helaas het veulen laten afwerpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

helaas het veulen laten afwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 11:42

Ongeveer 1,5 week geleden hebben we de vee-arts bij Tessa laten komen, omdat ze al een tijdje wat bloed verloor uit de vagina. En omdat ze drachtig is vertrouwden we dit niet. De vee-arts heeft gekeken en gevoeld en nu bleek dat Tessa erg nauw is aan de achterkant. Het beste was dus om het veulen te laten weghalen, want anders was de kans erg groot dat we zowel Tessa als het veulen kwijt zouden raken en dat wilden we natuurlijk niet. Huilen Huilen Huilen Het was dan ook een moeilijke beslissing, maar afgelopen vrijdag was het dan zover. We hebben Tessa 'smorgens naar de kliniek gebracht waar ze ingeleid zou worden. Vrijdag gebeurde er niks. Zaterdag reageerde ze wel wat op de spuiten en zondag ging het beter. 'sMiddags heeft ze het veulen afgeworpen en we konden haar 's avonds weer op halen. Het gaat gelukkig met Tessa aardig goed. Wel moet ze flink aansterken, want ze is wel mager en we geven haar ook lekker wat rust. We gaan haar lekker vertroetelen en knuffelen. We vonden het wel een erg moeilijke beslissing, maar we hebben er voor gekozen om Tessa te behouden. Huilen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:16

Wat vreselijk! 100% Zeker de juiste beslissing, maar wel een moeilijke!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:27

Jeetje, wat verschrikkelijk!!
Knuffel haar inderdaad maar veel!!

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:46

Lijkt me een erg moeilijke beslissing. Misschien maar beter dat je er op tijd achter gekomen bent dan... Heel veel sterkte ermee.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:48

Wat zielig...Ik zou de pony ook maar even lekker verwennen. Goed dat je de beslissing hebt genomen...is wel heel moeilijk..Veel sterkte..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:30

He getsie, wat naar .... ik heb trouwens nog nooit gehoord van een merrie die te nauw is ... even gewoon puur als "leermoment": hoe ben je daar achter gekomen?

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:35

Jakkes dat is inderdaad niet zo fijn. Ik heb er inderdaad ook nooit over gehoord, wel met dekken dat mijn merrie nauw zou zijn, maar volgens de DA was dit geen enkel probleem...
Hoelang was de merrie eigenlijk drachtig?

Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 13:35

via de vee-arts. Die kon met voelen er ook bijna niet in komen. Ook voelde hij dat een gedeelte van het maagdenvlies er nog zat. Er was dus iets niet helemaal goed. Het schijnt ook niet zo gek vaak voor te komen.
Was voor ons ook moeilijk te geloven, maar na wat verdre informatie hebben we toch voor deze beslissing gekozen.

Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 13:39

Voor de volgende keren geeft het nu ook geenprobleem meer. Omdat we niet precies weten wanneer ze gedekt is (zie KS onderwerp foto's veulen in de buik) gingen we er van uit dat ze ongeveer 6,5/7 maanden drachtig zou zijn. Het veulen was nu ongeveer 6,5 maand

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:30

Maar je kan haar dus nog wel laten dekken en het nog een keer proberen? Blijft ze niet nauw?

Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:16

We kunnen haar inderdaad wel weer laten dekken. Het klinkt stom, maar er is nu al een klein veulen door geweest en ze groeit nog wat. En een niet te grote hengst uit kiezen. Maar mochten we dit ooit nog eens gaan doen dan laten we haar eerst door een dierenarts onderzoeken om alle ellende te voor komen.

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:37

Erg jammer.. Maar ik denk dat je de goede beslissing hebt genomen Ik denk dat ALS het goed zou gaan, ze een hele zware dracht zou hebben, en waarom zou je dat doen als ze waarschijnlijk allebei of 1 van 2 dood gaan?? Het isecht beter zo, heel veel strekte!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:53

Tessalover schreef:
We kunnen haar inderdaad wel weer laten dekken. Het klinkt stom, maar er is nu al een klein veulen door geweest en ze groeit nog wat. En een niet te grote hengst uit kiezen. Maar mochten we dit ooit nog eens gaan doen dan laten we haar eerst door een dierenarts onderzoeken om alle ellende te voor komen.


Dat klinkt niet stom hoor, ik geloof dat ik het nu wel snap, alles is nu tenslotte ook al een keertje "in werking" geweest.

Doodeng lijkt het me wel volgende keer! Hoe oud is ze eigenlijk?

Geef je haar nog een knuffel???

Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:29

ze is 4 jaar oud. *LOL* Ben vandaag bij haar geweest en ze zag er goed uit en was goed te pas. Als ikmorgen weer naar haar toe ga dan ik geef ik haar een knuffel. Lovers Vriendjes zijn?

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:36

Ow meissie wat jammer voor je! Geef je je paard een dikke knuf! Wat een vervelende ervaring zeg. Gelukkig voelt ze zich nu beter Ach gut

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:21

Een hele verveldende situatie, maar een goede beslissing gok ik...
(leuk om jullie hier tegen te komen...)

Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:00

Goh zeg, wat jammer voor jullie.

Heb dit ook nooit eerder gehoord, ken het wel van bepaalde honden-rassen maar nooit eerder bij paarden/pony's.
Bij honden doen ze dan vaak een keizersnede bij paarden schijnt dat nogal moeilijk te zijn i.v.m. infecties en zo.

Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt en ik hoop dat het de volgende keer wel goed zal gaan.

Sterkte hoor ! Lachen

Groetjes uit Zeeland.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:53

jeetje verschrikkelijk zeg.
Mijn merrie verloorde ook wat bloed, maar dit kon geen kwaad, omdat haar vagina wat wijder werd ofzo en dan klapte er wat bloedvaatjes...
Moet er niet aan denken om het veulen al kwijt te raken.
Ik wens je echt heel erg veel sterkte met dit verlies...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:01

Jeetje dat is jammer, sterkte en beterschap met de merrie!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:14

jeetje da tis erg jammer sterkte