Meisje van 2!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:58

We hebben het over een meisje van 2 van ongeveer 13 kilo zonder enige kracht in haar ledematen. Hoezo verkeerde hulpen?
Je had toch niet gedacht dat ze dit paard even lekker over de rug kon laten lopen en met een mooie beenaanleg in galop kon krijgen ofzo. En tja losrijden hoeft niet alleen in stap ;) Ik zet mijn paarden ook vaak snel aan het werk qua tempo en zeker als het koud is.

Waar ik me vooral over verbaas is dat deze ouders hun 2 jarige dochter op deze manier op een paard laten rijden. Erg onverantwoord imo. Kindjes van 2 horen niet zo op een paard te zitten al is het alleen al omdat ze qua evenwicht, kracht en groei dit lichaamlijk nog niet aan kunnen



SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:03

Ik heb zelf een dochter van 2 en buiten een keer een rondje op een shetje stappen met mama ernaast komt we echt niet zo op een paard. Dan heb ik het nog niet eens over vallen maar lichaamlijk kan geen enkel meisje van 2 dit aan.

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:44

Tja het is een keuze die je als ouder maakt. Gelukkig gaat het meestal goed maar soms ook niet en wil niet bij die soms horen. Wbt hengst ofzo maakt het me niet zo uit. Die cap daar in tegen wel. Een kind van de dergelijke leeftijd heeft gewoon niet de kracht en het evenwicht is niet volledig ontwikkeld. Al struikeld een paar maar even of verstapt zich en je kind valt van een enorme hoogte.

Dat paarden therapeutisch kunnen werken op oa kinderen is een feit maar je kan ook op andere, imo, veiligere manieren kinderen en paarden combineren. En het is zeker een verschil of een kind op een kleine pony zit of een enorm paard door iig de breedte en de hoogte waar ze vanaf vallen.

Offtopic: Hele gave hengst trouwens!

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:22

Lusitana schreef:
mdr schreef:
Weet je, om het paard zou ik me niet druk maken, dit is totaal geen belasting voor hem, maar snap niet dat mensen zo'n risico nemen met een kindje van 2! Je paard mag dan nog zo braaf zijn, je weet nooit wat er kan gebeuren! Als bij ons een klein kindje es op een pony wil zitten, dan houdt er iemand de pony vast en loopt er ook nog es iemand naast het kind: veiligheid boven alles!!! Ze hebben later nog tijd genoeg om het te leren!

In principe wel met je eens, maar een kind kan ook een noodval van een klimrek maken of uitglijden en in coma raken...of onder een auto komen als het achter een bal aan gaat. Feit is dat we ze niet voor alle ellende kunnen behoeden.

Het gaat een beetje om inschatten van risicos. Als je een pony hebt die goed reageert op instructies van iemand die er bij is maakt het niet zoveel uit of je die dan vast houdt of niet.
Als een paard dat je vast hebt een zijsprong maakt ligt het kind er ook af als de begeleider van het kind net aan de andere kant staat.
Er zijn ook kinderen die er nog niet afvallen als een pony een complete rodeo uitvoert. Het ene kind is het andere niet.

In de VS gaan ponies aan een type stapmolen op feestjes en worden de kinderen in het zadel vastgebonden. Dat is het andere uiterste.

Overigens had ik wel altijd iemand er naast in de les van kleintjes, maar in een particuliere situatie snap ik het wel. Mijn tantezegger heeft ook wel los om mijn paard gezeten toen hij nog in de luiers liep.



Daarom laat ik mijn tweejarig niet zonder begeleiding heel hoog en klimrek in gaan of alleen op straat spelen met een bal. Kindje is 2 (!) Op die leeftijd ben je imo nooit zonder begeleiding van een ouder bezig met op die manier spelen of sporten. En ja mijn dochter mag gewoon klimmen en vallen maar wel in een bepaalde mate en ik sta er altijd naast om haar op te vangen. Ik krijg het idee dat je niet helemaal in kan schatten waar een tweejarig toe in staat is en hoe de ontwikkeling is. We hebben het hier niet over een 6 jarige. Als je twee bent ben je toch nog wel een klein kindje.

En een roundpen is imo geen argument. Vallen in de roundpen is net zo gevaarlijk al dan niet erger want het paard is zo weer bij je als je er afvalt. Kans op vertrappen lijkt mij weer hoger in een roundpen dan in bijvoorbeeld een grote bak oid.

Ik zou haar trouwens ook niet op een kleine pony los laten rijden maar er altijd naast blijven. Voordeel van een kleine pony is dat ik haar sneller daar vanaf kan trekken dan een groot paard. Qua beweging tja ligt totaal aan het paard. Ken ik ook grotere paarden die weer juist heel hoog opgooien al zijn de passen ruimer
Laatst bijgewerkt door Salsa op 06-12-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:35

Onzin de benen van een ouder kind en volwassenen zijn veel langer waar door er veel meer grip is. Het evenwichtsorgaan is ontwikkeld en de persoon kan zelf prima het risico inschatten en aanvoelen wanneer je een reactie moet geven. Een kind van 2 kan dit niet in deze mate.

Daarbij is het skelet ook niet zo hard als een volwassen. Kan een voordeel zijn. Als een kind van de trap valt houdt het zich instinctief slap en zal het minder snel iets breken als een volwassen die zichzelf gaat tegen houden. Maar betekend ook dat het eerder nog kan vervormen naar een bepaalde stand

En ja het leven bestaat uit risico´s maar je springt ook niet van een hoge brug het water voor de fun is ookal is de kans op overleven aanwezig. Je bekijkt, zeker als ouder voor je kind, wel wat het risico is. Vallen met een fietsje kan je als je heeeeeel veel pech hebt ook fataal zijn maar meestal is het een schaafwondje of hooguit een gebroken arm. Vallen van een hoog paard wat er vandoor gaat met kans op vertrappen, zonder cap op het hoofd vallen, nek breken, interne bloedingen vind ik dan een heel ander risico en vele malen groter
Laatst bijgewerkt door Salsa op 06-12-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:10

Lusitana: Op jouw foto zat een meisje zonder cap op een paard dus die schedel is helemaal niet beschermd en daarbij is een cap ook niet heilig. Ik zou zeggen google eens op alle fatale ongelukken met paard.

Het is en blijft een risico als je kinderen en dieren combineert. Beide zijn nooit 100% in te schatten op kunnen en karakter laat staan voorspelbaar wat er wel en niet kan gebeuren.
Maar denk niet dat onze meningen ooit zullen aansluiten hierover. Stukje ervaring denk die we beide hebben opgedaan met zowel paarden als kinderen.

(daarnaast weet ik ook uit eigen ervaring hoe stom je van een paard kan vallen := Nooit tijdens een rodeo de grond dichtbij gezien maar juist op de meest stomme momenten)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers