Droes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 20:47


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:53

Ik vind dit een heel gevaarlijke ontwikkeling. Elke idioot kan daar een geval van droes aanmelden. Wordt die melding op waarheid getoetst en zo ja, hoe dan?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 07:26

Als je daar al vanuit gaat!!!
Droes wordt te vaak verzwegen juist. Boos!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:31

Deze tekst is o.a. te lezen op de website:

Citaat:
Momenteel is de mogelijkheid meldingen te plaatsen even onder constructie. Het melden van Droes gevallen (of verdenkingen daarvan) wordt gereconstrueerd. Wij willen voorkomen dat bezoekers berichten plaatsen die wellicht onschuldge bedrijven benadelen.

Derhalve wordt het systeem gewijzigd waarbij wij wel om een identiteit gaan vragen, maar die niet kenbaar maken op de website (tenzij iemand aangeeft daar geen probleem mee te hebben).

Ook wordt het systeem aangepast zodat meldingen en reakties eerst worden gescreened voordat ze daadwerkelijk geplaatst worden.

Lachen

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:46

Ben heel benieuwd hoe ze dat willen realiseren Knipoog

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:48

Mag ik misschien vragen wat voor ziekte 'droes' is??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:28

Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door de streptococ-bacterie. Na besmetting met deze bacterie kan het 2 tot 10 dagen duren (incubatietijd) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Het begint met een koortsaanval, vaak in combinatie met een vrij heftige keelontsteking. Daarna zullen de keellymfeklieren gaan veretteren en opzetten. Hierbij scheidt het paard via de neus een geelachtig snot af.

Aan de buitenkant resulteert dit in de regel in bulten in de hals en / of op het hoofd. In het verdere verloop van de ziekte zullen de opgezette klieren doorbreken, waarna er vrij snel herstel op zal treden.

Gevaar hierbij is wel dat de etter in bijvoorbeeld de luchtwegen terecht kan komen door het naar binnen toe openen van de klieren. Infecties aan longen en andere inwendige organen kunnen dan plaatsvinden die meestal de dood tot gevolg hebben.

Verder spreken we van verslagen droes als lymfeklieren op een andere plek in het lichaam besmet raken, deze klieren hebben vaak niet de mogelijkheid tot opbreken aan de huid. Hierdoor kan de infectie door blijven groeien en de bacterie kan op die wijze in de bloedbaan terechtkomen, ook dit vaak met dodelijke gevolgen.

Bron: www.meldpuntdroes.nl Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:32

Op dit moment hebben wij droes op stal. Ik was erg blij dat ik dit ergens kon melden.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:34

Ik kan alleen niet op de site kijken waar er droes is. Nou ja, ik kan het wel, maar binnen een seconde gaat hij weer naar het vorige scherm.
Klopt dat?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:38

ja ze zijn er nu mee bezig het aan te passen. Ik wilde mijn eigen melding uitbreiden maar dat kan ook niet.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:50

Misschien een idee om ook foto's van droes op de site te zetten?
Laat ik die nu 'toevallig' in mijn bezit hebben...
Voor mij was het tot voor kort ook een raadsel hoe droes er nu uit kon zien.....
Helaas weet ik het nu....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 18:44

Mijn eigen paard heeft notabene droes opgelopen doordat mijn andere paard in Utrecht was onderzocht. De arts kwam tussendoor steeds langs en meldde tussen neus en lippen door dat ze "deze keer even niet dichterbij kwam want ze was net bij een paard met droes geweest".
Ik wist toen niet wat het was maar binnen een week nadat paard 1 weer thuis was, had paard 2 droes.
Ook hoor ik van maneges die wedstrijden op hun terrein laten doorgaan terwijl er droes heerst. Er zijn altijd wel kinderen aanwezig die van het ene paard naar het andere lopen te aaien, dus .....
Voorkomen is beter dan genezen.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:17

in het dorpje waar ik woon ligt een grote manege, Zilfia's Hoeve, daar hebben ze nu ruim 2 maanden droes... ze doen der niet eg veel aan! ze hebben zelfs die tinkerkeuring gewoon daar door laten gaan paar weken geleden!! verbaast me niks als er nu paar arme tinkertjes droes hebben omdat zijn die tinkerkeuring gewoon door hebben laten gaan!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:38

Myra schreef:
in het dorpje waar ik woon ligt een grote manege, Zilfia's Hoeve, daar hebben ze nu ruim 2 maanden droes... ze doen der niet eg veel aan! ze hebben zelfs die tinkerkeuring gewoon daar door laten gaan paar weken geleden!! verbaast me niks als er nu paar arme tinkertjes droes hebben omdat zijn die tinkerkeuring gewoon door hebben laten gaan!!!


Ik ben daar dus geweest met mijn tinkers en idd hebben we hier nu droes.
Echt ongelooflijk dat ze dat hebben geflikt...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:39

Volgens mij was vroeger het niet melden van besmettelijke ziekten strafbaar.Hoe zit dat tegenwoordig?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:41

Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af.. zou ik hier iets mee kunnen doen?
Het blijft natuurlijk moeilijk te bewijzen dat de droes daar vandaan komt..