en daarbij is een cap ook niet heilig. Ik zou zeggen google eens op alle fatale ongelukken met paard.

Dat was een voorbeeld hoe het "erger" kan. ;) Om maar weer even aan te halen dat de ene omstandigheid en kind het andere niet is. ("Mijn" kind was ouder)


Citaat:
Het is en blijft een risico als je kinderen en dieren combineert. Beide zijn nooit 100% in te schatten op kunnen en karakter laat staan voorspelbaar wat er wel en niet kan gebeuren.
Maar denk niet dat onze meningen ooit zullen aansluiten hierover. Stukje ervaring denk die we beide hebben opgedaan met zowel paarden als kinderen.

Wie zegt dat ik het oneens ben? Ik zeg alleen dat het altijd inschatten van risico´s blijft en dat het ene kind het andere niet is. En wat ik hier op het filmpje zie ziet er ongevaarlijk uit.

Een volwassene kan ook dodelijk verongelukken. Met paarden om gaan is per defenitie levensgevaarlijk als je het goed bekijkt. Toch gaan we er me om en gaan we er zelfs op zitten...

De ouders van het kind zijn eindverantwoordelijk en die vinden het blijkbaar op inschatting van hun kind en het paard en de omstandigheden, verantwoord.

Als ze 12 is en op een manege rijdt het risco toch hetzelfde? Sterker nog, zo´n kleintje is nog "van rubber." Kind van 12 breekt eerder wat.

Zal mezelf ook nog maar eens quoten:
Citaat:
Ik zal niet zeggen dat je elk kind op elk om het even paard moet zetten en maar moet laten gaan, maar dit kind, op dit paard ziet er verder okee uit.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Meisje van 2!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:57

Ze komt feitelijk niet met een bons neer, want waar ze op neerkomt beweegt ook, is breed en zacht en er is drukverdeling naar de benen. We hebben het niet over uit de lucht met de benen wijd op een plank terecht komen ofzo....

Er is een goed boekje over wat paardrijden met het lichaam doet in het algemeen. Daarin worden kinderen ook behandeld en heel wat mythes uit de wereld geholpen.

Paardrijden wordt voor alle leeftijd zelfs als therapie gebruikt. Juist omdat het goed is voor de ontwikkeling.

De Havasupai indianen wonen in een vallei die alleen per helicopter (, te voet) en te paard te bereiken is. Die kinderen zitten van baby af aan dagelijks op een paard (eesrt voorop bij een ouder) en er is er niet een die lichamelijke problemen ontwikkelt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:43

russel schreef:
Er hoeft maar een bons voor nodig te zijn en de Symfyse slijt open..

Ik moet er niet aan denken zo wijd te zitten..

Die Indianen, zal wel, geen idee hoe die ontwikkelen, zal mooie studie voor zijn en leuk om te inventariseren hoe vaak het wel fout ging.

Niet om het een of ander, maar het lijkt mij dat die bij een klein kind nog enorm rubberig is en dus niet zo makkelijk scheurt. Daarbij zit je dus voor een veel groter deel op je bovenbenen en bips en nee wij moeten er niet aan denken, maar voor een kind is dat anders, die kunnen ook nog hun voeten naast hun oren leggen.

En zo breed vind ik haar niet zitten?

Denk je niet dat als er ook maar iets mis is met de ontwikkeling van de Havasupai, dat allang bekend was? En dat ongelukken breed uitgemeten in de media komen, want ze haten daar de indianen zoals in nederland de Marokkanen gehaat worden hoor. Dus reken maar dat ze smullen van zwartmakerij.
Het enige dat er uit voortkomt is dat het verdomd goede rodeoruiters zijn die over het algemeen aardig hun geld kunnen verdienen op die manier.

Een paard verknalt niks aan de onderkant, echt niet, ook niet als je heel jong met rijden begint.
Ander voorbeeld dan... de Britten...doen dat ook al eeuwen...leadrein classes..

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Meisje van 2!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:54


* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Meisje van 2!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:25

Je wil het niet snappen. Breed zitten is voor kinderen niet erg. Hotsen op iets breeds is niet erg.
Ze kunnen ook op de knie van een ouder paardje rijden....

Ze zit op iets zachts en verends, niet op een plank.

Er gaat niks kapot in een kind van paardrijden.

Draai het maar eens om. Kom maar met concrete bewijzen dat het wel altijd zo is. Zou niet best zijn.

Er is altijd een gering risico dat ze valt, maar dat is in mijn ogen, in deze situatie, met dit kind, op dit paard, echt niet groter dan dat ze van een ander type ongeluk zou krijgen.
En inwendige schade zie ik hier al helemaal niet van komen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers