Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 09:09



Van het ene weiland naar het andere... alleen moet wel zeggen dat ik het wel knap link vind zomaar op de grote weg met tegemoetkomende auto's... (paarden kunnen ineens schrikken en op hol slaan...)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:15

Dom dom dom :(
Ze hebben voldoende mensen uit het filmpje te zien. 3/4 man. En konden dus makkelijk gaan lopen dat stuk.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:58

Nou nou! Ik heb een hart voor paarden en vind die loslopende friezen echt prachtig... maar man, wat zou ik pissig zijn als automobilist! Onverantwoord!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:18

Brave veulens zeg, die van mij zou er gegarandeerd bokkend vandoor gaan richting de stal of gewoon op avontuur :') YOLO!! *en weg is ie*

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:06

Als je op dit kanaal kijkt, zie je dat deze mensen het zo al heel vaak doen. En daarom weet de buurt daar ook dat ze dit in het voor en najaar kunnen verwachten.

@8nnemiek Daarom heeft de amazone ook het tempo er in. Hebben ze geen tijd om na te denken. Plus het zijn jonge beesten. Die trekken zich altijd op aan de oudere paarden.

Wij deden dit vroeger zo met het verweiden van de koeien. Alleen dan niet met een paard ervoor. Maar met een stuk of 4 mensen op de fiets. Kan je zeggen die breken veel eerder uit dan de meeste paarden. Die als jong paard al een goede opvoeding hebben gehad.

soesita Waarom zou jij dan pissed worden?
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 31-01-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:12

Dit gebeurt bij veel boeren met melkkoeien dagelijks, die jonge paarden gaan allemaal achter de voorste aan en er staat aan weerskanten bij de oversteek een persoon. Niets gevaarlijks aan, gewoon het kuddegedrag gebruiken van paarden. Bij van Straaten doen ze dit zelfs over een lang stuk weg. Ik heb nog nooit gehoord dat een kudde onder de auto belandde of de andere kant op ging.


En kuddegedrag, kijk naar de ramp bij Marum, zelfde principe.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:17

bigone schreef:
Dit gebeurt bij veel boeren met melkkoeien dagelijks, die jonge paarden gaan allemaal achter de voorste aan en er staat aan weerskanten bij de oversteek een persoon. Niets gevaarlijks aan, gewoon het kuddegedrag gebruiken van paarden. Bij van Straaten doen ze dit zelfs over een lang stuk weg. Ik heb nog nooit gehoord dat een kudde onder de auto belandde of de andere kant op ging.


En kuddegedrag, kijk naar de ramp bij Marum, zelfde principe.

Uh ja alleen hier rijden er nog gewoon auto’s over die weg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:19

Inderdaad, ik ken meerdere opfokstallen waar ze het ook zo doen. Buurt is altijd op de hoogte, en het gebeurt dus zo'n 2x per jaar (al was daar meestal de weg wel gewoon even afgesloten) :)
Ik vind het tof, en denk voor de paarden toch een stuk minder eng aangezien ze gewoon lekker door kunnen lopen, in plaats van aan een touwtje moeten stappen...

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:23

Prachtig!

Al had ik iemand vooraan de weg gezet om het verkeer tegen te houden (of een lintje gespannen zoals veel veeboeren doen), tis maar een paar minuutjes wachten immers.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:43

zo verweiden de schapen ook. 1 tam schaap aan de riem voorop. Weg even afzetten aan voor- en achterkant en daarna de kudde achter het tamme schaap aan. Als je het tempo er in houdt, gaat dat prima.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:52

Systeem lijkt me prima, je kan de kudde bij elkaar houden, geen dieren die het nauwelijks gewend zijn aan touwtjes, enz.
Maar brrr, sluit idd de weg even af voor die paar minuten. Prima dat de buurt op de hoogte is, maar er zal maar iemand rijden die niet uit de buurt komt, zie je ineens een paar loslopende stuiterende paarden voor je. Je schrikt je dood. Of eentje die net te jolig is en een hoefje uitsteekt in een enthousiaste bok. Lijkt me voor alle partijen handiger om voor dat kleine stukje even 2 man vooraan de weg te zeggen en even te vragen om te wachten.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:02

secricible schreef:
Systeem lijkt me prima, je kan de kudde bij elkaar houden, geen dieren die het nauwelijks gewend zijn aan touwtjes, enz.
Maar brrr, sluit idd de weg even af voor die paar minuten. Prima dat de buurt op de hoogte is, maar er zal maar iemand rijden die niet uit de buurt komt, zie je ineens een paar loslopende stuiterende paarden voor je. Je schrikt je dood. Of eentje die net te jolig is en een hoefje uitsteekt in een enthousiaste bok. Lijkt me voor alle partijen handiger om voor dat kleine stukje even 2 man vooraan de weg te zeggen en even te vragen om te wachten.
Daarom dus, bloed eng zo'n manier!

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:32

Nou, weinig mis mee denk ik. In Friesland wonen genoeg nuchtere mensen om dit zo te doen.
En waar zien jullie auto's rijden? Ik zie op het hele kleine stukje openbare weg (nee, niet "de grote weg" zoals het hier genoemd wordt) alleen stilstaande auto's.
10 november 2018 is op een zaterdag. Weinig vrachtverkeer, geen loonwerkers. Hier is echt wel over nagedacht hoor. Of denk je dat een fokker onnodige risico's wil nemen met zijn dieren?
Aan de hand over straat lopen met een paar niet halster makke jonkies? Mij niet gezien!
Laatst bijgewerkt door rien10 op 31-01-19 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:33

rien10 schreef:
Nou, weinig mis mee denk ik. In Friesland wonen genoeg nuchtere mensen om dit zo te doen.
En waar zien jullie auto's rijden? Ik zie op het hele kleine stukje openbare weg (nee, niet "de grote weg" zoals het hier genoemd wordt) alleen stilstaande auto's.
Ik gok zo dat dit niet op een doordeweekse dag tijdens de spits is gedaan. Hier is echt wel over nagedacht hoor. Of denk je dat een fokker onnodige risico's wil nemen met zijn dieren?
Aan de hand over straat lopen met een paar niet halster makke jonkies? Mij niet gezien!


Volgens mij staan die autos stil omdat er een kudde paarden op ze af komt, niet omdat ze geparkeerd zijn :o . Aangezien ze meteen weer gaan rijden als de paarden voorbij zijn. M.n. Met de tweede groep vind ik het best even schrikken als er een niet-nuchtere fries (persoon, niet dier) toevallig zou rijden. Met je laatste 2 zinnen ben ik het dan wel weer eens, maar de weg even afzetten lijkt me dan hetbbeste v 2 werelden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-01-19 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:34

Edit van mijn stukje hierboven, het is op een zaterdag gedaan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:45

Als er iemand de automobilisten even waarschuwt, OK. Maar dat jong stuiterend geweld om me heen zou ik al als paardenliefhebber niet erg leuk vinden. Laat staan als niet-paardenkenner. Persoonlijk wacht ik dan liever even buiten de loopzone.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:47

Da's toch machtig prachtig?
Lekker tempo erin houden zodat die jonkies ook geen tijd hebben om te stieren. Ze zijn veel te druk bezig om met het koppaard mee te komen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10836
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:51

Mensen zijn wel heel goed in problemen maken die er niet zijn, hoezo moet je je rot schrikken als je dat ziet?
Je trapt op de rem, wacht 30 seconden en rijd weer verder. Als dit al reden is om te schrikken in het verkeer gaat er iets niet goed hoor, je ziet ze al van verre aankomen.

Zo ging dat hier ook altijd met de koeien en schapen, de allersnelste manier.

En dan is de weg afsluiten leuk maar daar trekken de meeste mensen zich toch niks van aan. Wij hadden zelfs stoplichten! staan, hoe vaak daar wel niet iemand door gereden is als het licht op rood stond.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:20

Oh, maar het schrikken gaat me er niet om dat ik niet op tijd zou kunnen remmen, als je dat soms denkt. Maar ik hou niet van stuiterende paarden om me heen, al helemaal niet als ik laag zit.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:36

Ik vind het wel gaaf eigenlijk. Zou het zelf nooit durven hoor :')

En wat een braverd joh dat koppaard. Denk ook dat het in een rustig Fries dorpje is. Ach het gaat blijkbaar al jaren goed. Ieder zijn ding.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:43

quera schreef:
bigone schreef:
Dit gebeurt bij veel boeren met melkkoeien dagelijks, die jonge paarden gaan allemaal achter de voorste aan en er staat aan weerskanten bij de oversteek een persoon. Niets gevaarlijks aan, gewoon het kuddegedrag gebruiken van paarden. Bij van Straaten doen ze dit zelfs over een lang stuk weg. Ik heb nog nooit gehoord dat een kudde onder de auto belandde of de andere kant op ging.


En kuddegedrag, kijk naar de ramp bij Marum, zelfde principe.

Uh ja alleen hier rijden er nog gewoon auto’s over die weg....

De enige auto die je ziet is diegene die de ruiter inhaalt, daarna, wanneer de draden open zijn staat er aan weerskanten iemand met een zweep en midden op de weg dus helemaal niets aan de hand.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:48

Zo deden we dat op terschelling waar ik werkte ook, lekker makkelijker. Merries gingen we op zitten en de veulens bleven er wel bij lopen. Inderdaad beetje doordraven anders dwalen ze af. Tuurlijk kun je dit niet overal zo doen, maar op het platteland, eiland, dorp waar mensen er vanaf weten.. zie ik geen probleem.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Zo kan je ook paarden verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:56

Hier doet een fokker t op een quad. Hij heeft een merrie vast en t jonge spul gaat er achteraan, ook los. Erachter rijd iemand met een fiets en voor de quad rijd iemand met een auto. Gaat prima

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:42

Bigone, heb jij het filmpje wel afgekeken? Bij de tweede groep passeren ze meerdere autos die hun tegemoet komen. Die eerste verplaatsing is naar mijn idee ook dikke prima. Die tweede vind ik gewoon een risico wat ik zo vanaf het filmpje beoordeeld niet fijn zou vinden als automobilist.

Froukje, niet iedereen heeft verstand van paarden. En niet iedereen is dol op paarden. Als er dan een groep loslopende paarden je tegemoet komt die over de weg slingeren dan kan ik me zomaar voorstellen dat iemand schrikt, wellicht op de toeter drukt of weet ik wat. Ik zou me, als paarden"kenner" al niet prettig voelen met dat geweld dat me tegemoet komt, laat staan als ik echt geen ervaring had met paarden.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:12

secricible schreef:
Bigone, heb jij het filmpje wel afgekeken? Bij de tweede groep passeren ze meerdere autos die hun tegemoet komen. Die eerste verplaatsing is naar mijn idee ook dikke prima. Die tweede vind ik gewoon een risico wat ik zo vanaf het filmpje beoordeeld niet fijn zou vinden als automobilist.

Froukje, niet iedereen heeft verstand van paarden. En niet iedereen is dol op paarden. Als er dan een groep loslopende paarden je tegemoet komt die over de weg slingeren dan kan ik me zomaar voorstellen dat iemand schrikt, wellicht op de toeter drukt of weet ik wat. Ik zou me, als paarden"kenner" al niet prettig voelen met dat geweld dat me tegemoet komt, laat staan als ik echt geen ervaring had met paarden.


Dankjewel, jij verwoordt precies wat ik bedoel.