Het inrijden van een paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:27

Ik kwam op Facebook een erg interessant link tegen en dacht hier ook maar even dellen.

Er word hier zo veel discussie's gemaakt over het inrijden.
Maar soms weten we gewoon niet waarom we op 3 jarige leeftijd beginnen.

Nou dit artikel vertelt alles.
Ik vond het heel erg interssant en sommige dingen wist ik zelf niet.

http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#2231


Sorry als het niet goed staat!

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:36

HK-> RT-D

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:03

Helder toch? Start leeftijd voor wedstrijden zal verhoogd moeten worden naar 5 jaar!

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:15

Mooi duidelijk opgeschreven!!

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:21

Om mij heen zie ik zoveel net 3-jarige paarden die al super belast worden, 6 keer in de week rijden, springen...
De mijne is nu 3,5 en ik rijd haar nu 2, hooguit 3, keer in de week zo'n 15 tot 25 minuten en dat is alleen stap, draf en galop met een aantal voltes.

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:14

mmm interessant stukje om te lezen!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:19

Zeker interessant maar het is denk iets wat we allemaal al zon beetje weten omdat er eindeloos discussies over zijn gevoerd.
Ik blijf gewoon met 3 beginnen met lichte arbeid op de rug, ben van mening als je het niet te zwaar aanpakt kan er weinig misgaan.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:21

Deze link stond al ergens op bokt geloof ik! Interessant om even door te lezen maar ik denk niet dat het bij veel mensen de mening verandert..

Edit: [LN] Leeftijd inrijden

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:21

het is en blijft een discussiepunt,waar we nooit over eens zullen zijn ben ik bang

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:23

Deze link of in ieder geval hetzelfde stuk is inderdaad al honderd keer gedeeld op bokt!

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:26

noahlady schreef:
het is en blijft een discussiepunt,waar we nooit over eens zullen zijn ben ik bang


eigenlijk zou het geen discussie kunnen zijn want de feiten staan vast. het is maar net koppigheid waar je aan toe wilt geven en een hoop geduld en geld

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:26

noahlady schreef:
het is en blijft een discussiepunt,waar we nooit over eens zullen zijn ben ik bang

Nee, het blijft een punt van belangen, ongeduld en geld.........

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:39

Iets wat wetenschappelijk bewezen is kan inderdaad geen discussiepunt zijn, maar hoe andere mensen erover denken, dát is het discussiepunt.

En dan blijf ik het vreemd vinden dat mensen die met hun neus op de feiten gedrukt worden door zo'n artikel toch nog steeds vasthouden aan hun eigen idee.
Maar hoe komt dat? Omdat ze zelf nog nooit iets meegemaakt hebben in hun eigen ervaringen dat het tegendeel bewezen heeft... En zolang ze niet eens met hun hoofd tegen de lamp lopen, zullen ze blijven doorgaan.

Erger nog, paarden zijn in zekere zin zo 'sterk' dat het vaak niet eens opvalt dat inrijden op een te jonge leeftijd kwaad kan. En als een paard op 15 jaar al 'afgeschreven' is (in plaats van paarden die op hun 25ste nog steeds gezond en wel zijn) , dan komt dat altijd "door de intensieve sportcarrière" of " het is gewoon een zwakker paard". Bijna nooit begint er dan nog iemand over "nou, misschien hebben we heb te vroeg ingereden...."

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:43

Twee topics over hetzelfde (LN en op RT) samengevoegd.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:47

Oklahoma schreef:
Iets wat wetenschappelijk bewezen is kan inderdaad geen discussiepunt zijn, maar hoe andere mensen erover denken, dát is het discussiepunt.

En dan blijf ik het vreemd vinden dat mensen die met hun neus op de feiten gedrukt worden door zo'n artikel toch nog steeds vasthouden aan hun eigen idee.
Maar hoe komt dat? Omdat ze zelf nog nooit iets meegemaakt hebben in hun eigen ervaringen dat het tegendeel bewezen heeft... En zolang ze niet eens met hun hoofd tegen de lamp lopen, zullen ze blijven doorgaan.

Erger nog, paarden zijn in zekere zin zo 'sterk' dat het vaak niet eens opvalt dat inrijden op een te jonge leeftijd kwaad kan. En als een paard op 15 jaar al 'afgeschreven' is (in plaats van paarden die op hun 25ste nog steeds gezond en wel zijn) , dan komt dat altijd "door de intensieve sportcarrière" of " het is gewoon een zwakker paard". Bijna nooit begint er dan nog iemand over "nou, misschien hebben we heb te vroeg ingereden...."

Erger nog: als ze drie paarden naar de slager hebben geholpen voor hun 10e jaar, dan hebben ze me toch een partij pech! Als je ze dan aanspreekt op hun (gebrek aan) rijkunst; nou dan is de wereld te klein.........
Probeer het hier maar eens; er hebben er om minder een ban gekregen........

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:52

Maar het is toch verschillend per paard? toen mijn paard 4 was moest hij van de fysiotherapeut juist hard aan het werk omdat zijn lichaam dit aankon en zijn spieren sterker moesten worden. verder was hij heel lastig wanneer hij minder werkte..

overigens ben ik het er wel mee eens dat je mentaal en fysiek niet te veel van een jong paard moet vragen.

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:03

ikke schreef:
noahlady schreef:
het is en blijft een discussiepunt,waar we nooit over eens zullen zijn ben ik bang

Nee, het blijft een punt van belangen, ongeduld en geld.........


precies... en daardoor blijft het een discussie tussen de mensheid
de 1 vind dit, de ander vind dat.
Ál is het wetenschappelijk bewezen

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:04

Sastaic schreef:
Maar het is toch verschillend per paard? toen mijn paard 4 was moest hij van de fysiotherapeut juist hard aan het werk omdat zijn lichaam dit aankon en zijn spieren sterker moesten worden. verder was hij heel lastig wanneer hij minder werkte..

overigens ben ik het er wel mee eens dat je mentaal en fysiek niet te veel van een jong paard moet vragen.


Ik vind 4 jaar nog steeds beter dan 2,5 of het 1,5 van sommige volbloeden ;) .
Daarbij is de vraag: wat is werken? Veel longewerk of wel degelijk onder het zadel ook?

Ik weet natuurlijk het fijne niet van je paard en de redenen waarom hij hard aan het werk gezet moest worden, maar "omdat zijn lichaam dit aankon" gaat eigenlijk helemaal niet op als je het wetenschappelijk bekijkt?
Op 4-jarige leeftijd zijn de groeischijven bijlange nog niet volgroeid, dus het kan best zijn dat je paard qua beendergestel en spieropbouw al goed ontwikkeld was, maar groeischijven kunnen daar niet bij horen.

Wat bedoel je met "lastig"?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:09

Sastaic schreef:
Maar het is toch verschillend per paard? toen mijn paard 4 was moest hij van de fysiotherapeut juist hard aan het werk omdat zijn lichaam dit aankon en zijn spieren sterker moesten worden. verder was hij heel lastig wanneer hij minder werkte..

overigens ben ik het er wel mee eens dat je mentaal en fysiek niet te veel van een jong paard moet vragen.


Van dit verhaal zakt mijn broek af!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Het inrijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:24

Goed stuk. De meeste mensen willen niet wachten totdat hun paard is uitgegroeid. Zo zonde.
Je kan al met van alles beginnen zonder erop te zitten.
Zo hoorde ik eens. Die mensen houden van de sport. Niet van het paard. Vond ik wel één om te onthouden.